-
Lavt stoffskifte - hvorfor vente med behandling??
help1 Takk først og fremst for alle dere som er inne her å skriver. Dette er nytt for meg. Jeg trenger virkelig råd fra dere som sliter med lavt stoffskifte.
Har startet på behandling med Isotretinoin orifarm for 1,5 mnd siden. I denne forbindelse er det krav om jevnlig oppfølging med bla blodprøver. Etter forrige prøve fikk jeg en telefon fra legen som hadde mistanke om lavt stoffskifte utfra blodprøven. Jeg fikk beskjed om å komme innom å ta en ekstra sjekk. En telefon på fredag til legesekretæren ga meg et svar på en verdi som var på 410.. Noe mer kunne ikke sekretæren si annet enn at jeg kunne vente et brev fra legen i posten. I brevet mottatt står det "Noe forhøyet antistoff. Du har såkalt latent lavt stoffskifte. Tiden fremover vil avgjøre om det skal startes opp med medisiner. Ønsker en ny kontroll i januar."
For å gjøre en lang historie kort; etter fødsel nr 2 (14 år siden) gikk jeg på en depresjonsperiode, beit tenna sammen og kom meg over det. Har alltid vært veldig aktiv, men i de 10 siste årene har jeg gradvis følt meg dårligere.
Har holdt det for meg selv at jeg tidvis er svært deprimert pga omgivelsene. Jeg er egentlig utadvendt og livlig. Har trenet og vært instruktør lenge. Men, nå er det stopp. Hadde det ikke vært for at jeg trenet et lag hadde jeg trolig ligget på sofaen. Men, som sagt nå er jeg utmattet. Fryser lett (gått med devold undertøy i hele sommer), sovner etter jobb, er tiltaksløs og har et treningsrom som har stått ubrukt et par år.
Følelsen av å ikke strekke til i hverdagen er pt overveldende. Jeg har vondt i musklatur og ledd. Har ikke hatt menstrasjon siden siste fødsel. Er 36 år gammel... Mitt gamle meg svinner hen.. Hvorfor vente med behandling, burde jeg gå til en spesialist, hva betyr 410.., hva betyr noe forhøyet antistoff..
Alle symptomene stemmer med det jeg leser dere skriver. Tårene triller for jeg lurer på hvorfor ikke dette ble fattet for 14 år siden. Hadde også en periode i fjor hvor jeg ble sykemeldt pga "overarbeid". Sa jo til legen at jeg rett og slett trengte å sove 1 uke.. Jeg gjorde det også. Jeg tror nå jeg har slitt med dette hele tiden. Ønsker selvsagt umiddelbart å starte behandling. Hvordan går jeg frem nå.. Jeg orker ikke vente til januar.
Takknemlig for alle innspill...help1
-
Sv: Lavt stoffskifte - hvorfor vente med behandling?? Hjelp meg med råd..
Første melding ja - velkommen til deg da.
Du har jo alle symptomer på lavt stoffskifte.
Og - like gjerne først som sist, be om om å få utskrift av prøveresultater (si du husker så dårlig)
Antistoff som er akltuellt for lavt stoffskifte måles med en test som heter anti-TPO. Er denne over en viss verdi (100 regnes som sikker) så går kjertelen langsomt til grunne iløpent av et par år - og da blir du uten stoffskiftehormoner.
Disse må du da tilføre ved å spise en helt nøyaktig mendge av dem hver dag.
Dette er den måten over 90% får lavt stoffskifte på.
Det er i prinsippet så enkelt......
Så - når setter man igang med behandling, når man vet det ovenstående ?
Jeg mener - hvor lenge lønner det seg å vente med å bandasjere et sår ?
Og det er vel det samme i begge tilfeller - det lønner seg ikke å vente !
I den tia man sliter kommer det ene symptomet etter de andre og de vokser i styrke - og det er helt sikkert best å slippe denne vente å se perioden.
