Jeg har igennem mange år haft et TSH-tal på 4-5. Lægerne har ikke villet behandle mig
Hej
Jeg er en pige fra Danmark - jeg håber I kan hjælpe mig.
Jeg har fået målt TSH til 10.30 og jeg skal nu have det målt igen. Lægen mener at prøven er fejlagtig, fordi den er taget kl. 20.30 om aftenen. I november måned var mit TSH tal på 3,97.
Er der nogen af jer der ved om det kan svinge så meget i løbet af døgnet?
Jeg har igennem mange år haft et TSH-tal på 4-5, men lægerne har ikke villet behandle det fordi det er så tæt på "normalværdien". Men jeg har rigtigt mange symptomer : TRÆTHED, koncentrationsbesvær (føler mig nærmest senil), maveproblemer/ekstrem oppustethed/
forstoppelse/kvalme, lidt hævede øjne og, det er så slemt at jeg har været nødt til at få en vikar på mit arbejde.
Jeg HÅBER næsten at lægen vil prøve at sætte mig i behandling for at se om det kan hjælpe.
Mit T4 tal er 68 nmol/L og T3 1,71 nmol/L - min læge siger at disse tal ikke er forkerte nok til at jeg skal i behandling.
Jeg begyndte pludselig at få forhøjet Prolaktin i 2002, og får nu Dostinex (Cabergoline) piller for at sænke det.
Jeg har et TSH-tal på 4-5 men er ikke i behandling (min læge mener ikke det er højt nok).
Jeg har tit tænkt om der var en sammenhæng, da jeg har rigtigt mange symptomer som ikke kan forklares af prolaktinet (ifølge lægerne) -
træthed, kvalme, koncentrationsbesvær, maveproblemer osv.. Da jeg fik konstateret forhøjet prolaktin havde jeg ikke haft menstruation i 4 år og der kom mælk fra mine bryster. Jeg fødte og ammede min søn til 2000 - og havde altså mælk i brysterne i et par år herefter.
Bare lige en kommentar - ja måske er der en sammenhæng..
Jeg håber på at jeg kan få overtalt min læge til at prøve at sætte mig i behandling, måske det også vil kunne have indflydelse på det forhøjede prolaktin.
Er der nogen der kan hjælpe?
Hvad skal jeg gøre - jeg vil jo heller ikke sygeliggøre migselv overfor lægen hvis der ikke er grund til det.
Håber i kunne forstå mit danske.
Tak for venligheden og et super godt forum!
Med venlig hilsen
Gitte
Stofskifteudredning og sygemelding. Lavere blodtryk og puls
Hej
Jeg går p.t. sygemeldt p.g.a. maveproblemer som man ikke har kunnet finde årsagen til. Undervejs i udredningen fik jeg målt et TSH tal til 10.30, som jeg nu skal have målt igen.
MEN nu er jeg blevet ringet op af kommunens sygedagpengekontor som siger at der ikke er belæg for at jeg er sygemeldt, ifølge de oplysninger der står i journalen. Mine symptomer er kvalme, TRÆTHED/kraftesløshed, forstoppelse, koncentrationsbesvær, osv.. men det er åbenbart som om at disse symptomer ikke er "slemme" nok...
Nu har jeg fået "respit" indtil der er svar fra de nye blodprøver, men jeg spekulerer da lidt på om man vil anerkende stofskifteproblemer som grund nok til at man har svært ved at passe sit job.
Jeg frygter jo også lidt, hvis TSH er faldet, at jeg skal kæmpe for at få anerkendt f.eks. et tal på 5-6 (som det før har lagt på), som "vigtigt" nok at prøve at sætte mig i behandling for (behandling er næsten mit eneste håb p.t.).
Er der andre af jer der er havnet i denne rædselsfulde situation - at man er syg uden at der findes tilstrækkelige "målbare" beviser for det? (og at lægen snakker om normale stofskifteprøver selvom man ikke føler sig normal?).
Er der andre der har erfaringer med at komme i behandling som "forsøg" selvom stofskiftetallene ikke er alarmerende (læs: fra 4 og opefter..)? Altså hvor nemt var det at få lægen overtalt og har behandlingen haft en -positiv - effekt?
Har andre af jer oplevet lavt blodtryk?
Jeg har altid haft tendens til forhøjet blodtryk (130/95), men har de seneste måneder oplevet at det nu ligger på omkring 105/70. Samtidig har jeg oplevet at min puls er blevet væsentligt lavere - nogle gange på 55 i minuttet i hvile (plejede førhen at være på ca. 80-90).
Har andre af jer også oplevet lavere blodtryk/puls efter stofskiftediagnosen?
