-
Dosering av erfa thyroid
Hei! Jeg har fått skrevet ut erfa thyroid av legen (125 mg), og lurte på hva som er anbefalt startdose? Tas det en eller flere ganger pr dag og hvor lang tid tar det før man øker dosen/hvor mange mg øker man i slengen? Og tilslutt lurte jeg på om det har noe å si at jeg begynner på thyroid før jeg tar kortisol test i spytt? Vil det påvirke resultatet av prøven?
-
Sv: Dosering av erfa thyroid
Hej Coco og velkommen vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
coco
Hei! Jeg har fått skrevet ut erfa thyroid av legen (125 mg), og lurte på hva som er anbefalt startdose?
Du skriver ingenting om baggrunden for dit spørgsmål: hvorfor du fik recepten på Erfar Thyroid; er du i behandling med Levaxin og i givet fald, hvor længe var du det; hvad er din aktuel dosering af Levaxin (i fald du medicineres med den) osv. Uden at kende mere til din baggrund, er det umuligt at sige noget om noget.
Desuden (så vidt vides) er det ikke tilladt på forummet direkte at spørge om, eller anbefale medicindosering og lignende. Men det er helt ok at berette om egne erfaringer og her kunne du måske lære noget af tråden Pakningsvedlegget til Erfa? Om dosering..
Du kan også bruge søgefunktionen ved at vælge "Avansert søk" og dernest vælge Search Titles Only (under "Nøkkelord") på søgeord dosering.
Tillykke med din recept vink11
-
Hei Coco!
Startdose er forskjellig fra person til person, hva du velger å starte på. Jeg startet på ca 100 mg og økte til 150 etter et par dager. Jeg bruker nå en dose jeg deler opp i fire deler spredt ut over dagen. Andre synes det fungerer best med å ta hele dosen på morgenen, eller dele den i to eller tre. Det må du nesten bare finne ut av selv. Kanskje kan du øke en kvart 125 mg pr uke eller halvannen uke, det kan du jo kjenne litt på formmmessig?
Og nei, såvidt jeg vet påvirkes kortisoltesten ikke av at du tar thyroid. Jeg tok thyrpoid da jeg tok testen, en gangske høy dose, og testen viste at jeg lå lavt på kortisol. Uansett er det lurt å være oppmersom på både hyper og hyposymptomer mens du øker. Noen klarer ikke å øke til optimal dose thyroid dersom kortisolet er lavt.
Lykke til xx9
-
Har lavt stoffskifte og Fikk først levaxin. startet med 50mg pr dag men pga at jeg ble dårlig sluttet jeg for en uke siden, og idag fikk jeg erfa tyroid. Er første gang legen min har skrevet ut dette sa han, så regner med at dere har mer peiling enn han når det gjelder dosering. Men skjønner at det ikke er lov å anbefale noe. Kan jeg spørre om hvordan dere ville startet opp da?
-
Jeg fikk skrevet ut thyroid i går, må nå vente i to til tre uker for å få medisinen sier apoteket. Dette tiltross for at de kunne skaffe medisinen til tirsdag....
Jeg stod i utgangspunktet på 100mcg levaxin og 20mcg liothyronin fordelt p tre doser per dag. Dette tilsvarer 180mcg levaxin i følge legen på Balder. Ble satt på en startdose med totalt 90mg (60-30) per dag. Planen er at jeg skal opp i 90-60, men binyrene er ikke i særlig form viste spyttprøvene så jeg trenger litt tid på meg. Levaxin og liothyronin til tross, så viser cortisol i spytt for lave prøver.
-
Var ikke så veldig lett å dele disse tabelettene, men hva om jeg deler dem i 2 og spiser en på morgenen og en på ettermiddagen? Blir jo da totalt 125mg pr dag. Er det en passelig dose? Ble så usikker....tro1
-
Nå vet ikke jeg styrken på tablettene dine. Sikkert lurt å starte på en dose som tilsvarer den du gikk på med levaxin, og evt øke derfra ved behov.
Les på glasset hvor mange mcg T4 og T3 det er i hver tablett. T3 dosen ganger du deretter med 4 for å regne den om til hvor mye T4 den tilsvarer. Da burde du se hvor mye du kan starte med.
