Trenger jeg binyremedisin?
Hei!
Jeg har postet prøvesvarene mine i en annen tråd som også omhandler Thyroid Erfa. Jeg tenkte jeg kunne poste dem under binyrer også, i håp om at noen binyre-ekperter :D kan uttale seg om jeg ligger lavt i kortisol? vedikke1
kl. 08.00 var det 6,2
kl. 13.00 var det 1,7
kl. 17.00 var det 5
kl. 19 er jeg usikker på. Tror det var noe med 7?
Har bedt om en kopi tilsendt.
Ut i fra dette sa legen at jeg nok hadde trette binyrer. Prøvene mine er visstnok innenfor referansegrensene, men bare den om kvelden var det hun kalte for normal. Hun fastholder at kuren mot dette er stressmestring og noe hun kaller oppmerksomhetstrening. Ikke medikamenter altså....
Jeg har ikke peiling på binyrer, så kanskje disse prøvesvarene sier andre noe? Jeg skjønner jo at 1,7 er lavt, men kan som sagt ingenting om dette. Jeg lurer også på om enkelte av disse svarene muligens er litt feilaktig høye, på grunn av mitt blødende tannkjøtt, men de gir vel en pekepinn allikevel.
Er kortisolet mitt lavt nok til at det er aktuellt med binyremedisiner? Setter pris på å høre andres erfaringer kram1
Sv: Trenger jeg binyremedisin?
Binyrene skal jo ideelt sett levere varene når det trengs, og de leverer raskt.
I løpet av en 100m sprint 10dobles leveransen.
Så har de døgnvariasjon.
Dette for å tilpasse oss til søvnmønster, dagslys, foringstider o.l. Morgenmålingen skal mer enn halveres til kvelden - da skal vi sove......
Så er det stoffskifteaktiviteten som jo er igang hele natten, som bygger det opp igjen til vi skal våkne.
Det største problemet oppstår når de ikke klarer å produsere nok - det er verre enn om de produserer for mye - selv om det er ille nok.
For høy produksjon sliter på kroppen i lengden - for lite kan bli akutt !
(kun grovt sett, for mye og for lite innvirker på mange livsprosesser)
Stressmestring ?
Hun må etter mitt skjønn mene at du har for høy produksjon. Hun må mene at din underbevissthet jager opp produksjonen til høyere nivåer enn du har godt av, og vil senke nivåene ved hjelp av avspenningsteknikker.
Andre teknikker er å styre dette ved dietter og mosjon. Oppvåkningslys om morgenen kan hjelpe.
Man kan være heldig med en spesiell form for medisinering hvor man benytter morgendoser kortison i en uke for å etablere døgnrytme og håpe det fortsetter når en avbryter medisineringen.
Jeg mener det KAN være slik hos deg. Hvorfor har du 1,7 på dagen hvor denne skulle være mye høyere, og 7 om kvelden hvor den skulle være 1,7 ?
Det ser nesten ut som de har byttet plass.
Urtemedisinsk har Magnoliabark vært brukt kortisolsenkende.
http://rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/magn_off.htm
Har du sett denne?
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10919
I den presentasjonen står det en del om å tolke prøvesvar.
Herdis: du må få referanseverdiene på spyttprøvene også, tallene i seg selv sier ikke så mye. Lab'ber rundt i verden måler det med spytt i forskjellige måleenheter.
Jeg er ikke ekspert. Men sliter med det samme som deg. For meg var og er den krykka som heter hydrokortison god å ha. Men jeg antar at det er mulig å komme ut av binyresvekkelse uten å bruke kortison eller naturlig tørket binyre fra dyr (som også er et alternativ, kjøpes på nett). Men hvor lang tid tar det uten hjelpetilførsel med kortisol? Jeg vet ikke!
