-
Ny og treng litt råd. Legen min meinar eg er overdosert.
Eg lurer på om TSH på 0,05 er kritisk på noken måten.
FT4 er på 15,8 (9,5-22) T4 er 101 (58-161) og T3 er 1,7 (1,3-2,6) STPO 66.
Legen min meinar eg er overdosert. Eg brukar 100 mg Levaxin og 20 mg Liothyronin pr dag.
Ho meinte eg skulle halvere Levaxinen. Eg gjekk ned til 75 mg pr dag. Har prøvd det ei veke. Eg har lagt på meg 1,5 kg. Eg har søvnapne om natta og våknar med ein "død" høgrearm. Eg er også trøttare og har mindre energi.
Så min konklusjon er at eg trengte den doseringen eg hadde. Kva gjer eg da? Høyrer på legen eller kjenner korleis kroppen har det?
Kan det vere at det er Liothyraninen som gjer TSH-en så lav?
Eg har også antageligvis Binyretrettheit. For dette brukar eg Ashwagandha Exstrakt. Det føler eg hjelper meg til å sove bedre om natta og eg trur også det har gitt meg meir energi.
Hadde vore kjekt å høyre kva andre meiner om dette. :)
-
Sv: Ny og treng litt råd
Hei og velkommen hit!
Du har samme verdier og dosering som jeg hadde når jeg gikk på Levaxin. Jeg hadde også symptomer om at doseringen var for lav, mens legene gjerne ville redusere dosen. Verdiene er jo lave, bare TSH som skulle vært høyere. Men den bryr vi oss ikke noe om. Min TSH har alltid vært lav, så vil si det er vanlig for meg.
Eneste tipset jeg kan gi, som jeg har lært av n`Finn. Lytt til kroppen din! Du er den eneste som kan vite hva som er best for deg. Blir du dårligere, så øk dosen igen, ikke la deg styre av et tall på et papir og en uvitende lege.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Eg lurer på om TSH på 0,05 er kritisk på noken måten.
FT4 er på 15,8 (9,5-22) T4 er 101 (58-161) og T3 er 1,7 (1,3-2,6) S-TPO 66. Legen min meinar eg er overdosert. Eg brukar 100 mg Levaxin og 20 mg Liothyronin pr dag.
Hej Aud Jorun, og (desværre) velkommen. hjertflag1
Nej, for os i medicinsk behandling er et lavt eller ikke-målbart TSH ikke kritisk på nogen måde. Hos os i medicinsk behandling (uanset syntetisk T4 eller Thyroider) skal TSH faktisk være ekstremt lavt fordi hypofyse-vævet (TSH kommer fra) reagerer ekstremt følsomt (hurtigt) på hormon fra tilskuddet, mens alle andre kroppens væv er mere træge (tager ikke imod hormon så let som hypofyse) og man kan derfor sagtens have et lavt TSH uden at det afspejles i forhold 1:1 i kroppens celler. Det som sker er, at TSH siger "for meget stofskifte", mens kroppens celler svarer (med symptomerne): "hjælp, vi plages af for lidt hormon"!
At beordre sin patient til at reducere medicindose i denne situation svarer til at afsløre sig selv som en (slet og ret) dum læge! Men disse TSH-ryttere er der beklagelsesvis mange af og vi har her på forummet haft/har mange forhenværende-i-bedring - i dag "stofskifte-vrag", netop pga. lægernes TSH-fanatisme. Du kan læse en hel del om det i forummet TSH.
Vi kan ikke begynde at opfordre nogen til at tage skeen i egen hånd og selv stå på med at lade sig guide af symptomer, ikke af døde tal. Du bliver nødt til, selv at overveje hvad du vil gøre - Aud Jorun. Du kan selv tjekke hvor meget medicin (slutdose) du har brug for, ved at regne med 1 µg (= 1 mcg) Levaxin pr 0,454 kg kropsvægt. Alt under det er undermedicinering.