Hadde jeg visst det jeg vet idag, så hadde jeg ikke godtatt å gå lenge ubehandlet. Det er kanskje lurt å be om en prøvebehandlingsperiode med lav dose.
Det lønner seg å starte med lav dose - og da er du igang.
Det tar et år å justere dosen til max.....
-
Tusen takk for god tilbakemelding.. Ringer legen mandag morgen
-
Nå fikk jeg vite litt til;
T4 på 15, THS på 4,5 og T3 ikke tatt.
Antistoff TPO på 449
Tolke dette ?
Legen syns det var ok å starte opp med behandling om jeg ville dette.
Tyroksin laveste dose til å starte med.
xx7
-
Korreksjon: Jeg fikk Levaxin 25 mikrogram
-
Ja, men den dosen skal gradvis og langsomt økes. Til du er på et nivå hvor du har det bra, uten symptomer. Blodprøver må noen andre tolke, det er ikke min sterke side.
-
Det tydeligste den blodprøven sier, er at kjertelen din er angrepet av antistoffer. Anti-TPO er positiv - altså, den finner antistoffer.
Disse antiostoffene ødelegger vevet i kjertelen slik at den ikke kan produsere stoffskiftehormoner.
Det kan ta laaaang tid før det er helt stopp, det går gradvis nedover i noen år.
Uten behandling vil du bli sykere og sykere.
Fint at du får behandling ! Takk legen din - han har forstått noe svært mange andre leger ikke har.
Så har det egentlig ikke så stor dioagnostisk betydning hva de andre verdiene er - anti-TPO er viktigst i denne sammenheng, altså for å fastslå om du trenger behandling eller ikke.
Men så kan du glemme den !
Den prøven har utspillt sin rolle og sagt sitt.
Det som er viktig for deg nå, er fT4 og fT3. Dette er mengden stoffskiftehormoner i blodet, og du skal dosere slik at de er så høye at du ikke får symptomer.
For ditt vedkommende, vil du jo vite at fT4=15 er for lavt.
Og du vil være i den situasjon at kjertelens bidrag til totalen stadig er synkende (litt i rykk og napp kan det gå) - og derfor må dosen økes slik at totalen holder seg.
Levaxin inneholder det thyroxinet som kjertelen produserer mest av : T4.
Mange klarer seg bra med det - får håpe du er slik, det er det greieste for deg.
-
Er det mulig ??
Kan Levaxin allerede ha en virkning? Jeg startet på denne medisinen for bare en uke siden.. Nå har jeg hatt 2 morgener hvor jeg har følt at jeg har våknet uthvilt. (tar kanskje litt i men men) Jeg har kunnet stå rett opp uten å slå på "slumre" knappen på vekkeklokka. Om jeg ikke visste bedre, skulle jeg tro at det skjer "noe" i kroppen. Muskler og ledd er fremdeles stive og jeg blir veldig trøtt etter jobben, men morgenen er ikke som før.. Jeg smørte nista mi i går. Min mann la merke til dette og ville hjelpe/gjøre det som vanlig. Når tanken slo meg (at jeg sto og gjorde dette) trillet tårene.. Jeg orket å smøre nista !!! Ikke lett å være min mann oppi dette kaer1 Nå opplever jeg enda en slik fin morgen.. Jeg er alene hjemme (les: sovedag) Jeg er tidlig oppe av senga, og det på en fridag:eek:..
Jeg forstår at det er en lang vei fram, men er det slik at noen har merket en ørliten bedring etter en sånn kort tid? Kanskje er det håpet om bedring som spiller meg ett puss.. Jeg er skeptisk og undres.. :shock:
-
Det var godt å høre :)
Nyt fridagen !
Og det er fint mulig å kjenne endringer i dosen etter en snau uke, og når en kjenner bedring i oppstarten kan du bare glede deg.
Det tyder jo på at du kan bruke Levaxin.
lykke til maba !