-
På Erfas egne hjemmesider står det at 1 tablett a 100 mcg syntetisk stoffskiftemedisin (som Levaxin) tilsvarer 1 tablett a 60 mg Erfa. Det var legen min som viste meg dette.
Se nederst her i tabellen der det står om 0,1 mg (100 mcg): http://www.erfa-sa.com/Thyroid/english/mono_en.html
http://erfa-sa.erfa.net/thyroid_en.htm
Min lege ba meg om å kutte ut 1 tablett 100 mcg Levaxin og erstatte den med 1 60 mg Erfa hver tiende dag til hele Levaxindosen på 350 mcg er byttet ut. Er halvveis i byttingen nå. Har slitt med en forferdelig stivhet i kroppen siden påske da jeg økte levaxinen fra 300 til 350. Er ikke fullt så stiv nå, ser ut til at Erfa hjelper. Dessuten ble blodsukkeret mitt mye mer stabilt gjennom dagen, og det skjedde fra første tablett med Erfa. Det var såpass markant at jeg trodde det var noe galt med blodsukkermåleren min. Men det var det ikke! Jeg er heller ikke fullt så stuptrøtt lengre som jeg har vært i de siste ukene.
-
Hej coco :)
Jeg har skiftet mine 200 mikrogram Eltroxin ud med 2 grains Erfa.
Så hvis jeg nu havde brugt 100 mikrogram Eltroxin, skulle jeg have haft 1 grain.
Og hvis jeg havde brugt 50 mikrogram Eltroxin, ville lægen nok have skrevet ½ grain på recepten.
Nogle skifter lige over, andre ved gradvist at erstatte noget af den syntetiske medicin med thyroid.
Hvis binyrerne er trætte efter lang tid med for lidt t3, kan de reagere. Læs om binyrer :)
Thyroid doseres ikke efter tsh, men det vil din gode læge sikkert hjælpe dig med at finde ud af hjertflag1
Tsh'en går mod nul, når man får thyroid - første indlæg her er en email fra en overlæge på OUS Aker. Den kan du måske bruge?
https://www.stofskifteforum.dk/showt...verlege+Louise
hjerte1 Nielsigne
-
Jo, man kan nok regne på mange måter.
En 60mg ERFA inneholder 35µgT4 + 8µgT3. Så er det mange som regner slik at det jo går med4-5 ganger så mye T4 til å lage T3 og tenker slik at T3komponenten på 8µg dermed kan 4-5 dobbles og tillegges de 35µgT4 og på den måten kan det sammenliknes med Levaxin sitt T4-innhold.
Altså 8µg x 5=40+35=75.
Bare det at det er helt feil å regne slik !
Regnestykket er forsåvidt korrekt, men det kan ikke brukes til dosesammenlikning av den grunn :
Hvis du skal ha en fritt T4 i blodet, så får du ikke det av å spise T3 !
Kjære vene, det trenger man ikke være rakettforsker for å innse.
Det er kun ERFA sitt T4-innhold som er ansvarlig for det T4-lager som bygger seg opp i blodet.
Og det viktigste du skal passe på, er å få din fT4 OPP i en for deg korrekt verdi. Og gjerne høyere enn det noen måneder for å få starta deg opp.
I de fleste tilfeller vil TSH være null og fritt T3 være for høy.
Slik blir det - slik skal det bare være.
Så kan man jo fundere over at man trenger mye mindre ERFA-T4 enn Levaxin-T4 for å oppnå samme verdi.
Og det skyldes mest at tarm-opptaket er bedre hos ERFA, og det skyldes at ERFA bruker bindeproteiner mens i Levaxin er hormonene bundet til Natrium.
Det er de to mest åpenbare forskjeller mellom tablettene.
Studier viser også at (det var gammel Armour) opptaket er bedre og mer ukritisk til tarminnholdet, enn Levaxin er.
Så mener jeg bestemt at vi ikke ska stole på hverken regnestykker eller leger, men stole på oss selv.
Dosen vår skal ikke være noe annet enn den vi trives med.
