-
Hashimoto fra jeg var barn. Levaxin fra 16 år.
Hei! Takk for ett flott forum! Har lært masse her! :)
Jeg lurte på om dere kanskje kan gi meg et råd.. kanskje.. fordi jeg har skjønt det slik at det er mange som ikke føler seg bra selv om blodveridene sier at man er bra.. Og jeg har hatt stoffskifte lenge, fra kanskje siden jeg var 13 eller noe.. fikk medisiner da jeg var 17.. er nå 24.. og derfor lurte jeg liksom litt på om kanskje jeg ikke er helt frisk.. for jeg klarer ikke helt å huske hvordan det var å være frisk.. har lest mye om at det finnes forskjellige andre medisiner som armor da, men er det verd å prøve disse når jeg ikke vet om jeg trenger det?
huff blir langt det her men jeg er bare så forvirra :( Jeg tenkte at det kan jo ikke skade å prøve? eller kan det skade meg å prøve feks å øke dosen? jeg kan jo bare senke den etterpå?
symptomene jeg vet jeg fremdeles har er sliten, trøtt, dårlig konsentrasjon og fryser fryktelig mye.. MEN på den andre siden er jeg ekstremt sulten og tok plutselig av for 2 år siden flere kilo! Har lenge mistenkt at jeg ikke er 100% frisk, men legene jeg har vært hos sier at de symptomene jeg har må jeg bare leve med :( Noen forslag hva jeg kan gjøre?
-
Sv: Usikker på om jeg er frisk..
Hei skogstad.
For å vrenge orda dine litt, så har du nok hatt stoffskifte hele tia.
Men det har vært for lavt :)
Og så har du fått medisin for det - eller mer korrekt : kunstige T4 hormoner. (Levaxin)
Det er ikke allle det passer for - og nå snakker jeg vel mitt imot det brorparten av leger forteller.
Men jeg ta sjansen, og snakker for meg selv !
Jeg fikk iallfall et helt annet liv - eller rettere sagt : jeg fikk et liv - da jeg gikk over til Armour i 2004.
Og jeg går iallfall aldri tilbake til Levaxin !
Hvis man ikke prøver kan man jo ikke vite hva som er best ?
Jeg kan godt forstå at de som har det bra på Levaxin ikke prøver noe annet, men at de som ikke har det bra - ikke engang får lov å forsøke om neo annet er bedre, mener jeg rett og slett er ulovlig !
Så er de jo i rettferdighetens navn slik at ingen stoffskiftemedisin virker bra hvis man ikke får nok av den. Det er jo det samme som lavt stoffskifte det !
Og så tutes vi øra fulle av hvor farig det er å ta for mye !
Det er jo for lite som skaper våre problemer !
Og det er slett ikke farlig å ta for mye !
Jeg mener det må til - iallfall en stund. Og en stund er alt du orker også.
Det er minst like jævlig å gå med for høy dose, så det slutter du fort med.
Tro meg.....
Den metoden man brukte før legene ble måleinstrumentslaver, var jo bare å øke dosen saaakte og pent til man syns det var for mye - og så litt ned derfra.
Og jeg vil jo absolutt anbefale alle å finne sin maxdose på denne måten.
Lykke til med valget ditt !
For det er ditt - alene.
-
Takk for svar! :) Jeg skal prøve å øke dosen min slik du sa :) Så får jeg da merke hvordan det er å ha høyt også :)
Ett annet spørsmål, når man har høy anti TPO, brytes kjertelen ned og burde man ikke da i mellomtiden øke dosen sakte men sikkert i løpet av denne tiden? Har aldri fått vite hvorfor jeg har fått lavtstoffskifte. Det var en lege som sa en gang at jeg kanskje hadde hatt en kraftig forkjølelse en gang i tiden. Og det var det. Spurte sist jeg var hos legen om Hashimotos og da ble han sint på meg og sa at det var forseint å finne ut nå!!!! Det måtte jeg da ha spurt om da jeg første gang fikk konstatert lavtstoffskifte! Sukk.. Jeg viste vel ikke hva jeg skulle spørre om da...
-
Pussig lege da ?
Det er jo liksom de vi tyr til når vi ikke vet - visste ikke legen det ?
