-
Trenger en forklaring på lavt stoffskifte
Hei er så glad jeg fant dette forumet.Har allerede skjønt at symtomer som jeg merket for to år tilbake kan skyldes lavt stoffskifte..Begynte med levaxin 25 mg for 4 uker siden og skal ta nye prøver i midten av mars..plages veldig med at jeg blir så fort sliten og er surrete i hodet , glemmer lett og har mye angst.Mine prøvesvar er FT4 er 11 S-Ferritin er 28 og S-TSH er 27.7.Hva betyr alt dette og hvor syk er jeg egenlig?
Hilsen Hilde xx8
-
Sv: Presentasjon og trenger en forklaring på lavt stoffskifte
TSH er et hypofysehormon som skal skrike på skjoldkjertelen om å få rævv--- i gir og sende ut mer stoffskiftehormon.
TSH er ikke noe stoffskiftehormon altså.
ft4 er et stoffskiftehormon, det er et prohormon hvis oppgave er å være et lager, for kroppen omvandler t3, aktivt hormon av t4.
Det er vanligså å måle t4, og prøven heter fritt t4 elelr ft4 eller alle mulige andre stavemåter. Thyroxin heter det også.
Du må se på referanseområdet for ft4 på det laboratoriet som har kjørt prøven for å se hvor verdien til ft4 ligger, for det fins flere målemetoder. Noen ahr ft4 fra 7-16, noen fra 9-20 og noen 10-28 og flere fins. Laboratoriet har så godt som alltid referanseområdet sitt på internett.
Ferritin er jernlagre, skal helst ligge på mist 50. Den er typisk lav ved lavt stoffskifte, og går opp av seg selv ved riktig behandling. Hvis ikke må du ta jern eller undersøke hvorfor den ikke går opp.
Hvorfor ble din hypothyrose oppdaget så sent?
En TSH på 27 betyr at din kjertel er ganske ute å kjøre og det kan ha tatt lang tid.
Vi andre går og hangler i årevis med langsom stigende TSH og får lov å begynne med levaxin når TSH er krøpet opp til 3,5 hvis vi er rundt Oslo 5 eller 6 lenger ut på landet.
-
Hei Hilde - så fint at du fant oss da.
Det vil helt sikkert hjelpe deg å "utdanne" deg i din situasjon.
Og du er på god vel.....
TSH (ThyreoideaStimulerendeHormon)
Lages i hjernen, og eneste sted i kroppen dette brukes er av kjertelen.
Så jo høyere dette er, jo mer vil hjernen skru opp kjertelens produksjon.
Det deltar ikke i selve stoffskiftet, som jo foregår inne i alle cellene.
TSH er rundt 1 når hjernen synes at det er passe med stoffskiftehormoner i blodet.
28 er MYE !
Vanligste årsak til at stoffskiftet blir så lavt at TSH får så høye verdier, er at kjertelen er syk. Uhelbredlig syk, og går i løpet av få år helt til grunne.
Da trenger en full Levaxindose, som er ca.! 150µg/dag.
Nå trenger du å erstatte den mengden kjertelen ikke klarer å levere, og den andelen er stadig fallende.
TSH=28 vil nok tilsi at 25µg ikke er nok, og jeg mener du bare kan øke denne.
Vanlig tommelfingerregel er at man øker med 25µg når dosen er under 100µg/dag, og halvparten når den er over 100. Og man kan øke hver måned.
Så er mitt intrykk at legene er alt for forsiktige, men det resultat at man lider for lenge. Du kan fint ringe legen hvis du tror at du kan øke fortere.
Dem er litt redde for å gi for mye, men det eneste man kjenner hvis man starter for brått og får for mye, er litt hjertebank.
Får man det, er det bare å hoppe over neste dose, og gå tilbake til forrige.
Hvor syk du er ?
Det kan ingen andre enn deg selv fortelle deg.
Det er veldig individuellt hvor syk man føler seg - jeg hadde vært helt ute å kjøre på så høy TSH. Også på en tredjedel !
Jeg sier dette for vi må lære å stole på oss selv !
Stå på dem Hilde58 !
