-
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010
Jeg har høy TSH
TSH(ref: 0,3-4,5) - 6,62 (2,71 i 08)
FT3(ref: 3,5-6,5) - 4,7 (5,4 i 08)
FT4(ref: 9,0-20,0) - 11,2 (13,2 i 08)
Ellers er prøvene fine (midt i områdene) bortsett fra jern
Jern (ref: 9-34) - 8 (14 i 08)
Ferritin (ref: 10-200) - 21 (14 i 08)
og triglycerider som er helt i bunnen av normalområdet.
triglycerider(ref: 0,45-2,60) - 0,45 (0,6 i 08)
Dvitamin er dessverre ikke målt. De prøvene jeg tok i 08 var fordi jeg ikke følte meg helt bra da heller...
Betyr dette at jeg må få målt anti tpo? Disse prøvene var jo tatt uten noen medisinering i det hele tatt. Såvidt jeg forstår har kjertelen min jobbet mer og mer overtid. Men har klart å holde FT3 og FT4 innenfor akseptable nivåer så langt.
Nå forsøkes jeg meg 50microg levaxin. Vil det si at
- jeg har en kjertel som ennå virker?
- kan den i så fall "kvikne til" sånn at jeg må av levaxin?
- vil bruk av levaxin kombinert med en aktiv (om enn ikke fullgod) kjertel føre til at kjertelen stopper å virke helt etter hvert?
Det jeg gjerne vil vite er om at dette er en enveiskjørt gate eller ikke... ?
vedikke1
-
Sv: Hjelp til tolking av prøver. Høy TSH, normal FT3 og FT4
Du har lav fT4 - da skal kontrollsystemet reagere med å øke TSH, og det ser jo ut som at dette er iorden.
TSH er altså høy fordi fT4 er lav.
Det er kun kjertlen som produserer fT4, så det er naturlig å tenke at kjertlen av en eller anenn grunn produserer for lite.
Og det første man tenker på er kjertelbetennelse. Denne kan avsløres med blodprøven anti-TPO, og en bør npk ha svar på denne før en eventuelt spekulere videre.
At fT3 er høy er faktisk vanlig i starten av en tyreoiditt.
De siste spørsmålne dine vil avklares med en anti-TPO prøve.
-
Takk. Greit å ha spørsmålene klare til neste time. :)
-
Hmm... ikke noe umiddelbart godt tegn. Jeg har en lege som vil se på t4, t3 og tsh. Punktum. Men, nå vet jeg iallfall hvor jeg har ham.
På den gode siden så fikk jeg "bestemme" at det skal tas TRAS, anti-tpo og d-vitamin ved neste prøve. (b12 er tatt og ligger pent i sentrum av intervallet. 483 mot ref: 200-700.) Fortsetter på 50% sykemelding. Jeg tar meg ut på "god-dagene". :roll:
Går på 50microgr. levaxin.
Siden sist (14 dager) hadde ft4 økt til 13 (fra 11,2) og ft3 til 5 (fra 4,7). TSHverdiene hadde de ikke klare - pinsa kom imellom.
Ellers har jeg blitt varm - endelig. Og mer positivt innstilt til livet - jeg har noe konkret å kjempe mot! Men nattesvetter en del. Og sover ikke bedre. Småkvisete. Øm i nyreregionen - og legger på meg med stormskritt. Tok opp dette med legen, men han antok en "vente og se"-holdning. Greit nok, men i hvor mange kilo?!?
Noen kommentarer til dette? Hva bør en stoffskifteamatør tenke på i en sånn situasjon?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Men nattesvetter en del. Og sover ikke bedre. Småkvisete. Øm i nyreregionen...
Du brygger bare ½-1 liter brændnælde-te af 3-6 spsk. (med top på) tørrede blade, i en kaserolle, sier bladene fra og når afkølet - stiller du teen i køleskab i en kande. Du drikker en stor kop eller et glas 2-4 gange dagligt og du gør det på ubestemt tid. Efter et stykke tid (ret individuelt) forsvinder nattesved og senere også kvisene. Man sover også meget bedre, ugeneret af koldsved om natten. Hvad det ellers er godt for, opdager du undervejs. Også alletiders for binyrerne. Søg evt. på klorofyl eller chlorophyll.
