Er det noen som mener de kan sette periodontitt eller betent tannkjøtt i sammenheng med lavt stoffskifte?
-M-
Printable View
Er det noen som mener de kan sette periodontitt eller betent tannkjøtt i sammenheng med lavt stoffskifte?
-M-
Betennelser i kvevebeinet satt i sammenheng med ME og lavt stoffskifte?
http://www.stoffskifte.info/blogger/Kristinsblogg.html
Erfaringsbasert, dog...
Det skulle jeg også gjerne visst, Pluto! Om det er en sammenheng der.
Har akkurat fått vite at jeg har periodontitt:cry: Har blitt henvist til spesialist, men det kan visstnok ta opptil et år, før jeg kan få en time.
Men jeg skal jammen spørre spesialisten om han vet noe om stoffskifte og tannkjøttproblemer.
Sliter også med tannkjøttbetennelse. Ikke hver dag, men ofte nok. Og det er noe dritt. Særlig når jeg pusser tennene, da må jeg pusse veeeeldig forsiktig...
Kan anbefale "tannkjøttkur" som man bestiller hos alternativdoktoren.no
Det er en blanding av forskjellige eteriske oljer som man smører på tannkjøttet. Samtidig med tannkjøttkuren tar man en Silicea kur (den for mage/tarm). Den får man kjøpt på helsekost. Jeg anbefaler det på det varmeste!
Lyder godt!
Er det den her:
http://www.alternativdoktoren.no/but...jb7apsdnu7dth4
...blev lidt i tvivl nu jeg så siden ...
vink11 Nielsigne
Ja, Nielsigne, det er den siden:) Jeg forstår at du ble litt skeptisk når du så siden, for produktet ser ikke akkurat så "fancy" ut. Jeg hadde ingen tro på det, men det har jo en overkommelig pris, og jeg må si jeg var ganske desperat, for den ene tannen min var begynt å løsne. Tannlegen sa at det ikke var noe han kunne gjøre mer, og at jeg måtte vente på time hos spesialist. Han sa jeg skulle skylle med Listerine ganske ofte, så det gjorde jeg ca tre ganger om dagen. Etter en uke med Listerine var tannkjøttet så irritert og rødt at jeg nesten ikke klarte å spise uten store smerter. Så det måtte jeg bare slutte med. Men så fikk jeg "tannkjøttkuren" i posten da, og jeg begynte å smøre hver halvtime. (Det skal man gjøre hvis det er veldig akutt, ellers holder det med tre ganger daglig.) Det kjennes litt ut som om du smører på parfyme, du får litt sånn såpesmak i munnen. Slettes ikke ubehagelig, men litt uvant. Etter å ha smurt ca 4 ganger, kjente jeg at det rant noe ekkelt fra under tannkjøttet. Det var "puss" fra betennelsen. Må si jeg ble overrasket!! Tannen som var løs, har festet seg igjen. Hvordan det går videre kan jeg ikke si noe om nå. Hvorvidt det virkelig går an å bli kvitt periodontitt, når man først har fått det, kan bare røntgenbildene avsløre.
Jeg var hos tannlegen igjen nylig, og han sa: "Dette var jo ikke så ille som jeg fryktet sist gang du var her!" Så det har virkelig hjulpet meg. Det står ikke på hjemmesiden hva produktet inneholder, men det står på flaska. Det er eteriske oljer fra salvie, peppermynte, eukalyptus, appelsin og myrra. I hemmelig blanding forstår seg vink11
Hei! Jeg har vært plaget av blødende og sårt tannkjøtt i mange år. Så ille har det vært at jeg har måttet be om bedøvelse ved rensing av tennene. Grunnet ødem i kroppen leste jeg meg til at B6 vitaminer er bra, og startet opp. Kjøpte B6 Forte til og med (Sverige). Ved neste besøk hos tannpleier, 6 mnd, renset hun tennene mine uten at jeg egentlig registrerte det - uten blødninger og smerter! Jeg trodde dette var takket være intensivt arbeid med tanntråd- og børste, men har i ettertid skjønt at jeg i høyeste grad kan takke B6!
Ødem har jeg fortsatt . . . .
Nej da :) Det var bare min erkendelse af, at jeg nogle gange er for tåget i knolden til at få øje på ting og sager ...
Tusind tak for jeres råd!
Mit tandkød har ikke været helt sig selv, siden mine 14 måneder med Ny Eltroxin :cry:
Men jeg kan da se, det går fremad nu. hjertflag1
Yes, dette kjenner jeg igjen. Lokale hevelser, rødhet og økt blødningstendens i tannkjøttet kommer når jeg ikke er skikkelig regulert på levotyroxin. Sannsynligvis har jeg også vært sløv med tanntråd i en periode, MEN immunforsvaret i slimhinnene mine blir svekket at dårlig regulert hypo og da får jeg problemer.
