-
Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
Hei alle sammen!! hjerte1
Er ny her, og er i behov for hjelp hvis noen kunne trenge en utfordring..xx7 (begynner å bli kveld nå,og da stiger formen.. :))
Først litt bakgrunnshistorie... Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel. Har ingen antistoffer mot tyroidea registrert på blodprøver.
Formen min har vært noe svingende, og dvs at jeg har hatt noen perioder hvor jeg har følt meg virkelig syk, selv om stoffskifteprøvene har vært normale..
Disse periodene har vært kjennetegnet av "følelse av lavt blodsukker i hjernen" hvor det er vanskelig å snakke og huske ord og det jeg egentlig skulle si.. Og... lav energi, kvalme ved matinntak, frysninger og utmattelse/ følelse av lavt blodsukker etter matinntak....:sad: og i tillegg brennende sviende følelse under huden på hele kroppen, og smerter i musklene... lang liste...:wink:
Tok fort over reguleringa av Levaxinen selv, og har regulert litt opp og ned..Har den siste tida ligget på en TSH rundt 0.08-1 og ft4 fra 19 -22 slik omtrentlig.
Startet i friskt mot i ny jobb i januar i år og er fantastisk fornøyd med både kolleger og "meningsinnhold" i jobben... MEN formen holder ikke!! desp1
Har siste tida bare følt meg mere slapp og energiløs ved inntak av mere levaxin. Prøvde å regulere ned littegrann, og da følte jeg meg drastisk mye bedre i ca ett døgn, før jeg ble like dårlig igjen..( Legen mente jeg hadde vært hyper i ca ett år pga TSH på rundt 0.08)
Siste mnd har formen bare blitt værre,og symptomene jeg har registrert pr i dag er følgende:
* En voldsom følelse av energitap etter måltider av medium størrelse i tillegg til frysninger.
* Ved kun små korte samtaler blir jeg helt utslitt... ( konsentrasjonsvansker, utmattelsesfølelse)
* Har et stort søvnbehov, men er ikke trøtt på kveldstid.. Er utmattet og energiløs på dagtid, og blir mere energisk på kvelden.
* Har svie og brenninger under huden..
* Føler meg ikke deprimert, hadde vært ute på joggetur nå hadde kroppen tillatt det:|)
Har vært hos fastlege og presentert teorien binyreinsuffiens, og tok kortisol kl 14.20 på dagen selv om jeg poengterte for labdama at dette ikke hadde noe for seg.. Prøven viste et kortisolnivå på 280..
Ringte fastlegen og ville ha ny kortisolprøve i dag, og sa at hvis jeg fikk rekvisisjon kunne jeg avtale prøvetaking på sykehuslaboratoriet kl 08 og 20
selv (hadde ringt og undersøkt først selv). Men fikk til svar av labdama at de kun samarbeidet med et laboratorie i Oslo, og at dette ikke lot seg gjøre.
Så nå har jeg time på Balderklinikken 28. april, og ny time hos ny fastlege om 3 dager.:evil:
Dekk intelligente menneskjer trur om å je egentlig lid ta? (Toten og land hand i hand :))
help1
-
Sv: Ny og i elendig form...
Heia Toten !
Visste du at Tyskerne rister på hugu når de ser Trailere fra Toten Transport :)
Ikke antistoffer etter postpartum tyroiditt ?
Har ikke jeg hørt om......
Men øra mine har ikke detti helt av enda :)
Noe du vet fra førav er jo at TSH ikke er et stoffskiftehormon, og hvis kjertlen ikke virker, har det ingen funksjon i kroppen.
Så du trenger ikke ta hensyn til det. fT4 er viktigere.
Den bør ligge så høyt som mulig - helt oppunder den grensa som gir hjertebank.
Ikke sikkert den er nådd, selv om du har høy fT4. Den kan kanskje bli høyere.
Har du ikke merket hjertebank, er du ikke overdosert.
Det kan også være påtide å byttut Levaxinen med et Tyroid ?
Hvorfor ?
Syns dine symptomforklaringer tydlig viser at Levaxinen ikke har tilstrekkelig effekt.
Spør legen om en prøveordning ?
-
Sv: Ny og i elendig form...