Mvh. Gitte
Re: Stofskifteudredning og sygemelding
Sitat:
Opprinnelig skrevet av gitteh
Er der andre der har erfaringer med at komme i behandling som "forsøg" selvom stofskiftetallene ikke er alarmerende (læs: fra 4 og opefter..)? Altså hvor nemt var det at få lægen overtalt og har behandlingen haft en -positiv - effekt?
TAK og hej fra Gitte i DK
Hei gitteh!
Jeg fikk behandling med en TSH på 4,83 og fT4 på 12 for 2 og 1/2 år siden. Om behandlingen har hatt en positiv effekt er jeg usikker på. Jeg har ikke vært så veldig syk og er det heller ikke i dag. Det jeg husker fra den første tiden av behandlingen var en sinnsyk kroppsverk. Den ble gradvis borte.
Grunnen til at jeg mistenkte at noe var galt var en uforståelig vektøkning samt stivhet i ansiktet. Jeg gikk til homøopat (irisdiagnostikk). Homøopaten sa til meg at jeg trengte thyroxin og at jeg måtte komme meg til lege. Legen trodde ikke på den diagnosen, men gikk med på at jeg fikk tatt prøver. Da han såg prøveresultatene sa han at: "Det er ikke tvil om at du har hypothyreose", og satte meg på 50µg Levaxin.
Jeg ønsker deg lykke til! Høres helt forferdelig ut situasjonen din....
Jeg trener mye og måler derfor hvilepuls nesten hver dag, som jeg igjen mater i pc, og får ut diagrammer. Jeg leser av hvordan hvilepuls og morgentemp stiger og synker ved varierende dosering. Høyere puls ved økning av thyroxin. Gjør utslag omgående og så synker den litt igjen når jeg beholder dosen...og flater ut....
Jeg har nå en hvilepuls på 63 og temp på ca 37, noe som forteller meg at jeg har kommet på riktig dose. Vekten har - endelig - begynt å krype nedover. Blodrtrykket mitt ligger på 100/ 60. Jeg vet at det er lavt, men jeg har bestandig hatt lavt blodtrykk. Altså det samme som før hypothyreose...
Re: Lavere blodtryk og puls
Sitat:
Hej
Har andre af jer oplevet lavt blodtryk?
Jeg har altid haft tendens til forhøjet blodtryk (130/95), men har de seneste måneder oplevet at det nu ligger på omkring 105/70. Mvh. Gitte
Jeg hadde høyt blodtrykk før jeg fikk behandling for hypo (lå på rundt 140/100 pluss minus). Nå ligger jeg på samme som deg... Rundt 110/70 eller til og med litt mindre. Dette etter ett par år på Thyrax/levothyroxin (t4).
Tror det kan være både opp og ned med blodtrykk for både hypo og hyper. Jeg hadde nok høyt blodtrykk pga vekt, b12 mangel og hypoen. Dårlig kombinasjon ga høyt blodtrykk. Også vannansamlinger øker blodtrykket.
Jeg er glad for 110/70. Tror det er passe bra :)
Kaliummangel og stofskifte
Hej
Jeg har igen kigget i mine blodprøver og set at mit kalium-indhold i blodet er faldet fra 4,5 i maj måned til 3,4 i januar 2007 (normalværdi 3,5-5,1).
Kan det hænge sammen med stofskiftet?
I samme periode er min blodprocent også faldet fra 7,9 til 7,3 (normalværdi 7,4-9,6).
Er der nogen der ved noget om hvad det kan betyde når kalium-indholdet falder - hvilke symptomer det evt. giver, og om det evt. kan hænge sammen med for lavt stofskifte?.
Jeg får svar fra nye blodprøver på torsdag - jeg er spændt på om mit TSH-tal er faldet fra 10.30 (målt i januar) - hvis ikke så kommer jeg forhåbentligt snart i behandling.
Tak og hej fra Gitte
Svingende TSH - nye prøveresultater - HJÆLP
Hej
Så fik jeg svar på de nye blodprøver. I januar fik jeg målt TSH til 10.30 og jeg var spændt på om det stadigvæk var ligeså højt. Nu ligger det på 3,50!! (som det også gjorde i november). Var det mon en fejlmåling?
Det har før lagt på 7,20 og 6,9 og 5,7 osv. - så det tyder på at jeg har et meget svingende stofskifte.
T3 og T4 har jeg ikke de præcise tal på, men de lå indenfor referenceværdierne (dog i den nedre ende).