Det ville også hjælpe, hvis du orker at skrive lidt om, hvordan det er gået til at dit lavt stofskifte er blevet diagnosticeret, hvad førte til det og evt. hvor længe, og hvis du kan fremskaffe resultater af blødprøverne tilbage fra dag 1, vil det også kunne hjælpe senere, når/hvis du skulle vende tilbage med nye spørgsmål eller have brug for andre kommentarer.
Du kan også læse/skrive om andet end symptomer og blodprøverne. I forummet Stoffskifte og kognitive, psykiske og nevrologiske plager kan du skrive/læse om "Hva slags psykiatriske symptomer kan man egentlig få av lavt stoffskifte? Vet man kan føle seg deprimert, sliten, trøtt, dårlig konsentrasjon, "brainfog"; dette kan jo være psykiske symptomer. Men er det noe særlig mer?"
I forummet Belastningene ved å være usynlig syk kan du skrive/læse om "Å leve med en sykdom som ikke vises utenpå kroppen kan være vanskelig, både for den som er rammet og de pårørende, venner og arbeidskolleger. I denne forumkategorien vil vi gjerne ha innspill både fra dem som selv er syke, og fra dem som er pårørende."
Og plager jobbet dig, er der forummet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
Rigtig god bedring, Aud Jorun vink11
-
Takk for svar. :wink:
Eg er 51 år og 70 kg.
Eg måtte til Balderklinikken for å få diagnosen lavt stoffskifte.
Hos min fastlege hadde eg heilt fine verdiar. Ennda eg hadde null energi, holdt på å fryse i hel:roll: og hadde elles alle symptom.
Da eg fortalte min fastlege om det, har ho følgt meg opp. Men ho meiner som sagt no at eg er overmedisinert.
Eg har gått på medisin i ca 2,5 år. Eg begynte med Leothyroksin 20 mg pr. dag. Så gjekk eg over til å ta det + 25 mg Levaxin og har auka den til 100 mg. Det har eg gått på ca 4 mnd.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Takk for svar. :wink:
Eg er 51 år og 70 kg. Eg måtte til Balderklinikken for å få diagnosen lavt stoffskifte.
Hold da op, Aud Jorun! Du burde være op på en slutdose på 150 mcg Levaxin og dette uanset, at du også får 20 mcg Liothyronin.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Hos min fastlege hadde eg heilt fine verdiar. Ennda eg hadde null energi, holdt på å fryse i hel:roll: og hadde elles alle symptom. Da eg fortalte min fastlege om det, har ho følgt meg opp. Men ho meiner som sagt no at eg er overmedisinert.
Hmm.... først mener lægen at du slet ikke har lavt stofskifte, og nu mener læger at du er overmedicineret? Du kan nok ikke stole på, at denne læge kan følge op på dig godt nok. Du er 51 år, og du har derfor (endnu) mere end de yngre brug for at kunne klare dagenes strabadserne. Jeg tvivler om det lykkes dig med denne læge. vedikke1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Eg har gått på medisin i ca 2,5 år.
Ja, undermedicineret i 2,5 år (og alle de år, der er gået forud for diagnosen) er nok til at svække binyrebarken. Ashwagandha er super, men det hjælper i tillæg at sortere binyrebelastende fødevarer bort fra dit kosthold.
xx4
-
Sv: Ny og treng litt råd. Legen min meinar eg er overdosert.
Eg har no fått legen min med på å auke doseringa av Levaxin så eg kjem i øvre enden av normalverdien (9,2-22).
Eg brukar no 125 mg pr. døgn. Eg tek 75 mg om kvelden og 50 mg + 20 mg Lio.
Eg har no desse verdiane:
FT4: 23 (9,2-22).
T4: 104 (58-161).
T3: 2.0 (1.3-2.6)
TSH: 0.01 (0.40-4.50)
Legen min meinar fremdeles at eg er overmedisinert og at behandlingen er på eige ansvar.
Eg føler meg no bedre enn på lenge og har ingen symptom på overdosering.