-
Tusen takk til dere begge to .Det føles litt vanskelig å skjønne med en gang.Det er jo også sånn her at hjernen føles som den er ute av drift , men trygt å ha dere som støtespillere.Er også veldig plaget med overvekt , kiolene bare har smyget seg på. 15 kilo på et år + masse smerter i rygg og isjass nerven.Så noe overskudd til trening har ikke vært her..Høsten 2009 sa legen at prøvene var fine selvom jeg gikk med alle disse plagene som bare økte på.Tenker nå at jeg er glad for å vite hva det er , for den tiden jeg ikke visste var nesten litt skremmende.Ja den følelsen av å føle seg helt snål og utafor seg sjølv.Tusen takk igjen og tar imot alle gode råd..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hilde58
Tusen takk igjen og tar imot alle gode råd..
Selv tak, Hilde vink11
Men som Nora siger - du må have været syg vældig længe, siden dit TSH er så højt. Det er svært at forstå, at du ikke er blevet diagnosticeret noget før.
Noget af det bedste du kan gøre med kort varsel er, at bestille udskrifter af alle dine blodprøver så langt tilbage som muligt. Du bør også være opmærksom på, at foreligger der evt. en risiko for, at lægen har forsømt dit tilfælde og ventede for længe inden diagnosen er fundet - kan det ske, at lægehuset vil ikke være så glad for at udlevere dokumentation på sin forsømmelse. Men du er nødt til at stå fast og forlange disse resultater.
Ud af disse tal kan senere læses om du evt. også kunne have udviklet svage binyrer (følger nærmest altid med hypothyreose, jo længere den varer) og andre informationer, der kan bruges til at pejle sig på, hvordan du evt. har det i dag. Og fremover - gå aldrig ud af lægehuset uden at du har kopier af de seneste blodprøver med i hånden. vink11
-
Heisann Hilde
Selv så henvendte jeg meg til det sykehuset som mine blodprøver var sendt til -
(de har et mer ryddig oppsett, enn hva x-fastlegen min hadde) så fikk jeg utskrift der.
Senere så har jeg vært et par - tre ganger hos dr Oftebro -
når jeg har ringt til Furst og bedt om kopi, så har de sendt meg det (alldeles gratis også ;0))
Igrunnen så kan du like gjerne først som sist gi fastlegen beskjed om at du vil ha kopi av din pasientjournal -
da kanhende du får deg noen overraskelser (det fikk iallefall jeg chokx:)
Lykke til
-
Det var en pasient her som fant ut at hennes lege hadde tatt thyreodiea-prøver i flere år og TSH ahdde krøpet opp til 20 og 60 og 80 og s til slutt sovnet hun på jobben og ble sykemeldt. Legen hadde ikke satt igang behandling til tross for at TSH i flere år hadde ligget veldig høyt og var stigende.....hadde kun pøst på med antidepressiva.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
Det var en pasient her som fant ut at hennes lege hadde tatt thyreodiea-prøver i flere år og TSH hadde krøpet opp til 20 og 60 og 80 og s til slutt sovnet hun på jobben og ble sykemeldt. Legen hadde ikke satt igang behandling til tross for at TSH i flere år hadde ligget veldig høyt og var stigende.....hadde kun pøst på med antidepressiva.
Ja, for søren, Nora. Jeg har søgt på forummet i håb om at finde denne bruger, men forgæves. Derimod fandt jeg et andet indlæg, hvor du allerede i 2008 har kommenteret lignende..... Det er sørme lige så skræmmende!
"Men lenger ute på landet, i Hedmark samt i Østfold, har vi hørt historier hvor legen har tittet i årevis på høy TSH uten å gjøre noe. I Østfold så har jeg hørt at legen ikke gjorde noe i et tilfelle med høy TSH fordi ft4 ikke var under referanseområdet ennå og dama hadde masse plager og symptomer lenge. Og i Hedmark var det en hvis lege hadde latt TSH være 24 og 42 i årevis og hun sovnet på jobben med en TSH på noenogåtti. Hadde blitt proppet med antidepressiva mot symptomene i årevis. Hun skrev en klage til fylkeslegen angående legen." Kilde: Bedre form, men varierende på tsh...
Gad vide om hun fik noget ud af sin klage? Sådanne læger burde forbydes at behandle thyreoidea-sygdomme! desp1
-
Skal til legen i morgen, trenger hjelp!