`n Finn : (var en slags Toten swung over navnet ditt syns je :wink:, men jeg skjønner på dialekta at du itte er helt der :))
Tusen takk for tipset!:). Har nok hatt endel hjertebank altså, men er ikke flink nok til å tolke om jeg er for høg eller låg når jeg har de symptomene som jeg har og har hatt.. Og så syns jeg det er så rart at jeg føler meg betydelig værre når jeg tar mere levaxin... Men jammen meg skal jeg spørre om et anna preparat ja... tenker du tilskudd på t3 eller noe slik Armour lignende?
Mvh Jeanette
-
YES!!!! 1 samtale med ny fastlege = Erfa Thyroid
Hei :D!
Ville bare dele med dere at det faktisk er håp om at noen fastleger faktisk hører på DEG og DINE erfaringer og lar DEG være agent i eget liv. Selvsagt hadde vært enda bedre om fastlegene faktisk hadde mere kunnskaper om stoffskifte, men denne legen skulle nå sette seg ned og lese på forumet her for å lære mer. Så noen fastleger er faktisk også ydmyke og lærevillige :p norsk1
OG : Jeg går herved over fra Levaxin til Thyroid fra og me i morgen!!!! Jeg ble virkelig sett og hørt i dag. xx6
Så til dere som vil bytte fra Levaxin til Thyroid; finn en egnet og ydmyk lege.
YIHAA!! xx6
Mvh Jeanette
-
Sv: YES!!!! 1 samtale med ny fastlege = Erfa Thyroid
Hvor fedt xx9
Jeg håber på samme succes til min kommende samtale med ny læge :)
-
Så bra Jeanette:D
Håper du får like stor hjelp av Thyroid som jeg har hatthjertflag1
-
TanjaK: Ja, det håper jeg virkelig.:!: Min "metode" til en forhåpentlig bedret tilværelse hos fastlegen var å "legge fakta på bordet" om hvorfor jeg ville bytte medikament så saklig som mulig (vise til forskning osv) og samtidig vise til min sykdomshistorie og symptomer. Uten å bli oppgitt osv.:p
Lykke til, krysser fingre og tær for deg xx9.
Siven: Blir oppriktig xx6 over at preparatet har hjulpet deg så bra og at det faktisk virker så godt :D Håper ditt gode liv bare fortsetter :D.
Mvh Jeanette
-
Svie/brennende følelse under huden
Hei alle hjerte1!
Lurte bare på om noen har hatt erfaring med det samme rare symptomet som meg; nemlig en følelse av svie/brenninger under huden.
Jeg ser også at huden er litt "flammete" der det svir og brenner. Har hatt dette litt til og fra i perioder. Starter opp med thyroid i stedet for levaxin i morgen, og håper disse brenningene gir seg da. Noen andre som har opplevd slike symptomer som dette?
Mvh Jeanette
-
Sv: Svie/brennende følelse under huden
Hej Jeanette hjertflag1
Der findes en medicinsk tilstand (ikke sygdom), der kan gøre den mindste berøring/kontakt mellem huden og "noget" uudholdelig. Det hedder Allodynia og betyder "anden smerte." Allodynia kan være permanent, men oftest "kommer og går". Det er en smertefuld/øm/sviende/brændende reaktion på et normalt ikke-smertefuld stimuli. Symptomer, der kan ledsage Allodyni omfatter ømhed efter en ellers uskyldig berøring, eller ømhed ved at hvile på den del af kroppen, hvor "Allodynia-området" findes lokalt. Svie og brændende følelse oven på og lige under huden er også "normalt" for Allodynia.
Der er fire typer af Allodynia: statisk mekanisk, dynamisk mekanisk, termisk, og Allesthesia. Mekanisk Allodynia kan enten være statisk eller dynamisk. Det er statisk, når smerten er forårsaget af selv den letteste berøring eller tryk. Det bliver dynamisk, når ømheden forekommer ved selv den svageste bevægelse oven på huden, som når tøjet f.eks. bevæger sig under gang eller når man flytter armen, eller på anden måde skabes en friktion mellem huden og påklædning, bandage eller anden genstand, der normalt ellers ikke bemærkes. Den tredje type, termisk Allodynia, er forårsaget af selv de mindste ændringer i temperaturen omkring det berørte hudområde. Endelig er den fjerde type er Allesthesia, hvor ømheden opstår et andet sted på kroppen end det berørte.