Stressmestring. Det kan høres merkelig ut at når du er flat som ei pannekake fordi binyrene sliter, at stressmestring er et hjelpemiddel. Men det er et bra hjelpemiddel! Wilson sier vel i sin bok at det øker kortisolet. All fysisk aktivitet er med på å øke kortisolet. Samtidig klarer vi ofte begrenset med aktivitet når vi er skikkelig dårlige.
Mange av oss takler stress veldig dårlig, fordi vi er har så lave kortisolverdier. Da jeg var på det dårligste, måtte jeg kutte ut sms, epost, lese på nett. Jeg ble stresset av å motta mail! Derfor beskyttet jeg meg selv ved å ha en til to dager i uka med en kort sjekk av mail. Gradvis kunne jeg øke dette. Nevner dette som en beskrivelse av hvor lav stressterskelen kan være når du er syk. Da kan det å jobbe med avspenning og øvelser som er enkle, rolige og hvor pusten er en vesentlig faktor. Om det er meditasjon, mindfulness/oppmersomhetstrening, yoga eller Qi Gong spiller ingen rolle. Dette hjalp meg, og jeg fortsetter med det. Men om det kan hjelpe deg der du er nå, uten tilførsel av kortisol, det vet jeg ikke. Men jeg ville ikke nølt med å starte med Erfa! Jeg ville lyttet til kroppen og økt dosen gradvis
Hei! Jeg har desverre ikke fått oppgitt referansegrensene, men prøvene er analysert ved Aker, om det kan være til noen hjelp?
Hey!:)
Hvis du føler for å prøve ut litt alternativ form for binyrestøtte, kan du sende en mail til Douglas labs Nerderland og bestille Ora adren ( formulanummer 7220). En skal trappe opp til 2 + 2 + 2 tabletter daglig, altså tilsammen 6 tabletter. Dette er materiale fra binyrer fra kveg?, som inneholder binyrehormoner.
Jeg velger dette preparatet selv i stedet for hydrocortison, egentlig bare fordi jeg føler at binyrecelleekstrakter har hjulpet meg betraktelig. Og et eller annet med magefølelsen..
Har ikke fått tablettene i posten enda, bruker Dr.Wilsoms Dynamite Adrenal nå.. Et pulver som smaker helt for j.....,men det virker :)
Du sender en mail til: order@douglaslabs.nl
Og jeg støtter veldig stressmestring; men jeg kaller det mindfullness.. Kommer fra Buddhismen, og metoden er meditasjon og besvissthetstrening rundt kropp, tanker og følelser:) Hvorfor? Akkurat her og nå tror jeg du kanskje er mest interessert i den fysiologiske forklaringen; du produserer dermed mere dhea, som igjen produserer kortisol.
vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Hei! Jeg har desverre ikke fått oppgitt referansegrensene, men prøvene er analysert ved Aker, om det kan være til noen hjelp?
Hei vink11
Aker har ref.verdi kl. 7–9: 3,5–27 nmol/l og kl. 21–23: < 6 nmol/l. Kan ikke se at de gir noen ref.verdi på prøvene middag og ettermiddag.
Min personlige mening er at de også har et voldsomt normalområde. Hvordan skal man få en døgnvariasjon hvis 3,5 oppfattes som normalt om morgenen?
Jeg finner det ikke igjen, men tidligere her er det en person som har gitt disse ref.verdiene på kortisol målt i spytt:
kl. 8: 13–24
kl. 12: 5–10
kl. 16: 3–8
kl. 23: 1–4
vink11
Hei!
Beklager folkens, men de binyresvarene stemte ikke helt. De er egentlig enda lavere. Jeg har nå fått tilsendt svarene, MED referansegrenser.
08.10 6,6 (12-22)
13.10 1,7 (5-9)
16.30 3,1 (3-7)
22.30 2,0 (1-3)
Jeg er utenfor grensa på 2 av prøvene og et hårsbredd fra å falle utenfor på den tredje. Den siste er normal.