Hei igjen.:Følger med dere og blir mer og mer klar over hvor utrolig godt det er å være med her på forumet .Så mye medmennskelighet og varme er så godt og få ta del i. Skal til lege i morgen, det er første gang på sjekk etter jeg startet på levaxin i slutten av januar.Da var stoffskifte veldig lavt FT4 var 11 og S-TSH var 27,7. Dere skriver om at man bør sjekke B12 og D3, er dette det viktigste?. Og hva er egentlig hjelpestoffene i levaxin ? Jeg er veldig forsiktig med alkehol , det kan gå flere mnd mellom hver gang jeg tar meg et glass. Men er det farlig og ta disse medisiner sammen med alkehol? Spør fordi jeg skal i et selskap hvor det blir servert vin..Takknemlig for svar.Hilsen Hilde. help1xx6xx4kram1kys1
-
Sv: Skal til legen i morgen, trenger hjelp!
Hei Hilde.
B12, Ferritin og OH-25D3 er viktige parametere å vite om.
En skal ikke ta Levaxin sammen med krom, jern og kalsiumtabletter.
Det finnes flere legemidler, men det skal man jo få beskjed om.
Og det finnes interaksjoner med naturpreparater.
Relis har en laang liste.
Alkohol har ingen virkning på dette - heller andre virkninger :)
Og de kan etter sigende bli noe kraftigere og ettervirkningene noe mer langvarige. (uten at det vel bør være noen festbrems)
Det er jo direkte stygt av meg å legge inn denne : http://www.arnett.no/relisweb/Utredn...?Relis=3&S=544
Men ikke bry deg om den Hilde :)
-
Takk finn.
Takk for opplysning om disse sidene.Fint å kunne følge med litt der.Visste ikke at aloe vera ikke er bra å ta med levaxin..Har drukket aloe vera gel i mangeår og det hjelper på så mange ting.Bør kanskje kutte ut det en stund.Har noen av dere her erfaring med dette.Hos lege i dag nevnte jeg dette med binyrer og lege bare så rart på meg.Det hadde da ikke noe med stoffskifte å gjøre fikk jeg høre.Blir oppgitt fordi jeg føler at legen nesten vet mindre enn meg og det skremmer meg. men skjønner at dere andre også har vært igjennom noe lignende..Men får ta et skritt av gangen ,jeg er jo også fersk i faget og bare trøster meg her hos dere når det røyner på. puuh.
-
Ikke bry deg om dem du Hilde.
Jeg mener at slikt er så individuellt at det som kanskje passer for mange mennesker - ikke nødvedigvis passer for deg (meg) - og i høyeste grad omvendt !
Det jeg mener, er at hvis du har nytte av Aloe Vera, så har du det !
Stol på deg selv !
Det kan være slik at dette (eller noe annet "forbudt") hjelper på et spesielt problem, og det kan hende at du vurderer den hjelpen verdifull.
Så mener jeg også at en bør vite om ting og tang som påvirker - såklart.
Og noe må en bare rette seg etter, som feks. ikke ta jernpiller og Levaxindosen samtidig.
Kan hende du kan bruke det, bare ikke samtidig ?
Så kan det være lurt å printe ut det en skal snakke med legen om.......
-
"FT4 var 11 og S-TSH var 27,7". Det var litt av noen tall.... Ønsker deg velkommen og håper formen vil bedre seg :)
-
Brev fra lege om å øke på levaxin i dag
Hei igjen.Lurer på noe igjen.Begynte på levaxin i januar 25mcg pr dag.I dag fikk jeg brev at jeg må øke dosen.1 tab 1 gang om dagen i tre dager i uken og 2 tab 1 gang om dagen 4 dager i uken.Det er jo greit det men er det vanlig å ta alt på en gang , eller er det best å ta en morgen og en kveld? og tar man annenhver dag med dobbel dose? Kan noen gi meg et svar ?? Hilsen litt småforvirret.vedikke1
-
Sv: Brev fra lege om å øke på levaxin i dag
Du kan ta alt samtidig, Levaxinen virker over tid så det er ikke noe poeng å gjøre det vanskelig å huske ved å fordele det over to ganger. Ellers så synes jeg det er best å ha likest mulig dose fra dag til dag, så jeg regner ut ukedosen og fordeler det ut fra det. Du får tablettdeler på apoteket. Jeg tror ikke det gjør så mye om du da tar en og en halv tablett daglig, da får du en ukedose på 262,5 mcg i stedet for 275 mcg. Evt kan du ta 2 en gang i uken og en og en halv resten, da blir dosen 275 mcg som legen foreskrev. Du skal nok mye høyere opp i dose etter hvert, så jeg tror ikke dette utgjør den store forskjellen. Selv tar jeg 1100 mcg i uka.