Dette er et husråd, hvis effekt jeg har fået bekræftet utallige gange i de 30 år, jeg har anvendt det. Første gang i anledning af invaliderende nattesved over flere måneder (jeg forøvrig ikke har oplevet siden). xx9
-
brændnælde? er det det samme som vi kaller brennesle i Norge?
-M-
-
I følge http://jorunntvedt.webs.com/urtemedisin.htm så bør man ikke bruke brennesle dersom man har nyreproblemer. Jeg vet jo ikke om at jeg har det, men har vondt i nyreområdet, så jeg kommer ikke til å hive meg på teen med det første. Er redd for å gjøre vondt verre. :roll: Sååå ille er verken kvisene etter "termostaten".
Ingen som har kommentarer til prøvene?
-
jepp - brændnælde = brennesle.
Prøvene er jo i bedring, og det går dessverre ikke fortere......
Etter 4 uker regner men med at målingen fT4 er mettet, men du vil sansynligvis ikke merke effekten enda - det tar lenger tid før TSH mettes.
Noen sier 6-8 uker før doseendringen har satt seg.
Du er jo i oppstarten og det kan være tungt å starte opp systemer som har ligget nede lenge. Jeg mener jo det kan være fordelaktig å gå lett overdosert en stund for liksom å booste maskineriet.
Og tolmidighet er en dyd......det kan ta lang tid før kroppen har vent seg til at stoffskifte funker.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
I følge
http://jorunntvedt.webs.com/urtemedisin.htm så bør man ikke bruke brennesle dersom man har nyreproblemer. Jeg vet jo ikke om at jeg har det, men har vondt i nyreområdet, så jeg kommer ikke til å hive meg på teen med det første. Er redd for å gjøre vondt verre. :roll: Sååå ille er verken kvisene etter "termostaten".
Nyreproblemer? Jamen smjg hjerte1, det ikke til at spøge med og da slet ikke når du har smerter. Du må hellere tage hånd om det og få det undersøgt. På den anden side er det slet ikke sikkert, at problemet er, hvor smerterne er. F.eks. kan hjertesygdom give smerter i venstre siden af halsen og venstre skulder, mens galdesten eller leversygdom kan give smerten på bagsiden af højere skulder. Det hedder Referred pain ("forskudt smerte" på dansk). Endnu mere (god) grund til at gå til læge med det og finde ud af, hvad egentlig er problemet.
Rigtig god bedring med stofskifte og nyrerne. vink11
(Sorry for off topic. Skal ikke ske igen.)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Nyreproblemer? Jamen smjg hjerte1, det ikke til at spøge med og da slet ikke når du har smerter. Du må hellere tage hånd om det og få det undersøgt. Hellere i går end i morgen.
På den anden side er det slet ikke sikkert, at problemet er, hvor smerterne er. F.eks. kan hjertesygdom give smerter i venstre siden af halsen og venstre skulder, mens galdesten eller leversygdom kan give smerten på bagsiden af højere skulder. Det hedder Referred pain ("forskudt smerte" på dansk). Endnu mere (god) grund til at gå til læge med det og finde ud af, hvad egentlig er problemet.
Rigtig god bedring med stofskifte og nyrerne. vink11
Jotakk. Nyrene er også under et område med muskler som ofte blir stramme. Jeg kan ikke komme på noen "god grunn" for at mine muskler skulle være det sånn i farten, men det er et faktum at mange "nyresmerter" er isjias eller muskestramninger. Så jeg kan da alltids vente noen dager og se om det går over. (Men ikke mange uker, nei.)
Siden binyrene er i samme område så blir jeg jo småskremt når ikke legen sjekker noe i fht det før han gir meg levaxine.
Oppi dette blir jeg også rett og slett veldig usikker på hva som er reelle ting og hva som er at "hodet/kroppen mitt tuller med meg" - for å si det sånn. chokx:
-
vondt oppå nyrene kan være ømme binyrer, altså.
Jeg hadde også en slik lav ft4, var omtrent lik nedre grense, og var trøtt sliten kald.
-
Rare gamle "normalverdier"? Og er doseøkning riktig?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Så er du vel å betakte som bare halveis i et prosjekt enda vel ?
Det tar lang tid ......
Fra tråden Hva med calcitonin? (Jeg flytter dette hit siden det strengt tatt har blitt en helt annen diskusjon.)
