Hvordan kommer jeg videre med ERFA Thyroid?
Nu har jeg en bøtte ERFA Thyroid 30 mg. stående i skabet. Nu er jeg så ved at ruste mig til at begynde at skifte Levaxinen ud. De seneste uger har jeg fået en smule Liothyronin i kombination med Levaxinen. Det har givet nogle voldsomme rutcheture, men nu er det nogenlunde igen. Nu prøver jeg lige at falde lidt til ro ovenpå den omgang, mens jeg studerer, hvordan I andre har foretaget skiftet. Jeg er temmelig nervøs for en reaktion - kunne sagtens have trætte binyrer, da jeg har været syg længe og foruden stofskiftesygdommen også har anden kronisk sygdom. Men som sagt, jeg studerer og studerer og trækker på Jeres erfaringer - og forhåbentlig er jeg snart tryg nok til at skifte til ERFA Thyroid.
Nu har jeg en bøtte ERFA Thyroid
Jeg har været med her ret længe, men har ikke fået samlet mig sammen til at få skrevet lidt om mig selv. Men nu prøver jeg.
Jeg er 56 år (om 3 dage). Jeg fik for højt stofskifte i 2003. Det blev behandlet med Neomercazole- faktisk blev det behandlet alt for langt ned, så jeg gik rundt med hypo-symptomer. Mine arme smertede og kunne ikke rettes ud, så jeg kunne ikke nå op i mine køkkenskabe bl.a.
Senere blev jeg presset til at blive behandlet med radioaktiv jod, da ,man sagde, at jeg ellers aldrig ville få det bedre. Jeg var bange for at få lavt stofskifte, men fik at vide at det var helt uproblematisk at behandle, og at det ville jeg slet ikke opdage. Mobstræbende fik jeg jod OG for lavt stofskifte.
Havde jeg været dårlig med det høje, så blev jeg 100 gange dårligere på det lave. Det har været nogle triste år med mange symptomer. Det har siden vist sig, at den endokrinolog jeg havde i begyndelsen end ikke havde tjekket, om jeg havde antistoffer. Jeg får lige nu Levaxin. Mit fT3 følges ikke med fT4 som det skal men forbliver helt nederst i normalområdet. Derfor får jeg nu lidt Liothyronin oveni, men har det stadig ad H til.
Jeg er træt, mit hår er blevet så tyndt, så tyndt, min hud skæller og er tør som pergament og revner og bløder. Hovedbunden er øm og skællet, tandkødet får sår ud af den blå luft. Jeg får hyppige infektioner i mit eksem. Eksem har jeg altid haft, men ikke infektioner. Jeg får blå mærker uden grund, har i perioder mange ledsmerter, sprinfinger osv. Det kommer og går.
Det værste er hjertet. Når jeg ligger for lavt, får jeg meget lav og uregelmæssig puls. Hjertet slår så hårdt, at pulsslagene mærket helt ud i tænderne og jeg kan høre det synge i ørerne. Det er Så væmmeligt. Desuden er jeg blevet klodset, taber ting, støder ind i ting. Jeg kan ikke koncentrere mig, læser ikke bøger mere, for jeg kan ikke. Mit syn er blevet dårligt, sløret, dobbbelt.
Der er mere, men jeg orker ikke at skrive mere lige nu :-)
Sv: Præsentation - langt om længe
Hei, jeg beklager å måtte ønske deg velkommen til dette forumet. Men som du allerede vet finner du mye informajson her som jeg håper kan hjelpe deg.
Jeg synes det som er mest skummelt er at du beskriver hjerteproblemer som følge av inadekvat behandling av hypothereose. Men jeg vet også at det er en vanlig følgetilstand, dog lite beskrevet i medisinsk litteratur og nesten ike forsket på.
SOm jeg har skrevet til mange er det viktig å sjekke stresshormoner (C-peptid og kortisol), ALLE vit/min og om du har insulinresisens/diabetes eller trøbbel med andre hormoner. I tillegg må du få legen til å sjekke om du har trøbbel med binyrene.
Vil også anbefale deg å følge den danske boken "Kjernesunn familie" men selvsagt utelate all bruk av soya da det kan forverre hormonelle sykdommer. Men de anbefaler å kutte ut melk, sukker og gluten samt spise en del fett, Mange stoffskiftesyke blir bedre på en slik diett.
Husk også at dersom du følger disse rådene vil det fremdeles ta kanskje et halvt år før du føler deg frisk.