Det er jo som du sier at en kjertelbetennelse brenner ut - uten at man har kjente botemidler som kan kurere.
Anti-TPO er autoimmune antistoffer som bryter med kjertelvevet. Hos noen forsvinner disse når "jobben er gjort" - men ikke alltid. Mange har antistoffene der likevel, noen for "resten av livet", så om du ikke har tatt den prøven, er det ikke sikkert det er for sent.
Så vil jeg jo si at den doktor som setter deg på stoffskiftehormoner uten å ta denne prøven burde fratas lisensen !
Kjertelbetennelsen bruker flere år på å gjøre kjertelen uproduktiv, og blir som du sier dette gradvis.
I den tiden må jo dosen tilpasses kjertlens avtagende produksjon.
Noen kommer likevel så sent inn i forløpet at dosen som trengs nærmest er et fullt substitutt.
En regner som utgangspunkt dette til å være 1,6µg x kroppsvekten, men praksis viser at mange trenger mer enn dette. 2,6 og over 3 x er ikke uvanlig.
Men dette er bare et utgangspunkt - man må selv finjustere dosen for å finne den optimale.
-
Jeg har fått utskrift av prøvene mine og ser at jeg har anti-TPO som er veldig høyt. Jeg har vært hos ganske mange leger den siste tiden fordi fastlegen min aldri har vært tilgjengelig, og bare to har tatt anti-TPO og begge gangene har det vært høyt. Da jeg ba om utskrift ville legen min hjelpe meg med å tolke resultatene, veldig snill lege forresten :), men da hun så anti-TPO så sa hun bare at hun ikke helt viste hva det var for noe... Men hun så jo tydelighvis at det var høyt.. Så jeg tenkte siden jeg ikke har høynet dosen min siden 06-07 eller noe så er det kanskje på tide? Hva er forresten trass? Og ferrit? Ser jeg har blitt sjekket for det også.
-
Anti-TPO er ikke nødvendig å ta flere ganger hvis du har en positiv prøve.
Har man fått det, så vet man utfallet.......
TRAS er en annen type antistoffprøve. Er den høyere enn 1 har man dette.
Som oftest fører dette til høyt stoffskifte, men en type han også gi lavt.
Selve kjertelen ødelegges ikke av dette, og i mange tilfeller kan behandling kurere dette.
Det kan man ikke med anti-TPO.
Du kan jo sjekke ut de andre du lurer på : www.furst.no/bb/index6.html
Lista er alfabetisk, men ser bort fra første bokstaven før selve prøvenavnet.
Ferritin kan du også lese om der - bare klikk på alt som klikkes kan.
-
Takk skal du ha :)
Nå har jeg lest og blitt mye klokere på prøveresultatene mine. Så etter påsken skal jeg begynne å eksperimentere på egenhånd :) Håper jeg vil føle meg bedre.. Har vært hardt med fysikkstudier og deltisjobb med denne zombitilstanden, som jeg liker å kalle det :)
-
Blir man helt frisk med erfa thyroid?
Hei alle sammen! Jeg lurte på om man blir 100% frisk med thyroid? Er det noen som fremdeles har bivirkninger? Er det noen som fremdeles er sykmeldt/uføre selv om de går på denne medisinen?
Veldig spent på å høre hvordan dere har det med erfa thyroid! :)
-
Sv: Blir man helt frisk med erfa thyroid?
Slik jeg ser det, er det noen som har det helt fint på Levaxin og noen som har det helt fint på Tyroid.
Jeg vet ikke hvor store disse grupper er. Såvidt jeg vet er det ikke gjort slike undersøkelser heller. De som uttaler seg, gjør dette på bakgrunn av rykter. De som kommer fra legemiljøet ser man gjerne på som "sannheten", men en må være obs på at de har mye å forsvare rent faglig. Det er gjort mange faglige feil og det er støttet mange teorier som det ikke lenger er dekning for. De er utdaterte, men praktiseres fremdeles !
Og ingen vil vel innrømme feil direkte og prøver selvfølgelig å glatte over......
Det skal vi som må bedømme hva som er rett og galt være klar over.
Og de gruppene som har det bra er jo heller ikke så intressante for oss ?
Det som vel er intressant, er om de som ikke har det bra på den behandling de mottar, vil få det bedre om de skifter ?
Og det vil de !