Stemmer det. Jeg skal nå fra 50µg nå til 75µg siden TSHen ikke faller raskt nok for legens smak? Hvor raskt vil den egentlig falle basert på inntak av levaxinen? Jeg har nå gått på 50µg i en måned. Og på meg virker det som at ft4 fremdeles går opp(/TSH ned), men ft3 er stabil mellom de siste målingene.
Har hatt
4/5-2010:
TSH 6,62
FT4 11,2
FT3 4,7
20/5:
TSH -
FT4 13,0
FT3 5,0
8/6:
TSH 3,23
FT4 14
FT3 5
Anti-TPO > 1300
Sist jeg var der fikk jeg også en skatt - blodprøveverdier fra 00 - da jeg var frisk og bare skulle ha p-piller.
10/5-00 (Da var jeg etter det jeg kan huske frisk og fin, men hadde litt lav b12)
TSH 1,28
FT4 12 !!!
Det merkelige er jo at jeg hadde lavere ft4 kombinert med lavere TSH - jeg trodde ikke det skulle kunne skje???
Jeg fikk også disse:
8/4-08 (Da følte jeg meg slapp. Ingen unormale utslag ellers i andre prøver)
TSH 2,71
FT4 13,2
FT3 5,4
Det som iallfall er tilfelle er at jeg føler meg humørmessig fin på 50µg. Og jeg tror kanskje det rett og slett har gått for kort tid med "riktig smurning" til at fysikken (den fysiske "utholdenheten" til å takle en full dags jobb 5 dager i uka) har kommet etter igjen? Jeg er altså usikker på om det er riktig å sette opp dosen. Men det er vel bra i fht antistoffene kanskje... Har så langt ingen overdoseringssymptomer.
-
Sv: Rare gamle "normalverdier"? Og er doseøkning riktig?
Jeg mener bestemt det er riktig å sette opp dosen.
Man regner at T4-konsentrasjonen som skyldes dosen ikke stiger mer etter 2uker.
Hvis legen tar målinger hver 14 dag kan T4-dosen styres til et nivå man bedømmer som passe.
Dette er slik jeg har sett det praktisert av flere leger jeg har hatt kontakt med selv.
Feilen de gjør, er at de stopper der - uten å spørre om hva pasienten syns......
Jeg mener også at men bør øke dosen så fort man har kapasitet til (det varierer), og mener at man iallfall ikke må overstige denne kapasiteten.
Bedre da å gå litt saktere frem - feks økning hver 4uke.
Men hvis det fremstår som laaangsomt, kan du sikkert øke selv.
Antaglig ender du på en dose som er høyere enn 150µg/dag og du må nok regne med at det går langsommere å øke mot slutten.
TSH vil etter all sansynlighet være lavere enn legen liker - kanskje helt ned mot null.
Noen grovhuggne regler sier at når dosen er under 100 øker man med 25 - over 100 med halvparten.
Det er også slik at helt til å begynne med er jo stoffskiftet lavt, noe som jo betinger at ting tar lengere tid - og så dosetilpassing tar lang tid da. For lang tid, så ikke vent på den til å begynne med.
-
Joda, jeg kjenner forsåvidt ditt syn der.:wink:
Har to betraktninger.
1 - T4 har steget ved begge målinger på samme dose (14 dager mellom hver måling).
2 - Ta så med i betraktning at jeg følte meg bra dengangen jeg hadde TSH på 1,28 og FT4 på 12 - uten medikamenter. Og at jeg nå har TSH på 3,23 og FT4 på 14. :?: Det skjønner jeg ikke.
Det hele bunner nok i at jeg har dette irrasjonelle håpet om at dette skal være en forbigående medisinering :sad: - at antistoffene skal kunne jages på dør mens jeg ennå har kjertelfunksjon og at jeg dermed ikke vil gjøre kjertelen min "lat" ved å erstatte den fullstendig med medikamenter.
Samtidig er vel også dét irrasjonelt fordi kjertelen "må" ta ferie for å - dersom det i det heletatt er mulig - få redusert antistoffene?
Her savner jeg en smiley som ikke vifter med capsen, men som slår seg selv i holdet med slegge.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Her savner jeg en smiley som ikke vifter med capsen, men som slår seg selv i holdet med slegge.
Er denne ok? gok1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Driftssjefen
Er denne ok? gok1
:lol::lol::lol:
Tusen takk!
-
En årsak til at TSH-en varierer kan være at du har tatt blodprøver til ulikt tidspunkt?
