-
Greit at TSH er null/lavere enn null?
Hei
skrev egentlig dette innlegget som svar til et annet, men jeg synes egentlig det var et ganske godt spm (i all beskjedenhet....) så jeg lager en egen tråd på det. Mulig det er gammalt nytt for dere veteraner men for meg som er ny i gamet så lurer jeg:
Til n'Finn/andre; tar dere så mye medisin at TSH nesten er "på minussiden", dvs null eller "lavere"? Det er såfall veldig interessant å høre! Jeg har nemlig TSH på 1,1 nå men lav FT4 (FT4 hadde faktisk sunket litt ved siste måling, tross økt dose!), og formen er ikke så kjempebra akkurat. Har gått og bekymret meg veldig for at jeg ikke har mer å gå på enn å få TSH ned til 0.2/det som legen vil godta at er laveste akseptable verdi. Jeg har bare lyst til å pøse på med masse masse masse medisin helt til formen kjennes ok ut, uavhengig av TSH. Kjenner at levaxin hjelper (begynte i januar) men jeg trenger MER. MYE MER antakeligvis.Kroppen takler levaxin godt og jeg kjenner foreløpig ikke snev av overdoseringssymptomer (er foreløpig kommet opp i 125 mcg men skal antakelig og forhåpentligvis opp mye mer i dose). Går det altså an å "pøse på" med medisin uavhengig av TSH, så lenge man føler man har godt av det? Ikke alle som blir helt hypre når TSH er "mindre enn 0"?
Ble litt glad når jeg leste at n'Finn føler seg bra når TSH er null/ikke målbar. Da er det kanskje håp for meg også. Men fastlegen vil sikkert være skeptisk til å gi høyere dose dersom TSH er nede i helt nedre ref. område, vil han ikke?
Berit:-)
-
Sv: Greit at TSH er null/lavere enn null?
Joda Berit - du tenker, altså er du.
Og jeg syns det er flott at du ikke venter så lenge som jeg gjorde......
Lenger ned enn null kommer den jo ikke :)
Matematikken stopper det heldigvis der.
Jeg har vel hatt TSH=0 det meste av de 23 åra jeg har vært medisinert.
Etter overgangen til Tyroid i -04 har jeg fulgt ekstra godt med.
Jeg økte svært sakte og når dosen var 1,75Grain ble TSH=0 - nå bruker jeg 3,5Grain og har vært oppe i 5.
Det vil fortone seg fullstendig umulig at jeg skal gå på doser sundt 1,5Grain bare for å tilfreddstille legens tro og antagelser.
Det meg selv jeg skal tilfredsstille - forstå meg rett nå Berit :)
Jeg skal lære å oppføre meg som stedfortreder for min defekte kjertel og for dens reguleringsmekanisme.
Så hvordan gjør jeg det ?
Når legen skal regulere dosen, blir denne regulert til et statistisk gjennomsnitt av hva mennesker har som har sin kjertel i behold. Som produserer alle sine hormoner, og som er perfekt regulert.
Levaxinere får kun T4 - tyroidere får fremmede hormoner de også.
Mantraet er gjennomsnitt.
Du er helt sikkert ikke gjennomsnittlig - ingen er det, men alle - med sine forskjellige målerultater, er med på å danne det statistiske gjennomsnitt.
De med høye måleresultater trives med det - de med lave trives med det - og de vil IKKE bytte med hverandre !
Jeg mener det sier seg selv at den eneste farbare vei for å finne en god dose for seg selv, er å prøve seg frem.
Når det er sagt, så mener jeg ikek at man bare skal kaste i seg ukritisk.
Man må jo lære hvordan det er å være kjertel først.......
Så pøse på er ikke ordet. Heller smått og godt og leenge mellom hver økning.
Det tar urimelig lang tid før kroppen får merkbar effekt av en doseøkning.
Og det er jo nettopp behandlerapparatets argument - det er for vanskelig - vi er for dumme til å lære det, så legen må gjøre det.