Jeg ved, at Allodynia kan forekomme hos migrænikere (sådan var det hos mig). Andre oplever Allodynia som følge af smitte med herpes (forkølelsessår), hvor det kan blive i ansigtet og over hele hovedet, at man i perioder oplever kraftig ømhed når man f.eks. retter håret med en kam eller børste, eller bare lade fingrene løbe over håret... En hårknold i nakken kan gøre "ondt", en almindelig fletning kan føles "tung" og trækket nedad giver ømhed, eller nogen skal flytte midterskilningen til en anden side af hovedet, hvis midterskilningen "gør ondt", hvor det oprindeligt var anbragt. Man kan have en hel kind der bare gør ondt, eller området omkring et øje og evt. tåreflod, eller halvdelen af nakken.... der er ingen grænser for, hvor Allodynia kan opstå på kroppen og selv almindelig højhalset bluse, et halstørklæde eller lange bukser kan gøre det uudholdeligt for nogle. Allodynia kan også forekomme ved fibromyalgi, ved diabetes, ved sclerose og ellers i alle øvrige neurologiske tilstande og ved bindevævssygdomme.
Der er noget om, at Allodynia opstår hos dem, hvis centralnervesystemet bliver oversensitivt periodisk eller permanent og hvor nervereceptorer fortolker forkert de signaler de modtager fra de "berørte" steder på huden og over-fortolker dem som smertesignal, såfremt jeg ikke har misforstået noget.
Jeg ved ikke så meget om det, andet end jeg mener helt bestemt, at mange stofskiftesyge her og på andre foraer i cyberspace nævner dette symptom ofte nok, at efter min mening burde Allodynia anses for et sekundært symptom på hypothyreose. Derimod er jeg fuldstændig sikker på, at almindelige læger eller endokrinologer overhovedet ikke forbinder Allodynia med et reelt problem, de stofskiftesyge skal døje med, oven i alle de andre (problemer). vedikke1
-
Hei Jeanette.vink11
Jeg har nettopp fått diagnosen lavt stoffskifte, og har hatt en del symptomer i noen år. Bl.a. en slags sviing i huden, særlig på armene. Men det var ikke av den alvorlige typen som Anisa beskriver ovenfor, bare en litt udefinerbar sviing i huden uten grunn. Ikke vondt, bare litt "rart" og uvant siden jeg ikke hadde hatt det før. vedikke1
Og hudforandringer er jo et kjent symptom på stoffskifte - vanligste er vel ekstra tørr hud enkelte områder på kroppen. Hos meg er det særlig leggene som er tørre og "klør", i tillegg til at det av og til dukker opp små tørre felt på overkroppen også. Er spent på om medisinering med Levaxin vil hjelpe på dette, er jo egentlig de symptomene jeg synes er minst slitsomme, men hadde jo vært greit å bli kvitt det.... :)
-
Tusen takk for gode og utfyllende svar! hjertflag1
Mvh Jeanette
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Atina
Men det var ikke av den alvorlige typen som Anisa beskriver ovenfor, bare en litt udefinerbar sviing i huden uten grunn. Ikke vondt, bare litt "rart" og uvant siden jeg ikke hadde hatt det før. vedikke1
Kære Atina hjertflag1
"Allodynia" er hverken alvorlig eller ikke-alvorlig. Det er bare en betegnelse på en tilstand af forskellige føleforstyrelser i huden. De kan ytre sig mildt, som hos dig, eller mere generende, men alle har det tilfælles, at det betegnes med ordet "Allodynia".
-
Sitat:
"Allodynia" er hverken alvorlig eller ikke-alvorlig. Det er bare en betegnelse på en tilstand af forskellige føleforstyrelser i huden. De kan ytre sig mildt, som hos dig, eller mere generende, men alle har det tilfælles, at det betegnes med ordet "Allodynia".
Takk for forklaringen, Anisa - jeg lærer noe nytt hele tiden! :)
-
Heisann,
Jeg har merket dette fenomenet mye, særlig på armene. "En svie under huden".
Underarmene har lett for å klø og bli rødflammete.