Så skal det innrømmes at de få statistikkene som finnes ikke er dobbeltblinde og vitenskapelig holdbare i alle retninger.
Det finnes en på ERFA sine sider.
Spørsmålet er : Merket du endringer når du skiftet til ERFA ?
Man kan beklage seg over at det er et sterkt ledende spørsmål, og det omfatter jo bare de som gikk over.
Men det er jo engentlig bare de vi er intressert i ?
Hvordan fikk de det de som skiftet fra Levaxin til ERFA ?
Jo - 98% fikk det bedre.......
Hvor mye løgn kan det være ?
Hvis du ikke har det bra på den behandling du idag mottar, ville du forsøkt ERFA hvis det var 50% sjanse for bedring ?
10% ?
Selvfølgelig ville du det !
Men avgjørelsen er ikke din. Den har endokrinologene tatt for deg, og de sier nei !
Du får ikke det tilbudet. Du får ingen opplysninger om at alternativet finnes.
Hvorfor man ikke får det kan man spekulere i - det skulle ikke undre meg om det har pekuniære årsaker :)
-
Må vera kort, er på jobb. Men til dette med betring ved overgang til Erfa...:
Eg begynte med 30 mg (1/2 grain ?) for snart 5 dagar sidan. Gjekk frå før på ca 128 mcg Levaxin. Kutta umiddelbart til 100 mcg og la til 30 mg Erfa. Merka ein effekt allereie fyrste dagen, men tenkte da at det kunne vera tilfeldig. La merke til det same neste dag. Og neste dag der igjen.
Er nå ikkje lenger i tvil.
Det er rett og slett som om nokon har "slått på lyset inni meg". Eg er klårare, meir "på", opplagt, har definitivt meir tiltak og "fråspark". Som om eg blir frisk og meg sjølv igjen, slik eg var for ganske lenge sidan.
Forma dalar noko på ettermiddagen. Men ikkje så langt ned som før.
Måtte det vera ein samanheng med Erfa, og måtte det berre vare og bli enda betre. Så kan eg få eit heilt liv igjen :)
Brukar også diverse for binyrene som eg starta på same dagen. Men er trur likevel det er Erfaen som verkar i og med at eg kjenner verkand ca 15-20 minutt etter inntak. Har også lese at effekten er på topp etter 2 timar og så dalar sakte igjen. Dosering 2 gonger per dag verkar dermed som ein god idè.
-
Om vi blir helt friske kan jeg ikke svare på. Det er et stort spørsmål. Jeg fikk ikke konvertert den T3 jeg trengte fra Levaxinen, kroppen min klarte det ikke. Og T3 er vesentlig. Jeg opplever at jeg har fått et nytt liv med Thyroid, endelig fikk kroppen min tilgang til T3. Jeg føler meg mer hel. Før var jeg blant annet et vrak hver eneste ettermiddag. Da var kreftene brukt opp.
Men for mange kan det hende at det er mer komplekst enn bare å bytte til Thyroid. Kanskje må du gjøre noe med kostholdet, kanskje fjerne ting du spiste før, som gluten. Kanskje må du innse at du bør bytte jobb, leve roligere, ha færre krav til deg selv?
Så gjennom en forståelse for hvem du er, og hva livet ditt er, så er kanskje Thyroid en start på en større endring?
-
Skal snart til legen og da tenkte jeg å spørre om det var mulig å få erfa.. Selv om levaxin fungerer på meg så blir jeg ikke helt frisk.. Men det er jo tydelig at folk blir bedre med erfa så da må det jo være verd å prøve hvis man klarer å få tak i det!
-
Hei Skogstad,
det kan jo være verdt et forsøk i alle fall. Skulle bare si at det var veldig greit rent praktisk å få det; fikk en resept av legen som jeg leverte på Boots Apotek i går. Apoteket søker om registreringsfritak og ringer når det er klart; vil ta ca en uke fra jeg innleverte resepten til jeg får Erfaen.
-
Du får alltid reg fritak på ERFA. Si at du er desperat, at det er viktig så du ikke ramler sammen og blir enda sykere (eller noe liknende). Da søker de etterpå og gir deg første boksen så raskt de klarer.
