Levaxin. Hvilke bivirkninger har dere fått?
spørr primært om levaxin og hvordan dere har opplevd bivirkninger dere som har fått det. jeg er i startfasen og måtte stoppe fordi jeg fikk så vondt i brystet. nå 10dager etter oppstart 25mg hadde jeg i natt veldig vondt i brystet når jeg la meg på siden...dette er ikke slike jeg opplevde det forrige gang. jeg fikk også sist (og det har vedvart) en merkelig følelse under høyre bein i kneleddet. akkurat som det er trangt. jeg klarer ikke sitte på huk. legen sier det er en betennelse i en kjertel så ikke sikkert det har med levaxin å gjøre.....
håper bare brystet gir seg nå for jeg vil så gjerne bli bedre, men vil gjerne høre fra dere som har hatt bivirkninger i starten :)
Sv: Hvilke bivirkninger har dere fått?
Den der kneleddssaken kan like gjerne være en bivirkning av å være lav, som av levaxin. Leddsmerter/leddproblemer er forbundet med å ha for lavt nivå av stoffskiftehormon i kroppen.
Ellers må jeg si at de to tingene jeg har merket på levaxin (som ikke sikkert er en bi-virkning, det kan like gjærne være en mangelvirkning siden levaxin forsøker å erstatte 4-5 stoffer med ett!) så er det
- tykkere og fetere hud og en tendens til kviser
- vektøkning
Som regel skal det ganske mye levaxin til, eller høy dose over lengre tid før man får de klassiske symptomene på hormonoverskudd (hjerteklapp, svette, varmefølelse)
Men det skjer nokså ofte at man får "rare virkninger" når kroppen begynner å få hormoner. Med det mener jeg at kroppen i lengre tid har skrudd ned forbruket av hormoner for å få det den har til å vare lengst mulig. Og da blir kun de mest viktige tingene prioritert.
Nå kommer det mer hormoner i systemet og i en periode blir det litt forvirring i hvor det skal brukes. Disse rare virkningene kan være forskjellig fra person til person.
Jeg ble varm (veldig varm) en ukes tid... fikk mensen (som jeg ikke har hatt på lenge)... og så gikk det over i mer normalt. Et ekstra utbrudd av småkviser har jeg fått ved hver økning. Jeg tolker det sånn at det rett og slett ble et logistikkproblem en periode - "hvor skal disse brukes???". Og så går det over når kroppen finner ut hvor ting skal brukes på en mer matnyttig måte. Det er først da man begynner å merke bedring.
Jeg synes at dersom problemene ikke er veldig vonde/skremmende - så bør du holde ut i 14 dager og så gjøre opp ny status. Før gjerne en symptomdagbok. Det er lurt både for deg selv (når skjedde hva?) og for å kunne evaluere virkningen av medisinen.
Sv: Levaxin. Hvilke bivirkninger har dere fått?
jeg verker tørr eller orker å gå mange dager slik visst det fortsetter:) gir litt opp må jeg si. så sliten fra før...... men skal prøve å ta det med et smil
Jeg fikk vondt i hodet flere ganger i uka.
Bemerker her at det jeg er vant til i så måte er to-tre ganger i året -
så jeg har liten toleranse for hodepine.
Kanhende det var tilsetningsstoffene jeg reagerte på..:?
det samme skjedde da jeg prøvde meg på Liothyrenin.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
wonki
jeg verker tørr eller orker å gå mange dager slik visst det fortsetter:) gir litt opp må jeg si. så sliten fra før...... men skal prøve å ta det med et smil
Du har jo også mulighet til å be om å få prøve erfa i stedet, dersom det viser seg at du reagerer negativt på levaxin. Men den kan - selv om den for de fleste virker bedre i det lange løp - være vanskeligere å venne kroppen til...
Med fare for å høres flåsete ut så var min sterkeste bivirkning av Levaxin mangel på virkning. Dessverre. :|
ja i dag skulle jeg altså øke, men jeg drøyer jeg altså...mye mindre klem rundt brystet, men litt stressa på kveldene. føles helt feil å tilføre kroppen noe som gjør at kroppen reagerer slik. strider imot alle følelser hos meg altså, men skal til legen til uka så holder på 25mg inntil da tror jeg.
noen nevner en annen type som man kan prøve. hva er det og er det mindre bivirkninger av den?