Men tro meg - det går !
Det er jo statistisk slik at TSH er ungefær 1 hos frisk mennesker.
Denne verdi dannes av de frie hormonene av T3 + T4. Kjertlen produserer 20%T3 + 75%T4.
Kroppens stoffskiftehormon er T3. Dette skaffer kroppen seg fra to kilder. Leveren og kjertlen.
Leveren leverer en langsiktig stabil T3 fra omdanningen av T4.
Når så kjertelens bidrag av T3 blir borte, er det innlysende at T4-verdien må økes for også å skaffe tilveie de 20% som kjertlen leverte.
Og hva skjer med TSH da?
Jo, det vet jo alle, når fT4 øker synker TSH........
Altså er konsekvensen for en Levaxinbruker at fT4 må være høyere enn den var når (om) du hadde sykdomsfrie forhold.
TSH er der jo bare til å regulere kjertlen med, og brukes ikke andre steder i kroppen, derfor er denne verdien helt u-intrssant i det vi nå snakker om - finjustering av dosen. Tilpassing av dosen til det best mulige for deg.
-
Spennende lesning dette. Skjønner at jeg må sette mer inn i dette med TSH. Min er tilnærmet lik null, og jeg mener å huske at den alltid har vært lav. Skal grave meg ned i journalen min for noen år tilbake for å se hva den var da jeg fungerte bra på levaxin.
Som jeg skrev i den andre tråden bekymrer alt dette om benskjørhet meg litt. Hjertet mitt tror jeg tåler mye, så det bekymrer ikke.
-
Du har et godt hjerte du Damen :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Du har et godt hjerte du Damen :)
hjerte1 er det ikke noe galt med!
Når har jeg sett på TSH prøver fra 99 og frem til i dag. Og joda, den har vært lav hele tiden. Har variert mellom 0.3 og 1. Den høyeste fra før jeg startet med Levaxin er 1.2. Jeg mangler desverre endel prøveresultater, men ser at i 2000 hadde jeg tsh på 0.83 t4 12 og t3 på 2.5.
Så da slår jeg meg til ro med at jeg må leve med TSH på nullpunktet.
-
Hei, min TSH ligger under 0,03 - og min lege synes jeg har fine stoffskifteprøver. Han er overhode ikke opptatt av TSH, og fnyser av at det kan føre til beinskjørhet. Men har forstått at han er litt alene i den klassen.
V
-
Hei Vår
legen din høres veldig al right ut. Hvordan er formen din med så lav TSH da? Mener å huske at du går på 200 mcg?
B:-)
-
I normale fall, altså de som det skrives om i lærebøker, står det at TSH stiger mye når det bare blir litt færre stoffskiftehormoner i blodet.
Jeg gjorde flere fortvila forsøk på å slutte med Levaxin og hadde TSH på 160 før jeg ga meg.
Og legen regner nok i stor grad med at : slik er det......
Men det er det bare ikke - mange får ikke så store økninger i sin TSH - og noen ganger er det selve problemet. Det kalles da "sentrale problemer" - altså at kjertlens styringssentral ikke funker som den skal.
Og så finns det ikke noe imellom ?
Jeg mener, men kan vel fin tenke seg at det er en glidende overgang mellom sentrale forhold og normalitet.
Altså at noen som har TSH=3 egentlig har så lite stoffskiftehormoner at den burde vært 160 - eller iallfall mer enn 3.
Jeg syns man i alle slike tankerekker om slikt, kommer tilbake til at hvis legen bare hadde hørt på hva vi hadde fortalt, burde man skjønne at det dreide seg om et stoffskifteproblem.
-
Hei
Formen blir bedre og bedre. Hodet er på plass igjen. Energien er tilbake. Og jeg kan bli sint uten å føle meg som en geleklump etterpå. Nyser ikke lenger av melk og ser ut som meg selv igjen. Og var nylig på reise med hektisk program i flere dager uten å bli sliten i det hele tatt.