Eg prøver med denne doseringen framover og ser korleis det går......på eige ansvar.....xx1
I noker dagar tok eg 2 tabelettar med Lio og da følte eg meg ennda bedre. Våkna tidleg om morgonen og hadde lyst å stå opp.
Det er ikkje vanleg for meg. Eg føler eg søv best mellom kl. 08 og 09 om morgonen. Så det var litt deilig å stå opp kl 07.30 og føle meg våken da.
Men eg veit ikkje om eg tørr å prøve det meir.......vi får sjå......
Noken som har noken kommentarar til mine prøveresultat??
-
Først vil jeg jo bare si at jeg kom heller ikke imål ved å følge legens anvisning. Og hvem har ansvaret for din helse ? Jo, det er deg det - legen har det iallfall ikke.
FT4: 23 (9,2-22) mange må ha det så høyt for å fungere.
T4: 104 (58-161) Forstår ikke hvorfor denne måles - har ingen relevans til dosen din. Målingen brukes i sjeldne tilfeller for å se hvor mye kjertlen produserer.
T3: 2.0 (1.3-2.6) Samme her. Hvis man vil vurdere effekten av Liothyronin må det måles fT3 og rev.T3 i samme måling. DU - er likevel selv den beste indikator på rett medisinering.
TSH: 0.01 (0.40-4.50) Dette er nok årsaken til at den gode doktor er bekymret. Legen vet ikke forskjell på å tolke prøver som er levert av mennesker som tar stoffskiftehormoner - og de som ikke gjør det.
Hadde du ikke tatt stoffskiftehormoner var denne prøven alarmerende.
Når du tar stoffskiftehormoner : glem hele prøven.
Jeg mener man når mye lengere med selvmedisinering.
Forutsetningen at man leser seg opp og går inn i et selvstudium av seg selv.
Og du er da på god vei :)
-
Takk for tilbakemelding.
Det er godt å få litt støtte når legen ikkje er heilt med.
Men er fornøgd med at ho høyrer på meg og er villig til å la meg prøve.
Eg skulle ta siste prøven no før ho reiser på ferie og den ville ho ha inn før ho reiste. Fordi ho ikkje ville at noken annan lege skulle sjå dei prøveresultata. Dei kom til å få sjokk meinte ho.......stakkar....... Det er ikkje så greit å vere lege når pasienten veit meir enn henne.....:roll:
-
-
No treng eg litt innspel her. Eg har fått legen min til å skrive ut Kortison til meg. Eg har teke ein halv tabelett (12,5mg) om morgonen i to dagar no. Og det virkar slik at eg blir kjempetrøtt og legg meg ca 1 time etter medisinerig og søv i fleire timar. Høyrest dette vetigt ut????:roll: Da eg tok første dose begyte eg også å fryse ca 45-60 min etterpå. Det er jo ikkje akkurat det eg hadde forventa da. Trudde eg skulle føle meg bedre, men så langt har det ikkje skjedd. Eg har tengt å auke til ein halv tabelett 2 gongar dagleg, men er litt i tvil om eg skal fortsette når kroppen reagerer som den gjer. Det einaste som var litt godt var at eg følte meg veldig avslappa trøtt. Pleier vere ganske annspendt i heile kroppen uansett.
Eg er spendt på å høyre fra andre som har prøvd Kortison av typen Kortisonacitat.
-
Hei Aud Jorun,
jeg kjenner ikke til merket du tar. Jeg bruker Cortef som hydrocortison, 20 mg om dagen. I begynnelsen ble jeg veldig trøtt av dette. Synes det var rart og stilte spm om det her på forumet også. Hadde jo forventet det motsatte. Det varte kanskje to uker om jeg husker riktig. Nå blir jeg ikke trøtt overhodet lenger, det var bare en tilvenningsfase tror jeg.
PS husk at det er viktig å være optimalt dosert med stoffskiftemedisin, ellers er det lett å blande hva som skyldes binyrer og hva som skyldes stoffskifte, symptomene er ganske like.