-
Nå har jeg gått 4 uker på Levaxin og jeg mener selv jeg stadig blir bedre. Det er som om jeg kommer i bedre form dag for dag uten å trene.:p Har hatt et par dager hvor frosten har satt seg i kroppen og trøttheten har tatt litt overhånd, men det vil vel gå litt opp og ned. I morgen skal jeg ta nye blodprøver. Er det slik at jeg ikke bør ta tabletten min i morgen tidlig da? Og hvilke prøver bør jeg be om at blir tatt ?
-
Eg kjente en klar forbedring noen få dager etter oppstart med levaxin. Eg husker og at etter en stund dabbet effekten litt av og eg måtte øke dosen litt.
Min personlige teori om dette er når man starter med levaxin så økes innholdet av hormonene i blodet og man får det bedre. Så blir man mere aktiv og forbruker/trenger mere stoffskifte hormoner når nu kroppen våkner opp av dvalen. I tillegg vil TSH synke slik at egenproduksjonen synker. I verste fall kan man ende opp med å ha mindre stoffskifte hormoner enn man opprinnelig hadde. Det betyr ikke at det var feil å starte med levaxinen, bare at man tar en for lav dose.
-
Riktig det maba - en skal medikamentfaste før blodprøver. Dette for at den thyroxin som er på vei inn vil komme i tillegg til det egentlige måleresultat.
Så er det en fordel å ta målinga tidlig, og dosen etterpå.
-
Lykkelig
Gradvis doserer jeg oppover, etter legens anbefaling hver 4. - 5. uke. Jeg føler meg priviligert over å ha fått tilbake livet mitt. Tar nå 50 mgr 4 dgr pr uke og 75 mgr 3 dgr pr uke. Borte er behovet for alle krampemedisinene og snorkemedisinene og lykkepillene og :eek: her kommer jammen overskuddet av seg selv også. Lurer litt på om Levaxin virker med en gang eller om det er slik at det doseres ut i kroppen etterhvert. Jeg har ikke hatt antydning til hjertebank eller problem så langt så jeg er litt utålmodig etter å fortsette å øke.
Nylig tok jeg øyelokkoperasjon for de gjorde sitt til at jeg så trøtt ut. Legen sa at tunge øyelokk ikke var uvanlig for de med lavt stoffskifte.
Breddesynet er vidunderlig!!:shock:
Jeg har en fantastisk arbeidsgiver som har vist oppriktig interesse i å få meg tilbake i bedre form. I dag hadde jeg medarbeidersamtale hvor sjefen sa "har savna deg litt..velkommen tilbake" he hexx6
Så til dere andre - ha en lykkelig dag - for vi med stoffskifteproblem fortjener det virkelig !!! xx4
-
Sv: Lykkelig
Godt å lese at du får god hjelp maba.
Skulle ønske at alle fikk det.
Du spør om Levaxinet.
Levaxin inneholder ett av de hormonene kjertelen en gang produserte. Det produseres syntetisk og heter T4.
Dette produserer kjertelen utelukkende for å kjøre det på lager, og det gjøres også med den Levaxin du spiser.
Når kroppen skal bruke det, omdanner den (leveren) det til T3.
Det tar 2-4 uker.
Så dosen du tar idag blir ikke brukt av stoffskiftet før om noen uker.
Det er derfor en "treg materie" å dosere, og det bør man jo tenke på.
Når kjertelen produserer T4, produserer den samtidig litt T3 også, som kroppen da kan bruke med en gang.
Det må man jo klare seg uten når man havner på Levaxin, og satse på at kroppens omdanningssysten (de-jodinasen) produserer nok T3.
-
Going down.... *sukk*
Siden oktober til januar hadde jeg det strålende så startet det jammen å gå nedover. Jeg burde vel visst at ting tar tid og alt det der, men jeg må innrømme at jeg er utålmodig. Var hos legen i dag (kom inn til en turnuslege) Akk oo Vee - her møtte jeg veggen.. Forklarte hvordan formen gradvis var blitt dårligere, sliter med å stå opp, trappene på jobben, hjemme sover jeg et par timer og stresset på jobben er ikke til å takle. Sjefen er forståelsesfull - beordret meg til ei uke fri. Turnuslegen trodde jeg tok 2x75 mikrogram + 5x50 mikrogram Levaxin og ville ha meg opp til 3x75 og øvrige dager 50. Jeg spurte hvorfor jeg skulle redusere doseringen, og det tok sin tid før han forsto at jeg tar 75x5dgr + 50x2dgr. Da MÅTTE jeg IALLEFALL ikke øke. Kunne dø før jeg var 50 sa han..