Jeg har rigtigt mange symptomer; træthed/udmattelse, hukommelsesbesvær, kuldskærhed, svært ved at tænke klart, appetitløshed, kløe i hårbunden, poser under øjnene, forstoppelse, forhøjet prolaktin osv. osv., så det undrede mig MEGET at TSH var faldet!
Er der andre af jer der også har oplevet et lignende meget svingende TSH?
Jeg havde en god snak med min læge om normalværdier/referenceværdier og han besluttede at sætte mig i behandling med Eltroxin, for at se om det ville kunne hjælpe på mine symptomer. Jeg skulle slet ikke kæmpe med ham! Bare det nu hjælper.
Han foreslog en dosis på 50 mikrogram dagligt og en kontrol om 2 måneder, lyder det rimeligt nok? Hvornår tror I at jeg vil kunne begynde at kunne mærke resultater? Jeg HÃ…BER virkelig på resultater - jeg har været syg siden 2002 uden at man har kunnet finde årsagen. Jeg gik faktisk hos en endokrinolog - som endte med at ville give mig lykkepiller!! Jeg er nu sygemeldt på 3. måned og er derfor desperat!!
Vil man virkelig kunne føle sig så syg med et TSH kun på 3,50?
Taknemmelig for hjælp! og hej fra Gitte
Re: Svingende TSH - nye prøveresultater - HJÆLP
Sitat:
Hej
Jeg har rigtigt mange symptomer; træthed/udmattelse, hukommelsesbesvær, kuldskærhed, svært ved at tænke klart, appetitløshed, kløe i hårbunden, poser under øjnene, forstoppelse, forhøjet prolaktin osv. osv., så det undrede mig MEGET at TSH var faldet!
Er der andre af jer der også har oplevet et lignende meget svingende TSH?
Jeg havde en god snak med min læge om normalværdier/referenceværdier og han besluttede at sætte mig i behandling med Eltroxin, for at se om det ville kunne hjælpe på mine symptomer. Jeg skulle slet ikke kæmpe med ham! Bare det nu hjælper.
Han foreslog en dosis på 50 mikrogram dagligt og en kontrol om 2 måneder, lyder det rimeligt nok? hej fra Gitte
Hej Gitte,
Tillykke med at du nu får en behandling og kan tale med din læge. Det i sig selv er rigtigt fint! Jeg håber, at det går fint og at dine symptomer forsvinder. Lad os vide, hvordan det går.
Hvor hurtigt virker Eltroxin?
Hej
Jeg startede med 50 mikrogram Eltroxin (den danske udgave af Levaxin?) for ca. 1 uge siden.
Jeg synes at jeg har været påfaldende mere klar i hovedet siden jeg begyndte på pillerne og vil spørge om det virkelig kan være rigtigt at man kan mærke pillerne virke så hurtigt?. Jeg har også bemærket at mine hænder har været varme de sidste dage, og de plejer altid at være frysende kolde?
Altså : kan det passe at man efter en uge allerede vil kunne mærke en forskel? Jeg troede at pillerne var meget langsomt virkende?
Hvornår begyndte I andre at kunne mærke en effekt? (vil dog lige sige, at alle symptomerne desværre ikke er forsvundet; er stadig træt, glemsom, har kløe i håret og poser under øjnene)....
Jeg føler da en spirende optimisme over at jeg mener at kunne føle en lille bedring (men måske det bare er placebo-effekt??) ;o)
TAK og hej fra Gitte
Kvalme ved sult og lidt om søvn!
Hej
Jeg har ofte rigtigt dårlige dage, som idag, og er jo selvfølgelig meget optaget af at finde ud af hvad der kan forværre min situation.
Jeg har det helt klart værst om morgenen/formiddagen (kvalme/træt/ tung i hovedet), og jeg får det værre hvis der går mere end 2 timer imellem hvert måltid. Så får jeg slem kvalme, bliver svimmel og så bliver jeg rigtigt træt. Min læge har målt at jeg har et meget ustabilt blodsukker (ofte er det lavere når jeg har spist end inden), er det noget der følger med lavt stofskifte?
Jeg har vænnet mig til altid at gå med knækbrød i lommen!
Jeg har også bemærket at jeg nogle gange får det værre, hvis jeg sover 7-8 timers dyb søvn om natten (uden afbrydelser). Så bliver jeg ekstra forkvalmet og tung og træt i det, og som om min hjerne slet ikke "kører". Efter en urolig nat uden særligt mange timers søvn kan jeg nogle gange være mere "kvik" i det - og ikke føle mig så sløj, ja det lyder jo helt modsat!
Er der andre af jer der også har det på samme måde?