Men jeg har ikke noen diagnose, ennå .. :|
-
Dette med at det er armene som er mest utsatte for disse "brenningene" stemmer veldig for meg også. Dette er min FØRSTE dag som jeg tar en liten dose Thyroid (Trapper ned på levaxin og opp på thyroid), og brenningene som har vært veldig intense den siste tiden har vært nesten helt borte i dag. Jeg kjenner litt i huden på fingrene. Ellers har jeg hatt en "Oppvåknende" følelse i kroppen i dag etter at jeg tok min første thyroiddose. Det føles liksom som om kroppen og hodet har fått briller; alt er mye klarere og jeg har ikke hatt behov for å sove på dagtid i dag. Det er sikkert 6 mnd om ikke lengre tid siden jeg har hatt det slik. HELT UTROLIG.xx6 hjerte1hjerte1hjerte1
Mvh Jeanette
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tily
Heisann,
Jeg har merket dette fenomenet mye, særlig på armene. "En svie under huden".
Underarmene har lett for å klø og bli rødflammete.
Men jeg har ikke noen diagnose, ennå .. :|
Uff... Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor det skal være så fryktelig skummelt for disse legene å prøve med en liten dose stoffskiftehormoner for å se om du føler deg bedre når du har hyposymptomer...desp1desp2
DET gjør meg forbanna!!!:evil:
Ønsker deg alt godt hjerte1, og bytt fastlege! (eller gå til en privatklinikk, der leser de blodprøvesvarene dine litt mere nyansert enn fastlegene).
kys1
Mvh Jeanette
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Uff... Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor det skal være så fryktelig skummelt for disse legene å prøve med en liten dose stoffskiftehormoner for å se om du føler deg bedre når du har hyposymptomer...desp1desp2
DET gjør meg forbanna!!!:evil:
Ønsker deg alt godt hjerte1, og bytt fastlege! (eller gå til en privatklinikk, der leser de blodprøvesvarene dine litt mere nyansert enn fastlegene).
kys1
Mvh Jeanette
Takk ! Det gjør meg forbanna, også.. Jeg fikk lov forsøke 25µg lev. i 5 uker en gang. Verdiene steg ørlitte grann, jeg merket hverken virkning eller bivirkning. Fastlegen ville ikke fortsette forsøket. Jeg er henvist videre for sjekk av urytmisk hjerte og lave cortisolverdier. Får se hva som kommer ut av det. ..
-
Hei Jeanette
Jeg har det helt likt, med sviing/ brenninger under huden. Det blir svært intenst i perioder og er veldig behagelig og intenst, men som regel bare irriterende. Interessant å høre om flere som har det slik, siden dette er noe legene mine ikke kan forklare meg årsaken til : )
..Og så vidunderlig at du føler en slik bedring allerede på naturlig tyroksin! Hurra hurra hurrrraaaaaa... La det vare evig : )
Jeg skal begynne på Erfa på lørdag( lover apoteket), men er fremdeles ikke gelt sikker på hvordan jeg skal gjøre det i overgangen. Det er så store variasjoner på hvordan man gjør overgangene. Hvorfor valgte du å gjøre det slik du gjør det?
Vilje hjerte1
-
Skaff deg et liv..
Ser at det er mange tråder med samme tema.. men synes at uttalelsen jeg fikk servert i dag bør premieres med en ny tråd....
Vel, nå er kanskje ikke vi stoffskiftesyke, i en dårlig periode, de man ser spurtende ut fra en klippekant med fallskjerm. Og jeg er ikke så sikker på at det er oppskriften på et godt liv heller. Men er det noe som er sikkert, så er det hvertfall at vi ikke nyter å være syke. Det de fleste av oss stoffskiftesyke driver med, er nettopp å skaffe oss et liv.
Så da undrer jeg meg over hvorfor det er så lett å gå til denne slutningen om at vi er late, liker å gå sykmeldte osv.. Det er ihvertfall tydelig at leger ikke nysgjerrige og vitebegjærlige nok ift. stoffskiftesykdommer.
Hvorfor er det så lett for andre å forhåndsdømme stoffskiftesyke? Jeg tar vel ikke helt feil når jeg påstår at vi lett blir "diagnostisert" som deprimerte, late, utbrente... osv blandt både leger og de som står oss nært og fjernt?
Mange av mine venner blir ofte provoserte fordi jeg er opptatt av "de nære ting" , nettopp fordi jeg som syk har lært meg å sette pris på små ting i livet.
Uttalelsen "skaff deg et liv" var derfor helt naturlig for min venninne å lire ut av seg..