Jeg måtte bare høflig avbryte legetimen og ba om en utskrift av prøveresultatene mine i HÅP om at dere kan hjelpe meg å tolke her.
mai 07 - t4 12,7 og TSH på 3,1 - tok ikke anti tpo
okt 09 - anti tpo 449, t4 15,6 TSH 4,5 (begynner med levaxin)
nov 09 - ant tpo 500, t4 16, TSH 3,4 (øker Levaxin)
des 09 - ant tpo 414, t4 20 og THS 2,1 (Knallform - skriver julekort)
jan 10 - anti tpo 438 , t4 15, TSH 1,6 (tar 425 mikrogram Levaxin)
får brev i februar om å ikke endre dosering
mars 10 - anti tpo 679, t4 16,7, TSH 0,76
april 10 Anti tpo 1134???. T4 16, TSH 1,4
Fikk melding om at jeg lå innenfor referanseverdiene så grunnlag for sykemelding på tross av at jeg er GÅEN var ikke grunn nok. En ting som skremmer meg (og som jeg ikke har nevnt til noen) er følelsen av at livsgleden er borte. Jeg vil ikke høre den at "du lider av psykiske problemer"..
Arbeidsgiver ser formen og unner meg en uke fri allikevel. Det er jo supert selv om jeg gjerne skulle hatt den ferieuka vekk fra sofaen.
Så dere som jeg beundrer så stort med kunnskapen. Hjelp meg å tolke... helphelp1vedikke1help1vedikke1help11vedikke1 :?:
-
Sv: Going down.... *sukk*
Hei maba
Er jo tydlig at du ikke har det bra.
Det kan jo ha mange årsaker da....... (sorry)
Lite D-vitamin ?
Binyreproblematikk ?
Anti-TPO er sånn som graviditet. Enten har du det, eller har du det ikke.
Ingen grunn til å ta oppatt det hele tia.
Og fordi det blir gjort, kan det tyde på at man ikke har så mye greie på hva man driver med....
Prøv å kom deg til en endokrinolog som kan hjelpe deg. Legen din skal gi deg henvisning.
Og ta D-vitaminprøve !
-
Noen tips om en god endokrinolog (Buskerud el Oslo eller Bergen). Reiser hvor som helst... Bare det er en som kan hjelpe meg.
Skal deretter få legen til å gi meg en henvisning dit.
D-vitaminprøve - kan jeg bare be om det hos legen ?
-
jo - mange her er glade i Balder, Heggeli og Lillestrøm helseklinikk (tror jeg det het)
Klart legen tar de prøver du spør om.......
Tror ikke du trenger spørre engang på de nevnte.
-
Hva med Liothyronin ? Jeg har en venninne som anbefaler dette som tillegg til Levaxin..
-
Ft4 er lav. Du bør i første omgang prøve å få den opp til 20; og TSH bør være under 1 når vi går på medisiner. Anbefalinger fra AKER for oss med Hashimotos.
Du "skal helt sikkert" opp i dosen...den er lav !!