I tillegg bør du selvsagt se om du kan finne en lege som er villig til å skrive ut Erfa Thyroid eller tilsvarende til deg.
Lykke til.xx4
Sv: Præsentation - langt om længe
Hold da helt op, Pjevs tro2
Det er sørme ikke så lidt, at du har været udsat for. Jeg får lyst til at sige som Fanteri i sin signatur: "Søger organgtyv, der vil stjæle lægens skjoldbruskkirtel!"
Det bliver kun kort nu, men det vigtigste for dig lige nu (hører jeg) er din bekymring for at dine binyrer ikke slides af overgangen til Thyroid. Det er ikke til at sige hvordan dine binyrer har det efter "jobbet" at skulle kompensere for den behandling du har været udsat for hidtil. Men der en hel del man selv kan gøre, uden at køre de store medicinske kanoner frem, men skulle det ske - skal du vide, at i Danmark kan man godt købe hydrocortison-tabletter for almindelige "menneskepenge", uden at prisen er så ublu som i Norge.
Du kan starte med at lægge kosten om til den, der er den mest binyrevenlige: væk med sukker og alle andre "nemme" kulhydrater. De presser binyrerne til endnu mere belastning, end de i forvejen ikke længere kan følge med i. Man må heller ikke spise saltfattigt eller fedtfattigt. Og så er der C-vitaminet, det kan ikke undværres hvis man skal byde sine binyrer ordentlige vilkår. Du kan evt. læse mit svar til Siriusen i denne tråd.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lillepus88
Vil også anbefale deg å følge den danske boken "Kjernesunn familie" men selvsagt utelate all bruk av soya da det kan forverre hormonelle sykdommer. Men de anbefaler å kutte ut melk, sukker og gluten samt spise en del fett, Mange stoffskiftesyke blir bedre på en slik diett.
Husk også at dersom du følger disse rådene vil det fremdeles ta kanskje et halvt år før du føler deg frisk.
Det er et godt forslag, lige med ekstra opmærksomhed på at kosten ikke må være salt- og fedtfattig. Desuden kunne du jo prøve at købe den danske udgave af Wilsons bog "binyretræthed" omtalt her. Den kunne du læse i mellemtiden, mens du omlægger kosten de næste par måneder eller tre.
Senere kan turen komme til urter og evt. andre tilskud der er skrævet masser om i forummet Binyrer, men jeg mener ikke at det er specielt godt at starte med alt på en gang....
Jeg håber du vil overveje fordi det er virkelig umagen værd, og endda for mere end stofskiftet og bedring af sygdommen hen ad vejen. Den slags omlægning, hvis permanent - netop også hjælper til at stabilisere bedringen senere hen. Det betyder ikke at man aldrig mere oplever udsving. Desværre ikke. Men det bliver helt anderledes nemmere at håndtere, når det sker.... Det ER umagen værd. Resten tager vi hen ad vejen, OK? kram1
Sv: Nu har jeg en bøtte ERFA Thyroid
Tja, kommer an på hvor slitne binyrene er, for hvis de er bare litt slitne så kan man vel begynne sakte og forsiktig med Thyroid.
I gamle dager sa vi det ihvertfall.
Vi fikk jo rett og slett ikke noen blodprøver på cortisol , langt mindre spyttprøven som er mye mer nøyaktig enn blodprøven.
Hva tror du selv? Hvor ille er det?
se også http://www.nora.heime.net/cortisone_replacement.html
Hvordan kommer jeg videre med ERFA Thyroid?
Jeg har lagt dette indlæg i en anden tråd også, men prøver lige at give det sin egen tråd :-)
Håber, at nogen har et godt råd eller en erfaring at give videre.
Onsdag var min 6. dag med 30 mg ERFA Thyroid. Alle dagene har jeg været lidt utilpas især om formiddagen, men netop denne 6. dag syntes jeg, at ubehaget gik hurtigt over. Til gengæld har jeg brugt 4 timer på hospitalet her til aften. Bedst som jeg sad i sofaen, fik jeg det underligt - jeg blev varm og fik hjertebanken. Min puls, der plejer at ligge på 55-58 røg op over 140. Min mand ringede til vagtlægen, som ville have, at jeg kom ind og fik et tjek. Han sendte mig videre til hospitalets regi, hvor jeg fik lavet EKG og taget blodpr osv. Blodtryk og puls var/er højt og det blev tolket som overdoseringssymptomer?