Føler du deg bedre enn da bedre enn da du startet?
Lykke til!
-
Det hørtes smart ut og ta 1 og 1/2 pr dag i stedet.Ellers blir det fort at det går helt i surr.Har ikke følt så mye bedring ennå, tror det noen dager mens andre dager er jeg helt utslått av ingenting.Plages veldig med angst og ser vel dette litt mer i sammenheng med sykdommen enn jeg gjorde før.Noen dager føler jeg meg som jeg er i ferd med å bli dement,og jammen leste jeg det et sted i sta at det sto på lista over sykdomsbilde.Betyr det at man kan utvikle dement av lavt stoffskifte? Det føltes litt dumt å spørre om det , men jeg lar det stå.
-
Du har vel det som på godt norsk kalles for Brain fog :p
så velkommen til.... eeehhh - javisst: Klubben :wink:
tro1
-
Hei Hilde!
Pseudodemens (falsk demens) er vel ett av symptomene. Må jo være det samme som "Brain Fog". Mener også å ha lest at eldre som går for lenge udiagnostisert kan utvikle ekte demens tidligere.
Hilsen Gekko
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hilde58
Det hørtes smart ut og ta 1 og 1/2 pr dag i stedet.Ellers blir det fort at det går helt i surr.Har ikke følt så mye bedring ennå, tror det noen dager mens andre dager er jeg helt utslått av ingenting.Plages veldig med angst og ser vel dette litt mer i sammenheng med sykdommen enn jeg gjorde før.Noen dager føler jeg meg som jeg er i ferd med å bli dement,og jammen leste jeg det et sted i sta at det sto på lista over sykdomsbilde.Betyr det at man kan utvikle dement av lavt stoffskifte? Det føltes litt dumt å spørre om det , men jeg lar det stå.
Nå er du under behandling så brain fog'en din kommer til å bli gradvis bedre, men det kan ta lang tid. Du kommer ikke til å bli dement:wink: Angst har jeg også vært plaget med når jeg har vært lav. Prøv å tenke at det bare er kjemien i kroppen din som spiller deg et puss, kjenn på angsten og tenk at det ikke er noe farlig. Det har hjulpet litt for min del å skjønne at det faktisk bare er kjemi.
En annen ting, når du kjøper tablettdeler på apoteket, kjøp dosett også, da går du ikke så lett i surr over om du har tatt tabletter eller ikke og hvor mye du skal ta den aktuelle dagen. Jeg er fullstendig avhengig av min.
xx4
-
Vel, jeg operer med tre dosetter nå... Føler meg nesten som gamlefar som henger i hornet på veggen.. En dosett for Thyroid, en annen for Hydrokortison og en tredje for vitaminer etc. Noe står i kjøleskap. Noe skal ta med mat, noe uten mat, noe skal tas før frokost. Det er et kaos som jeg forsøker å navigere i. Men jeg er så mye bedre. Så jeg drikker masse vann og svelger unna med et smil :lol:
-
Takk for svar og for god humor .Det er dette med å få sitt eget system som er viktig i hverdagen Er så godt med så mye erfaringer og seriøse :wink::wink:svar, det er også godt å kunne tenke at alt kan bli bedre med tiden..De siste tre årene ønsker jeg meg ikke igjen, det har vært et mareritt.Dere sier at man ikke skal ta levaxin med jern,kalsium og noe annet jeg ikke husker.Men hvordan er det å ta paracet sammen med levaxin? Er det best å vente noen timer der også?
-
Det med paracet kan jeg ikke svare deg på. Men Nora sier jo at tyroksin kan henge seg på selv vitaminer. Så jeg forsøker å ta vitaminene etterpå, når jeg spiser
-
Sv: Brev fra lege om å øke på levaxin i dag
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hilde58
Hei igjen.Lurer på noe igjen.Begynte på levaxin i januar 25mcg pr dag.I dag fikk jeg brev at jeg må øke dosen.1 tab 1 gang om dagen i tre dager i uken og 2 tab 1 gang om dagen 4 dager i uken.