Så et spørsmål vedrørende alternativ binyremedisin. Jeg har liten erfaring med å bestille medisiner fra nett, og er litt skeptisk til det. Kanskje noen kan overbevise meg? Ellers så ammer jeg, så jeg må være litt forsiktig med hva jeg putter i meg.
Har noen forresten en link til pakningsvedlegget til Erfa?
Jeg så det jeg også : http://www.aus.no/stream_file.asp?iEntityId=3287
Må være feil vel md område fra 3,5-27 ?
Om en regner på det, skal kveldsprøven være mindre enn 6nmol - hvis dette skal være mindre enn halve morgenverdien, kan jo ikke morgenverdien aldri være stort mer enn 15.
Vi kan jo prøve å finne ut hva andre labber har, men dette er jo metodeavhengig.
Tolkingen som er gjort av X1ONE's kveldsverdi på 7 ligger nok til grunn for å anbefale avspenningsterapi.
Jeg vet ikke om man kan overse etterrmiddagsprøven på bare 1,7 - det som slo meg var, var døgnrytmeforstyrrelse.
Åja, vi skrev samtidig :)
Da kan ikke jeg forstå at avspenningsteknikk er foreslått .......
Jeg mener de prøvesvara der er typiske for binyretretthet - det produseres for lite helt fra morran, og når kvelden endelig kommer er det fakisk høyt nok.
Altså du er i ørska hele dagen, men kommer deg litt til kvelden.
Hvis du brukte Levaxin da, så ville jeg ventet å sett an hva ERFA kan gjøre.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Jeg så det jeg også :
http://www.aus.no/stream_file.asp?iEntityId=3287
Må være feil vel md område fra 3,5-27 ?
Om en regner på det, skal kveldsprøven være mindre enn 6nmol - hvis dette skal være mindre enn halve morgenverdien, kan jo ikke morgenverdien aldri være stort mer enn 15.
Vi kan jo prøve å finne ut hva andre labber har, men dette er jo metodeavhengig.
Tolkingen som er gjort av X1ONE's kveldsverdi på 7 ligger nok til grunn for å anbefale avspenningsterapi.
Jeg vet ikke om man kan overse etterrmiddagsprøven på bare 1,7 - det som slo meg var, var døgnrytmeforstyrrelse.
Hei Hansen. som jeg skrev nedenfor innlegget ditt, var disse prøvesvarene feil. De var egentlig lavere. Nye prøvesvar er lagt ut. Kveldsverdien var 2 (1-3). I følge mine svar er referanseverdien om morgenen 12-22. Min var 6,6 om morgenen. Formiddag var de 1,7 (5-9), og ettermiddag var 3,1 (3,7).
Kanskje du kan høre med legen din på Balder om det kan tas opp på et fellesmøte med alle legene om du bør få hydrokortison? Eventuelt om du an legge ved et kort brev hvor du beskriver situasjonen din og alt som har skjedd med deg i det siste? Jeg vet de har slike møter. For meg virker verdiene dine på spyttprøvene lave, men jeg er ikke ekspert!
Det er forvirrende, og destruktivt, når legene på samme klinikk behandler såpass ulikt
Du har vært så klinisk syk, og mye av det tror jeg henger på binyreknappen.
Det er jo skrevet at slitne binyrer er vårt århundres problem, men det er hovedsakelig folk som har det travelt både hjemme/arbeid/fritid=det vi i første omgang tenker på som stress....
Her kommer stressmestring godt med.
MEN når binyrene er blitt dårlige pga fysiologiske årsaker, tror jeg det vil ta "for lang tid" å rette det opp hvis du ikke hjelper til litt.
Verdiene dine er lave.
Jeg ville iallfall prøvd å smøre et par cm med hydrokortisonkrem hver 4. time, slik at du får starthjelp.
Og du vil kjenne om dette hjelper.
Dette er jo mye mildere enn kortison i tablettform, og kan kuttes lettere.