Er der nogen, der har et bud på, hvad der er bedst at gøre nu. Jeg tænker, at jeg hverken tager ERFA eller Euthyrox, før pulsen falder lidt til ro igen. Men hvad er der sket, og tør jeg fortsætte. Jeg er lidt forskrækket lige nu.
Sv: Hvordan kommer jeg videre med ERFA Thyroid?
30mg er jo en liten dose, og du har jo brukt den kun i 6 dager.
Etter min mening må de ha skjedd noe i denne perioden.
En helt frisk person som tar 30mg i 6 dager vil sansynligvis ikke merke det.
Jeg kjenner ikke resultatet av din utredning når jeg skriver dette.
Kan du kort oppsummere ?
Og hva har din medisinering vært de siste uker ?
Du skal nok la være å ta stoffskiftehormoner før du får utredet hva dette kommer av.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg kjenner ikke resultatet av din utredning når jeg skriver dette.
Kan du kort oppsummere ?
Og hva har din medisinering vært de siste uker ?
Jeg er 56 år. Jeg fik for højt stofskifte i 2003. Det blev behandlet med Neomercazole- faktisk blev det behandlet alt for langt ned, så jeg gik rundt med hypo-symptomer. Mine arme smertede og kunne ikke rettes ud, så jeg kunne ikke nå op i mine køkkenskabe bl.a.
Senere blev jeg presset til at blive behandlet med radioaktiv jod, da ,man sagde, at jeg ellers aldrig ville få det bedre. Jeg var bange for at få lavt stofskifte, men fik at vide at det var helt uproblematisk at behandle, og at det ville jeg slet ikke opdage. Mobstræbende fik jeg jod OG for lavt stofskifte.
Havde jeg været dårlig med det høje, så blev jeg 100 gange dårligere på det lave. Det har været nogle triste år med mange symptomer. Det har siden vist sig, at den endokrinolog jeg havde i begyndelsen end ikke havde tjekket, om jeg havde antistoffer. Jeg får lige nu Levaxin. Mit fT3 følges ikke med fT4 som det skal men forbliver helt nederst i normalområdet. Derfor får jeg nu lidt Liothyronin oveni, men har det stadig ad H til.
Jeg er træt, mit hår er blevet så tyndt, så tyndt, min hud skæller og er tør som pergament og revner og bløder. Hovedbunden er øm og skællet, tandkødet får sår ud af den blå luft. Jeg får hyppige infektioner i mit eksem. Eksem har jeg altid haft, men ikke infektioner. Jeg får blå mærker uden grund, har i perioder mange ledsmerter, sprinfinger osv. Det kommer og går.
Det værste er hjertet. Når jeg ligger for lavt, får jeg meget lav og uregelmæssig puls. Hjertet slår så hårdt, at pulsslagene mærket helt ud i tænderne og jeg kan høre det synge i ørerne. Det er Så væmmeligt. Desuden er jeg blevet klodset, taber ting, støder ind i ting. Jeg kan ikke koncentrere mig, læser ikke bøger mere, for jeg kan ikke. Mit syn er blevet dårligt, sløret, dobbbelt.
Jeg har længe gået på 75 mkg Euthyrox dgl, men startede for 6 dage siden med at erstatte 50 mkg Euthyrox med 30 mg ERFA, da jeg ikke har det godt på T4 behandlingen. Prøvede for nogle måneder siden Lio, men det fungerede ikke godt for mig. Håber, dette er til at finde rede i, jeg er lidt fortumlet i dag.
Blodprøverne jeg fik taget i nat var som følger: TSH 0,23 - Frit T4 19 - Total T3 1,83.
"Neomercazole- faktisk blev det behandlet alt for langt ned, så jeg gik rundt med hypo-symptomer" - Jeg vil ikke si det sånn, heller at du ikke fikk Levaxin når du skulle ha det !
Neo-Merk skal gis i store doser så TRAS blir under 1 - hvis det tar lang tid, skal man også ha tilskudd av stoffskiftehormoner. Feilen er at du ikke fikk det !
"Havde jeg været dårlig med det høje, så blev jeg 100 gange dårligere på det lave" - det lesere jeg stadig noen som mener.
For de av oss som ikke har prøvet begge dele, er det vanskelig å tenkle seg at ens situasjon kan bli verrre.....
Jeg syns din situasjonsbeskrivelse kan bety at de syntetiske hormoner ikke virker tilstrekkelig hos deg.