-
Jeg har anti-TPO på 1300. Har snakket med flere som har lite skjoldbruskkjertel pga operasjon. De har det fint med anti-TPO på over 1000. Jeg begynte på Levaxin i mars 2010. Da var min TSH på 5,4 , sist fredag ble jeg målt igjen TSH på 3,6. (begge målt om mogenen, siste før levaxinsosen). Snakket bare med en "søster" og fikk vite at mine verdier var fine. Skulle bare mangle sa jeg da, jeg går på Levaxin, men hva som er bra er vel egenlig opp til meg å avgjøre? Hun var enig xx8. Det skulle ha vært tatt mineral og vitaminprøver samtidig, men det fikk de visst ikke med seg :evil:. De må jeg ta senere. Føler meg litt bedre, men ikke bra. Går forøvrig 50% skemeldt, legen og jobben har forsåelse for det. Jeg sier det som det er, jeg har ikke "Hjerne/hode/energi" til mer. Jobber likevel litt for mye. Har fått beskjed av sjefen at det får jeg bare ta ut som en fridag imellom. xx7 Hurra for forståelsesfulle sjefer. :D. Lykke til. Tror det går bra. Skal prøve meg med høyere dose uten at legen vet det nenex:. Jeg har ikke merket noe til overdosering. Litt kvalme sånn innimellom, men det har jeg igrunnen ikke koblet til levaxin...sånn er jeg bare.....æhhh kan dette være ett symptom???
-
Jeg har tenkt og tenkt og tenkt...
Vet legen blir snurt hvis jeg går til en privat konsultasjon.
Herre min så lett det ville vært å hatt en synlig skade i stedenfor dette her..
Alternativ 1 er å kutte ut medisin slik at jeg havner utenfor det "beroligende" referanseområdet til legen slik at han finner ut selv at jeg må til spesialist.
Risk: jeg blir skikkelig dålig (eller i allefall dårligere enn i dag)
Alternativ 2 - siden han har ferie øker jeg selv med 25 mikrogram og avventer formen og nye prøveresultater til han er tilbake.
Åpenhet da om at økningen er skjedd.
Så her på meg blir det økning i doseringen fom i dag til 100 mikrogram 2 dgr og 75 mikrogram i 5 dgr.
Kan umulig skade det ??xx1
-
Jeg har også økt dosen min uten at legen vet noe xx1 Jeg økte fra 100µg til 125µg levaxin hver dag. I begynnelsen merket jeg ikke stort også skjedde det ting. Jeg ble varmere! :) og fikk mer energi!! :) samtidig så begynte jeg å miste mer hår!!! :( Men det har gitt seg nå! Heldighvis!! Skal ta blodprøve på tirsdag! Og jeg er veldig spent på om verdiene mine har blitt bedre xx8
-
Alternativ 1 likte jeg dårlig - har forsøkt selv :)
Å ta hånd om doseringen mener jeg er å ta ansvaret for sin egen helsesituasjon. Og det er ingen andre som er ansvarlig for den - og uansett er det du som må lide ! Uansett !
En Levaxindose på 150-175µg/dag er helt normalt for de som ikke har noen kjertelaktivitet.
Men - det er ikke en dose man bare kan kaste seg på uansett. Den stopper gjerne der etter noen år, når man øker saaakte og pent og får lov å regulere selv.
Og - helt enig, det kan umulig skade å finne sin egen trivselsdose.
-
Det med trettheten din, kan ha med mangel på B-vitaminer. Mange får hjelp av å ta b-12, både de med og uten Hypothyreose som er ekstra utslitte. Ikke minst er det vanlig at vi mangler b-vitaminer og d-vitaminer, så be legen sjekke begge to.
Det med livsglede er jo ikke uvanlig at forsvinner når man ikke blir bedre. Alle må/måtte vi sørge over at vi mister helsen og overskuddet. Ekstra belastende er det jo at man "ikke" blir trodd på toppen av det hele.
Liothyronin er verdt et forsøk synes nå jeg.. Mange som blir gladere etter de har fått den kombien :D
-
Og (som om ikke det var nok :roll: ):
Skader ikke å sjekke jernverdiene / lagrene heller.
For min del så er Jernmangel en Neverending Story :p
og nå har jeg lest her at vi med hypotyreose aller helst bør ha Ferritin over 70..et-eller-annet :wink:
-
Dette forumet er en sann glede. For meg bringer det kampviljen tilbake! Tusen takk alle sammen!! xx4 Jeg fikk sjekket blodtrykk i dag. Har lest at en sjekk av blodtrykk kan indikere på binyretretthet. Etter en hviledag gikk jeg til helsesøster nå - og fikk verdiene målt.