Jeg er startet i behandling med Eltroxin (danske udgave af Levaxin formoder jeg) og er jo spændt på om det vil hjælpe. Jeg synes at jeg kunne mærke en ændring den første uge, men nu er jeg bare RIGTIG træt og sløj igen... Imorgen vil jeg prøve at tage pillen om morgenen, da jeg synes det er som om jeg kvikker noget op lige når jeg har taget den...
Nå det blev et lidt rodet indlæg - jeg er bare så frustreret over at have det så skidt, men hvis det nu kan hænge sammen med stofskiftet, så er der jo håb endnu om at behandlingen vil virke.
Jeg er sygemeldt til 1.4 - og håber virkelig at medicinen når at virke inden da - har været sygemeldt siden november 2006... :o(
Tak for et rigtigt godt forum ellers!....
Med venlig hilsen
Gitte fra DK
Nye blodprøvesvar - ser de for "normale" ud?
Hej
Jeg har fået de seneste blodprøvesvar og vil lige spørge herinde om det er helt vanvittigt at jeg er kommet i behandling med de tal - ser de alt for normale ud? (jeg fik min læge med på at forsøge behandling som forsøg).
TSH 3.35 (0,100-4,00), T4 76 (60-140), T3 1,81 (1,10-2,50).
Kan nogen hjælpe? Jeg har spurgt herinde før, men da havde jeg ikke de præcise tal. Desværre har jeg ikke Ft4 og Ft3 - tal - det måler man åbenbart ikke her i DK?
Jeg er stadigvæk i tvivl om, om det er stofskiftet der er årsag til mine symptomer og problemer, og når tallene ser normale ud kommer man jo let i tvivl!...
Tak igen - igen..
og venlig hilsen
Gitte
Svingende tal igennem årene (langt)
Hej
Jeg har bedt om en blodprøveudskrift fra min læge, for at se hvordan stofskiftetallene har udviklet sig igennem årene før jeg kom i behandling.
Det pudsige er, at jeg kan konstatere at TSH har været højt (f.eks. 7,20) i 2001 hvor jeg var frisk og uden symptomer og lavt (2.41) i 2004 hvor jeg var sløj!. Det første tal jeg kan se er målt er i 1998 hvor det var på 2,68, men der var jeg gravid, så det kan jeg nok ikke bruge til noget?. Det jeg er på udkig efter er jo selvfølgelig om jeg kan finde min oprindelige TSH-værdi - altså før jeg blev syg. Mit håb er jo at kunne finde tilbage dertil og blive rask igen!. Men altså det virker ikke nødvendigvis som om mine symptomer følger mine tal, er der andre der også har det på samme måde?
Er det iøvrigt normalt at tallene kan svinge meget?
Mine tal for en 5-årig periode ser sådan ud: 2001 : 7.44 : 2003 : 2.9, 7.2 ,3.9, 4.02., 5,19. 2004 : 4.34 2.41, 3.98, 2.95, 2.41, 4.03, 6.52, 4.60 2005 : 4.87, 3.68 2006 : 3.36. 3.22, 10.30 (målt om aftenen), 3.35.
Ja det var mange tal. Min endokrinolog har ikke villet behandle mig, fordi stofskiftet "altid var på vej imod det normale" - men min egen læge har nu sat mig i behandling som forsøg, efter at vi havde taget en snak om "normalværdier" og referenceværdieri f.eks. Tyskland...
MEN jeg er i tvivl om, om problemet skyldes noget andet end stofskiftet, netop fordi jeg var syg med lave TSH-tal og rask med høje TSH-tal.
Jeg har ikke kunnet finde information noget sted om, at det er normalt at stofskiftet kan svinge så meget - kan det mon være tegn på en bagvedliggende sygdom i skjoldbruskkirtelen? (oveni har jeg nemlig også forhøjet prolaktin og en positiv Anti-TPO).
Min læge har foreslået at jeg kan komme til en "Second Opinion" hos en anden endokrinolog, men jeg ved ikke om jeg tør; jeg er bange for at han beder mig stoppe med Eltroxin når nu mine tal p.t. ligger under normalområdet...
Ja undskyld et langt og rodet indlæg...Jeg er bare dybt frustreret over at være syg uden at vide præcist hvad det er jeg fejler og måske gå og vente på at en nytteløs behandling kommer til at virke... :o(
(Til Nora : jeg har fået tjekket binyrerne ved en Synachten-test. Alt ser "normalt" ud....).
Ja jeg prøver at være tålmodig, men er sygemeldt på 4.mrd. og HVIS nu mine problemer skyldes andre ting, så er jeg jo nødt til at have øjnene åbne for det også...
TAK og mange venlige hilsner
Gitte