GODT NYTT: jeg har nå fått time ved en anbefalt klinikk hos en lege jeg lenge har håpet å få komme til. I neste uke! Mirakler kan skje :)
Så bra Herdis! Da håper jeg at du får hjelp med binyrer og alt annet. Kanskje denne legen har gode råd om sønnen din også! Husk å ta med alle tall fra spyttprøver og blodprøver:D Nå krysser vi fingrene og håper at det går rett vei!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Hey!:)
Hvis du føler for å prøve ut litt alternativ form for binyrestøtte, kan du sende en mail til Douglas labs Nerderland og bestille Ora adren ( formulanummer 7220). En skal trappe opp til 2 + 2 + 2 tabletter daglig, altså tilsammen 6 tabletter. Dette er materiale fra binyrer fra kveg?, som inneholder binyrehormoner.
Jeg har det siste halve året brukt Adrenal (før kalt: Adrenal Cortex) og kommer til å fortsette med det.
Dette er et nogenlunde likt produkt som Jeanette skriver om og kan bestilles hos iherb);
prisen er lavere og det garanteres at kreaturene (New Zealand) ikke har fått antibiotika eller hormoner xx9
Istedenfor 80mg så har produktet jeg anbefaler kapsler på 300mg.
NB! Må taes sammen med mat.
Får for sikkerhets skyld levert dette via D H L - koster noe mer, men da kommer det iallefall fram.
Du kan gå hit: http://www.iherb.com/Allergy-Researc...Caps/3412?at=0
Heisann!
Jeg har skrevet noen innlegg her, og fått god hjelp og støtte. Men brått ble det slutt på innleggene mine, og jeg fikk ikke svart på hvordan det gikk heller. Jeg har rett og slett vært så syk og sliten at jeg hverken har greid å lese eller skrive en eneste linje her inne. Har prøvd mange ganger, og dette innlegget er skrevet over flere uker.
Jeg har vært gjennom hele halve helsevesenet det siste året, og jeg reiste til og med til Balderklinikken for å få hjelp. Det har vært en tid med mange undersøkelser, meninger og lite hjelp. Om noe har jeg bare blitt mer sliten. Den beste hjelpen har jeg faktisk fått her <3
Da de fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte, ble jeg behandlet som veldig syk, på grunn av de vanvittige prøvene mine. Men med en gang jeg ble medisinert med Levaxin og prøvene normaliserte seg, ble plutselig alt veldig vanskelig. Da måtte symptomene mine plutselig skyldes noe annet, og da man ikke fant noe, måtte det være psykisk eller ME. Snakk om nedtur.
Jeg har kjempet og slåss, til tross for lite krefter. Lest, til tross for null konsentrasjon. Mast meg til Liothyronin, spyttprøver og naturlige hormoner.
Levaxin har fungert håpløst dårlig, faktisk gjort meg verre. Liothyroninen har gjort meg kunstig "oppegående", frem til jeg krasjet totalt. Erfaen måtte jeg midlertidig slutte på, da kroppen min brøt totalt sammen. Nå går jeg rundt som en zombie på Levaxin/Liothyronin, med dager hvor jeg krasjer og dager hvor det akkurat går.
Etter fadesen på Balder, reiste jeg til Heggeli helhetsmedisin. Jeg forklarte sykdomsbildet, og viste legen de lave kortisol-spyttprøvene mine fra Balder. Legen hadde ikke tro på spyttprøver og ville heller ha målinger i døgnurin. Det samme har forøvrig indremedisiner også sagt ift. spyttprøver. Merkelig hvordan alle mener forskjellig.
Resultatet av kortisolmåling i døgnurin var normale. Blodprøvene med kortisol er også normale. Jeg synes det er så rart at disse er normale, når spyttprøvene er lave. Andre som har opplevd det? Hva skal jeg stole på?