Ønsker alle stoffskiftesyke lykke til med å få tilbake det livet med de verdiene de selv syns er viktige lykke til :) hjerte1 hjerte1
Mvh Jeanette
-
Sv: Skaff deg et liv..
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Mange av mine venner blir ofte provoserte fordi jeg er opptatt av "de nære ting" , nettopp fordi jeg som syk har lært meg å sette pris på små ting i livet. Uttalelsen "skaff deg et liv" var derfor helt naturlig for min venninne å lire ut av seg..
WOW! Hvem har brug for fjender, med venner som hende? Det er i nøden at man skal kende sine venner og det er i nøden, at man ikke skal spilde sin tid på de falske.
Det har jeg, i hvert fald lært i min lange hypothyreose-karriere. En god ting er dog kommet ud af den slags skuffelser: efter Thyroid og en bedring, spildte jeg ikke mere tid på de mennesker, der i nøden har svigtet. nenex:
-
Jeanette, jeg kjenner igjen det du sier om at du får fokus på de nære ting. I høst var jeg ganske syk av binyrene mine en stund, så syk at jeg enkelte dager ikke klarte den eneste tingen jeg hadde som mål for dagen: å lage en enkel middag. Da blir fokuset der jeg er. Jeg tenkte ikke så mye på hva som skjedde i verden, hva som gikk på kino, hva høstens nye bøker het.
Og jeg lurer på om de som ser folk som er syke, blir redde. De trekker seg unna. Som om det kan smitte. Det minner kanskje om den skjøre skorpen av helse vi går på. Den er så tynn. Plutselig brister den, og vi blir bevisst at helse ikke er selvfølgelig. Og at døden står like ved, og venter. På alle. Men det er lett å glemme både død og uhelse når du springer på karrierestigen og alle rundt deg er så vellykkede.
Kanskje var det det din venninne så, da hun så deg, et speil som viste den skjøre skorpen hun beveger seg på?
Konstentrer deg om de nære ting, du Jeanette, det er mye styrke å hente der i svake dager, jeg fant ut det nå for ikke så lenge siden tro2kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
..er det noe som er sikkert, så er det hvertfall at vi ikke nyter å være syke.
Ja - jeg tenker også som Anisa - med slike venner; hva skal man da med fiender :?:
Dette minner meg om ei god venninne, hun er gift med to barn -
og hvor de alle fire har vært mye syke, og nærmest etter tur så har de stått på dødens terskel ..
Verken min venninne eller mann og barn har klaget, men "stått han av" -
vell - så kommer hun tilbake i jobb etter nok en stri tørn;
hvori en kvinnelig Førtis kollega proklamerer:
"Det hadde nok vært godt å slippe jobben en stund; men jeg har ikke tid til å være syk..."
Jeg sier ikke mer chokx:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Vel, nå er kanskje ikke vi stoffskiftesyke, i en dårlig periode, de man ser spurtende ut fra en klippekant med fallskjerm.
He-he, Kanskje en hypo-gjeng kunne gitt Lars Monsen nye turerfaringer :lol: :lol:
(referansen her er programmet "Uten grenser" - hvor LM og handikappede er på tur)
-
Min kontaktperson innenfor psykiatrisk hjelpepleie sa følgende om det offentlige systemet, før vi skulle på møte med de:
"...det er letter å få innvilget en søknad hvis du har brekt en fot eller en arm. Det er en synlig skade som kan dokumeneteres!..."
Det var fornuftig sagt av ham! For det er jo slik det offentlig fungerer, har du en synlig skade, så får du sånn ca hjelp i bøtt og spann. Men har du en "usynelig" skade, så får du følgende streng beskjed:
"H** DÆ HEIM! OG SLUT Å SYT!" eller "KA I %@5£$ E DU NO HER IGJEN??!!"
Noe fastlegen min, har begynt med nå i det siste. Min tidligere saksbehandler fra tidligere trygdeetaten, sa følgende til meg, under et ansvarsgruppe møte:
"...du er jo bedagelig anlagt!..."
Noe jeg kommenterte senere, via et skarpt brev til henne. Hun beklaget det veldig, og sa at det ikke var slik hun mente... Men skaden var nå skjedd! TIL H******* MED HELE NAV SYSTEMET!!!!