-
Ok, takk for svar. Eg får prøve ei stund og sjå korleis det går.
-
Kortisonacetat, les her hva Anisa skriver i innlegg #254
Les også denne tråden om kortisonacetat
Hvorfor ville du ha kortison? Binyrer eller noe annet?
Husk å ikke slutte brått med det, det kan være farlig for kroppen. Spesielt hvis du har binyreproblemer
Lykke til!
-
Det er mot binyretretthet ja. Eg har ikkje fått det konstantert, men trur sikkert det er det.
-
Vel . . . trur + sikkert . . .
Å tru - eller å være sikker heter det vel Aud Jorun ?
Det er jo kompiserte greier dette mye vatn kan renne i bekken vet du sikkert.
Jeg vil absolutt ikke advare, bare du tar det pent og forsiktig.
Binyrene er nesten verre å få greie på enn stoffskiftet. Iallfall av legene.
Og man møter enda mindre forståelse. Derfor forstår jeg meget godt at du forsøker å finne ut av det.
Sagkundsabens skriverier : http://www.legeforeningen.no/id/110461.0
Eller : http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1132415
Det er vel noen få metoder å produsere kortison på : cortef, cortone, prednisolon, kortisonacetat, hydrokortison - osv. Handelsnavn og preparatnavn i skjønn forening.
Her bør du vite hva du driver med........
En Svensk snarvei her : http://pharmguse.net/pharm/steroider.pdf
-
No har eg enndelig fått legen min til å ta kortisol test 4 gangar utover dagen.
Sidan eg no er begynt å ta Cortison vil eg trappe ned på den eit par dagar og slutte heilt. Så ventar eg eit par veker før eg tek testen for å vere sikker på at det ikkje er igjen av medisineringa.
Men, så er det prøvesvara da. Får eg vite noke som helst på ei slik prøve utifra det dei brukar som normalar????
Korleis kan eg vite at svara blir tolka rett etter det som har med "binyretretthet" og ikkje Addison og den andre veien, kva det no heiter.
Er det noken som veit noko om det her???
-
Heisann
Når det gjelder å få kortisonen du har tatt skal det ikke ta et par uker å få denne ut av systemet...mer et par dager. Kortison har kort halveringstid i blodet (ca 90 min) så et par dager bør være nok.Prøvesvarene blir ikke tolket. De blir levert i tall. Legen tolker tallene. Ingen "vanlig" lege vil tolke noe annet enn addison. Hvis du legger ut prøvesvarene dine her med referanseområdet får du masse god hjelp til å forstå dem korrekt. Det jeg kan si deg er at summen av de 4 tallene skal ligge mellom 25-27 ifølge min lege på Balder. Det høyeste tallet skal være om morgenen, og så gradvis lavere ut mot kvelden. Følg nøye instruksjonen om ro når du skal ta prøvene fordi det er disse forhold referanseområdene er laget ut fra. Så skal dine prøver sammenlignes med andres må det være ut fra like forhold. Hvis du ikke har fått instruksjoner finner du dem her.
-
Tusen takk for svar.
Det var opplysande lesning.
Sidan eg har avtalt å ta prøvene om 2 veker for eg holde meg til det. Eg kan kansje fortsette med Cortison ut i neste veke da om det er ute av kroppen så fort.
Eg skal legge ut prøvesvara og håpar da på hjelp til å tolke dei. :wink:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Halla
Noen andre som har tatt kortisoltest på døgnurin og blod, og som tror at dette viser korrekte målinger?
Jeg har tatt kortisol både i døgnurin, blod og spytt. Spyttprøven var av den du beskriver fra scandlab, men analysert på Aker. Så absolutt den prøven som ga mest infomasjon av disse tre.vink11
-
Eg har no kutta ut Lio og auka til 150 mg Levaxin. Eg følte at Lioen ikkje hadde noken virkning. Eg kunne ta ein halv tabelett om morningen og gå og legge meg ei stund etterpå og sove i fleire timar. Det er vel ikkje akkurat slik den skal virke. Hadde håpa å få litt ekstra energi av den, men det skjedde ikkje.