Ut i fra symptomene mine, fikk jeg likevel resept på Cortef, for å prøve om det kunne hjelpe. Mine symptomer er stressanfall, lav toleranseterskel for press, utfordinger, problemer, og utmattelse. I tillegg har jeg en slags "smerte" i brystet. Jeg skriver smerte i anførselstegn fordi det ikke er helt rett beskrivelse. Det er en slags stressfølelse som manifesterer seg i brystet på en smertefull måte. Helt uutholdelig, og veldig fysisk. På en måte som å få "hjertet i halsen" når man skvetter til, bare at dette er vedvarende. Andre som kan relatere seg til det? Føler ofte at jeg får et nervøst sammenbrudd, som ikke samsvarer med hendelser i livet i det hele tatt.
Tilbake til Heggeli. Jeg fikk også resept på jerninjeksjoner, siden jernlagrene mine er dårlige, og tabletter ikke hjelper. Dette har jeg jo mast om lenge, og endelig var det en lege som satte dette i sammenheng med den ekstreme øresusen min. Problemet mitt nå er bare at fastlegen min nekter (ja du leste riktig) å sette disse sprøytene. Jeg får heller ikke noen på sykehus til å sette dem, så mitt siste håp er at de på Heggeli greier å overtale noen her i distriktet til å hjelpe meg. Vanvittig.
Jeg hadde også lavt aldosteron og høy testosteron. I tillegg insulinresistens og lav shbg. (Kan forøvrig også nevne at indremedisineren på sykehuset også nevnte noe om PCO eller PCOS, husker ikke hvilke, men han sa det ikke ga noen symptomer ihht energi o.l.) Jeg har forøvrig hørt at PCO kan gi mange symptomer.
Anyway. Så det ser ihvertfall ut som det feiler meg en god del, og at mye har med hormoner å gjøre. Det bare baller på seg. Men i motsetning til indremedisiner, fastlege og Balder, er altså legen ved Heggeli mer interessert i å gjøre noe med dette. De andre ser jo ikke skogen for bare blodprøveresultater.
Så, nå sitter jeg med følgende behandlingsplan fra Heggeli. Begynne med jerninjeksjoner, og se hva disse gjør med energien min. Eventuellt begynne på Cortef hvis nødvendig, eller gå direkte over på nytt forsøk med Erfa.
Det er her alle mine spørsmål og problemstillinger kommer inn.
Han vil at jeg skal trappe opp med 15 mg Erfa hver 10. dag. Altså 10 dager på 15 mg, 10 dager på 30 mg, 10 dager på 45 osv. Dette høres for meg helt vanvittig ut. Eller, det er sikker fornuftig siden jeg sliter med doseøkninger, men hva vil skje med formen min i løpet av denne lange perioden? Jeg kuttet ut Liothyronin i to dager, og da ble jeg tilnærmet dement (Jeg er ikke 92, men 29 år). Jeg har heller ikke kommet meg etter dette lille medisinoppholdet, slev om det er en god stund siden. Skremmende. Hvis jeg skal bytte over til Erfa, må jeg raskt komme opp i en større dose, fordi funksjonsnivået mitt ellers blir lik null. Andre leger har sagt at jeg kan begynne på en høyere dose. Ikke vet jeg hva jeg skal gjøre, for sist jeg prøvde Erfa, kom jeg meg ikke høyere opp enn 45 mg før jeg måtte kaste inn håndkledet. Jeg hadde ikke styrken.
Det er denne styrken jeg nå håper å finne ved hjelp av Cortef. Jeg har vært å hentet dem på apoteket. Men da jeg leste pakningsvedlegget ble jeg nokså skremt. Der står det et utall av alvorlige bivirkninger man kan få. Mye mer alvorlig og mer omfattende liste enn hva jeg noen gang har lest i noe pakningsvedlegg før. Der står det at man kan få cushings og psykose, og jeg vet ikke hva. Dessuten står det at det kan ta lang tid før binyrene tar opp igjen produksjonen sin etter bruk av Cortef. Betyr det at jeg gjør meg avhengig av disse, og vil krasje enda mer om jeg slutter? Kan man risikere å at binyrene ikke tar seg opp igjen? Dessuten kan man ikke bruke dem når man er gravid. Hva om jeg blir avhengig av disse tablettene, og så ønsker å få flere barn? Ikke at det er i nærheten av aktuellt nå, men vi var midt i en etableringsfase da stoffskiftet ble alvorlig lavt.
