Påvist autoimmunn hypotyreose da jeg ble gravid for snart 3 år siden
hei
fikk påvist autoimmunn hypotyreose da jeg ble gravid for snart 3 år siden. jeg tror jeg har hatt det i 2-3 år før det ble påvist, men legen forklarte vektoppgang med røykeslutt. hadde rundt da begynt å trene ganske mye og spise betraktelig sunnere enn noengang, allikevel følte jeg meg ikke så mye bedre... så det var vel treningen som gjorde at jeg ikke ble så superslapp som jeg tidvis kan være... mange brikker falt på plass med diagnosen ...
jeg studerer og trener fast flere ganger i uka. hvis jeg ikke trener mister jeg all energi, så det er liksom medisin for meg.. sammen med levaxinen da ...
vært på en konstant, lav dose helt til for nesten 1 år siden, da verdiene mine plutselig føk til himmels .. aner ikke hvorfor. fastlegen økte doseringen med 50% - dette tålte ikke kroppen min. hadde en periode jeg ikke ønsker å gjenoppleve - sterk angst, depresjon og slapp. til tross for overmedisinert ... ingen klassiske symptomer da, brystsmerter og smerter i armer/ben ... ?
er nå tilbake hos spesialist som tar godt vare på meg. øker jevnt og trutt, og har fortsatt lang tid igjen før jeg er på riktig dose. veien er lang og tidvis ganske slitsom og jeg er veldig glad jeg har funnet dette forumet. følte meg som hjemme da jeg satt og leste innleggene deres. skulle bare funnet det før ........ :wink:
hvordan miste noen kg ... ?
ser at det er mange som lurer på dette, men det snakkes mye om lavkarbo-dietter. jeg sliter med å følge en slik, da jeg er for glad i karbiser og ikke så glad i kjøtt og hater egg og havregrøt.. hva skal jeg spise da?? blir ikke mett av salater! er lavkarbo det beste for hypo? (har ikke peiling ... )
jeg tar krom for å stanse søthungeren, så jeg spiser ikke lenger store mengder sjokolade. drikker ikke så mye brus. burde jeg drikke lightbrus? aspartan er ikke så bra for kroppen det heller ... jeg trener 2-3 ganger i uka og anser meg i god form, bruker kroppen mye daglig. drikker myye vann.
har forresten krom innvirkning på levaxin?
men vekta bare øker og øker. littebitt av gangen, men i helt feil retning ... hjelp!
må sies at jeg driver å øker doseringen på levaxin, så stoffskiftet er for lavt om dagen ... kanskje jeg bare må vente ...?
når slanking ikke nytter ...
jeg har gått over til mørkt dansk rugbrød til frokost, ikke spesielt godt, men med masse pålegg (liker egentlig ikke, men blir mett) sklir det ned. prøver å kutte karbiser og øke proteiner, evt tilføre prot-shake... vi får se
... jeg er så heldig å fått arve min mors litt kraftige lår, også kalt ridebukselår ... disse er ekstremt vanskelig å slanke bort for normale mennesker, og vi hypoer har ekstremt vanskelig for å slanke oss i det hele tatt - så oddsen for å få slanket de vekk ved trening og kosthold er liten ... om ikke svært liten ... har vurdert fettsuging, men syns det er et drastisk inngrep, har også hørt at resultatet er så som så ... kom over en reklame fra ellipse klinikken, som påstår at de kan fjerne slikt vha ultralyd - kraftig ultralyd som knuser fettcellene ... ? hva tror dere om dette? noen som har prøvd?
de oppgir ikke pris, så regner med det koster litt - skeptisk til sånt i utgangspunktet, men innbiller meg at det må da ha noe virking om de driver en seriøs bedrift fra dette ...
så trøtt, så trøtt ..........
kl 3 kom gubben hjem fra byen. jeg våkner alltid når han kommer hjem og vi lå og snakket en stund og han sovnet. sikkert 3.45-4 ... kl 4.40 ga jeg opp... er kjempetrøtt, men liksom veldig våken - klarer hvertfall ikke sove.
så nå sitter jeg på kjøkkenet med en kopp te, sendt litt mail og surfet litt, men føler meg ikke særlig trøttere.. så utrolig kjedelig - husker dette skjedde på slutten av graviditeten også, men da kunne jeg sove på dagen. i morgen skal vi ha lunsjgjester og siden gubben var ute skal jeg stå opp med snuppa og hun våkner sikkert ikke etter 7... hun pleier å sove rundt 12-13, men da er det folk her, kan ikke legge meg .. de drar 15, men da er snuppa våken igjen. og gubben skal kjøre gjestene våre til flyplassen med full bil, så hun kan ikke være med. arghhh!
tror det er kroppen min som er tilvendt ny dose allerede og stoffskifte er dermed for lavt igjen, men får ikke/kan ikke øke igjen før det er gått 6 uker siden siste økning. vi snakker 21. sept .... hva er det - 14 dager til ....... ?
måtte bare syte litt. sov godt videre allesammen