Klart at mange er helt nedkjørte når de endelig får behandling, og selvtilliten er lav.
Da mener jeg jo at det er bedre å følge en doseplan.
-
Jeg byttet likt med erfa mot levaxin,
får ikke overdoserings symptomer som med levaxin så jeg har kunnet øke erfa slik at det virker mer optimalt, nå har jeg så godt som ikke hjertekramper og harahjerte, og det blir bare mindre og mindre
Lite hint, vi måler de fleste medisiner i mg ihvertfall her i norge så når det brukes grain i innlegg er det mange som blir forvirret og det er vi vel nok fra før,
vet at Hansen hadde et innlegg om utregning,
men for oss i norge er ikke grain en stor realitet,
kansje litt i overkant påståelig, men jeg får ihvertfall all min medisin i mg.
Jeg er ikke så oppegående enda at jeg har alle disse forskjellene i hodet,
kansje greit å referere i mg i f.eks parentes hvis man absolutt skal bruke grain?
S.M.! Jeg var stiv og mørbanket i kroppen hele tiden på Levaxin og var avhengig av en del smertestillende for å kunne bevege meg, etter skifte til erfa har dette bare blitt bedre,
jeg har også begynt på et produkt bestilt på nettet som heter Vioflex,
meget bra,
jeg har etter byttet og etter at jeg begynte på dette nesten ikke brukt smertestillende,
jeg går ihvertfall lenger og lenger utpå ettermiddagen før jeg må det,
xx6
-
Bare til fenomenet Grain.
Vektenheten ble brukt fra starten av, og brukt i godkjenningspapirer.
I dag er de fleste Thyroidproduktene avhengige av denne godkjenningen - kjent som "grandfathering" for å få markedsadgang.
Det listes opp en rekke krav og de er målsatt i Grain.
Og vi er jo et lite land som bare må tilpasse oss.......
ERFA er et unntak.
De har forstått at de godt kan omregne til passende målesystem uten å bryte reglene. De bruker gram.
Men har likevel klart å vanskeliggjøre !
De har to tablettstyrker : 60 og 125 milligram.
At de har valgt slik fratar iallfall meg muligheten for hoderegning.
Eks:
En vanlig dose bestående av 1stk.60mg + 1stk125mg.
Hvor mye T4 er det i den ?
jo, det er 35 + 73=108µgT4
I halvlannen 125mg er det 109,5 og i 3stk.60mg er det 105µg.
Hadde det vært enklere om de valgte 60 og 120 ?
Og - hadde det vært enklere å benytte Grain ?
3Grain er lettere å forholde seg til enn 180mg på samma måte som tommer, fot og pint's er bedre tilpasset på enkelte hverdagslige mål enn cm og liter.
Skal man endre dosen, så er det jo greitt å endre med en kvart eller en halv isteden for ett eller annet tosiffret tall man skal huske.
Men for matematikkeren.......?
-
Takk for fine svar! Ja må si at jeg føler meg litt forvirret. Begynner med 1/2 125mg. Men hvor ofte bør man øke dosen og hvor mye hver gang? Tar det lang tid før man merker bedring? Vet levaxinen tar noen uker, men er vel anderledes med denne pga t3?xx9opgiv1
-
Mange merker en endring raskt, andre bruker litt tid. Dersom en halv av 125 mg virker ok, kan du sikkert forsøke å øke til 125 mg etter noen dager? Det som er viktig er jo at den tabletten du spiser i dag, den kan ikke testes på blodprøve før om 4-6 uker. Og det sier noe om at om du øker ekstremt, kan du risikere å gå fra hypo til hyper.
Jeg mener jeg leste ett sted på ERFAs hjemmeside at du kan øke 2-3 ganger din vekt i mg, altså veier du 50 kg burde det bli 150 mg, veier du 100 kg 300 mg. men det er individuelt. Det er jo ikke sikkert at alt blir absorbert av kroppen, det kan være rot med opptak i tarm og andre steder i kroppen, så da trenger du kanskje større dose. Som eksempel: jeg bruker nå 125 mg+60 mg ERFA daglig. Jeg har hatt høyere dose, men var da overdosert. Siden jeg hadde levd et hypoliv i mange år, med underdosering fra den gamle legens side, visste jeg ikke lengre hvordan det var å ha det godt, hvordan det var å være i balanse. Dermed overdoserte jeg, og trodde at min lett hypre tilstand var en normaltilstand. Så det kan være lurt å ta blodprøver av og til, for å se hvor du ligger.