-
Ahh det var lurt Vigdis:-) Skulle gjort det! Irriterer meg litt at jeg må vente en uke når jeg er så innmari gira på å begynne. Er redd for å å bli skuffet men i alle tilfelle tenker jeg at det kommer mer godt ut av Erfaen enn Levaxinen, uansett. Jeg har en veldig var kropp så bare tanken på å gå på noe som er syntetisk liker jeg ikke.
Må sikkert opp i høyere dose etterhvert også, jeg er jo egentlig ikke oppe i optimal dose Levaxin ennå. Jeg skal ta 50 mcg Levaxin sammen med 2 tabletter a 60 mg Erfa, en morgen og en ettermiddag.
Er spent på denne T3'en. I går var jeg fullstendig hjernedød på kvelden fordi dagen hadde vært "stressende", etter min nye skala for stress. Var på Balder i 2 timer, kjøring til og fra, samt intens samtale med legen i 1, 5 timer og blodprøvekø i en halvtime, fikk ikke spist til riktige tider, på jobb etterpå, gjorde at jeg ble helt pumpa og brain fog deluxe i hodet på kvelden.
-
Spennende å se hva legen sier :) får jo bare mer og mer lyst til å prøve! hver gang jeg har spurt om å få øke dosen levaxin har de bare sagt at det skal jeg hvertfall ikke gjøre... "Du må nok leve med de symptomene du har"... Glad jeg fant dette forumet! Nå forstår jeg jo at det FINNES andre ting man kan gjøre!! Det er jo løyn å si til meg at det ikke finnes noen andre medisiner enn levaxin.. Dumme legene!!!! desp2
-
Lykke til da:-) Gi tilbakemelding på hvordan det går; om du får Erfa, og i tilfelle hvordan det virker på deg.
Det virker som om mange som etterhvert blir i bra/bedre form forlater forumet (naturlig nok) men det er likevel veldig hyggelig og inspirerende for de som er her om man kan gi en liten feedback på når ting går har gått bra også, og fortelle kort om veien dit. I solidaritet med de som ennå er på ferden mot et bedre liv, som kan ha stor praktisk nytteverdi av andres erfaringer og tips.
Dersom mange forteller om positive erfaringer med Erfa, vil jo stadig flere kreve å prøve det, noe som kan føre til at det vil bli mer kjent og lettere å få tak i, samt kanskje på blå resept en vakker dag.
-
Jeg skal til legen på tirsdag så det blir vel en stund til jeg får nye medisiner.. Er i hvertfall veldig spent på hvordan det går med deg Berit1974 etter at du begynner med erfa! :)
-
Skiftende referanseverdier
Jeg vet ikke helt hvor jeg skulle ha postet dette men jeg har ett spørsmål:
Hver gang jeg er hos legen og får utskrift av alle prøvene mine så er referanseverdiene forskjellig! Er det noen som vet hvorfor? Det er akkurat som om de skifter med prøvene mine slik at jeg alltid er "innenfor". Dette synest jeg er merkelig og siden jeg har et stoffskfitekort som jeg skriver inn i så må jeg jo hele tiden forandre referanseområdene i denne også! Skifter referanseverdiene hele tiden?? Jeg skjønner jo at det sikkert er mye "forskning" rundt dette men flere ganger i året? Kan det stemme?
-
Sv: Skiftende referanseverdier
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
skogstad
Hver gang jeg er hos legen og får utskrift av alle prøvene mine så er referanseverdiene forskjellig!
Er prøverne altid analyseret på samme lab? Jeg går ud fra, at du får taget prøverne (er hos lægen) med kortere mellemrum end mange måneder/år?
Hvis det er prøveresultaterne der stammer fra samme lab, ville det være meget interessant at følge disse "skift" du omtaler, med angivelse af datoer for prøvetagning. Orker du at poste en opstilling med datoer og referenceværdierne her i tråden?
Kan være andre oplever det samme, uden at have bidt mærke i det. Det ville være til stor gavn at opklare dette mysterium. Håber du orker, Skogstad. hjertflag1
-
Klart jeg orker :)
Jeg tror alle prøvene er sent til samme lab. Hver gang jeg ber om utskrift så får jeg en stor liste over alle verdier også får jeg referanseverdiene helt fremst. Det første arket fikk jeg i fjor 2009 også fikk jeg ett rundt nyttår tror jeg og det siste fikk jeg for ett par uker siden.. Jeg har ikke de andre arkene her men jeg har det siste! Skal be om enda en utskrift etter neste prøve som skjer i morgen :)
TSH: 0,02-4,5 dette var før jul på 0.02-4,0 det husker jeg
FT4: 8,0-22,0 dette husker jeg ikke hva var men jeg kan komme tilbake med flere verdier når jeg kommer meg hjem i kveld :) Da har jeg det meste!