Selv om legene tviholder på sine teorier.....
Og det har du jo funnet ut av selv.
Men.....
Du kan meget godt være følsom for den type overgang du har brukt.
De fleste kan gå rett fra sin normaldose syntetisk T4 til en normaldose Tyroid.
Men ikke alle kan det uten å få slike problemer som du opplever.
Og det er normalt ikke mye hjelp å få av leger i slike tilfeller.
Jeg vil jo anbefale å gå videre med prosjektet ditt, for å prøve om ERFA kan gi deg et bedre liv.
Ingen stoffskiftemedisiner virker godt før man tåler en korrekt dose, og for ERFA ligger den over 180mg.
Mitt bud blir å kutte ut syntetisk medisin helt - etter noen dager, når du kjenner symptomer på lavt stoffskifte, kan du begynne med 30mg ERFA om morgenen.
Jeg ville nok også tatt prøver av alle antistoffer - noe kan jo ha endret seg.
Sv: Erfa Thyroid og erfaringer.
Kjære Pjevs...
Siden jeg ikke er noen lege, så må du ta dette som et råd og en synsing fra en som ikke er det..
Min puls ble økte betraktelig da jeg startet opp med Thyroid, men ettersom jeg ikke telte den, vet jeg ikke om jeg var oppe i 140 noen gang... tror ikke det forresten..
Men selv om jeg hadde høg puls, ble den langsommere etter noen dager; så det at hjertets aktivitet økte hos meg var vel mer en reaksjon på at jeg fikk tilført t3 som jeg ikke hadde hatt så mye av på ei stund. Jeg følte liksom at kroppen på en måte "overreagerte" med økt puls og hetetokter for den minste ting jeg foretok meg. Varmen og pulsen kunne øke på når jeg f.eks gikk meg en tur eller bare gikk opp trappa; mer enn vanlig altså. Men jeg følte jeg meg hypo, for uten pulsen og varmen. Så kjenn etter.... føler du deg veldig energisk og klar for det meste? Eller ikke?
Kanskje du burde starte opp med 15 mg thyroid i stedet for 30mg og øke langsomt?
hjertflag1
Lykke til kjære deg :)
Jeanette
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pjevs
Jeg har længe gået på 75 mkg Euthyrox dgl, men startede for 6 dage siden med at erstatte 50 mkg Euthyrox med 30 mg ERFA, da jeg ikke har det godt på T4 behandlingen. Prøvede for nogle måneder siden Lio, men det fungerede ikke godt for mig. Håber, dette er til at finde rede i, jeg er lidt fortumlet i dag. Blodprøverne jeg fik taget i nat var som følger: TSH 0,23 - Frit T4 19 - Total T3 1,83.
Hmm... du er faktisk gået ned i medicindose, Pjevs. Du har erstattet 50 mcg Euthyrox med 30 mg Erfa Thyroid (= ½ grain), der indeholder kun 17,5 mcg T4 og så microdosis-T3 på kun 4 mcg. Dvs. at du nu faktisk går på 32,5 mcg T4 MINDRE end da du kun var på (75 mcg) Euthyrox. Dvs. mindre en halv thyroxin end før. Det kan umuligt give dig overdoseringssymptomer! No way, Pjevs. Der må være noget andet galt.
Du har beskrevet før, i indlæg nr. 3: "Det værste er hjertet. Når jeg ligger for lavt, får jeg meget lav og uregelmæssig puls. Hjertet slår så hårdt, at pulsslagene mærket helt ud i tænderne og jeg kan høre det synge i ørerne." Det skrev du for ca. 3 måneder siden, så det er ikke noget nyt. Og da det ikke kan være overdosering, heller ikke før, da din daglige dosis Euthyrox var på kun 75 mcg, er det nødt til at være noget andet....
Dette "andet" kan være, at en restfunktion i din kirtel er kaotisk/svingende (dit FT4 er relativt højt, tage i betragtning at du er jo radioaktivjod-behandlet) og dit TSH på kun 0,23 tyder på at din skjoldbruskkirtel danner mere thyroxin end den måske burde, i forhold til den behandling for højt stofskifte du har modtaget (?).
Det er meget muligt, at NeoMerc har overbehandlet dig dengang, så du fik lavt stofskifte, men så måtte TSH efterfølgende være højt nok til at sætte gang i kirtlen igen. Fordi det er ganske enkelt umuligt at have en uvirksom kirtel og FT4 på 19 som resultat af behandling med kun (i alt) 42,5 mcg levothyroxin (eller kun 75 mcg Euthyrox før).