For endel er det best å ha FT4 i øvre skikt av skalaen de opererer med på labben. Andre har det kanskje best når de ligger litt lavere. Det kan være lurt å ha en liten helsedagbok, på pc eller på papir, hvor du av og til noterer hvordan du har det, og når du øker eller senker dosen. Og sammenlikne med blodprøvene hvor FT4 og FT3 lå når du hadde det dårlig eller bra...Eller skrive opp om du legger til kosttilskudd.
Aporopos kosttilskudd så kan selen, magnesium, sink og andre mineraler være av stor verdi for deg med lavt stoffskifte, D3 er også viktig å få nok av. Så om du ikke får tilgang på naturlig sol, kan det være lurt å ta tilskudd. Dette kan du få legen til å sjekke. Du kan lese mer om det på forummet her og andre steder.
Lykke til xx9
-
Det er også helt normalt coco.
En kan bli kokko av mindre for å fleipe litt u-ærbødig.
Oppstart på Levaxin ?
Initialdoser er avhengig av flere faktorer - og noen er ikke kjente på forhånd.
Det er vel enighet om at en bør øke så fort kroppen tillater - så fort den kan nyttiggjøre seg økningen.
Og kroppens svakeste punkter er binyrene og der igjennom også hjertet.
Øker man for fort, kan binyrene nærmest få sjokk og stoppe opp.
Jeg syns likevel at det er noe man merker. Blir man slapp og utilpass etter en urolig periode kan dette være på gang.
De som begynner på stoffskiftehormoner, gjør jo dette fordi det er mangelvare. Kroppen bør derfor respondere positivt på behandlingsstart.
Uteblir dette, eller får en negative meldinger, bør en senke dosen igjen og melde om dette til legen.
Det finnes Levaxin i 25µg styrke - alle i oppstartfasen bør ha denne !
Startdose er vanligvis anslått til 50µg/dag.
Doseøkninger med 25µg om gangen hver måned. Når dosen kommer over 100 bør en halvere økningen og kanskje også forlenge tiden.
Støter en på hjerteuro eller bank, som gjerne oppstår første gang ved leggetid, er det tegn på at dosen er i toppområdet.
Senk den litt, og se det an. Mål etter en måned.
Liothyronin mener jeg i hovedsak bør gis hvis kroppen ikke klarer å omdanne nok T3 fra en full T4 dose (Levaxin).
Overgang fra Levaxin til et Tyroid er også så fort som kroppen tåler. Mange tåler å starte på 125mg ERFA og øke etter noen uker eller når en kjenner behov for det. Husker at jeg gikk mange måneder før jeg følte behov for å øke.
Det vanlige er å øke med 30mg.
-
Hansen, det er ERFA COCO har startet på, ikke Levaxin :D
-
Ja. Det var akkurat det svaret jeg trengte nå, bare at det var feil medisin:eek:
Du har kanskje samme kunnskapen om erfa? Hadde vært topp
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg mener jeg leste ett sted på ERFAs hjemmeside at du kan øke 2-3 ganger din vekt i mg, altså veier du 50 kg burde det bli 150 mg, veier du 100 kg 300 mg. men det er individuelt. Det er jo ikke sikkert at alt blir absorbert av kroppen, det kan være rot med opptak i tarm og andre steder i kroppen, så da trenger du kanskje større dose.
Det stod også ett eller annet sted der at man ikke bør ta Erfa sammen med soya-produkter og at man bør vente i tre timer før man spiser noe med soya, da dette kunne hindre opptaket av medisinen i tarmen. Jeg har forsøkt å finne et smørprodukt uten soya, men jeg har vanskelig for å finne det. Jeg tar tablettene om morgenen før jeg spiser, så det hadde vært greit å ha noe smør som ikke inneholder soya. Er det noen her som har et forslag?