TSH er høyest om morgenen.
Når det gjelder fT4 så varierer jo stoffskiftet hos friske personer også, så hvis du hadde tatt en prøve i "samme" tidsrom, men en annen dag, kunne denne gitt et annet svar.
Bare en tanke.....
Jeg tror også at legen må innse at du trenger lengre tid før TSH-en synker,,,ting skjer ikke såå fort.
Antistoff og medisinering..
her har vi ukike erfaringer .Personlig hadde jeg en anti.TPO på ca 600-700 som jeg etter et par år fikk ned til ca 400;går ut fra at det var Selen som bidro.
Så begynte jeg med kortison årasskifte 07-/-08.Etter kort tid gikk antistoffa opp til >1000, og videre til >1300, så riktig medisindose og innvirkning på antistoff...ikke vet jeg. Over 4 mnd på Thyroid har heller ikke gjort noe her...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
En årsak til at TSH-en varierer kan være at du har tatt blodprøver til ulikt tidspunkt?
TSH er høyest om morgenen.
Når det gjelder fT4 så varierer jo stoffskiftet hos friske personer også, så hvis du hadde tatt en prøve i "samme" tidsrom, men en annen dag, kunne denne gitt et annet svar.
Bare en tanke.....
Jeg tror også at legen må innse at du trenger lengre tid før TSH-en synker,,,ting skjer ikke såå fort.
Antistoff og medisinering..
her har vi ukike erfaringer .Personlig hadde jeg en anti.TPO på ca 600-700 som jeg etter et par år fikk ned til ca 400;går ut fra at det var Selen som bidro.
Så begynte jeg med kortison årasskifte 07-/-08.Etter kort tid gikk antistoffa opp til >1000, og videre til >1300, så riktig medisindose og innvirkning på antistoff...ikke vet jeg. Over 4 mnd på Thyroid har heller ikke gjort noe her...
Blodprøvene fra i år - med unntak av den første - er tatt fastende kl 8. Så de bør iallfall være rimelig sammenliknbare. De fra før da er tatt "i hytt og gevær".
Du bekrefter også det jeg tenkte mhp TSH og hastighet etter det som rexxy69 skriver på side 2 i denne tråden.
Jeg tyder det dit hen at det kan gå greit å gå på 75µg, at det kanskje vil få meg opp raskere, men ellers at det uansett er for tidlig å vite noe for min del. *utålmodig*
Ellers - takk for at du deler erfaringene med anti-TPO. Det du sier bekrefter det andre sier, men som jeg håpet ikke skulle være uavvergelig tilfelle. Vel - i denne prøveperioden får jeg antakelig tid til å forsone meg, jeg også. :wink:
-
For kvinner: endres stoffskiftet i takt med syklusen?
Siden jeg startet på cerazette en gang underveis mens jeg drev å ble stoffskiftesyk så forsvant mensen og jeg satte det i sammenheng med p-pillene siden den varianten har det som vanlig bivirkning. Siden da hadde jeg farget utflod innimellom uten noen bestemt rytme.
Først etter å ha begynt på stoffskiftemedisin fikk jeg mensen. (Og ble kvitt utfloden.) Man lærer at ting henger sammen underveis, ja. :roll:
Men... nå har jeg altså hatt mens - og følt meg mer stoffskiftesyk enn jeg har gjort noen gang etter første dag med medisin. IKKE GØY. Og jeg fikk tatt de siste blodprøvene akkurat i oppstarten av mensen.
Og nå ser jeg at på de siste prøvene har TSH gått litt OPP og FT4 og FT3 - begge - gått ned. Til tross for at jeg har økt levaxindosen med 25µg i samme periode. (De tidligere periodene gikk jeg på 50µg og steg i FT4, mens FT3 var stabil og TSH falt. Altså som forventet, men siden det ikke gikk så fort ble jeg enig med legen om å gå 25µg opp).
Så nå sitter jeg som et spørsmålstegn her. Er det slik at kroppen trenger mer stoffskiftehormon under mensen? Og dermed at syklusen min har "stjælt" t4'n min? :eek: Eller ser jeg etter sammenhenger som er tilfeldigheter?
Nysgjerrig - og litt paranoid...
ARGH - kan en moderator være så snill å fikse feilstavingen min i headeren?
-
Sv: For kvinner: endres staoffskiftet i takt med syklusen?