Et annet alternativ er jo disse binyrestøtteproduktene, som inneholder binyrekjertel-ekstrakt fra storfe eller gris. Noen som har erfaring med disse, eller som kan forklare hvordan disse fungerer. På de jeg har lest på, så er det en dose som gjelder for alle på disse kapslene. Trenger man ikke indiviuell tilpasning her, slik som på kortisol?
Håper noen kan gi meg noen råd, vink, erfaringer. Jeg er virkelig nybegynner på dette, og enormt utmattet. Håper noen har en solskinnshistorie å komme med, for jeg ser så mørkt på det akkurat nå. Jeg har greid å beholde motet gjennom mange beintøffe ting det siste året, men merker at jeg er i ferd med å miste det. Vet ikke hva som er skjedd med meg. Er liksom utenfor min kontroll. Blir bare mer og mer innesluttet og zombie. Ikke likt meg, og helt grusomt å være sånn når du har en 14 måneder gammel gutt som smiler forventningsfullt opp mot deg.
Hjelp!
Hilsen Herdis
Hyggelig at du skriver igjen Herdis jeg har tenkt på deg flere ganger.
.
Jeg må si jeg har problemer med å forstå hvorfor du er så redd for HC. For hva kan være verre enn slik du har det nå? En legevenn av meg sa at ja, du kan gjøre deg avhengig av HC. Og så? Du tar jo allerede piller hver dag i form av stoffskifthormoner, og en pille fra eller til? Bedre enn et liv uten utsikt til bedring. Jeg startet og angrer foreløpig ikke. Formen klatrer seg sakte oppover. Anbefaler deg å dosere 4-5 doser per dag. Spyttprøvene mine var unormale, men i likhet med deg var døgnurin og blod normal. husk at bivirkninger ikke er vanlig ved terapeutiske doser.
Når det gjelder jernsprøytene dine skal du ringe hjemmetsykepleien i kommunen der du bor å forklare situasjonen. Spør om du kan komme til deres kontor slik at de kan sette dem for deg. Dette er hjelp du har rett på.
Fint at du skriver, har også tenkt på deg.
Leit at du har blitt så dårlig. Men å hoppe av og på medisiner gir nok slik effekt. Du etterlyser solskinnhistorier, de finnes. Les f.eks tråden som jeg blant andre skriver på (link i signaturen min). Der ser du hvordan vi gradvis blir bedre når vi bytter ut levaxin med Thyroid og støtter binyrer med hydrokortison. Men det tar tid og man må være tålmodig.
Å lese pakningsvedlegg til medisiner kan være skremmende. men husk at du skal kun bruke fysiologisk dose hydrokortison, dvs bare erstatte det kroppen din ikke lager selv. En skal selvsagt ikke ta for mye, men en må også passe på å ta høy nok dose. En dose på feks 20 mg er regnet for en fysiologisk dose. Dette er selvfølgelig forskjellig fra person til person. (Regner med legen din sa noe om dosering for deg.) Grunnen til at du ikke skal ta for mye er at kroppen din kan oppfatte det som om at den ikke trenger å produsere kortisol selv, og skrur av produksjonen. Derfor er det viktig å dosere høyt nok til å gi kroppen nødvendig hormon, men uten at egenproduksjonen stanses. Skal være forsiktig med å gi deg doseringråd, bare at du må prøve deg fram i samråd med legen din. Selv tar jeg relativt høy dose da min kropp trenger det. Men merker nå at jeg ikke trenger like høy dose som tidligere. Binyrene begynner å produsere bedre selv så da er det viktig å trappe ned slik at binyrene kommer igang med egenproduksjonen. De fleste slutter med hydrokortison etter en stund. Men en må aldri slutte brått!! Farlig!! Jeg kan anbefale Cortef, jeg hadde ikke klart å få den framgangen jeg har hatt uten Cortef, så jeg ville ikke ha vært det foruten. Føler ikke jeg hadde noe valg. For at Erfaen skal virke ordentlig (det gjelder forresten levaxin også) så må du ha binyrer som virker. Du kan risikere nye crash dersom du trapper opp Erfa uten å støtte binyrene.