-
Hej igen coco
Det, jeg mente med mine omregninger, var, at vil man skifte direkte over, så kan man gøre det sådan, at man regner sin Levaxin / Eltroxin/ Euthyrox om til Erfa. Det er det, min læge har gjort.
Så kan det godt være, man skal have mere senere, men som producenten af Erfa siger, så burde det være muligt at skifte direkte over. Jeg skiftede i overensstemmelse med det, lægen havde skrevet på recepten, og som også passer meget godt, når man regner om fra mikrogram til milligram /grains.
Det er muligt at skifte over et par dage. Eller gøre som Sonja, der har en meget nænsom måde, hendes læge har foreskrevet, og som strækker sig over et længere tidsrum.
Jeg selv mærkede hurtigt effekten af medicinen, og jeg tør med mine erfaringer godt stå inde for, at det er helt anderledes, end når man tager syntetisk medicin.
Jeg skiftede medicin i løbet af en formiddag og gjorde som beskrevet i tråden her nedenfor. det er ikke sikkert, det er lige godt for alle at gøre det på den måde, det kan jeg jo ikke vide noget om. Men jeg turde gøre det, fordi jeg ikke har andet at bøvle med, som fx diabetes eller dårligt hjerte.
I tråden her har jeg glemt at nævne, at jeg de sidste fire dage, jeg tog Euthyrox, skar ned fra 200 til 100 µ . Det gjorde jeg, fordi jeg var lidt bange for at mærke for meget til skiftet. I sidste ende mærkede jeg stort set ingenting. Jeg har dog læst, at det for nogle kan være overvældende at mærke mere puls /mærke mere til den puls, man har ... Men jeg har slet ikke registreret sådan noget - på noget tidspunkt.
https://www.stofskifteforum.dk/showt...8787#post88787
hjerte1 Nielsigne
-
Vi skrev omtrent samtidig ser jeg, og jeg ble opptatt i en telefon mitt i - så det gikk litt tid med å skrive.
Jeg mente å skrive mer, men det ble ikke tid.
Jeg vet ikke om det er foreslått noen overgangsmetode ved overgang til Tyroide preparater.
ERFA foreslår på sine sider at man går rett over fra en dag til neste fra en normal Levaxindose til 125mgERFA.
Jeg kan ikke bruke min egen overgang som eksempel, for jeg var liv redd og økte alt for sakte.
Men hvis jeg skal problematisere, kan tenke meg at en direkte overgang vil kunne gi høy fT3 i en kort periode. Dette fordi Levaxin har en halveringstid på en uke, så selv om man stopper doseringen vil Levaxinen produsere mesten som får i mange dager.
Bytter man rett over til ERFA vil T3 fa denne komme i tillegg til den Levaxinen forsyner kroppen med.
T4 fra denne vil komme inn i "køen" og ikke skape problemer.
125mg ERFA inneholder 17µgT3, så det er ikke alverden. De fleste vil ikke merke noe til dette.
-
Næ, jeg har heller ikke set nogen anbefalinger mht overgangsperiode. Jeg skar ned på Euthyroxen for at føle mig lidt bedre tilpas med tanken - føle mig mere sikker, så at sige.
Og ja, Erfa anbefaler jo selv, at man skifter direkte over.
Men man kan jo godt lave en overgangsperiode, bare man øger hurtigt nok. Eller i en periode får en kombination af Erfa og syntet - det er vel bare at få nok eller komme til at få det så hurtigt som muligt?
hjerte1 Nielsigne
-
Har nå gått på erfa i noen dager og føler meg mye bedre i formen. Kjennes mye mer naturlig for kroppen enn levaxinen. Har tatt 125 mg pr dag, og vet ikke om dette kanskje er litt mye? Har hatt problemer med å sove om natten de siste dagene og litt hjertebank. Vet ikke om dette kanskje er helt naturlig når man begynner på medisin med t3?
-
Sv: Dosering av Erfa thyroid
Hej igen :)
Jeg har jo ikke nogen facitliste som sådan - måske fik du en for lille dosis, da du brugte Levaxin, og så skal du vel have noget, der svarer til mere i sidste ende.