Eg har etter at eg auka dosen med Levaxin siste gang, fra 125 til 150 mg. pr dag fått lavt blodtrykk. 100/70. Har det noken samanheng?
Eg skal ta Kortisol spyttprøve på tirsdag. Blir spennande og sjå kva dei viser.
Eg har også problem med lite Carnitin i kroppen. Noke som også går ut over energien. Har teke ny prøve, men ikkje fått svar.
Det er kansje noke fleire burde vere oppmerksom på, at om ein brukar Sellexid som er eit antibiotika mot urinveisinnfeksjon, så tappar den medisinen Carnitinet i kroppen. Det er ein medisin som ein ikkje bør bruke meir enn ein kur i året av. Eg fekk kur på kur og månedskur og dobbel dose kur i løpet av nokre månader. Ennda eg sa til legen min at den medisinen ikkje virka tilstrekkelig. Men da var altså hans råd og auke dose og tid. Og det på ein medisin som kan ta livet av deg..........Lege og legemiddelindustrien på sitt beste. Aldri meir Sellexid på meg.
Så om her er andre innpå her som også har brukt den medisinen, så sjekk Carnitinet, det er livsfarligt å ha for lite av det. Det går først og fremst ut over hjertet og resten av kroppen sin energi.
-
http://www.nito.no/organisasjon/Bioi...ske-sjukdomen/
Har jo vært igjennom en "debatt" nylig og her er bare litt mer ingen har snakket om.......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Eg har også problem med lite Carnitin i kroppen. Noke som også går ut over energien. Har teke ny prøve, men ikkje fått svar.
Det er kansje noke fleire burde vere oppmerksom på, at om ein brukar Sellexid som er eit antibiotika mot urinveisinnfeksjon, så tappar den medisinen Carnitinet i kroppen. Det er ein medisin som ein ikkje bør bruke meir enn ein kur i året av. Eg fekk kur på kur og månedskur og dobbel dose kur i løpet av nokre månader. Ennda eg sa til legen min at den medisinen ikkje virka tilstrekkelig. Men da var altså hans råd og auke dose og tid. Og det på ein medisin som kan ta livet av deg..........Lege og legemiddelindustrien på sitt beste. Aldri meir Sellexid på meg.
Så om her er andre innpå her som også har brukt den medisinen, så sjekk Carnitinet, det er livsfarligt å ha for lite av det. Det går først og fremst ut over hjertet og resten av kroppen sin energi.
DET er en vigtig sag, Aud Jorun. tro2 Har du fået Carnitin-tilskud til at reparere skaden igen? Det er altså ikke nok at spise carnitin-holdig mad når man først har udviklet et underskud.
Mere om Carnitin i tråden Aminosyrer er mat #10 hjertflag1
-
Eg har fått flytande Carnitin av legen min. Den var rådyr, så etter det har eg bestilt i tabelettform på nettet. Eg tek no både Carnitin og Acetyl Carnitin. Dei skal ha litt forskjellig virkning.
Carnitin er eit vanligt kosttilskudd i andre land. Det er også brukt mykje i slankepreparat. Men i Norge er det ikkje lovlegt. Merkelege Norge........
Legen min sa at ein nesten ikkje kunne oversosere med Carnitin, ein kunne ta i bøtter og spann uten at det gjorde noke, det går vel da rett i dass...... og blir dyrt........;-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Eg tek no både Carnitin og Acetyl Carnitin. Dei skal ha litt forskjellig virkning.
Forskellen mellem L-Carnitin og Acetyl Carnitin er kun, at det andet er den (brugs)form, som kroppen omdanner Carnitin til Acetyl Carnitin, så det går ind i kroppens biologi lidt mere direkte. Kapsler er bedre (optagelige) end tabletter.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Carnitin er eit vanligt kosttilskudd i andre land. Det er også brukt mykje i slankepreparat. Men i Norge er det ikkje lovlegt. Merkelege Norge........
