Da har jeg hatt en Biopsi
Og det gikk ganske så greit egentlig, trodde det skulle være værre. Nålen kjente jeg nestene ikke og når han tok den litt frem og tilbake var det litt vondt men ikke så veldig ille som jeg hadde trodd. Syntes det verste kom etterpå jeg, hadde biopsien klokken ett og her sitter jeg klokken 16.58 og har fortsatt veldig vont så nå har jeg tatt panadol for å se om det kan hjelpe litt (fikk ikke noen form for bedøvelse).
Så da sitter jeg her da og venter på svaret som jeg forhåpentligvis får på søndag (har bestemt meg for at det skal være et godt svar;)).
Sv: Da har jeg hatt en Biopsi
Ingen bedøvelse ?
Du er tøff Trude - hadde jeg aldri turt å gå med på !
FNB skal ikke være vondt, med grovnålsbiopsi er visst forferdelig......
En venninne tok akkurat en slik biopsi, men hos henne måtte de stikke tre ganger før det ble vellykket. Du kommer nok til å kjenne det noen dager, men svaret blir bra...bestemmer jeg sammen med deg;-)
Det var nok FNB, N`Finn, for det gjorde ikke vondt før etterpå;-) Men ja, jeg er tøffere enn toget syntes jeg, hehe.
Stakk meg to ganger for å sjekke to kuler men slapp med det, heldigvis. Så flott at du også bestemmer det sammen med meg, Blondie;-)
Nja....
det hender de stikker både 2 og 8 ganger - for å si det sånn.
Det er ikke fordi det ikke er vellykket, men for å ta sampels forskjellige steder på kjertlen.
Jeg tok det med ultralyd og legen spurte om jeg bare legen min hadde sagt jeg skulle ta bare den ene eller begge sidene, jeg sa han bare hadde sagt ta prøver av dem så da tok han av to. Det er spesifikke klumper det skulle tas tester av og derfor ble det med ultralyd.
Legen sa også at dersom de ikke hadde fått det til bra så måtte jeg gjøre det igjen, heldigvis hadde de fått det til for det ble ømt og vondt ganske med en gang etterpå og da hadde det ikke freistet med flere stikk;-)
Det er sikkert mange måter å gjøre det på også alt ettersom hvor og hvor mye som skal testes. Er bare veldig glad det er overxx6
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Trude
Det er sikkert mange måter å gjøre det på også alt ettersom hvor og hvor mye som skal testes. Er bare veldig glad det er overxx6
Jeg forstår veldig godt at du er glad for at det er over! Jeg har ikke tatt biopsi av kjertelen, men det høres ikke spesielt behagelig ut å skulle ta det uten bedøvelse.
Du er tøff!!!
Takker, hehe man må være litt tøff for å gå til leger her for det er ikke så sterilt og fint som det er i Norge men det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere, er det ikke så;-)
Så har jeg vært hos legen igjen og fikk gode nyheter, jeg trenger ikke operasjone eller noe. Det eneste som trengs er en ny ultralydsjekk hvert år så det skal jeg klare. Ellers sa han at jeg skal ta nye blodprøver hver sjette mnd, og oftere dersom det er ustabile blodprøvesvar.
Skal tilbake om en uke da for jeg har klart å dra på meg en heidundrende øreverk så jeg har fått litt medisiner for det.
Det hjalp å bestemme seg og takk for de som bestemte sammen med meg at dette skulle gå brakaer1
norsk1 Hurra for godt resultat vink11
... og god bedring med ørerne!!
Da gikk det som vi bestemte, Trude. Dette var vi så god til at vi burde bestemme litt mer;-)
He he, ja ikke sant og kanskje oppfordre alle andre til å bestemme mer også;-)
Takk for det Nielsignehjerte1
Å herrefred, jeg skal på ultralyd i morgen, fikk helt hetta jeg nå med nåleskrekken min :eek::shock::shock: Samtidig så er det vel greit med en liten forvarsel da for hadde de plutselig kommet med nål for å stikke hadde jeg vel tatt beina fatt :roll:
Jeg tok ultralyd av kjertelen for snart et år siden (april) og det var hverken skummelt, vondt eller ubehagelig for meg.
Fikk på en plasterlapp etterpå så jeg kunne vise hva jeg hadde vært gjennom (stikkene blir tatt med supertynn nål så det hadde vel knapt vist uten plasterlappen:roll:)
Fikk whiskeystemme utpå kvelden (gubben sa det var sexy :roll::lol:) og var litt sår i halsen, men det ga seg veldig kjapt.
Mitt råd er:
ikke gru deg, men prøv og slappe av og puste jevnt hjerte1
Lykke til!
*pustemedmagen*
Takk for svar! Er litt engstelig fordi det står mellom ME og lavt stoffskifte (venter på ME utredning) og siden jeg har gått som jeg gjør i nesten 15år å slitt så er det skikkelig nervepirrende! Veldig glad jeg har kommet over dette forumet, mye svar å få (og sinnsykt mange øyenåpnere!)
Håper det gikk bra med deg Rabiosa, og at de finner ut hva som er iveien:-)
Tusen takk Trude, fant ut jeg skulle hoppe på den dype enden så jeg bestilte time til Dr.Hertoghe! Håper jeg får komme inn til han *krysse fingre* !
I dag har jeg tatt en ny ultralydundersøkelse og på konklusjonen står det følgende: Bilateral small Thyroid gland lobes, with multipl bilateral nodules. SOm vanlig er jeg utrolig dårlig på å finne ut hva dette betyr, har sitti og google i en time nå så jeg gir opp og får vel bare vente til søndag, da skal jeg til legen igjen.
Legen er litt keen på å operere men jeg vet ikke helt, er så skeptisk og vet ikke helt om jeg tør, skummelt ja:?
Jeg er glad jeg fikk vite hva Anti-TPO er på engelsk ihvertfall for når han så på mine Norske blodprøver fra i sommer der det sto Anti-TPO så mente han at jeg hadde hatt en halsbetennelse, hehe. Jeg husket jo ikke helt hva det het på engelsk men husket antibodies og at det andre begynte på P så da visste legen hva det var, hehe:-)
Han er mer eller mindre sjokkert over min store dose og sier at dette ikke er under kontroll og da at han har lyst til å operere, vææææ:|
Anyway jeg får vel mer info på søndag....