Men jeg ville i hvert fald ikke selv turde gå direkte fra 50 mikrogram syntetisk medicin til 125 milligram thyroid. Og det er sådan, jeg forstår, at du har gjort?
Hvis mine 2oo mikrogram Euthyrox svarer til 2 grains, altså 125 milligram, så svarer 100 mikrogram til 1 grain - altså 60 / 65 milligram
Og hvis jeg havde brugt 50 mikrogram Euthyrox, ville jeg have startet med ½ grain Erfa, altså en kvart tablet à 125 milligram. Men så nok lagt til derefter - og tempoet ville komme an på, hvad kroppen mener om sagen :)
Det er det, jeg gør nu. Men det går langsomt; jeg skiftede fra 200 µ syntetisk medicin til en daglig Erfa-tablet på 125 milligram, altså 2 grains, har været forbi punktet på 3½ grain og har så sat dosis ned igen, fordi jeg ikke kunne overkomme hastigheden.
Tager nu 2 et halvt grain, altså 1 tablet à 125 milligram og så en kvart tablet af samme slags oveni. Smelter det hele under tungen, hvilket efter min mening giver en rigtig god optagelse. Om en uges tid sætter jeg dosis op igen - med en kvart tablet, svarende til et halvt grain, så jeg er på i alt 3 grains.
.... Men som bl.a. Hansen så ofte har skrevet, så skal man også øge i en vis fart for ikke at ryge ned og få det dårligt. Man kan vist endda få flere symptomer end man havde før medicinskiftet, hvis man ikke øger, når man har brug for det.
Jeg læste et sted, at man før i tiden har brugt det som metode at give en ret stor portion medicin og så trappe dosis ned, når der kom symptomer. Jeg aner ikke, om det var en god måde at gøre det på - men i hvert fald tænker jeg, at det af hensyn til binyrerne kan være mest fornuftigt at gå lidt forsigtigt frem. Hvad man har stillet op med binyrerne før i tiden ved jeg ikke - måske har man ikke vist så meget om dem, som vi gør nu. Og så er det jo endda et område der får meget lidt opmærksomhed!
hjerte1 Nielsigne
-
Jeg ble anbefalt som S.M. ble å bytte over en lengre periode,
25 mg Levaxin mot 30mg erfa,
det har gått knirkefritt og med kun stigning i form kurven,
jeg brukte 75mg Levaxin og følte meg ikke fin av det,
økte litt innimellom men fikk lett overdoserings symptomer,
nå har jeg øket så jeg ligger på 90mg erfa og føler meg bedre og bedre,
skal etterhvert prøve å øke litt ofr å se om kroppen er på optimal trivsel nå,
tar 60 på morgen og 30 utpå ettermiddag,
fått beskjed om å ta dem en halvtime før mat,
Har 60 og 30 mg så jeg lettere kan finjustere for å finne hva jeg burde ha,
ligger ikke så høyt som mange andre så det er vel litt funksjon igjen i den avstompa kjertelen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pebles
fått beskjed om å ta dem en halvtime før mat,
Bare pass på at du ikke spiser noe som inneholder soya (som f.eks. smør) i inntil tre timer etter inntak av Erfa. Det står på Erfas hjemmeside at soya kan hindre opptak av tabletten i tarmen.
-
Bruker dere grain som måleenhet på erfa i danmark?
Hvis ikke skjønner jeg ikke vitsen med å bruke denne måleenheten,
den måles i mg her i norge,
hvorfor da blande grain inn i bildet,
det skaper jo bare forvirring for mange
-
Neida - det er kun Nielsigne.
Hej hej Nielsigne :)
Og nei Pebels, jeg har alltid regna i Grains når det kommer til Tyroidene. Alle de andre Tyroidene gjør jo det, men ikke ERFA.
Grain er en gammel kruttvekt man ikke helt har definert. Tyroidene har brukt denne side tidenes morgen, så det henger ved. Jeg har sett alle vektenheter mellom 60 og 65 milligram for denne.
Og ERFA har jo lagt seg kloss opp til disse vekter.