Hviletrykk - 170/120 (lå først 10 min på benken å slappet helt av)
Stående - 167/119
Så er jeg litt grønn igjen da.. Jeg trodde lavt stoffskifte ga lavt blodtrykk.. Hun sa at undertykk over 100 uansett burde være alarmerende.
(inni meg selv bare registrerer jeg at verdien ikke økte når jeg reiste meg opp og fikk ny måling..)
Uansett, det var et ekstra spark bak jeg trengte - jeg ringte legekontoret og fikk time fk mandag hos en ny lege.
Nå skal jeg.. ja .. desp2
-
Du har jo litt rett da.
De fleste med lavt stoffskifte har også lavt blodtrykk. De to har en viss forbindelse emd hverandre. Det kommer av at binyrene også produserer mindre når det er få stoffskiftehormoner.
Men - det er jo bare en regen som er uten unntak.
Det diastoliske trykket - venetrykket - det som kommer tilbake og åpner hjertemuskelen igjen, er ofte betinget av mer fysiologi.
Det systoliske, det som oppstår i hjertets pumpetakt er mest påvirket av stoffskiftet - og hjertefrekvensen.
-
Latent hypothyreose eller psykisk syk ??
Så er mandagen nesten over. Grudde meg faktisk til å gå til legen i dag. Tenkte nemlig jeg skulle si det som det var. Så jeg gjorde..
Nå sitter jeg med det sterke inntrykk av at jeg er diagnosert psykisk syk. Vet ikke om jeg skal le eller grine. Det blir ny måling i slutten av mai og da med oppfølging av blodtrykk. Veldig så opptatt han var av blodtrykket.. Henvisning videre til spesialist hvis jeg ikke føler meg bedre da.
For meg er blodtrykket en bagatell.. Åpen for andre muligheter? Ja vel??
Det er ikke alltid positivt å ta med seg dokumentasjon til legen..
2 ting taler meg midt i mot
1 - høyt blodtrykk
2 - jeg responerer bare 5-6 dager etter doseforhøyelsen av Levaxin (føler meg bedre)
Jeg føler meg bedre nå. Ingen tvil om det! Men, med min sykdomshistorie er det ikke rart om jeg blir tatt for å være psykisk syk.
Godt jeg ikke nevnte mistanken om binyretretthet.. Da ville nok veien til til innleggelse vært kort...
Jeg smiler for alt annet vil bare bli for dumt :wink:
-
Huf da! :sad: Dette her, det er standarden føler jeg. Du må ikke ta det innover deg, om du klarer å la være!!! Leger setter slike ting alt for fort og uten kunnskap om at det er symptomer på stoffskiftet som kan se ut som psykiske utslag. Du vil motbevise h*n etter som tiden går. Det var det som skjedd hos meg også, men nå er det liten tvil hos legene om at alt sammen ble feiltolket :wink:
Stor klem til deg! xx4
-
Going up *Yess*
Dette er egentlig en kontra på forrige innlegg. Tror det er like viktig (om ikke mer) å fortelle om hvor bra en kan ha det. Etter at jeg hadde en skikkelig nedtur justerte jeg opp dosen og virkningen lot ikke vente på seg xx6
Det er virkelig en ubeskrivelig følelse, dette som de fleste tar som en selvfølge, å fungere godt i hverdagen. En blir så hjertens takknemlig.
Fra å kjenne livsgnisten være totalt borte til nå å kjenne kriblingen i kjeven etter en dag fylt av glede og latter.
En hverdag jeg har vært tilstede i med sinn og skinn.. dere skjønner hva jeg mener?!