De små 4 mcg T3 fra det halve grain Erfa regner jeg ikke for noget særligt, og da slet ikke når dit FT3 ligger i forvejen så beskedent som nede på 1,8 , hvilket må betyde at konverteringen fra T4 heller ikke er så imponerende. Og da slet ikke nok til at give dig puls på 140 af den grund.
En normal, sund kirtel danner pr døgn rundt regnet ca. 200 mcg T4 og 35 (? husker ikke præcis) mcg af T3. Det dækker et normalt, gennemsnit behov i døgnet. Dine overdoseringssymptomer kunne svare til en produktion af hormonet på over 200 mcg, men det du i realiteten indtager er kun 42,5 mcg T4 og 4 mcg T3, så hvor kommer resten fra, hvis ikke fra kirtlen? Hvis det var mig, ville jeg have denne kirtel undersøgt igen med henblik på af- eller bekræfte, om du er i gang med at udvikle højt stofskifte igen. Har du prøvet at cutte medicinen (uanset hvilken) i nogle dage? Det ville jeg gøre i tilsvarende situation.
Du bliver nødt til at få lægen til at undersøge denne mulighed. Du er gået alt for længe med bl.a. hjerterelaterede symptomer og risikoen for, at din kirtel er ved at danne for meget thyroxin kan ikke udelukkes uden en undersøgelse.
Bed din læge om recept på Propranolol Retard. Propranolol Retard anvendes mod for højt blodtryk, ved visse tilstande af uregelmæssig puls samt forebyggende ved hjertesmerter (angina pectoris), blodprop i hjertet, for højt stofskifte og til forebyggelse af migræne anfald. Propranolol Retard er en betablokker.
Havde du haft dem liggende hjemme, behøvede du ikke tage på hospitalet i nat og så kunne du i ro og mag tage til lægen om morgenen. Det er meget praktisk med en lille pakning med 30 depotkapsler, man kan bruge en af, ved behov.
Den forholdsvis høje styrke (80 mg) er berettiget af, at stoffet frigives langsomt over hele døgnet. Man kan altså ikke overdoseres. Men Propranolol findes også i mindre styrker, men så må man selv sørge for at indtage dem 2-3 gange over dagen (hvis nødvendigt). Jeg kan love for, at et utal af syge med hyperthyreose og forh. med hyperthyreose har haft meget glæde af denne betablokker. Nogen gange skal man altså have en lang og fredelig stund, og det får man også med denne medicin, der kun kan tages når pulsen selv beder om det.
Synd for dig, Pjevs. I denne kontekst er dit avatar-billede hjertegribende hjerte1
Rigtig god bedring, Pjevs. tro2
n`Finn?
Jo - det kan godt være en plausibel forklaring - iallfall en del av en.
Og hun tar jo kun 1/2Grain - som inneholder 17,5µgT4+4µgT3 - Og det gjør det jo kun verre.
Man kan ikke tro på overdosering hvis dette er eneste birdag til kroppens stoffskifte. Så jeg etterlyste antistoffmålinger - bidrag fra kjertlen synes sansynlig uten å ha fler målinger å støtte seg til.
Over lever man på så lite det er det helt sikker meeget dårlig.
Og det er det jo.....
Hjertebank er mulig å dele i 2 sypmtomer.
1. Bank ved lav hvilepuls
2. Bank ved høy hvilepuls
Og det skal være hvilepuls, så legg deg på ryggen none minutter før du måler.
Teoretisk skal de svare til 1.for lavt stoffskifte - og 2.for høyt stoffskifte.
Så er det det med teorier og praksis.....
Så skal man ikke se helt bort fra at det kun er en vanskelig oppstartingsfase.
Hjertet styres jo fra binyrene - det kan også synes som disse over-reagerer når de endeeeellliiiig får noe godt stoffskiftehormon ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Og hun tar jo kun 1/2Grain - som inneholder 17,5µgT4+4µgT3
Har rettet min fejl, tak n`Finn.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Så skal man ikke se helt bort fra at det kun er en vanskelig oppstartingsfase. Hjertet styres jo fra binyrene - det kan også synes som disse over-reagerer når de endeeeellliiiig får noe godt stoffskiftehormon?