I Sverige kan man købe Carnitin til rimelige penge, hvis man er sverigefarer. 3 gram er den sædvanlige dagdose. Mere end 3 gram er ikke giftigt, men virker bare ikke bedre(mere) end de max 3 gram. smilnej1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Forskellen mellem L-Carnitin og Acetyl Carnitin er kun, at det andet er den (brugs)form, som kroppen omdanner Carnitin til Acetyl Carnitin, så det går ind i kroppens biologi lidt mere direkte. Kapsler er bedre (optagelige) end tabletter.
Eg har oppfatta det slik at dei har forskjellig virkning:
Acetyl L-Carnitin (ALC)
Adskiller sig strukturelt fra almindeligt L-Carnitin ved der er hæftet en gruppe eddikesyremolekyler på carnitin-molekylet. Det bevirker, at ALC let kan passere blod-hjerne-barrieren, beskytte nervesystemet og reducere nervesmerter. Eddikesyregruppen kan bindes til cholin i kroppen og danne acetylkolin, som styrker nervesystem og hukommelse. ALC fragter acetylgrupper og fedtsyrer ind i cellernes små energiproducerende mitokondrier og øger deres energikapacitet. ALC er således bedre end L-carnitin, hvor det drejer sig om at øge kroppens energiproduktion og om at styrke den mentale formåen.
Terapeutisk dosering
L-Carnitin: Op til 3 g dagligt. Tages formiddag og eftermiddag mellem måltider.
ALC: Ca. 2 g daglig forskudt for måltider. Vedligeholdelse: ca. 500 mg daglig.
Eg tek difor begge. 500 mg av kvar. Kansje eg burde doble den dosen. Men legen min meinte at 500 mg L-carnitin var nok.
Blir spennande å få svar på blodprøven og sjå om nivået er innen normalen.
-
Jeg fikk min første Selexid kur for ca 2 1/2 år siden. Reagerte veldig på den. Har fått MANGE kurer mot urinveisinfeksjoner før, men aldri selexid. Dette var derfor veldig interessant...Har nemlig hatt mange nevrologiske plager som jeg tildels har problemer med å bli kvitt. Vet du hvilke symptomer du har pga dette? Hva heter prøven du tok?
Skremmer meg å tenke på at selexid er førstevalgt i behandling mot UVI.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
500 mg av kvar. Kansje eg burde doble den dosen. Men legen min meinte at 500 mg L-carnitin var nok.
Blir spennande å få svar på blodprøven og sjå om nivået er innen normalen.
Aud Jorun. Du bør også indtage min. 1000 mg C-vitamin sammen med Carnitin og hver gang du indtager det. Carnitin kan ikke nyttigøres i kroppen effektivt nok uden at C-vitaminet følger med. Meget vigtigt, men ikke sikkert at lægen er klar over det.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg fikk min første Selexid kur for ca 2 1/2 år siden. Reagerte veldig på den. Har fått MANGE kurer mot urinveisinfeksjoner før, men aldri selexid. Dette var derfor veldig interessant...Har nemlig hatt mange nevrologiske plager som jeg tildels har problemer med å bli kvitt.
Jeg kan svagt huske noget om, at du havde (har?) det svært finmotorisk, svage muskler i fingre... Mere? Du bliver altså "nødt til" at læse denne, Blondie. smilja1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg fikk min første Selexid kur for ca 2 1/2 år siden. Reagerte veldig på den. Har fått MANGE kurer mot urinveisinfeksjoner før, men aldri selexid. Dette var derfor veldig interessant...Har nemlig hatt mange nevrologiske plager som jeg tildels har problemer med å bli kvitt. Vet du hvilke symptomer du har pga dette? Hva heter prøven du tok?
Skremmer meg å tenke på at selexid er førstevalgt i behandling mot UVI.