Har vært helt stiv i hele kroppen, men blir mykere og mykere. Fortsatt sitter det noe greier i nakken og noen fingre dovner om natta. Merker av og til et snev av den gamle gruff-følelsen, smerten bak brystbeinet og til venstre i tykktarmområdet. Men det mye svakere og det skjer ikke så ofte. Tror at fordøyelsessystemet ennå ikke er helt på plass, men det kommer seg.
Har oppdaget at det for meg er uhyre viktig å huske å spise dosen min hver dag. hvis ikke kommer den gamle følelsen raskt tilbake. Ifølge min lege er de fleste uten symptomer etter fire måneder, når de har fått justert seg til riktig dose. Jeg håper han har rett.
V
-
Så utrolig flott å høre Vår. Håper det samme vil skje med meg også om en stund. Akkurat nå unngår jeg så godt jeg kan seminarer og festkvelder. Kan holde ut for dagen/kvelden men da må jeg betale godt for det dagen etterpå. Skal ha dine erfaringer i mente når jeg synes det går trått. Takk for svar forresten:-)
-
Lykke til Berit, det som er så kjipt med denne sykdommen er at alt tar så lang tid. Men så lenge det er håp i enden av tunnelen er alt bra. Det finnes mange sykdommer som bare går motsatt vei. Det må være mye verre.
V
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vår
Har vært helt stiv i hele kroppen, men blir mykere og mykere. Fortsatt sitter det noe greier i nakken og noen fingre dovner om natta. Merker av og til et snev av den gamle gruff-følelsen, smerten bak brystbeinet og til venstre i tykktarmområdet. Men det mye svakere og det skjer ikke så ofte. Tror at fordøyelsessystemet ennå ikke er helt på plass, men det kommer seg.
Har oppdaget at det for meg er uhyre viktig å huske å spise dosen min hver dag. hvis ikke kommer den gamle følelsen raskt tilbake. Ifølge min lege er de fleste uten symptomer etter fire måneder, når de har fått justert seg til riktig dose. Jeg håper han har rett.
V
hei. Jeg er ny i gamet men bet meg merke i det du skrev om tingling i fingrene. Hos meg har det vært langfinger, og så har ofte ringfinger og lillefinger dovnet. Det du skriver gir meg håp.
Kan jeg spørre hvilken medisin du er på? Jeg har startet på 50microg levaxin for kun noen dager siden. Her leser jeg jo at den ikke fungerer så godt for mange, men jeg lever enn så lenge i håpet iallfall. ;)
-
Sitat:
Går det altså an å "pøse på" med medisin uavhengig av TSH, så lenge man føler man har godt av det? Ikke alle som blir helt hypre når TSH er "mindre enn 0"?
Dette fant jeg i tråden "Viktig! Svar fra Aker...." skrevet av Siven. Hun har skrevet e-post til Aker, med spørsmål om TSH.
Hei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
Personlig synes jeg at denne informasjonen var så viktig at den skulle vært sendt rundt til alle leger i hele landet. Har inntrykk av at de fleste leger ikke vet dette.
Så Berit, ta med dette til legen. Og pøs på med mer medisin :mrgreen:
-
Så bra at du postet svaret hennes :D xx2
-
Fint dokument - og så med overlægesignaturen på hjertflag1
- det kan blive en hjælp for nogle af os, selvom der også sidder dygtige folk på forummet hjerte1
-
Hei smgj,
jeg tillater meg å svare på vegne av Vår, som jeg spurte om det samme som deg for ikke lenge siden. Hennes dose er 200 mcg Levaxin/dag. Du finner svaret om du søker i meldingene hennes el mine.
Så vidt jeg vet er Vår den eneste her inne jeg har lest som er kjempefornøyd med Levaxin (andre fornøyde "kunder" er naturlig nok ikke så mye her). Jeg spurte om brainfogen hennes også ble borte med Lev. og det gjorde den helt.