Da jeg sendte inn søknaden om varig uføretrygd, måtte jeg fortelle om sovetimene mine, mens jeg var på ulike arbeids opplegg. Sovetimer jeg trengte, for å klare å komme meg igjennom arbeidsdagene. Får jo håpe at de ikke avslår søknaden pga det...
-
For en "venn". :roll: Håper hun må bite den kommentaren i seg på ett eller annet tidspunkt.
Det er alltid mer sårende når personer man tror står en nær har så liten forståelse.
-
Det er vel vanskelig for de som alltid er friske å hvite hvordan det er å være syk.. Forståelse er jo ikke akkurat hverdagskost..
-
Sitat:
Og jeg lurer på om de som ser folk som er syke, blir redde. De trekker seg unna. Som om det kan smitte. Det minner kanskje om den skjøre skorpen av helse vi går på. Den er så tynn. Plutselig brister den, og vi blir bevisst at helse ikke er selvfølgelig. Og at døden står like ved, og venter. På alle. Men det er lett å glemme både død og uhelse når du springer på karrierestigen og alle rundt deg er så vellykkede.
Kanskje var det det din venninne så, da hun så deg, et speil som viste den skjøre skorpen hun beveger seg på?
Jeg synes dette var så utrolig godt sagt. Takkvink11
-
Min erfaring med menneskene rundt meg da jeg var på mitt sykeste, var at ikke tålte at min rolle i livene deres endret seg. Jeg var ikke lenger den alltid tilstedeværende venninnen som de kunne laste alle negative erfaringer på osv. Og de sviktet de fleste av dem.. Jeg kunne ikke bidra med det jeg alltid hadde hatt i så store mengder, nemlig energi og stor tålmodighet med menneskers personlige små og store kriser.
Jeg tror de fleste som blir syke vil ha denne erfaringen fra dem rundt seg. Jeg fikk høre både av faglærte og vanlige folk at jeg måtte jo bare komme meg opp av sofaen, så ville livet bli bra og jeg frisk.. :roll:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anne Ma
Min erfaring med menneskene rundt meg da jeg var på mitt sykeste, var at ikke tålte at min rolle i livene deres endret seg. Jeg var ikke lenger den alltid tilstedeværende venninnen som de kunne laste alle negative erfaringer på osv. Og de sviktet de fleste av dem.. Jeg kunne ikke bidra med det jeg alltid hadde hatt i så store mengder, nemlig energi og stor tålmodighet med menneskers personlige små og store kriser.
Dette er vel mine erfaringer også.. Men "aldri så galt osv" så er det som Anisa skriver at en finner hvertfall ut hvem som er ens venn i tykt og tynt (ikke direkte sitert). To av mine venner er de som har holdt kontakt, ellers vet jeg at det er et par venninner som er "fornærmet" fordi jeg ikke er der som en støtte for dem som jeg vanligvis er i trange tider.
Skal en tilgi? Jeg føler jeg har opplevd så mye og hatt det så vondt til tider, at jeg kan ikke leve videre med venner som ikke tåler å høre at jeg har vært syk. Samtidig er det som du skriver skogstad, at det ikke er så lett for de som alltid har vært friske å fortå hvordan det er å være syk.
"Man kan ikke snakke om havet med en frosk som sitter i en brønn" er et sitat jeg har hørt en gang, men en kan i hvertfall forvente at GODE venner hvertfall prøver å forstå, eller skal man ikke det?
Akkurat nå orker jeg bare å ha kontakt med de vennene som klarer å snakke om litt annet en "ting og tang som folk har bruk for". Så jeg kommer til å holde meg til de "nære ting" Vigdis.. Jeg her erfaring med at det å være syk lærer en å bli bevisst, og jeg tror også at en på mange måter kan nærme seg sitt "ekte jeg" som et resultat av at en får en slags "oppvåkning" til de verdiene som står ens hjerte nærmest..
Ellers syns jeg Kevlin kom med et utmerket forslag: Hypogjengtur med Lars Monsen:lol:. Det ser jeg levende for meg ja.. :D Fantastisk. :lol:
kys1 til dere alle :)
Mvh Jeanette
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Ellers syns jeg Kevlin kom med et utmerket forslag: Hypogjengtur med Lars Monsen:lol:. Det ser jeg levende for meg ja.. :D Fantastisk. :lol:
Mvh Jeanette
Vi går i 30 minutter og må deretter sove i to dager! :D
-
Noen ganger kan "tough love" vere utaktisk og sårende. Ofte når jeg får lignende utallelser føler jeg meg misforstått. Utrolig kjip ting å si egentlig.