Om du kunn har teke ein kur, trur eg ikkje du treng vere redd for at det er ein grunn til å ha for lite Karnitin. Men om du som meg har fått gjenntatte kurar over lenger tid er det stor sansynlegheit for at du er tappa for Karnitin.
Legen min fortalte at ein kur tappar kroppen for 40% av Karnitin-innholdet i kroppen. Er ein da frisk og rask klarar vel kroppen og hente det innigjen fra maten ein et. Men det seier seg sjølv at om ein tek mange kurar blir det for lite.
Du må be legen din sjekke Karnitininnholdet ditt med ei blodprøve. Det kan fastlegen gjere.
Eg var til ein "hormon"-lege. (kjem ikkje på kva sådanne kallar seg:roll:)
Vanlege legar er ikkje oppdatert på at denne medisinen er så skadeleg og det er jo ganske katastofalt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Om du kunn har teke ein kur, trur eg ikkje du treng vere redd for at det er ein grunn til å ha for lite Karnitin. Men om du som meg har fått gjenntatte kurar over lenger tid er det stor sansynlegheit for at du er tappa for Karnitin.
Legen min fortalte at ein kur tappar kroppen for 40% av Karnitin-innholdet i kroppen. Er ein da frisk og rask klarar vel kroppen og hente det innigjen fra maten ein et. Men det seier seg sjølv at om ein tek mange kurar blir det for lite.
Du må be legen din sjekke Karnitininnholdet ditt med ei blodprøve. Det kan fastlegen gjere.
Eg var til ein "hormon"-lege. (kjem ikkje på kva sådanne kallar seg:roll:)
Vanlege legar er ikkje oppdatert på at denne medisinen er så skadeleg og det er jo ganske katastofalt.
Hei Aud Jorun
Joda, jeg har kun tatt en kur. Og det kan være som du/endokrinologen sier at de som er "friske og raske" så innhenter kanskje kroppen dette fra maten vi spiser. Men realiteten er at jeg har hypothyreose og har vært underbehandlet for dette i hele mitt voksne liv. Hypothyreosepasienter nyttiggjør seg ikke alltid maten like godt som friske, med den konsekvens at vi får lav folat, B12, jern, vit D osv. Så hvorfor skal ikke dette være tilfelle når det gjelder carnitin også? Dessuten ble min far veldig syk og døde like etter kuren med påfølgende dårlig matlyst for min del, så jeg har stor tvil i forhold til å få nok gjennom normal kost.
For meg er det verdt å ta et tilskudd uten blodprøve, og jeg har legevenner som rekvirerer prøver til meg hvis jeg spør, så jeg har det lettvint. Hvis det da viser seg at jeg har den ønskede effekt sier det meg mer enn de fleste blodverdier kan:wink:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
endokrinologen
Takk, det var det ja :D
Det er nok lurt å ta tilskudd da ja.
-
I dag tygge eg "tampongar", æsj........
Blir spennande å få svar på kortisol-testen......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
I dag tygge eg "tampongar", æsj........
Blir spennande å få svar på kortisol-testen......
He, he...ganske ekle de der ja:D
-
Uff, selexid ja. Det har jeg jammen spist mye av. Har vært den medisinen som magen har tålt. Burde kanskje få tatt en blodprøve ift. karnitin. Har aldri sjekket det, og aldri hørt om dette.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Uff, selexid ja. Det har jeg jammen spist mye av. Har vært den medisinen som magen har tålt. Burde kanskje få tatt en blodprøve ift. karnitin. Har aldri sjekket det, og aldri hørt om dette.
Det bør du da. Det var legen min, endokrinologen, som tilfeldigvis oppdaga det hos ein annan pasient som holdt på å dø uten at dei fann ei årsak. Han vart dårligare og dårligare. Så tok dei ei karnitin-prøve og det viste seg at han var tom for det. Da han fekk karnitin vart han bra igjen. Etter det er det blitt oppdaga at det kan vere Selexid som er orsaka. Det kan sikkert vere andre årsaker også, men den medisinen bør ingen bruke. Det er ille at dette ikkje blir offentleggjort og undersøkt meir.