Har også hørt at man skal ha FT4 over 20 og TSH under 1 og da lurte jeg på hvor jeg finner referanser for det også :) Har lett og lett men finner det ikke :cry:
-
Har jeg jern og B12 mangel?
Også er det en ting jeg lurer på som kanskje noen kan hjelpe meg med? Jeg lurte på om jeg har jern og B12 mangel..
Verdiene mine er som følger før jul i 2009: :roll:
Ferritin (15-200): 64
B12 (170-650):192 (dette ble målt i 2008) Har også 2007 hatt B12 nede i 163 :( og ingen sa noe til meg... :(
Jeg har hørt at man skal ha ferritin over 70 og B12 over 360 og lurte på om noen har noe refferanser jeg kunne ha skrevet ut å ta med til legen i morgen?
-
Sv: Har jeg jern og B12 mangel?
B12 er et spesiellt stoff.
Våre dyriske predatorinstinkter må vekkes for at vi skal få i oss dette på naturlig vis. Mat er en form for dødt dyr på en tallerken....... B12 dannes av bakteriekulturer i naturen som dyr får i seg.
Det finnes også i egg, og visstnok i noen algetyper. Algen anbefaler man generellt ikke fordi jodinnholdet er for høyt. Dette vil jo især gjelde for mange i vår gruppe.
Vi trenger bare noen ganske få mikrogram om dagen.
Cyanokobalamin heter det på fint og inneholder som navnet sier kobolt. Det inneholder flere viktige mineraler, og er vel eneste vitamin som gjør det.
En forutsettning for at dette tas opp, er at proteinet Intrinsic Factor finnes i magesekken. Hvis ikke, kan vi ta sprøyter. Molekylet er stort og diffunderer ikke tarmveggen uten forbehandling av IF. Man kan under normale omstedigheter ikke ta det opp fra maten hvis man mangler IF, men hvis man tar meget store doser (milligram) vil noe likevel tas opp. Det finnes såkalt prolongerende tabletter som skal være bedre.
Det er ikke rapporter om overdosering.
Vitaminet motvirkes alkohol, østrogenmedikamenter og sovetabletter.
Annet som fører til mangel av B12 er innbyrdes uheldig fordeling av mikronæringsstoffer. Feks at man samtidig har for lite lite vitamin B1 og for mye Folinsyre.
Dette er et godt eksempel på at ikke alle mangler bør rettes opp ved å ta tilskudd av det man mangler - mangel kan i visse tilfeller også skyldes for høye verdier av andre stoffer. En mer holistisk tilnærming til vår totale situasjon ville jo avsløre slike ting. Det er etter min mening en stor mangel i dagens behandling.
Om vi vil oppnå noe bedre enn standard behandling, finnes et tilbud privat. Det er dyrt, og jeg er ikke sikker på om kvaliteten er høy nok her heller......
Jeg vil gjerne lese og lære av dere som har erfaring fra denne delen av helsevesenet.
Er de virkelig holistiske - de som hevder å være det ?
Et komplekst vitamin har kompleks virkning.
B12 er med å danne og fornye røde blodlegme og i oppbygging av myelinet. Det stimulerer vekst og appetitt hos barn. Gir økt energi. Holder nervesystemet intakt, mangel kan gi signaler fra nervesystemet. Bidrar i omsettningen av fett, karbohydrater og protein. Forbedrer kognitive øvelser og sies å mildne irritabilitet.
Hvis stoffskiftet er for lavt.....
Man blir mer følsom for at mangelsituasjoner kan oppstå på grunn av den lavere metabolisering av næringsstoffene fører til at det oppstår ubalanser.
Symptomer som dette gir, er ikke så lette å skille fra de som lavt stoffskifte gir.
Og samme gjelder forsåvidt ferritin.