Det har jeg meget svært ved at tro, n`Finn. På så lille en medicindosis tror jeg ikke binyrerne "gider" overreagere. Derimod er det sandsynligt, at binyrerne reagerer på den pludselige neddosering af T4, på 6. dag. Jeg tror ikke, at Pjevs er klar over, at hun i realiteten har reduceret indtaget af T4 meget kraftigt. Med mere end halvdelen. For at fastholde T4 på samme niveau burde hun have startet med mindst 1 1/4 grain til 25 mcg Euthyrox. Så ville T4-regnskabet nogenlunde stemme (for at fastholde samme niveau af T4 før en succesiv øgning af Thyroid, mener jeg).
Under alle omstændigheder bør alt tages i betragtning når FT4 er på 19 og TSH på 0,23. Kan nogle dages (så drastisk) reduktion af T4 få TSH til at sætte gang i kirtlen igen? Det er set før, selv om jeg er ikke sikker på om 6 dage er nok. vedikke1
Tusind tak for jeres svar! Jeg er godt klar over, at jeg har nedsat min dosis af T4 ved at skifte 50 mkg Euthyrox ud med 30 mg Erfa, men jeg har jo bare fulgt de tabeller der viser, hvor meget syntetisk T4 30 mg Erfa erstatter. Jeg har også undret mig meget over det, men turde ikke lade være at følge tabellen.
Jeg er i syv sind nu. Jeg er nemlig temmelig ræd for de hjertesymptomer, jeg får. I dag har jeg ikke taget noget medicin, men hvad jeg tager i morgen, ved jeg slet ikke lige nu. Har haft det ok i dag, men er skrækslagen ved tanken om måske at få endnu en episode. Endnu engang tusind tak for jeres svar!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pjevs
Tusind tak for jeres svar! Jeg er godt klar over, at jeg har nedsat min dosis af T4 ved at skifte 50 mkg Euthyrox ud med 30 mg Erfa, men jeg har jo bare fulgt de tabeller der viser, hvor meget syntetisk T4 30 mg Erfa erstatter. Jeg har også undret mig meget over det, men turde ikke lade være at følge tabellen.
Hmm... det har du altså ikke, Pjevs. Du har ikke fulgt tabellerne. 30 mg Erfa Thyroid svarer til ½ Grain Thyroid. Du har derfor taget kun halvdelen af, hvad tabellerne siger, du burde. Tjek lige tråden HJELP til overgang fra Levaxin til Erfa, indlæg nr. 9. (1 grain Thyroid erstatter mellem 74 - 100 mcg Levothyroxin natrium) vedikke1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pjevs
Jeg er i syv sind nu. Jeg er nemlig temmelig ræd for de hjertesymptomer, jeg får.
Har du overvejet, Pjevs kram1 om du er "Erfa-moden" på nuværende tidspunkt? Jeg er bange for, at du har så mange ubevidste forbehold (skræk) mod Thyroider, at dette alene kan give dig symptomer fra hjertet (akut hjerte-neurose?). Er man så kraftigt undermedicineret som du er, (og var!) på kun 75 mcg Euthyrox du var før denne ulyksagelige omlægning til Erfa.... er du også meget mere udsat for at udvikle angst, end hvis du var velmedicineret. Man får sædvanligvis ikke hjertesygdom sådan bare ud af den blå luft og du er sikkert også blevet undersøgt med EKG m.v. og resultaterne viste ingen "forkerte" hjertefrekvenser, vel?
Jeg tror, at du er for bange for Thyroid (endnu) og at du er også (over)fokuseret på selv de mindste tegn på at noget kan være "forkert" når du har indtaget din Thyroid. Så kan du næsten ikke undgå at "mærke noget", når du i realiteten så intenst "forventer" det. Det er ikke sikkert at jeg har ret. Det er bare min "kvalificeret" formodning. Du er nemlig slet ikke den første (her) med den slags problemer ved overgangen til Thyroid og der er en del, der måtte opgive fordi frygten var simpelt hen for stærk.
Brug tiden til at læse, lære og bearbejde dine forbehold, så næste gang du evt. vil omlægge til Thyroid, går bedre end denne.