Vi er så vant til stavefeil her at vi ikke merker det :)
Jo, hvorfor er kjertlen utstyrt med et ganske så rigorøst reguleringssystem hvis det ikke skal brukes ?
Men når ?
Når i våre liv er det størst behov for etterfylling av stoffskiftehormoner - og ikke minst : når trenger vi ikke så mange ?
Lavere stoffskiftehormon-mengde i blodet vil føre til en høyere TSH - og når TSH er høy produserer kjertlen fortrinnsvis mer T3.
T4-produksjonen er ganske jevn.
Jeg vil jo tru at når man merker det slik, vil det være behov for ei pille eller to ekstra ?
Her må Tyroidbrukere ha et fortrinn ?
-
Det er jo sånn at kvinner får en svak økning i kroppstemperaturen like etter eggløsning. Denne vedvarer sånn ca fram til mensen. Dette kan kanskje være et tegn på økt stoffskifte? Men hvordan dette fungerer på p-piller er også et mysterium. Man skal jo ikke ha eggløsning da. Og hvor mye av resten av "normal funksjonalitet" - som temperaturøkning f.eks som kroppen fortsatt opprettholder er ikke godt å vite.
-
"Under svangerskap og hos kvinner som bruker p-piller, er mengden av bæreproteiner i blodet økt, og disse har dermed høyere konsentrasjoner av bundet hormon uten at dette fører verken til høyt eller lavt stoffskifte."
Dette er hentet fra store norske leksikon (vedlagt nettadresse) P-pillebruk påvirker altså et eller annet i systemet. Selv har jeg aldri hatt problemer med p-pille bruken før jeg har sluttet på dem...da "kræsjer" hele hormonsystemet mitt.
http://www.snl.no/.sml_artikkel/skjo...jertelhormoner
-
Sv: For kvinner: endres stoffskiftet i takt med syklusen?
Ja, nå kan jeg delvis svare meg selv. Det finnes opp til flere studier som viser at en kvinnes metabolisme endres i samsvar med syklusen.
Lavest er metabolismen 1 uke før eggløsning og så øker den til mensen. Deretter faller den igjen til man igjen ligger ca 1 uke før eggløsning.
Jeg vil sterkt tro at dette også har en påvirkning på behovet for stofffskiftehormoner.
Her er et par kilder.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/36/4/611
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19321940
http://www.sciencedirect.com/science...113fe7b5d2f1f8
Når det gjelder hvordan dette virker i kombinasjon med p-piller antyder studiene at denne normale endringen i metabolismen blir jevnet ut. Dessverre finner jeg ingen studier som går på ulike typer hormonsammensetning (i p-pillene). Det ville jo være naivt å tro at en kombinasjonspille skulle virke kroppslig på samme måte som en østrogenfri p-pille.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8735314
http://journals.cambridge.org/action...=06&aid=886164
-
Hei, smgj hjertflag1
Du tror ikke at syklussvigningne også kan skyldes binyretretthet, da? Noe vi har skrevet om bl.a i denne tråden: https://www.stofskifteforum.dk/showt...highlight=mens
Min form svinger med syklusen, og jeg setter dette i sammenheng med varierende kortisolnivå gjennom syklusen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Hei, smgj hjertflag1
Du tror ikke at syklussvigningne også kan skyldes binyretretthet, da? Noe vi har skrevet om bl.a i denne tråden:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...highlight=mens
Min form svinger med syklusen, og jeg setter dette i sammenheng med varierende kortisolnivå gjennom syklusen.
Jeg tror vel ikke det siden jeg ikke opplevde annet enn humøret "premenstruelt" (ingen smerter, ømme bryster etc). Resten av meg var hypo(iallfall identisk med sånn jeg var før jeg fikk medisin) - og det var også blodprøven tatt i denne perioden sammenliknet med de andre jeg har tatt etter oppstart på levaxin.
Jeg tror egentlig at kroppen min reagerer på tilsiget av stoffskiftehormon med å sette igang prosesser som har vært skrudd av. Som mensen. Og at det i sin tur skaper behov for mer stoffskiftehormon. I sær siden syklusen hos kvinner normalt medfører økt metabolisme tror jeg at det også slår ut på stoffskiftehormonforbruket...
Men... dette er antakelig noe jeg får anledning til å utforske videre. :wink:
(Bruker rosenrot og pregenelone annenhver dag. Det bør støtte opp under binyrer og hormonbalansen, sånn som jeg har forstått det.)