Men det er dumt at det ikke er så lett å regne med verdiene de har valgt.
Jeg gjorde også den feil å regne 60mg som 1Grain, og så anta at 125 var det samme som 2Grain.
Men det er det ikke........ Ikke helt.
2stk 60mg tabletter burde vært like mye som en 125mg, men er det ikke.
Det er en liten forskjell :
Så 1stk 60mg + 1stk 125mg er lett å regne som 3Grain - og det hadde jo vært mye enklere !
Det er 35µgT4 i 60mg + 73µg i 125mg så det er tilsammen 108µgT4 i denne dosen.
Det er 38µg i 1Grain av de alle de andre Tyroidene. Altså 114µgT4.
I ERFA er det altså 108µg i den dosen som ligner nærmest på 3Grain - forskjellen er av liten betydning. En eventuell forskjell i hvordan tarmopptaket er, vil ha større betydning.
-
Forøvrig lite men stort hint,
jeg ble anbefalt av legen og tygge tablettene,
men så fikk jeg et mye bedre og fornuftig hint som fungerer tusen ganger bedre,
jeg lar tablettene løse seg opp/smelte under tungen,
de er meget lett oppløselige,
instant opptak uten noe særlig hjelp fra tarmen(som er diffus i hva den vil ta opp)
-
Metoden var brukt av mange med Armour Thyroid produsert før 1999.
Det nye formular umuliggjorde dette.
Med ERFA går det fint, og de andre Tyroidene.
Jeg har ikke sett utført studier på effekten av dette men noen brukere lovpriser metoden.
Noen rene fakta.
T3 tas alltid opp 100% uansett hvordan man tar dem.
T4 er et større molekyl som har vansker med å diffundere i tarmen, og helt sikkert ikke kommer igjennom i munnhulen.
Min antagelse er vel at eventuell effekt vil ha med enzymene i spyttet å gjøre.
Intressant tema, fint om noen har mer om dette......
-
jeg bare vet at ved påkrevd hurtig og effektivt opptak legges produktet under tungen,
sukker ved føling og nitroglyserin
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
S.M.
Bare pass på at du ikke spiser noe som inneholder soya (som f.eks. smør) i inntil tre timer etter inntak av Erfa. Det står på Erfas hjemmeside at soya kan hindre opptak av tabletten i tarmen.
S.M.: Smør inneholder kun smør. Altså et meieriprodukt.
Margarin derimot, kan godt inneholde soya. Jeg vil anbefale alle å unngå margarin.
Dersom en ikke ønsker å bruke smør, kan en bruke cocosa til steking. Det kan kjøpes på helsekostbutikk. Det er dyrere, men det er et godt fett.
-
Sv: Dosering av Erfa thyroid
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pebles
Bruker dere grain som måleenhet på erfa i danmark?
Hvis ikke skjønner jeg ikke vitsen med å bruke denne måleenheten,
den måles i mg her i norge,
hvorfor da blande grain inn i bildet,
det skaper jo bare forvirring for mange
Nej, jeg tror, 'grain' er en helt ukendt måleenhed i Danmark :)
Jeg bruger den, fordi jeg i mange år har undgået kommatal hvor som helst, jeg kan ... Troede i mange år, jeg slet ikke kunne regne, men det kan jeg godt, bare jeg ikke stresser over det. Når det drejer sig om medicin, kan jeg så blive stresset over at skulle regne på noget.
Så er de der grains gode at regne med, selvom man i grunden ikke kan. Men jeg husker, hvor jeg skal ha' eller hvor meget, jeg går op eller ned - lettere, end hvis jeg skulle huske mg og ha styr på, hvor meget, det er. Jeg deler tabletterne med fingrene og har kun dem à 125 mg. Så det er bare om at holde tungen lige i munden hjertflag1 Bliver det så måske en lille kvart i dag, tager jeg den større kvarte i morgen etc.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Metoden var brukt av mange med Armour Thyroid produsert før 1999.
Det nye formular umuliggjorde dette.
Med ERFA går det fint, og de andre Tyroidene.
Jeg har ikke sett utført studier på effekten av dette men noen brukere lovpriser metoden.