Dette er et akuttfaseprotein som også er følsomt for kroppens reaksjon for intracelluær lagring av jerndepotet.
For lite av dette gir symptomer som forsterkes hvis stoffskiftet er lavt.
Leger bryr seg ikke med slikt - de har klippetro på at når man er under stoffskiftebehandling, så er man frisk - og trenger ingen "særforpleining".
-
ca mars 09:
FT4 9,0-22,0
TSH 0,2-4,0
FT3 2,3-5,7
ca sep 09:
FT4 11,0-23,0
TSH 0,20-4,0
FT3 3,5-6,5
ca mars 10:
FT4 8,0-22,0
TSH 0,2-4,5
FT3 2,3-5,7
Fra sep 09 har jeg også en utskrift med kun de prøvene jeg tok den dagen og på det arket står det Fürst på. Eller er verdiene bare ramset opp i kollonner etterhverandre, så hvis de er fra forskjellige labber så bør vel forskjellige referanse verdier stå på samme ark, eller?
Hvordan skal jeg ellers klare å følge med på verdiene når hver eneste prøve jeg tar har forskjellige referanseverdier... sukk... Står også på den fra sep 09 at referanseverdiene forandret seg i september så det forklarer jo noe.. Men skifter de virkelig så ofte? Altså flere ganger i året?? Virker rart.. Jeg sjekker veridene mine kun 2 ganger i året fordi jeg er innenfor referanseverdiene... Men skal ta en ny prøve nå i morgen så da kanskje det blir ett nytt sett med verdier..
-
http://www.furst.no/bb/index5.html
Hvis man klikker på "Klinisk Kjemiske analyser i blod, serum og plasma"
Og ruller ned vil en se at fT3, fT4 er endret fra 07.09.09, mens TSH ikke ser ut til å være endret (0,2-4)
Det går ikke å linke direkte til disse sidene.....
Det står mye intressant under infobrev : http://www.furst.no/h1.html
Her kan man blant annet lese at av samtlige D-vitaminanalyser ligger 27% under nedre referansegrense.
Og den er lav nok fra før !
Så det er bare å knaske ivei !
-
[QUOTE]sukk... Står også på den fra sep 09 at referanseverdiene forandret seg i september så det forklarer jo noe.. Men skifter de virkelig så ofte? Altså flere ganger i året?? Virker rart.. [QUOTE]
Hei jeg har prøvesvar fra Furst i samme tidsrom som deg skogstad
23/2-09
Refområder:
TSH - 0,2 - 4
FT3 - 2,3 - 5,7
FT4 - 9 - 22
21/9-09
Endring av ref. områder 7/9
TSH - 0,2 - 4
FT3 - 3,5 - 6,5
FT4 - 11 - 23
25/02-10
Ref.områder Furst
TSH - 0,2 - 4
FT3 - 3,5 - 6,5
FT4 - 11 - 23
Mulig prøvene dine er sendt til analyse hos annet laboratorie enn Furst
Har samtidig blodprøvesvar fra Aker 23/2-10
Ref.områder
TSH - 0,5 - 3,6
FT3 - 3,5 - 7,8
FT4 - 8 - 20
Har bare trukket konklusjonen at det kommer ann på de "friske" folkene de måler over en periode jeg, hva slags verdier de har - så justerer de litt opp og ned. Det er jo forhåndsdefinert hvor stor %andel som skal være normalen. Det eneste som betyr noe er om man ligger høyt eller lavt i referanseområdet. Uansett hvordan dette er definert.
Selv har jeg lært meg å dele normalt referanseområde i 3 og se hvor jeg ligger hen der. For min del må jeg ligge i øvre tredjedel på alle sammen med TSH melleom 0,5 og 0,8 for å ha det ganske brukbart. Om Ft4 er 8 eller 9 er egentlig likegyldig det er lavt uansett.
Finner også dette hos unilabs vedr. endring av ref. område for Ft4:
2009-11-04
Nytt om fritt-T4 og vitamin-B12
Nytt referanseområde for s-fritt-T4:
Den 22.desember 2008 innførte laboratoriet en ny analysemetode for fritt-T4 i serum (konferer Informasjonsbrev desember 2008). Vi opplyste den gang, at resultatene ville ligge 10 – 20 % lavere enn med forutgående metode, men at vi ville beholde referanseområdet uforandret. Dette var i samråd med produsenten og andre laboratorier, som benyttet samme analysemetode.