-
Levaxin - skyld i endret væskebalanse?
Jeg synes jeg har fått endret væskebalansen kraftig etter at jeg begynte på medisin.
Jeg har alltid gått på vekta om kvelden og om morgenen - og har derfor god "koll" på hva som er vanlig døgnvariasjon fra kveld til morgen hos meg. Det har alltid vært 0,6-0,8kg dersom det ikke har vært noe "ekstra" den dagen.
Nå har dette endret seg. Jeg drikker mindre enn før på kvelden, men må likevel opp om natta. Og fra kvelden til morgenen ligger nå døgnvariasjonen på 1kg, sjelden under ...
Noen flere som opplever det samme? Heldigvis har jeg ikke andre plagsomme symptomer som synlig vannansamling. Men jeg liker ikke dette uansett. Og denne nattetissingen ødelegger søvnen min... :sad:
Dere som bruker naturlige thyroider - er dere plaget på samme måte? Ikke plaget?
Eller - "er det bare meg?"
-
Sv: Levaxin - skyld i endret væskebalanse?
NB - jeg fikk altså vannet (på denne måten) etter oppstart på medisin, ikke i forbindelse med at jeg ble syk... (Da la jeg "bare" på meg...)
-
Det var jo mest vann som forsvant da jeg skiftet over til Armour - 12kg på noen uker.
Jeg veide meg ikke så ofte den gangen, så jeg kjenner ikke dag til dag-variasjonene.
Nå er de sjelden over 1kg, men kan være to, og av og til tre.
-
Altså - det jeg kalte døgnvariasjon er egentlig kveld-til-morgenvariasjon.
Og n'Finn... du holder på å overbevise meg om at jeg iallfall ikke skal gi levaxin mer enn et halvt år på å funke...
-
Det kan være et ålreit tidsperspektiv det.
Jeg venta jo i 16år - så ikke gjør det du også da smgj !
Jeg syns jo at tilførsel av et hormon man sårt mangler, bør virke nærmest fra dag 1.
Gjør det ikke det, opplever man ingen særlig bedring, bør man være på vakt.
Mer enn ett år synes jeg ikke man skal tolmode seg til.
En bør da ha kommet opp på en virkningsfull dose og hatt denne i minst 6mnd.
-
Jeg er så enig. "Problemet" mitt er at levaxin virker - og virker bra - på mye. Så langt. Blant annet er depresjonen blåst bort, søvnkvaliteten bedre, jeg biter ikke hodet av folk/knekker sammen i gråt og jeg har mye mer energi.
Men - det meste som har "virkning" har også en kontravirkning - spesielt gjelder dette for syntetisk medisin. Og vann i kroppen og vekt som jeg ikke får tilbake nedover og manglende tiltak til trim er problemer/savn. Kanskje det vil komme når jeg har en stabil dose... Jeg er nå på 100 og skal enten forbli her eller ytterligere opp.
Og om jeg har det nesten "greit" nå så vil jeg da si at jeg fortjener å ha det BRA - dersom det er mulig på en annen medisin.
Men jeg skal gi den fram til årsskiftet.
-
smgj: Du kan ikke forbli på 100 mg Levaxin! Legen din kan vel ikke mene det? Som Anisa skrev ett eller annet sted, det mått være om du veide 38 kg. Det finnes ett eller annet sted en tabell som viser utregning av vekt og inntak av medisin. I tillegg er det med absobsjon. Da jeg gikk på Levaxin hadde jeg en dose på 150 mg. Og veide 65-68 kg. Men skulle altså hatt T3 i tillegg, noe legen ikke hadde noen kunnskap om. Jeg slet også med angst og depresjon. Det er ikkeeksisterende nå. Kan T3 gi deg det løftet som mangler for å hjelpe deg til å ha lyst til å trene, fjerne vann og vekt fra kroppen?
Uansett må du etterhvert opp på en optimal dose! Og 100 mg er ikke en dose som ertatter det kjertelen gjorde da du var frisk.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
smgj: Du kan ikke forbli på 100 mg Levaxin! Legen din kan vel ikke mene det? Som Anisa skrev ett eller annet sted, det mått være om du veide 38 kg.