Noen rene fakta.
T3 tas alltid opp 100% uansett hvordan man tar dem.
T4 er et større molekyl som har vansker med å diffundere i tarmen, og helt sikkert ikke kommer igjennom i munnhulen.
Min antagelse er vel at eventuell effekt vil ha med enzymene i spyttet å gjøre.
Intressant tema, fint om noen har mer om dette......
Jeg læste på en side, hvor man kan købe bl.a. melatonin, at det gode ved 'sublinguals' - altså midler, man kan indtage ved at smelte dem under tungen - er, at de kan komme 'forbi leveren'. Jeg kan ikke finde linket lige nu men sætter det ind, når jeg kommer forbi det igen :)
Jeg ved ikke, hvor videnskabeligt, sitet er, men jeg tror under alle omstændigheder, Erfa aflaster min lever meget. Min fordøjelse er meget bedre, mit hår ligner ikke længere noget, der er smurt ind i magarine hver anden dag, og jeg er mindre gul i øjnene nu. Måske fordi Erfa er et bedre produkt end det meste - eller /og fordi, jeg indtager den ved at smelte den under tungen :)
-
Det som er avgjørede for om opptak direkte fra munnhulen kan skje, er jo molekylets størrelse.
Feks. tas monosaccarider opp, men ikke de sukkerarter som er mer komplekse (og større) enn det. De må brytes ned av fordøyelsen først, og her hjelper jo spytt til.
T4 er så stort at det har vansker med å diffundere tarmveggen intakt.
T3 er litt mindre og klarer dette 100%.
Så vet jeg jo ikke om det er så lite at det kan diffundere direkte i munnhulen.......
Jeg har forsøkt noen ganger, og jeg kan ikke merke forskjell.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Jeg har forsøkt noen ganger, og jeg kan ikke merke forskjell.
Undskyld, mener du, at du ikke kan mærke forskel på, om du smelter medicinen i munden eller bare sluger den?
-
Ja, det er hva jeg mener.
Jeg har ikke prøvd det mer enn en uke, men jeg merket ikke noen endringer.
-
Jeg smelter det under tungen fordi jeg da føler at jeg ikke trenger å vente så lenge med å spise,
instruksjonen fra lege sier at jeg skal tygge å svelge 20 min før mat,
jeg er veldig innhul og sulten om morgenen nå og det er sagt her at man bør vente lenger med inntak av mat etter medisin,
derfor føler jeg det bedrenår jeg gjør dette mens jeg lager i stand frokost.
-
Får en liiten svinesteik på morran der Pebles :)
Tyroidene tas jo lettere opp enn Syntroidene, og er mindre kritiske til tarminholdet. Det er vist i forsøk, men det var ingen stor forskjell i kontrollerbare omgivelser.
Samme regler gjelder jo for noen kalktyper og jern og medisiner.
-
Det er noe med det å gjøre ting man føler fungerer og er konfortabel med også,
-
Synes dette har vært vanskelig siden det tydeligvis ikke er noen fasitsvar på dosering, men har ekspirimentert litt selv nå. Noen dager har jeg tatt en halv tbl. og noen dager en hel (125mg). Har følt meg mye bedre i formen med en hel og hjertebanken er nesten forsvunnet. Betyr dette at jeg kan ligge på denne doseringen fremover uten problem? Så det stod på boksen at man skulle ta 30 - 125mg pr dag; betyr det at jeg ikke burde gå noe høyere opp i dose? Evt når skal man øke dose?
-
Dose er individuelt, noen bruker 125 mg andre tre ganger så mye. Jeg bruker nå 125 mg pluss ca 45 mg pluss 12.5-25 mg levaxin.
Du lurer på når du skal øke dose. Selv har jeg økt når den nye dosen ikke kjennes tilstrekkelig ut. Men om du har levd som hypo i mange år, kan det være lett å blande sammen å ha blitt hyper og å tro at du er blitt bedre. selv husket je gikke hvordan det var å være normal. Det kan være lurt å ta blodprøver av og til, og huske hvilken dose du sto på da prøven ble tatt
Det høres jo ut som om du tåler 125 mg nå da?