Og til dere som skriver og svarer her inne - ja, alle sammen - tusen takk for at det finnes mennesker som dere. Midt opp i egen sykdom gir dere støtte og svar til andre som er søkende. Jeg undres hvorfor lages det ikke dokumentar på tv om stoffskifteproblematikk og legenes manglede kunnskap på området. Det måtte jo være en bombe? Hvor mange kvinner går med uoppdaget stoffskifteproblematikk? Mulig jeg bare har gått glipp av denne "brennpunkt" dokumentaren?
Ønsker dere alle en fin fin sommer. comp2
-
Sv: Going up *Yess*
Så godt å høre. Jeg håper at du går og får deg en måling nå også - og legger den i arkivet med notat "hadde det bra" - for da har du iallfall en referanse på noen verdier til siden. Forresten veldig interessant at du sier at du merket virkningen så fort - for jeg har også merket virkning raskt og følte meg litt unormal i så henseende. Antakelig betyr det bare at konverteringen min (t4 -> t3) funger bra?
-
Sv: Lavt stoffskifte - hvorfor vente med behandling??
Siste prøveresultat ft4 18 og TSH 2,3
(og igjen i knallform)
Er nok ikke langt unna referanseverdien for hva jeg skal ligge på nå. vink11
-
Om det var meg som hadde TSH på 2,3 ville antatt at dosen måtte økes.
Og det kan jo være tilfelle hos deg også - mange vil ha fT4 over 20-tallet.
Men jeg ville vel sett an situasjonen hvis den nåværende dosen ikke var så gammel. Og trivs du er det ingen grunn til å endre noe :)
-
Berg og dalbane..
Jeg startet å føle meg sliten igjen i midten av august. Sofaen ble min venn noen dager igjen. Borte var overskuddet fra i sommer. Tok blodprøve. TSH 1,3 og FT4 17,7. Legens kommentar i brevs form "Jeg er fortsatt fornøyd med det. Mvh X"
Hmmm... "jeg er fortsatt fornøyd med det..."
Hallo ??
Jeg øker selv doseringen til 100 mµ Levaxin pr dag. Få tabletter igjen..
Føler meg som en kriminell når jeg doserer opp selv. Er i litt bedre form.
Og jeg vet at jeg i juli målte en tsh på 0,68 og en ft4 på 20,2. Da var jeg i form da !!!
Er det slik at man skal gå på slike bølgedaler helt til man er på riktig dosering?
Hjelp meg med slående argument for hva jeg skal si til legen neste gang..?
Jeg spurte sist om det ikke var av interesse å måle ft3 slik at han kunne se hvor mye ft4 som ble omdannet til ft3. Men, h svarte hvorfor det. Ikke bli paranoid nå da... he he...
Så hvor går jeg egentlig..??vedikke1
-
Sv: Berg og dalbane..
Syns jeg kan se tendenser til hersketeknikker her ?
Sånne svar fra en fagperson er egnet til å skape usikkerhet der trygghet for behandlingen er en nødvendighet. Hentydning til psykiatriske problemstillinger er også uforskammet !
Bedre å besvare spørsmål med faglig sikker forklaring.
Det er nok ikke alltid at en fT3 måling kan gi svar, men noen ganger gjør den det, så hvorfor ikke ta en da ? Er jo ikke noen fjellklatring akkurat ?
Usikkerhet bør være et godt argument for å ta prøven.
Det bør jo også være rom for å snakke om sin egen opplevelse av behandlingens effekt. At den virket bedre når fT4 var høyere må være et meget godt argument for å prøve en høyere dose.
Høyer man dosen på egenhånd bør man jo etter min mening si fra om det, særlig hvis man da føler seg bedre. Og legen må bare bøye seg for at du vil ha en dose som du føler deg bra på.
Mener legen at dosen er for høy, bør det tas sekundære blodprøver som kan vise det. Legen bør bevise det - ikke argumentere ut fra tro.
Så bør man etter min mening forhandle seg fram til et slingringsmån på dosen sin, feks at man har tillatelse til å regulere dagsdosen med 25µg fra avtalt dose.
Bølgedaler ?