Det var i relation til en medicindose på 75 mcg/µg, Vigdis kram1 100 mcg/µg er det mindste til en kropsvægt på max. 50 kg. vink11
-
Vel, vel:D Men 100 er lavt uansett, ikke sant?kram1
-
Slapp av. (Men tusen takk for omtanken.) xx4 Jeg er under opptrapping. Og siden jeg veier 70 kg (fint med anonyme forum - vekt kan være offentlig) :mrgreen: og bare har hatt 100microg i knapt 3 uker så er det ingen krise ennå akkurat. Legen er tydelig på at jeg skal ha t4 opp mot toppen av normalområdet - rundt 20 - og muligens TSH under normalområdet før han sier meg godt medisinert. (Om jeg er enig i at jeg har det bra når vi når de verdiene vil tiden vise. :wink:)
Siden jeg hadde god stigning etter siste økning ville han ha en roligere progresjon opp fra 100mikrog. Ligger nå med FT4 på 16 (og TSH 1,21) ved siste måing. Det virker IKKE som at jeg foreløpig har noen problemer med konverteringen - heldigvis. Husk at også dette sterkt påvirker hvor mye t4 man trenger i blodet for å føle seg vel.
Jeg har en lege som lar meg gå opp hver 14 dag om prøvene går for tregt i riktig retning. Men han argumenterte nå for at kroppen også skal ha tid til å "henge med" ... Dermed synes jeg det er greit å føye ham med å ta det litt med ro her over 100 sålenge jeg definitivt suksessivt kjenner forbedring - og det gjør jeg. (Bortsett fra det hersens vannet.) Jeg skal tilbake til ny måling allerede neste tirsdag.
Og - for å dra denne tilbake til temaet - jeg håper VIRKELIG at ikke mer levaxin vil gi enda mer vann... ? I så fall skal jeg som sagt ikke gi optimal dose lenger tid enn at jeg kan si at jeg har forsøkt. I tråd med Vigdis og n'Finns råd.
-
Beklager at jeg falt litt av, 100 er helt ok med tanke på at du er såpass fersk pillebruker! Flott at legen din forstår at du skal OPP!
-
Jeg har aldri veid meg på kveld og på morgen, men fra morgen til morgen. På levaxin varierte vekta veldig fra dag til dag, ca 1 kg, mens den en stund stod på samme verdi fra dag til dag på thyroid.. Så snudde plutselig formen på thyroid og jeg begynte å legge på meg gradvis. Kunne veksle mellom 1.5 kg på en dag med thyroid,og formen ble gradvis dårligere... Har nå økt på med 1 G thyroid siden dette skjedde, og nå varierer vekta kun med 0.3 kg på det meste fra dag til dag.. :) Jeg har også gått ned "alt" det jeg la på meg ( 1.5 kg ) på bare en liten stund :)
-
Uff... Bare mer geléaktig i dag.
I dagtidlig var gifteringen skikkelig trang - og jeg mener det bokstavelig, ikke i overført betydning. Heldigvis slipper det litt nå i oppreist stilling, men det betyr vel antakelig hovne føtter i stedet som i gårkveld. :p
Jeg har to mistenkte - enten b-komplekset (B-total fra Jarrow som jeg startet med for noen dager siden) eller levaxinen.
Fortsettelse følger... desp1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Uff... Bare mer geléaktig i dag.
I dagtidlig var gifteringen skikkelig trang - og jeg mener det bokstavelig, ikke i overført betydning. Heldigvis slipper det litt nå i oppreist stilling, men det betyr vel antakelig hovne føtter i stedet som i gårkveld. :p
Jeg har to mistenkte - enten b-komplekset (B-total fra Jarrow som jeg startet med for noen dager siden) eller levaxinen.
Fortsettelse følger... desp1
Min erfaring er at ødemplager øker med varmen om sommeren. Jeg får alltid mye mer vann i kroppen i takt med at temperaturen stiger ute. Derfor trives jeg best om våren og høsten. Men ødemer kan jo også komme av mye annet.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Min erfaring er at ødemplager øker med varmen om sommeren. Jeg får alltid mye mer vann i kroppen i takt med at temperaturen stiger ute. Derfor trives jeg best om våren og høsten. Men ødemer kan jo også komme av mye annet.
Her har det ikke vært spesielt varmt disse dagene og jeg har aldri vært plaget med væskeansamlinger i varmen før... iallfall. Men alt kan jo endre seg. Og gjør det. :?