Håber du bliver bedre, Pjevs, på en eller anden måde. Og få skaffet de betablokkere, du under alle omstændigheder kan få brug for. tro2
Som jeg læser det, så erstatter 30 mg ERFA 37-50 mkg Euthyrox. Da jeg skar min Euthyroxdose ned med 50 mg, mente jeg at gøre det rigtige ved at tage 30 mg ERFA. Hvad er det jeg har misforstået? Jeg ved godt, at jeg derved får mindre T4, men regnede med at T3 og de øvrige hormoner i ERFA erstattede den mindre T4. Jeg har ikke nogen steder læst, at jeg skulle gå efter at tage så meget ERFA, at mit T4 indtag skulle være nøjagtig det samme som på Euthyrox.
Jeg har ikke hjerteneurose, men er bare uheldig at høre til dem, der får uregelmæssig hjerterytme, når stofskiftet ligger både for højt og for lavt. Ligger det rigtigt, er der ingen problemer. Det er ikke en hjertesygdom, men voldsomt ubehageligt og når det er værst også angstprovokerende.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pjevs
Som jeg læser det, så erstatter 30 mg ERFA 37-50 mkg Euthyrox. Da jeg skar min Euthyroxdose ned med 50 mg, mente jeg at gøre det rigtige ved at tage 30 mg ERFA. Hvad er det jeg har misforstået? Jeg ved godt, at jeg derved får mindre T4, men regnede med at T3 og de øvrige hormoner i ERFA erstattede den mindre T4. Jeg har ikke nogen steder læst, at jeg skulle gå efter at tage så meget ERFA, at mit T4 indtag skulle være nøjagtig det samme som på Euthyrox.
TOTALE indtag af T4 er nødt til at være mindst som før starten på Erfa.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Og hun tar jo kun 1/2Grain - som inneholder 17,5µgT4+4µgT3
Disse 17,5 mcg T4 (n`Finn nævner) + de 25 mcg T4 fra den rest af Euthyrox du har beholdt giver i alt kun 42,5 mcg T4. Lidt over halvdelen af, hvad du var vant til før. Det kan ikke undgå at give underdoseringssymptomer efter 6 dage... De 4 mcg T3 har kun meget lille effekt.
Jeg ved ikke, hvorfor denne afvigelse mellem T4-total i tabellerne og T4-total i tabletterne. Jeg kan kun sige, at man hellere må lade sig guide af T4-summen i tabletterne end af tabellernes vejledende angivelser. For mig at se, er meningen med tabellerne en overgang fra syntetisk T4 til Thyroid i forhold 1:1, dvs. uden at beholde en rest af syntetisk T4. Thyroider er meget mere fleksible når det kommer til kroppens reaktion herpå, end når man øger/reducerer det syntetiske T4. Selv når man (med Thyroider) får lidt mere T4 end man er vant til, plejer det ikke give problemer. Jeg har ikke andet svar på T4-differencen mellem tabellerne og tabletterne. vedikke1
Andre bud :?:
EDIT: Jeg kan huske de danske forsøg med Liothyronin, hvor konklusionen blev, at Liothyronin er for overreklameret og at den ikke hjælper (Herlev Hospital). Så kom efterretninger fra udlandet og disse konkluderede noget ganske mere positivt: Liothyronin havde en god effekt, forudsat at man ikke reducerede dosering af syntetisk T4, men netop tilførte Liothyronin oven i den allerede benyttede T4-dosering. Det betyder faktisk, at man bør ikke medtage den forventede T3-effekt i Thyroid, i T4-regnskabet ved omlægning fra Euthyrox/Levaxin osv. til Thyroid.
Fantastisk regnestykke - kæmpestor hjælp! Og interessant, underbyggende detalje om Lio'en.
Så tak for det - og også til dig for din historie, Pjevs. Håber, du snart får det meget bedre hjerte1
Jeg gruer for regnestykkerne, når det bliver min tur til at skifte :|
200 µ Euthyrox skal regnes om til .... ehhh ... 3,5 grain, eller ??
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
EDIT: Jeg kan huske de danske forsøg med Liothyronin, hvor konklusionen blev, at Liothyronin er for overreklameret og at den ikke hjælper (Herlev Hospital). Så kom efterretninger fra udlandet og disse konkluderede noget ganske mere positivt: Liothyronin havde en god effekt, forudsat at man ikke reducerede dosering af syntetisk T4, men netop tilførte Liothyronin oven i den allerede benyttede T4-dosering. Det betyder faktisk, at man bør ikke medtage den forventede T3-effekt i Thyroid, i T4-regnskabet ved omlægning fra Euthyrox/Levaxin osv. til Thyroid.