Hei -bare kort innpå. Husk (for legen om han skulle glemme det) å få målt stoffskiftehormonene igjen etter 6 uker. Noen leger operere med altfor lange intervaller når de først har satt noen på levaxin. Det er viktig å følge med hva som skjer på hvilke dose, ikke bare med blodverdiene men med symptomene dine på hvilke tall. Jeg har en oversikt der jeg har satt opp alle verdier systematisk med et notat over hvilke symptomer - eller hvor bra eller dårlig jeg føler meg. Tror det ligger noen gode skjema her på forumet. En god ting man kan gjøre for seg selv er å holde orden på all denne informasjonen. Man ser etterhvert en tendens. Lykke til. NB! Brukt mye paracet og levaxin uten å ha merket noe til det.
-
Takk for svar og gode råd.Legen sa jeg skulle ta nye prøver etter fire uker etter opptrapping av medisiner.Fikk ikke kopi av forrige blodprøver og det irriterer meg,bare beskjed at kolestrolet hadde blitt bedre.Nå er det på 7og sist var det på 9,Så det er vel ennå høyt .Skal ned i morgen og få kopi så jeg kan følge med litt mer.Det er lærerikt og flott og være med her, kan vel ikke få sagt det for ofte. Hilsen Hilde.
-
Jojo - senkingen i kolesterolverdien har du jo skjønnt er et bud på at det går rette veien.
Og stå på for bedre info fra legen - vi er ikke idioter fordi vi feiler noe !
-
Svar på prøvene i dag
Har sett over svar fra de siste prøvene.S-TSH er nå på 24.9 sist på 27.7 FT4 er på 10 og sist på 11. D3 er på 38 og normalverdi var her 50-150
.Ferritim er på 10 og skal ligge mellom 10 og 170..har jo økt dosen av levaxin siden onsdag nå så jeg håper jeg snart blir litt bedre. Bør ta tilskudd av D3 men er vanskelig da jeg ikke tåler fisk noe særlig.De fleste D3 produkter er vel lagd av fisk.?Føler også at jeg bør ta litt jern selvom legen ikke skrev noe om det.Har jo hatt anemi i mange år og må ha tatt lange kurer med jern.Siste prøve med ferritin var på 28 ,så det går fort ned når jeg slutter med jerntilskudd.Den ble tatt før jul.Er det vanlig at dette er så variabelt ?xx4
-
Kjære Hilde 58.
Du kan jo umulig ha det bra påå de verdienen der - og det trenger man ikke være hjernekirurg for å fatte!
Det siste først : nei - det er ikke vanlig !
Og årsaken ?
Ja det er ikke mye å lure på !
Du må bare starte med en seriør D-vitamin kur - ikke mindre enn 100µg/dag
Du må bare øke stoffskiftehormondosen.
Klart at også jern er mangelvare, og det er sansynligvis mer nytte av en kur når de to foregående har fårtt akseptable verdier.
Det som virkelig undrer meg, er jo at folk som kaller seg profesjonelle kan stå å ser på at du har det slik.
Men det var bare en reaksjon.....
-
Hei Hilde!!
Jeg hadde det også slik--ferritinverdier under minste ref...spiste tilskudd og fikk verdien noe opp, men så fort jeg slutta med tilskudd raste verdien ned igjen...(holdt på slik minst 2-3 år før jeg fikk diagnosen).Det ble først noe bedre da jeg hadde gått på stoffskiftemedisin en god stund, men den dag i dag tar jeg fortsatt jern(og tar det som ett parameterpå at stoffskiftet mitt langt fra er" optimalt"....
Vi bør ha ferritin på minst 70!!
Når det gjelder D3vitamin, får du dette på apoteket.
Du kan feks. kjøpe Nycomed sin D3(kolekalsiferol).
Disse er på 10mg..så du kan trygt begynne med minst 5 om dagen, og så øke til kanskje 10...disse tablettene er ikke laga av fisk(er syntetiske), så du gulper ikke!!!
-
Takk for svar Finn.Ja jeg føler meg i dårlig form. Tar 275 mg i uka etter jeg skulle trappe opp. Skjønner jo nå at det kan ta lang tid og bli bra med levaxin. Du sier at du ikke skjønner at noen kan sitte og se på at jeg har det sånn. mener du at jeg burde fått høyere dose med medisiner?
-
Hei Gunnda. Takk for svar og for om tips om jern og d3. Ja det er lett og gå helt i kjelleren når jernlager blir lavt. Har også kjent de siste dagen at jeg er mer sliten enn vanlig , så nå er det bare å starte opp med jerntilskudd. Fint at det finnes syntetisk D3 når man ikke tåler den andre.Har også funnet et helsekost som heter amino jern. Veldig effektivt og skånsomt for mage.