Er nok forskjellig hvordan dette virker på den enkelte, men det er ikke noe ukjent fenomen. Flere tråder om det her, såvidt jeg husker.
Jeg har alltid hatt det, og må regulere dosen deretter, og det gjør jeg jo i full forståelse med legen min.
Det var vanskelig å få aksept for det.....
-
Hva veier du? Vanlig dose regnes slik: kroppsvekt x 1.6 = dose. Men det kan være mange grunner til at det som regnes ut ikke er nok: dårlig opptak i tarm, som kommer av allergi eller matintoleranse, for eksempel melk eller gluten. Kanskje er det noe i din kropp som gjør at du ikke klarer å danne tilstrekkelig T3 fra den T4 baserte levaxinmedisinen du får. Jeg hadde det slik. Mange har det slik. Og legene kan ikke nok om det. Men 100 micgr levaxin høres litt lite ut. Pass på at legen skriver ut en resept for ett års forbruk, eller reit 3, da får du fire bokser. Viktig å hele tiden ha piller, disse må vi jo ta resten av livet!
Desverre tror mange leger og de som jobber på legekontor at så lenge FT4 er innenfor referansegrensene, og spesielt midt på, da er aøt bra. Men ingen vet hvor du har det best, ikke før du har prøvd! Jeg ville eksperimentert med doseendring, for å se om jeg fikk det bedre. Kankje også be om å få prøve ut Liothyronin.
Lykke til........
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Om det var meg som hadde TSH på 2,3 ville antatt at dosen måtte økes.
Og det kan jo være tilfelle hos deg også - mange vil ha fT4 over 20-tallet.
Men jeg ville vel sett an situasjonen hvis den nåværende dosen ikke var så gammel. Og trivs du er det ingen grunn til å endre noe :)
Jeg er ikke 100% enig. Vi vet jo at TSH ikke er et bra mål - alt etter når på døgnet den er tatt er den relativt upålitelig. Mulig at denne ft4 verdien er bra for deg permanent, mulig at den er bra for deg kun en kort periode nå... og kanskje for lite når kroppen snurrer og går mer.
Husk at det tar 4-6 uker på uendret dose før man kan si noe sikkert om dosen er tilstrekkelig... Kroppens behov endrer seg veldig underveis i starten av en medisinering.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hva veier du? Vanlig dose regnes slik: kroppsvekt x 1.6 = dose.
Dette var interessant.. Jeg veier vel ca 67-70 kg. Dvs 112 mµ daglig ?
Men, uansett har jeg litt å gå på da. Jeg har ikke følt antydning til overdosering.
Tusen takk for de andre svarene også. Kjempenyttig !xx4
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
maba
Legens kommentar i brevs form "Jeg er fortsatt fornøyd med det. Mvh X"
Hmmm... "jeg er fortsatt fornøyd med det..."
Hallo ??
Føler meg som en kriminell når jeg doserer opp selv. Er i litt bedre form.
Og jeg vet at jeg i juli målte en tsh på 0,68 og en ft4 på 20,2. Da var jeg i form da !!!
Hjelp meg med slående argument for hva jeg skal si til legen neste gang..?
Jeg spurte sist om det ikke var av interesse å måle ft3 slik at han kunne se hvor mye ft4 som ble omdannet til ft3. Men, h svarte hvorfor det. Ikke bli paranoid nå da... he he...
Så fint at han er fornøyd da...en slik uttalelse drypper av arroganse. Det er du som er kunden (ja du betaler for hans tjenester)...er det da du eller han som skal være fornøyddesp2 Og akkurat dette synes jeg du skal si til legen din også.
Jeg er enig i at det kan være smart å se om du omdanner nok T3, men kom deg tilstrekkelig opp i T4 først, slik at kroppen har nok "råvare" for å omdanne. Hvis du er ganske tidlig i et behandlingsforløp, kan du regne med at du er inne i en periode hvor du vil ha økende behov for tilskudd.
Også du, ikke føl deg som en kriminell pga doseøkningen din. Du tar bare ansvar for egen helsevink11