Løpende vurdering av metoden, samt en større statistisk undersøkelse utført på vårt pasientmateriale, viser at referanseområdet bør endres. Dette er også i samsvar med store undersøkelser nylig utført ved laboratorier i England og i USA. Pga. dette vil referanseområdet for s-fritt-T4 endres til 10 – 19 pmol/L (tidl.referanseomr.: 10 – 23 pmol/L).
Jeg bruker å ta en print av slike så jeg har dem tilgjengelig sammen med blodprøveutskriftene hver gang jeg lurer på noe ( og det er jo ganske ofte)
H
-
Jo, de forandrer når tia er inne for det kan man si.
1. Når de kjøper nye analysemaskiner. Disse skal jo kalibreres mot et stort antall antatt friske mennesker.
2. Når ny viten siver inn i de små grå.....
3. Re-kalibrering gjøres jo også etter visse tider fastsatt av instrumentprodusenten.
Det er bare å gjenta at referanseområdet er viktig å oppgi sammen med prøvesvaret. Og det gjelder særlig fT4/fT3.
TSH er i det hele ikke så viktig heller......
-
Ser ut som at referanseverdiene jeg fikk oppgitt fra sep 09 er fra fürst også er de to andre fra en annen lab. Men da er det jo dumt å sette alle prøvesvarene mine på samme liste når de skriver den ut.. Da må de jo kommentere at noen av prøvene har andre referanse verdier enn oppgitt. Tror jeg skal si i fra om dette til legen, så hun er klar over det. Fryktelig dumt for meg og andre som ønsker å følge med på sine verdier. Dette kan jo forklare svingningene i verdiene mine som jeg har fått utskrift av.
-
Javel - det er en forklaring på det.
Og det er jo kanskje frustrernde å stadig måtte forholde seg til endrede ref.grenser.
Det finnes tabeller på nettet som oppgir ditt prøvesvar i % innen de refgrenser du oppgir.
Det er jo sånn at samme blod analysert i to forskjellige referansegrenser gir to forskjellige tall.
Oppgitt i % hadde det vært samme tall.
-
-
Jeg leste om B-12 da jeg vurderte om jeg hadde mangel. Og jeg husker at det i en artikkel stod at hvis man hadde under 200-250 var det mange som fikk nevrologiske utslag. Så jeg vil si at du er lav ja.. Dessverre finner jeg ikke artikkelen.
Fant en annen som kanskje kan hjelpe litt: http://www.laegehaandbogen.dk/defaul...?document=1117
Her står det at man kan ha nevrologiske utslag selv om man er innenfor ref.området. (Nevrologisk innebærer kognitive funksjoner også). Se at langtids Hypothyreose ofte fører til mangel...
Lykke til hos legen i morgen :D
-
Så utrolig greit det med prosent utregningen! :) Takk for linken!
-
Takk skal du ha Anne Ma! Jeg drar nå snart til legen og jeg er virkelig nervøs.. :sad:
-
Da har jeg vært hos legen! Hun lyttet til meg og syntes det var veldig bra at jeg hadde lest så mye og funnet ut av ting på egenhånd! :) Føler jeg har funnet meg en bra lege nå!! :) xx8
-
Godt å høre!! :D
Hva sa hun om B-12 osv da??
-
Hun sa mine tidligere verdier var lave, men at vi skulle sjekke det igjen. Også sa hun at hvis jeg ville så kunne jeg jo begynne å spise mer egg og melk.. Så vi får se hva som skjer når resultatet fra blodprøvene mine dukker opp.
-
Prøv å få en "prøve runde" med Trio-B. Kan jo ikke skade :)
-
Det skal jeg gjøre! :) Takk for tipset!
-
Nå har jeg endelig fått tri-be fra legen :) Spennende å se om jeg blir mer våken av dette :)
Men det er en ting jeg lurer på, kan jeg ta disse sammen med levaxinen? Eller bør jeg vente noen timer?
-
Tror ikke det er noen restriksjoner på B-vitaminer.
Jern og kalsiumtabletter har restriksjoner.
Men jeg tar ingen sjanser - ERFA-dosen inntas med det samme jeg våkner .....