Hvor i brystet har du vondt. Jeg hadde mye opp mot armhulene og var bekymret for det. Har det periodevis nå også. Det det er hos meg er faktisk stress som setter seg og som er vondt. er du stressa? Kjenner du noe i skuldre nakke også?
I forhold til bivirkninger må jeg nok svare som smgj. Jeg la på meg mye i oppstart. Over 1 kg i uka. :shock: Dette stoppet da jeg kom opp i dose, men dessverre har jeg samme som noen andre her skrev ikke noen god virkning.
Jeg har også ofte kviser så det kan jo hende det også kommer fra Levaxin. Så smgj nevnte det også.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
wonki
..
noen nevner en annen type som man kan prøve. hva er det og er det mindre bivirkninger av den?
Alternativet til Levaxin (syntetisk T4) eller Levaxin+Liothyrenin (syntetiske T4+T3) er naturlige thyroid.
Thyroid utvinnes fra svinekjerteler i en frysetørringsprossess som fjerner alt vev slik at bare hormonene blir igjen (T0+T1+T2+T3+T4).
Denne medisinen kan være mer krevende for kroppen å venne seg til.
Siden svært mange med lavt stoffskifte også har pådratt seg "slitne binyrer" så vil det da hjelpe å ta kortison.
Tabletter er da mer effektivt enn krem.
Det er skrevet mye om thyroid her inne - søk på Armour, erfa eller bare thyroid.
Info og bilde av erfa ligger også på forumets forside xx9
det ligger liksom et press over brystet som en plate på et vis og ja jeg er nok stresset også, men pleier å kunne meditere meg ut av det, men dette slipper ikke taket. men er mye mindre i dag og spent på kveld/natt
da jeg gikk opp til 50mg sist hadde jeg noen supre dager før bivirkningene slo inn, men tørr ikke øke enda:)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
wonki
det ligger liksom et press over brystet som en plate på et vis og ja jeg er nok stresset også, men pleier å kunne meditere meg ut av det, men dette slipper ikke taket. men er mye mindre i dag og spent på kveld/natt
da jeg gikk opp til 50mg sist hadde jeg noen supre dager før bivirkningene slo inn, men tørr ikke øke enda:)
Hei!
Denne smerten i brystet og stresset, er lignende det jeg har opplevd etter at jeg begynnte på stoffskiftemedisin. Nå har jeg funnet ut at det er binyrene mine som sliter. De gjør det hos mange som har vært i underskudd på stoffskiftehormoner over lang tid. Har nettopp skrevet om dette i en annen tråd, og fått mange svar fra folk som har hatt samme symptomer fra binyrene.
Kan jo i ditt tilfelle være noe annet da, eller bare oppstartsymptomer. Men hvis det vedvarer kan det kanskje være en ide å få sjekket statusen på binyrene dine.
Håper Levaxin fungerer for deg. Jeg skal over på naturlige hormoner, ERFA thyroid, nå. Et alternativ det kan være godt å vite om. Ikke la legen din få deg til å tro at Levaxin er eneste svaret.
Hei! Har gått på levaksin i flere år, og økt doseringen jevnlig etter avtale med lege. Har det siste halve året kjent smerter i brystet på venstre side, spesielt etter leggetid. Ligger ikke lengre på venstre side, ettersom smerten og belastningen føles for stor. Har også smerter bak høyre kne, akkurat som om det er for trangt og stramt der inne. Har i det siste spekulert på om det er levaksinen som utløser dette eller om det bare er stress❣
Jeg skal begynne med Levaxin og lurer .. Er det vanlig med vektøkning ? Jeg trodde vektøkning kom av for lavt stoffskifte og at dette ville justere seg når stoffskiftet ble riktig Er det noen som har erfaring ? Har ikke lyst på flere ekstra kilo.