-
Lavere stoffskifte etter fire mnd . på medisin
Var og fikk utskrift hos lege i dag på siste stoffskifte prøver.Og jeg ble bare så kjemperedd fordi S-TSH var på 32 og FT4 på 10.4.Men fordi jeg har tatt levaxin siden jan ,for da lå S-TSH på 27.7 og i mars på 24,9 trodde jeg ikke at stoffskifte kunne bli lavere nå-Jeg økte til 50 mk nå på søndag og skal tilbake til lege om to uker.Men kan noen her fortelle meg hvorfor verdiene kan bli verre til tross for medisinering. Hilsen en litt redd puslete dame ( i dag)
-
Sv: Trenger en forklaring på lavt stoffskifte
Jeg kan forsøke......
Min forklaring har samemnheng med at Levaxin har større påvirkning på hypotalamus enn det endogene hormon har.
Har skrevet litt om det i andre tråder i det siste.
Fenomenet du observerer, med at verdiene går ned når dosen økes, er egentlig ikke korrekt spurt da :)
Doseøkningen er alt for liten til å kalle det en økning (hvis det er 50µg/uka da)
Det er sånn, at når du begynner å ta Levaxin vil dette bevirke at TSH senker seg mer enn samme verdi gjør av ditt egenproduserte hormon.
Da blir den delen av den totale mengden som kjertlen bidrar med nedsatt.
Så tilkommer at det tar laang tid før noe skjer.
Derfor kan det skje at man får to målinger påhverandre som virker ulogiske, men se dem i et tidsperspektiv så gir det mening.
Vet ikke om det gir deg noen mening ?
Hvor stor dagsdose bruker du nå ?
Før nevnte du 275/uke, som jo er en meget lav dose målt mot dagens gjennomsnitt. En økning til 325/uke gir ingen mening. Ikke engang om du mente til 625/uka, som også er en alt for liten dose.
Den skal nok over 1000/uke om du skal trives.
Jeg mener jo ut fra dette (om det er rett) at du ikke følges opp godt nok.
Det er en fordel å øke så fort som kroppen tåler det.
Om man er følsom, så anbefales økning hver 2.uke på 12,5µg/dag(87,2/uke), og stopp i 2uker hver gang man får problemer.
-
Takk for svaret Finn.Skjønner jo litt mere og er glad for at det er en forklaring på det ,og fo r at det kan rette seg med tid. Jeg tar 50 mg eller mk pr dag nå -Startet opp med det for to dager siden . Skulle ønske jeg kunne blitt fulgt opp mer , men det er vanskelig å vite for meg siden leger stort sett gjør alt etter sin egen oppfatning. Tenker på å bytte lege men da føler jeg at jeg må begynne på nytt..Man må være egentlig være frisk for å være syk ( eller hva det heter). Det er litt av en kamp og slit mang en gang.Takk for dere gode her.:D:D
-
Det blir nok bra til slutt Hilde - det bare tar litt tid :)
-
Ja håper det finn. Godt å få svar og forklaringer her.Vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten dere, Stakkars de som ikke vet om dette forumet,
-
Trenger en forklaring på lavt stoffskifte
Har sett så jævlig mange forklaringer på hva lavt stoffskifte er fra faglig hold.
Aldri en som er oppklarende korrekt !
Og det blir sikkert ikke min heller, men jeg føler at jeg bare må forsøke.....
Hva er lavt stoffskifte ?
Jo, det er når kroppens celler ikke får nok stoffskfitehormoner - og ikke noe annet vissvass.
Hva skyldes lavt stoffskifte ?
Se det kan være så mangt. Det finnes et utall varianter og grensetilfeller å velge i.
For å begynne med det mest alminnlige :
Kjertelbetennelse, Thyreoiditt eller også Hashimotos. Har ingen ting med hash å gjøre - legen som fant sykdommen først, bar dette navn.
Slik betennelse er pr. dato ikke kurerbar, man har ikke bekjempningsmidler, og jeg må si at mitt inntrykk er at det heller ikke letes svært intenst etter dem. Min forklaring på unnlatelsen, er at man innbiller seg at Levaxin kan erstatte det kjertlen drev med, for man lar bare betennelsen gå sin gang å lar den ta knekken på kjertlen.