Du bør absolutt snakke med legen din om det og fått teke ei prøve og sjekka karnitin-innholdet ditt.
-
Hei Aud Jorun
Hva slags symptomer har du som endoen mener kan relateres til ditt lave karnitine nivå?
Har du sett denne:
www.legeforeningen.no/asset/26349/1/26349_1.ppt -
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Eg har veldig lite energi. Eg har i mange år vært plaga med eit hjerte som slår i hytt og pine.
Men så er det det da, at dei fleste symptom passar på maaaaaange diagnosar, så kva som er kva er ikkje godt å sei.
Men har ein for lite karnitin, så har ein i alle fall ikkje energi, om det er fleire plager som kjem derifra veit eg ikkje.
Men denne legen var obs på at Selexid tappar kroppen for karnitin og da han såg kor mange kurar eg har hatt i det siste tok han den prøven. Og den var for lav.
Den lenken din får eg ikkje opna......vedikke1
-
-
Det står mye i den lenken som du allerede har sagt endel om samt litt til. Det er en power point. Jeg får åpnet den via lenken, så jeg vet ikke helt hvorfor du ikke får åpnet den. Men jeg har ingen energi og en puls som flakser i alle retninger og som kan fordobles fra liggende til stående...med naturlig påfølgende tungpust. Jeg har bestilit carnitine, men den du har fått som inneholder en eddiksyrekomponent (den som lettere bryter gjennom blod/hjernebarrieren) er ulovlig å ta inn, så jeg holder meg til den som er lovlig. Har du startet din behandling? Hvor lang tid skulle det ta før du oppnår behandlingseffekt?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Det står mye i den lenken som du allerede har sagt endel om samt litt til. Det er en power point. Jeg får åpnet den via lenken, så jeg vet ikke helt hvorfor du ikke får åpnet den. Men jeg har ingen energi og en puls som flakser i alle retninger og som kan fordobles fra liggende til stående...med naturlig påfølgende tungpust. Jeg har bestilit carnitine, men den du har fått som inneholder en eddiksyrekomponent (den som lettere bryter gjennom blod/hjernebarrieren) er ulovlig å ta inn, så jeg holder meg til den som er lovlig. Har du startet din behandling? Hvor lang tid skulle det ta før du oppnår behandlingseffekt?
Eg vil anbefale deg å gå til lege å få teke blodprøve.
Det er så mange andre ting som gir samme symptom så det og ikkje vite om du har for lite i utgangspunktet blir som å leike blindebukk.
Det betyr ingen ting for helsa di om du tek karnitin om du ikkje manglar det. Men det er jo kjekt å vite om dine helseproblem har med karnitinmangel og gjere eller ikkje.
Mine symptom og mi behandlingstid treng ikkje vere det samme for deg, så det vil eg ikkje gå meir inn på.
Eg ventar på prøvesvar for å sjå om karnitin-innholdet mitt har auka. Eg har brukt karnitin ca 7-8 mnd.
Eg veit ikkje om det er ulovligt eller ikkje, eg har bestilt utan problem.
Her er ein nettbutikk med norsk side som har det. Den er dyrare og svakare enn den eg har.
http://www.vitaminpharmacy.no/amino-...tore=norweigan
Eg bestiller fra denne nettbutikken:
http://www.vitaviva.com/Store/catalo...er,102,da.aspx
ps. karnitin er ikkje lovleg medisin i norge i det heile. Den må vere på resept med fritak. Den er spinndyr, så difor bestiller eg den på nett. Kan ikkje tenke meg det er forskjell på om ein betiller Acetyl-l-karnitin eller l-karnitin, men som sagt, eg veit ikkje det. Trudde ein har lov å bestille til eige forbruk uansett.....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Takk for den.vink11
Eg skal skrive ut den og trekke den ned over haue på den neste legen som prøvar å gi meg selexid.........xx6