Jeg ble hvertfall rådet til å ta samme t4 dose som da jeg stod på levaxin på Balderklinikken. T3 ble ikke regnet med/regnet om til t4 i doseringen ved overgangen til Erfa Thyroid. Men dette hadde jeg jo allerede fått tips om her på forumet.:wink:
Jeanette
Men samtidig er der jo det med, at t3 'virker stærkere'. Vel fordi det er det aktive hormon ... Men det forvirrer nok nogle af os - i hvert fald mig - når jeg kommer til regnestykkerne. Og anbefalingen er jo også, at man skal gå langsomt frem - samtidig med, at man skal passe på ikke at være underdoseret. Og samtidig med, at 500 tabletter à 125 µ skulle være nok det første år ... som jeg har læst herinde et sted. Så jeg synes ikke, det er nemt.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
... som jeg har læst herinde et sted. Så jeg synes ikke, det er nemt.
Jo, Nielsigne, det er sådan set, nemt. Fordi det står også her på forum, utallige steder og pr definition ignoreret: "prøv dig frem".
Af en eller anden mystisk grund higer de fleste efter eksakte tal og anvisninger, velforglemmende, at vi er alle forskellige og at der findes ikke en generel facitliste med tal, der gælder for alle mennesker.
Det er i bund og grund det samme, vores udskældte læger netop gør ved os, når de behandler os ud fra tabeller, og så klager vi.
Nøj, hvor vi klager!
Vi vil jo gerne betragtes som de biologisk forskellige individer vi er.... og så kommer lægerne og forsøger at stoppe os i firkantede tabeller....
Hvad gør vi selv?
Vi gør det samme!
Hvis vi ikke kan få eksakte anvisninger på opstart og dosering, bliver vi utrygge og så bliver vi bange.
For hvad?
Thyroider er ikke cyankalium!
Vi dør ikke af at starte for højt.
Vi dør ikke af at starte for lavt.
Vi dør ikke af at skulle justere op eller ned, når vi får symptomer.
Symptomer er kroppens sprog.
Det er godt at vi har symptomer.
Vi skal være glade for at have symptomer til at hjælpe os med at finde den rette medicindosis.
Alt andet er underordnet.
Thyroider er ikke gift.
Kroppen kan snakke med Thyroider og finde ud af at tilpasse sig.
Kroppen kan ikke snakke med syntetisk levothyroxin.
Hvorfor er vi så ikke bange for syntetisk levothyroxin?
Det er et godt spørgsmål. Og tankevækkende.
Slap af og fald til ro.
Et sted skal man jo starte.
Drop tabellerne og tal, tag et slag på tasken og ret til efter symptomerne.
Uanset hvordan det går, kan det aldrig gå værre end uden mediciner eller på forkert dose syntetisk levothyroxin.
Det er nemmere at finde den rette Thyroid-dosis end den rette syntetisk T4-dosis.
Så enkelt kan det siges. xx9
Jeg er meget i tvil om disse regnestykker.
Årsak nr. 1, er at man får jo ikke mer T4 fordi pillen inneholder T3 !
Man skal altså ta en såpass mengde Tyroid at T4 kommer opp på normalen for sin egen kropp.
Hva de biometriske verdier for T3 så blir, er nærmest underordnet.
Dette er substanser av meget kort varighet i blodet - og dermed synker målbarheten, og især nytten av den.
Det kroppen likevel ikek har bruk for nøytraliseres av de-jodinasen.
Hjernen er avhengig av et høyt T4-nivå.
Den danner fT3 til eget bruk - om jeg forstår det siste rett, i sin egen de-jodinase......
Kan det medføre riktighet ?
I så fall skal vi til å revurdere godt innarbeidet tolkingsmodeller.
Jeg tror dette er noe som i sterkere grad kommer til å prege vår behandling.
Det jeg sier, er glem Tyroidets T3 i dosesamenheng.
Regn kun med Tyroidets T4 innhold og sammenlign det med Levaxinets.
Har du tatt 140µg Levaxin, så regn med at det tilsvarer 140/35=4Grain ERFA.
Men ta i betraktning at Levaxin ikke på langt nær er så kroppsnært som Tyroidet - regn med at man trenger litt mindre Tyroid enn Levaxin.
Jo - det er klart at Tyroidets T3 kommer til anvendelse i kroppen ! Selvfølgelig gjør det det, men det er bare ikke målbart (men følbart)
Har du hatt det riktig dårlig på Levaxin, er det klart at dette ikke har virket godt. Misforholdet blir da større.