Jeg håper dette ikke er en grunnholdning hos disse "vennene" for det blir ukoslig hele tiden.
Og jeg kan si deg dette, jeg liker ikke å være sykemeldt og ministudent, jeg føler meg ganske ubrukelig og det er ikke alltid foreldrene mine hjelper så mye som de skader i det området.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
He-he, Kanskje en hypo-gjeng kunne gitt Lars Monsen nye turerfaringer :lol: :lol:
(referansen her er programmet "Uten grenser" - hvor LM og handikappede er på tur)
Haha, jeg tenkte det sjøl der jeg satt å glodde. Av og til tenkte jeg at jeg ville klart det dårligere enn noen der. Jeg tror jeg hadde lagt meg flatt ut midt i vandringen for å ta en lur.
-
Jeg sa til noen av venninnene mine, som er småbarns mødre, at de var så "sykelig" opptatt av barn, bleier osv. De lever jo i en boble av det de opplever i hverdagen. Akkurat som jeg gjør, sa jeg til dem. Og det fikk dem til å innse at det jeg opplever hver dag er like virkelig, og ikke syting, som deres hverdag og deres nåværende interesser. Det forstod de uten å nøle et sekund. Et vendepunkt, føler jeg selv, i våre vennskaps relasjoner.
Min verden og virkelighet er jo like verdifull som alle andres, men folk er oppdratt til at noen ting er stuerene å snakke om og andre er det ikke. Sykdom er på mange måter tabu i de yngre rekker føler jeg. Og helst bør du skjule at det MANGLER deg noe. Noe jeg ikke gidder da... :lol:
Jeg innser jo klart og tydelig at om jeg bare snakker om sykdom, så er jeg rimlig kjedelig å være med, så det begrenser seg jo selv. Jeg har mange andre interesser som jeg kan snakke om til folkene rundt meg. Det som gjerne overrasker meg mest er alle dem som kommer til meg for å snakke sykdom. De søker seg til meg for støtte og råd. Kan være frustrerende når jeg bare vil ut å nyte verden en kveld :wink:
Men det går ut over selvtilliten og integriteten til folk å måtte møte slike holdninger om og om igjen. Selv har jeg nok blitt ganske skarp når jeg møter slike ting. Finner meg ikke i det rett og slett. :D Så ta igjen folkens. Man er ikke død fordi om man har fått en kronisk sykdom...
-
Jeg lurer og lurer...
Hei! :)
Har noen spørsmål...
Er det noen av dere kunnskapsrike folk som har en link til en tabell over thyroideahormonenes utslipp i løpet av en dag? Og evt i tillegg f.eks en tabell som sier noe om utslipp av thyroideahormoner etter fysisk aktivitet? Er det f.eks noen her som tar ekstra thyroideahormoner etter en dag med stor fysisk aktivitet, og også samme dag?
Bør egentlig alle som har lavt stoffskifte ( som da kan føre til slitne binyrer og værre) bruke dhea tilskudd?
Er d3 verdier innenfor referanseverdiene for lite for folk med lavt stoffskifte?
Er det forsket på at man bør ta hele thyroiddosen på morgenen?
vink11
Jeanette
-
Sv: Jeg lurer og lurer...
Har ikke sett slik tabell som du etterspør. (du mener hva kjertlen produserer ?)
I så fall vil den måtte variere med vekta på "offeret" :)
Jeg har sett at man antar at en frisk kjertel produserer i området 100 til 200µgT4/døgn.
Etter fysisk aktivitet, og i postkatabol fase - altså i anabol fase, øker jo stoffskifteaktiviteten. Dette skjer under søvn på lavbluss og vil antagelig ikke øke dosebehovet. Det skjer bare en omregulering i de-jodinasen.
Etter trening - i den fasen med økt puls, er det binyrene som jobber med å jobbe seg ned. Det øker blodstrømmen som dermed bidrar til å rense muskler.
Er jo derfor det er gunstig med en nedjogg også.
Dagens referansegrenser på D3 (og andre parametere) refererer seg til målte verdier og statistisk behandling av de funn man gjør i en befolkning.