Ønsker deg lykke til:-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Hei smgj,
jeg tillater meg å svare på vegne av Vår, som jeg spurte om det samme som deg for ikke lenge siden. Hennes dose er 200 mcg Levaxin/dag. Du finner svaret om du søker i meldingene hennes el mine.
Så vidt jeg vet er Vår den eneste her inne jeg har lest som er kjempefornøyd med Levaxin (andre fornøyde "kunder" er naturlig nok ikke så mye her). Jeg spurte om brainfogen hennes også ble borte med Lev. og det gjorde den helt.
Ønsker deg lykke til:-)
Takk for svar. Jeg håper vel at jeg også kan bli én av de fornøyde. Høres ut som det er mye mindre "jobb" med det, enn med å måtte slite for å få andre medisiner. :roll:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Dette fant jeg i tråden "Viktig! Svar fra Aker...." skrevet av Siven. Hun har skrevet e-post til Aker, med spørsmål om TSH.
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig .:
Haha!:D Takk og takk!!:D
-
Poster det også i denne tråden:
Dr. OZ, tidligere på Oprah show, nå med eget program, understreker også at man skal se bort fra TSH og fokusere på FT4 når man går på naturlige tyroid. Se svaret under første spm "What are natural treatments for hypothyroidsm". (Svaret er skrevet av en annen lege enn Oz, men det er på Oz sin hjemmeside).
http://ask.doctoroz.com/question/wha...hypothyroidism
-
Hei Vår!
Har du fått noe svar på hva de smertene bak brystbenet er? Jeg har også blitt stiv i alle muskler og har smerter i ledd. Og en "dump" øm smerte bak brystbenet. Veldig vondt ved dyp innpust og det er direkte smertefullt å nyse. Jeg skal ta CT om en uke.
Er dette ett av symptomene på hypothyreose? Jeg bruker 50µg Levaxin og har ikke merket noe endring i brystet. Har lav kortisol og har tenkt at det kan være "stive binyrer" (?) også.
Hilsen Gekko
-
Tak for at gøre opmærksom på dr. Oz. Men linket her virker ikke. Her er det:
http://ask.doctoroz.com/question/wha...hypothyroidism
-
mulig at denne artikkelen er referert til et eller annet sted på forumet men jeg poster den her ettersom jeg kom over den, den peker på at de med supprimert TSH ikke har noen økt risiko for benskjørhet
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8252740
-
Takk, Biff!
Noen som vet om dette er en "kjent" undersøkelse?
Her står det jo svart på hvitt....
Skal ta den med til legen min.
-
det er jo en vitenskapelig basert skrevet og publisert forskningsartikkel da, men såklart man kan jo påvirke forskningsresultater ved å ikke følge korrekte prinsipper for litteratur og datainnsamling, så alle vitenskapelige artikler må jo leses med en smule skepsis, men det finnes sikkert flere lignende allerede publiserte forskningsartikler der ute og når jeg finner dem skal jeg poste fler :)
-
Jeg tok med en sånn artikke til en lege en gang.
Han leste fort, kikket opp fra arket og sa, det er ikke slik vi jobber her.........
-
Hva om du hadde "kjørt han litt"? Spurt- hvordan jobber dere da?
Antakelig ikke så lett, vi er jo ganske sårbare der vi sitter, og avhenger av goodwill fra legen.
Men jeg skal vise det frem, og så for han si hva han vil. Da skal jeg bare si at jeg mye heller vil få benskjørhet når jeg er oppe i åra enn å ha noen labre år foran meg i min beste alder. Skal også si at fullt SÅ ille kan det jo ikke være når det faktisk finnes undersøkelser som avkrefter benskjørhet- teorien.
Bør vel ikke begynne å krangle med legen men prøve å lirke samarbeidsvilligheten ut av han.
-
Tak, Biff. Jeg har straks abonneret på deres feed - måske er der godter imellem :D
-
Jeg var snill den gangen jeg Berit :)
Den gangen.....