Har også prøvd binyreekstrakter av kveg. Kan ikke si at jeg merket så mye effekt, men flere her inne på forumet har hatt veldig godt utbytte av det.
Jeg kjenner symptomene du beskriver som stressfølelse, smerte/trykk i brystet etc. For meg betyr symptomer fra binyrene. For lite av stresshormonet kortisol gjør oss stresset.
Kan nevne at jeg nok har følt meg like syk som deg. Har hatt lange perioder der jeg ikke har klart noe annet enn å ligge rett ut og bare så vidt klare å bevege meg sakte mellom kjøkkenet for å spise, badet for å gå tolaettet og senga for å sove, ellers ikke klare støy, stimuli eller stress av noen form. Nå er jeg igang med jobb igjen (deltid), ut og er sosial, går tur og føler meg rimelig sikker på at jeg på sikt skal komme meg i full jobb og få livet mitt tilbake. Men det er ikke gjort i en fei.
Så det vil gå mye bedre med deg etter hvert!! Håper det ordner seg med injeksjonene! hjertflag1
Hei kram1
Jeg kjenner igjen det du skriver. Det likner på mine opplevelser da binyrene i fjor gjorde meg veldig syk. Jeg skriver i samme tråd som Rufus, se signatur linje nederst, der kan du klikke deg videre.
Jeg har gått på hydrokortisontabletter (Cortef og et merke som er rimeligere, Roussel) siden oktober i fjor. Jeg har vært oppe på 32.5 mg på det meste. Nå er jeg nede på 20 mg. De regner fysiologisk dose til å være mellom 20 og 25 mg. jeg har en følelse av at jeg kanskje om en liten stund kan gå ned på 17.5 mg. det betyr at binyrene mine jobber og produserer kortisol. Jeg ville ikke engstet meg for å starte på hydrokortison, altså Cortef. Når du merker at den begynner å hjelpe, kanskje etter noen uker, er det som å få hvile og ro tilbake i kroppen!
I fjor var jeg så syk at jeg lå. De verste dagene klarte jeg ikke gjøre noe. De dagene jeg hadde det bedre, klarte jeg å lage en enkel middag til familien min. På den tiden klarte jeg ikke skrive mail, gå på internett, eller ta i mot besøk. Lyden av TV, radio etc var uuholdelig. Å sitte på legekontoret, på venteværelset var en grusom prøvelse, jeg klarte det nesten ikke. Jeg gikk tur som en olding, stoppet og pustet for hver tohundrede meter, turene var temmelig korte. Å gå på kjøpesenter var umulig, jeg holdt på å falle sammen av utmattethet, all støy, alt visuelt kaos var umulig å forholde meg til.
Så gikk det gradvis fremover. Etter noen måneder kunne jeg begynne å arbeide, to timer noen få ganger i uka. To timer med mange pauser! Men det var tross alt starten på noe bedre. Nå føler jeg meg mer frisk enn syk. Jeg orker stadig mer.
Og jeg hadde mye av denne stressfølelsen du beskriver. Det er veldig ubehagelig. Men det vil roe seg!
Jeg ville tatt sjansen og øktet thyroid slik legen din på Heggeli foreslår. jeg tror han har mye erfaring med tilfeller som likner på ditt.
