Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå
Hei,
Jeg har lenge lest på forumet uten å poste noe selv. Jeg har har mange symptomer på lavt stoff skifte lenge nå, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Problemer har jeg i grunnen hatt i noen år nå, men i sommer ble jeg skikkelig dårlig. Jeg fikk nettopp beskjed av legen min at jeg nå har en lett forhøyet TSH: 4 (0,7 - 3,5), mens T4 er: 9 (7 - 16) og T3 er: 4 (2 - 6). Siden jeg har hatt mange symptomer så lenge så har hun valgt å medisinere meg. Noe jeg synes er vel og bra, men jeg er selvfølgelig redd for at stoffskiftet mitt er bare et resultat av at noe annet er galt med kroppen min.
Som sagt så har jeg hatt noen av symtpomene på lavt stoffskifte i noen år(tørr/kløende hud, mister hår, vektøkning, milde leddsmerter, lett depresjon) mens andre har kommet til etterhvert (tretthet, kalde hender og føtter, klør i hodebunn, forstørret tunge, vondt i halsen når jeg puster inn, noe hevelse i halsen).
I tillegg fikk jeg symtptomer i sommer som ingen vet hva er. Jeg har endret avføringsmønster. Jeg ble innlagt i sommer med diare (17 doturer om dagen). Hadde colonscopy som viste sår i hele tarmen, men patalogen kan verken si at jeg har ulcerøs kolitt eller crohn's sykdom som er vanlige diagnoser ved slike funn. Heldigvis så har jeg ikke store plager med tarmen nå. Jeg har fast avføring, selv om den er "løsere" enn normalt og jeg er på toalettet 3-4 ganger om dagen på det verste. (Beklager om det blir litt grafisk)
Utenom dette så har jeg smerter ved høyre ribben. Smerten sitter akkurat der hvor ribbenet buer. I tillegg har jeg vondt i ryggen akkurat på motsatt siden av ribbensmerten jeg nettopp forklarte. Jeg har også smerter på samme siden av ribbena bare nederst (i midjen).
Ellers så har jeg også flere symptomer (huff) som tørre øyne og noen ganger munn. Lekkasje fra brystene - vært til gynokolog og mammografi. I tillegg til endret søvnmønster. Noen ganger sover jeg som et barn om natta, mens andre netter sovner jeg og våkner etter 4 timer uansett. Jeg har også stort behov for søvn på dagtid, spesielt merkbart er dette etter jeg står opp om morgenen. Jeg MÃ… legge meg nøyaktig 3-4 timer etter at jeg stod opp, uavhengig av når det var.
Jeg har hatt ultralyd av lever og galle som var normal. Ellers så er alle blodprøver fine untatt de hvite blodlegemene 10.8 (4 - 8,8) med overvekt av lymfocytter og neutrofiler og nå TSH. Venter nå på ultralyd av halsen og CT av magen som jeg skal ha den 9. februar. Er også under utredning for Sjøgrens syndrom. Har fått påvist tørrhet i øynene og skal ha leppebiopsi for å se om jeg har økt tørrhet i munnen.
Beklager det lange innlegget, og håper at jeg (etterhvert) kan være til like stor nytte som dere har vært for meg.
Noe forvirret over prøvesvar...
Hei alle sammen,
Jeg har fått tilbake min 3. runde med prøvesvar siden jeg fikk vite at jeg er hypo. Vet fortsatt ikke hva som forårsaker det da min TPO var 1 og dermed normal. Har også vært til ultralyd, men ingen funn der, bortsett fra noen uregelmessigheter. Legen som tok ultralyd mente at blodprøveene fikk være avgjørende. Uansett.. Jeg føler meg langt fra bra, men iflg. svarene mine så er jo alt normalt.
TSH: 1,4 (0,4 – 3,5)
FT4: 12 (7 – 16 )
FT3: 3,8 (3,0 - 6,0)
T3 er kanskje noe lavt, men kan T3 alene være årsak til at jeg har så mange symptomer? Jeg er sliten og trøtt, verker i muskelatur, tankegangen går på tomgang, sover dårlig om natta, tørr hud, klør osv. For å si det sånn så har jeg stort sett de fleste symptomene.
Tar gjerne imot gode forslag til dere. Skal til legen min i morgen tidlig.
Ekstrem tretthet, nesten paralysert...
Har noen opplevd dager som denne:
Står opp, spiser og må legge meg på grunn av at trøttheten er altoppslukende. Sover ca 40 min., står opp og er ganske oppegående til neste måltid, selv om jeg ikke er helt meg selv. Etter lunsj er jeg så trøtt at jeg har ikke sjanse til å holde meg våken. Legger meg og sover i 4 timer. Jeg er nesten umulig å vekke og klarer ikke å stå opp når samboeren min vekker meg etter både 1 2 og 3 timer. Jeg kaver meg ut av sengen og er ikke meg selv i det hele tatt. Jeg er helt i ørska og føler at jeg kunne sovet mange timer til. Kommer meg litt og etter en times tid spiser jeg middag og merker at trøttheten igjen kommer over meg. Sliter, men klarer å kjempe i mot denne økten og holder meg våken.
Plutselig begynner jeg å våkne rundt midnatt. Tror at det kan ha noe med maten å gjøre og prøver derfor å spise igjen. Tar 2 brødskiver, men denne gangen er jeg helt fin og mer våken nå enn det jeg har vært i hele dag.
Vet ikke om det har noe med stoffskiftet mitt å gjøre. Har hatt dette tidliger også, men ikke siden jeg begynte med levaxin.
Er det noen som har opplevd dette eller som vet hva det kommer av?
Akkurat som om jeg går i koma...
Hei allle sammen,
Hadde en episode i går, som jeg har lyst til å skrive om her inne. Tenkte at kanskje noen har det samme eller vet hva det kan være...
De siste dagene har jeg følt meg ganske ovenpå, så jeg betemte meg for å prøve å kjøre den timen det tar og besøke venninnen min. Turen gikk greit og når jeg kom frem foreslo hun at vi skulle gå oss en tur. Vi gikk 3 km, stoppet tok en lang og god pause mens vis spiste mat. Vi ruslet tilbake etter 1 time og med en gang vi var tilbake hos henne kunne jeg kjenne den forfordelige trettheten sige innover meg og jeg måtte forte meg hjem.
Da jeg kom hjem verket jeg i legger, lår og armer. Jeg klarte nesten ikke å snakke. Jeg er nesten i koma. Jeg klarte å si fra til mannen min at han skulle vekke meg om 3 kvarter. Når han prøvde var det så godt som umulig for han å få meg opp. Jeg endte jo med å sove i 3 timer før jeg klarte å dra meg selv opp igjen.
Da jeg våknet følte jeg meg helt forferdelig, som om en lastebil hadde kjørt over meg... eller som om jeg hadde løpt maraton. Hvertfall, så la jeg meg igjen bare en time senere og har sovet godt hele natten og frem til kl. 7 i dag. Følger meg ikke bra nå heller. Verker og kjenner fortsatt at jeg er litt trett.
Er det noen andre som har opplved noe lignende? Har hatt disse episodene flere ganger og de er ganske skremmende. Akkurat som jeg går i koma nesten. Orker ingenting.
Shantina