Ingen referansegrenser er satt av helsemessige årsaker eller som en rettesnor for hva som er gunstig for oss.
Det er bare et svar på hvordan det står til i en antatt frisk befolkning.
Jeg mener å ha sett studier på morgen og kveldsdosering av syntetisk T4, og jeg mener at man ikke kunne vise til noe signifikant.
-
Tusen takk for svar! Du kan da alt :)
Tenkte på en tabell som sier noe om gjennomsnittelig utslipp/ pr klokkeslett ( f.eks binyrer har størst aktivitet på morgen og minst på kveld).:)
Mvh Jeanette
-
Jo, du mener over døgnvaiablen. Det finnes skisser, men de jeg har sett bygger ikke på målinger, men mer på teori om hvordan man tenker seg det - tror jeg.....
En digresjon : http://www.tsh.no/ Snubla over den nå :)
http://www.unilabs.no/For-fagpersone...sk-Kemi/T/TSH/
http://www.uus.no/brukerhandbok/inde...20kjemi%202004
Biologiske variasjoner
Døgnvariasjon innenfor referanseområdet, med høyere verdier om natten og morgenen. Dette har liten betydning for vurderingen av prøvesvar i den kliniske hverdag.
Den som skrev dette vet åpenbart ikke at når TSH er høy danner kjertlen mye mer T3 enn T4. Ingenting er betydningsløst !
En Odenspige har forsket : http://www.hotthyroidology.com/editorial_151.html
Her - endelig - kom grafen : http://www.tpa-uk.org.uk/tft1.php
-
Jippi!!:D Takker og bukker, du er en snill og hjelpsom mann :) norsk1
Da skal jeg lese til øyet blir stort og vått :)
Jeanette
-
Hej!
Jeg har i hvert fald læst en tekst af en eller anden læge anbefaler, at man deler sin dosis op og tager den fordelt på seks-otte gange om dagen!
Jeg fandt det på nettet, men jeg kan ikke finde det igen. Jeg skrev ikke adressen på linket op, eftersom jeg med det samme afskrev metoden - jeg ville ikke kunne holde det ud ... eller kunne overholde det, sådan som jeg nu engang (oprindeligt) er skruet sammen. Men lægen anbefalede netop den metode, fordi en velfungerende kirtel afgiver hormonet løbende og ikke i fx én eller to større portioner.
Da det jo ikke lader til, at generne er overvældende ved at tage medicinen en-tre gange om dagen, er det dét, jeg satser på at gøre, når jeg en skønne dag - omsider - får min Erfa :p
Den t4-medicin, jeg får - nu Euthyrox - reagerer jeg hurtigt på. Så når jeg ind imellem har taget lidt mindre medicin, end jeg burde og kommer til at fryse om aftenen, så kan jeg ta' den halve pille, jeg mangler, og så får jeg varmen. Det burde vel ikke kunne lade sig gøre ... Men sådan er det altså :mrgreen:
- når jeg får medicin, som overhovedet virker. Ny Eltroxin kunne ikke gøre det for mig ...
Det samme med min mor (Hashimoto). Hun har haft store gener af Ny Eltroxin i et års tid og er nu omsider kommet i gang med anden medicin, også Euthyrox. Hun havde taget den ny medicin i to dage, da hun pludselig fik varmen - efter at ha gået forfrossen rundt i al den tid med Ny Eltroxin :twisted:
... Men i hvert fald: Det må vel på en eller anden måde udtryk for, at der finder et vist tab sted i et eller andet bestemt tempo - og at man kan fixe det igen. Kuldefølelsen er altid værst om aftenen, synes jeg. Selvom jeg efter helvedesturen på Ny Eltroxin nu nogle gange er RIGTIG kold om morgenen - under dynen. (Det har dog været oftere end nu - tror, Ny Eltroxin hærger binyrerne RIGTIG fælt meget)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
:p TSH kan være så mangt.... Men fine klær! Takker for den også! :D hehe..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
He-he :lol: det er et lite fornøyd grisehode først på adresselinja
(ikke så seriøs idag.. tji-hi :p)
Den alternative TSH-linken hadde mye lekkert :)
-
hehe....:p en gammel gris der og...:mrgreen: Skylder på at medisinene har bivirkninger jeg :mrgreen:.
Ha en god dag alle i hop. hjerte1