Man har jo terminologi fra en annen stoffskiftesykdom : Diabetes, som jo skyldes at kroppen ikke produserer hormonet insulin.
Så har man i de senere år måttet bite i gresset å inrømme at det finnes en variant til.
Aldersdiabetes het det først, men det er jo en celleresistent type som nå kalles Diabetes 2.
Dermed finnes vel også hypothyreose 2 !
Men det gjør det forsåvidt ikke. Hypothyreose er en feilbrukt betegnelse ! Man sier jo hypothyreose som om dette er den eneste form for lavt stoffskifte som eksisterer.
Hypotyreose er en kjerteltilstand.
Det betyr underfunksjon i kjertlen, ikke lavt stoffskifte, og brukes dermed helt feil når man skriver hypothyreose 2 og mener celleresistes - for celleresistens har jo ingenting med kjertlen å gjøre!
Så lavt stoffskifte 2 er bedre, men skulle være unødvendig hvis man tar utgangspunkt i at dette jo er en cellesykdom.
Lavt stoffskifte oppstår altså når cellene ikke får nok stoffskiftehormoner.
Disse fraktes med blodet og tilbys cellene. De skal mottas av cellene - de skal inn i cellene for å starte stoffskiftet og cellene har reseptorer som passer for en bestemt variant av de frie T3. Jodmolekylene på T3 må sitte i helt bestemt posisjon for at disse skal passe på cellereseptoren.
Så hender det jo at reseptoren er feil.....
En rekke genfeil er oppdaget som kan forårsake dette.
Da kommer ikke fT3 inn i cellene, og cellene får ikke stoffskifte.
I noen slike tilfeller kan blodprøvene tolkes til at man har høyt stoffskifte - stoffskiftehormonene blir jo ikke brukt, og hoper seg opp og gir høye verdier.
Så er det jo slik at kroppen har mange celletyper, og tankene går jo til at partielle tilfeller er mulig.
Hva er ellers forklaringen på at noen har det verst her - mens andre har det verst der ?
Jeg ser iallfall for meg en rekke grensetilfeller.
Og jeg ser for meg at dette vet man nesten ingenting om........
I behandling.
Vi får jo i utgangspunktet kun syntetisk T4 som vi spiser, og det går så rett i blodet - og kan selvfølgelig måles der. Så får vi beskjed om at nå er prøvene "fiiine" - mens vi er like elendige.
Klager vi, får vi beskjed om at det er noe annet - for blodprøvene er så fiiiine.
Men husk da at det ble sagt blodprøvene - stoffskiftet kan de ikke uttale seg om på vegne av dagens blodprøver. For som vi iallfall vet, kan det jo være at cellene, eller noen av kroppens celletyper, ikke vil ha de hormonene de tilbys.
Hva er ellers forklaringen på at mange blir bedre på naturlige hormoner som Tyroid ?
Eller for den sakens skyld : også om de ble verre. Det vil jo bare understreke fenomenet.
-
kan noen hjelpe meg å tolke et brev angående mediseniring-(opptrapping_))
Hei igjen. Blir alltid så forvirret når jeg får brev fra lege at jeg skal trappe opp på levaxin .Har ennå mange tbl igjen på boksen med 25 mk , så greit å bruke opp tenker jeg .I brevet fra lege i går skal jeg nå ta 50mk daglig i fem dager og 100mk to dager .Altså 450 mk pr uke..Men det jeg syns passer meg best er å fordele likt pr dag med med , så i går tok jeg to 25 mk og delte så en i to halve . visst jeg skal fortsette å dele den ene på 25 mk blir det en halv en til overs når uka er ferdig .Håper noen skjønner hva jeg mener , og er det evt bare tull å holde på slik jeg gjør nå ?
-
Sv: kan noen hjelpe meg å tolke et brev angående mediseniring-(opptrapping_))
Det hadde jeg også gjort 2a 25µg+1/2 i tillegg....altså 62,5µg. Det blir sånn tilnærma lik, og du får samme dosen hver dag.
Det lille du får ekstra kan neppe være av betydning.....
-
Fint som du gjør synes jeg også.
Den siste lille halve resten pleier jeg å legge ekstra på søndag, hvorfor vet jeg ikke :)
-
Hei . Takk skal dere ha , da fortsetter jeg med det .
:D