Fatt mot, det blir bedre! vink11
Det viktigste er å lytte til kroppen og gjøre det du orker, ikke mer. Vet du at å gå i butikker er umulig, ikke gjør det! Vet du at du ikke orker besøk selv om du har gjort en avtale, avlys! Jeg skrev en mail til alle venner og nær familie, forklarte hvordan jeg hadde det. Det var en smart ting å gjøre. Da forsto de faktisk at det var alvorlig, og at jeg trengte ro for å bli frisk.
Hyggelig å høre fra deg. Jeg har lurt på hvordan det har gått med deg xx4
Hei igjen!
Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare meg :D
Er så nyttig å lese hva dere skriver. Dere får dradd meg litt opp av det mørke hullet jeg føler jeg befinner meg i. Det finnes håp, jeg kan bli frisk :D
Hvorfor er jeg så redd? Jeg føler at alt som har kunnet gå galt de siste årene, har gått galt. Vanskelig svangerskap, min sykdom, sønnen min sin sykdom osv. Forferdelige runder med helsevesenet, mye jeg ikke orker å tenke på uten å få lyst å kaste opp. Både meg og sønnen min har fått noen arr for å si det sånn. Også de dårlige erfaringene jeg har med Levaxin.
Jeg har rett og slett blitt katastrofetenker for tiden. Tenker at jeg nok kommer til å reagere dårlig på medisinene. Tenker worst case scenario hele tiden. Brent barn. Dere skjønner.
Også er det dette med at jeg har et fjernt håp om å få flere barn en gang i fremtiden. Etter som jeg har forstått det, kan man ikke bruke Cortef ved graviditet. Vil derfor ikke bli avhengig.
MEN, det er jo selvfølgelig dere som har rett! Binyrene mine fungerer jo ikke. Da trenger de jo behandling. Selvfølgelig. Slik som dette, er jo ikke noe liv uansett.
Det er bare så vanskelig å tenke logisk om dette. Å stole på seg selv. Blir jo hele tiden fortalt av leger at dette ikke er tilfelle. At binyrene er fine, og at jeg er "velsubstituert" ift. stoffskifte. Den eneste legen jeg har er en som holder til på andre kanten av landet, og som er ganske vanskelig å få tak i.
Dermed blir det ensomt, og lett å tenke "feil".
Har lest litt i tråden til Vigdis og Rufus. Kjempefint å lese hvordan dere har greid å bedre formen deres! Står respekt av kampen deres!
Jeg sier bare takk Gud for dette forumet her! Uten dere hadde jeg trodd på indremedisineren som sa at noen blir bare ikke bra av stoffskiftet, eller får ME.
Kan tenke meg det er mange som har gått i kjelleren etter en sånn beskjed, for ikke å snakke om de mange stakkarene som er feilplassert i psykiatrien.
Jeg forstår nå at jeg må prøve Cortef. Å ikke gjøre det vil være farligere for helsa.
Men, bør jeg gå en periode på Cortef før jeg gjør nytt Erfa-forsøk? Få binyerene mine litt stabile og mer rustet til å takle påkjenningen først? Eller bør jeg starte parallellt? Noen erfaringer?
Stor klem til dere :D
jeg startet på Erfa 90mg i to doser og avsluttet behandling med 100mcg levaxin og 20mcg liothyronin over natta. I praksis betyr dette at jeg fikk i meg 52,5mcg T4 og 13,5mcgT3. For meg ble den dosen alt for lav og jeg økte umidelbart til 135mcg Erfa. Det brukte jeg i ca 6 uker før jeg begynte på HC. Jeg så ikke noe problem med å først begynne på Erfa fordi jeg opplevde at overgangen ikke var så sterk for binyrene mine når jeg allerede hadde tatt lio i 10 år. Hvis kroppen din alt er vant til lio skal du ikke være bekymret for overgangen tror jeg. Jeg tror også binyrene tappes i styrke pga mangel på stoffskiftehormoner, så kanskje er det like greit å starte paralelt med erfa og HC.