Har aldri hatt løse tenner, men vondt og ekkelt er det.
Hm, interessant å lese om B6. Jeg tror ikke jeg prøver den ekstrem-kuren på en stund, men flott at den virker. Parfyme-smak og eteriske oljer, jajamennsann - fantastisk blanding. Høres like logisk ut som om fiskeolje tatt peroralt i kapselform skal hjelpe på mine slitne og overbelastede ledd :lol: Og det gjør det jo... Nok en gang, takk for at vi deler dette!
De, der får huller i tænderne, eller tandkødproblemer, måske endda paradontose - de kan med fordel bruge K-vitaminspray. Der findes flere K-vitamin-sprays med god effekt på tandkødet og lidt ekstra K-vitamin som sidegevinst kan kun gavne, medmindre folk i forvejen får blodfortyndende medicin. "I 1948 publicerede Leonard Fosdick, Ph.D fra Scool og Dentistry, Nortwestern University, en undersøgelse, der viste at K-vitamin kunne beskytte imod forfald af tænderne. Han fremstillede tyggegummi med og uden K-vitamin, som han gav til en forsøgsgruppe, som skulle tygge det efter hvert måltid. En omhyggelig udvalgt kontrolgruppe fik tyggegummi uden K-vitamin. Dr. Fosdick rapporterede at forsøgsgruppen havde 60 - 90 % færre caries skader end kontrolgruppen." At jeg kender mennesker, hvis paradontose er reduceret eller væk pga. K2-vitaminet er ikke til at komme udenom. smilnej1
Jeg har også problemer med tannkjøttbetennelser og blødning. Tannpleieren trodde jeg hadde diabetes pga det. Jeg har jo hatt svangerskapsdiabetes, men to uker etter rensing var det like ille igjen. Mon tro om det ikke er min gode venn stoffskiftet som er synderen her også ja!
Så fort jeg er undermedisinert, kommer blødningene fra tannkjøttet.
Gir seg etter en stund med doseøkning.
Og dette gjentar seg som et mønster, så kan ikke være tilfeldig.....
A-ha. Det er altså derfor det har vært et h**te å gå til tannlegen og få renset tannstein samtidig som det var "den tiden i måneden"... (Siden stoffskiftet forsøker å forhøye seg da...)
Vet ikke om jeg har nevnt det før,
men bytt tannkrem,
det er jo i allefall mening om at fluor er fy-fy
jeg har byttet tannkrem og blitt kvitt mye av det tullet,
min bror hadde tidlig pyrrea og byttet til samme og blitt fin,
Det er en aloe vera tannkrem og den er fantastisk,
Jeg kan skaffe, send isåfall privat melding
Pebles....jeg bruker også den...må være den samme!!
Ja det er sikkert ikke så mange varianter,
det fungerer ihvertfall meget bra!
Hej :)
Er det denne, Forever Bright Toothgel, I bruger?
http://www.myaloevera.dk/46000057984...right-toothgel
Jeg tror, jeg springer på der :)
Selvom mit tandkød er blevet bedre med thyroid - jo mere, jeg har fået af det. Også tandhalsene retter sig så småt.
Men tak for de her råd - der er altid noget, man kan forbedre på skroget wink:
hjerte1 Nielsigne
Ja det er den,
får ikke fullrost den,
Nå har jeg vært hos spesialist. Jeg skrøt jo veldig av den tannkjøttkuren fra alternativdoktoren.no. Det viser seg at selv om tannkjøttet umiddelbart roet seg, og symptomene forsvant, så ulmer det under overflaten. Og det blusser fremdeles opp innimellom. Testet for to typer bakterier og fikk positivt på den ene. Så jeg er ikke kvitt betennelsen. Jeg spurte han om periodontitt har sammenheng med hypothyreose, han svarte omtrent som følger:Sitat:
Men jeg skal jammen spørre spesialisten om han vet noe om stoffskifte og tannkjøttproblemer.
Det skulle ikke forundre meg om det var det, vi lærer stadig i dette faget. Pr i dag er det ikke bevist noen sammenheng, men vi vet at det er en link mellom revmatisme og periodontitt. Immunforsvaret har også mye å si. I perioder med nedsatt immunforsvar får man mye lettere betennelse i tannkjøttet.
Og så sa han at i gamle lærebøker så stod det at periodontitt er en sykdom som skyldes dårlig munnhygiene, men at man har kommet fram til at det er genetisk betinget. Noen familier er svært betroffne, andre ikke i det hele tatt. Og det finnes mange med god munnhygiene som sliter med periodontitt.