Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
Hei alle sammen!! Har lest gjennom en del på siden her nå, og ser de aller fleste har kommet litt lenger enn meg i prosessen. Jeg har ikke noen å prøveresultater å vifte med her enda heller, men skal be om utskrift fra mine siste tatt etter jul nå når jeg skal til fastlegen min på torsdag. Av det jeg leser her så vil jeg heller at dere tolker resultatene enn legen min! Det er for ille....... :shock:
Ihvertfall. Jeg har i alle år tenkt at "jaja, jeg er jo bare sånn" og vært typisk født i Tvillingene; altså opp og ned i humøret. Samt B-menneske, og veldig PMSplaget og i tillegg kanskje ikke tåler østrogen og har derfor slitt med alskens p-pille-slag. Puh. Jeg er lei av å høre at jeg er lat og sofa/TV-slave! Det er bare det at ALT er tiltak for meg og slik har det vært i mange, mange år.......
Men for cirka 2 år siden så oppdaget jeg en kul på halsen...... En veldig STOR kul på venstre side. Tenkte vel litt sånn "jaja - det er vel bare en hevelse av no slag" ang den også en del uker, men når mamma så kulen så dyttet hun meg til lege. Først leste jeg masse om struma og skjoldbruskkjertelen og tok så en legerunde. Alle stoffskifteprøver var normale, men jeg hadde en knute på skjoldbrusskjertelen som var 6,5x4 cm stor. Både sykehus, fastlege og Volvatlege sa jeg selv måtte bestemme om jeg ville operere den, og jeg endte tilslutt med å ta den vekk siden jeg synes den var litt i veien for pusterøret mitt noen ganger.
Operasjon gikk greit, og prøvene etterpå var visst greie. En av de var visst litt høye, og sykehuslege sa at dette måtte fastlege følge opp. Jeg aner ikke hva de så etter, men har ihvertfall hatt "normale" stoffskifteprøver hele tiden etterpå. Siste tok jeg nå rett etter jul. Mener å huske at legen sa de lå der de skulle i måle-sjiktet også, men er usikker....
Ihvertfall; da jeg den gangen satte meg inn i hva egentlig skjoldbrusskjertelen gjør og hva stoffskifteproblemer er (leste masse i legebøker samt googlet på nettet), så ble jeg jo kjempeglad!! Jeg følte jo jeg leste om jeg selv!! Alt dette med å være frossen alltid (fryser til og med i Syden!!), ha vann i kroppen (sykehuset kommenterte forresten dette før operasjonen, at jeg hadde mye vann i leggene - men ble aldri gjort noe....), føle meg tung og oppblåst, er irritert, kort lunte, gråter og gråter i dagevis, klør i bakhodet samt mister masse hår...osv osv. Dere kjenner symptomene.... Alt var jo plutselig meg i et nøtteskall. Jeg har alltid sovet veldig dårlig og lite om nettene - våkner hele tiden og er sjelden uthvilt. Tiltaksløshet er det jeg har slitt mest med og det blir bare verre og verre. Går nå utover jobb - jeg er sykmeldt uke 3 nå og bare klarer ikke se for meg at jeg noen gang har jobbet. Jeg har alltid trodd at jeg bare er en person som ikke like å jobbe og aldri kommer til å like det. Fordi jeg føler alt er så meningsløst og jeg mangler motivasjon og tiltak og føler meg trøtt og slapp. Igår leste jeg til og med at ubehandlet stoffskifteproblem kan føre til øresus og nedsatt hørsel. Jeg har slitt med begge deler i veldig mange år uten at øreleger finner ut av det.
Oj, dette blir lang mail. :D Men jeg har så behov for å få synspunkter og snakke med andre....
Jeg blåser nå i fastleger som har gitt meg lykkepiller mot depresjon, siden jeg flere ganger har blitt sykmeldt som utbrent og deppa og "bare trenger å være hjemme og komme seg litt". Jeg har bedt om henvisning til Dr Halse på Spesialistsenteret - han er indremedisiner og kan sine greier om hormoner. :wink: Jeg håper så inderlig at selv om mine prøver er normale, så kan det påvises at jeg allikevel har problemer. Jeg er lei av å være hu bitchen som alltid skal ha mensen, er sur og hormonell og gråter av ingenting og ikke orker være med på ting og bla-bla-bla.... Jeg er sliten av å holde hodet over vannet på alle mulig måter. Nå ligger jeg mye på sofa og føler meg trøtt. Har prolbemer med å ta avgjørelser, og å forholde meg til ditt og datt. Høye stemmer og konflikter får jeg helt klump i brystet av fordi jeg er så sliten og orker ikke. Jeg er også "værsyk" - blir veldig fort trøtt og deppa av tungt vær.
Har vel egentlig fokusert mest på PMS, jeg, men ingenting fungerer jo der heller. Forsøkt homeopat, kinesologi, helsekostprodukter som Femal, nattlysolje, johannesurt osv osv osv.. Ingenting hjelper. Skjønner vel nå at det kanskje ikke er rart om det ikke hjelper hvis jeg har stoffskifteproblemer........
Puh. Nå orker ikke jeg å skrive mer og dere orker ikke lese lenger heller...hehe....
Håper på masse bra lesing og skriving fremover her i dette forum!!
Vi snakkes!!!
Klemmer fra hormonell-Karianne :-)
Re: JEG ØNSKER Å FÅ PÅVIST LAVT STOFFSKIFTE!!! :-)
Velkommen hit Karianne.
Jeg også er ny her, fant forumet i januar da jeg søkte på "arr, thyroid operasjone etc". Hadde total thyroidectomy i november-06, og hadde masse spørsmål i etterkant av operasjonen. Selvsagt burde jeg allerede funnet forumet lenge før da jeg har vært Hyper med kalde knuter siden april-06 (og sikkert en stund før det ble oppdaget også).
Det du skriver om øresus/nedsatt hørsel vekket min interesse:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Karianne
Igår leste jeg til og med at ubehandlet stoffskifteproblem kan føre til øresus og nedsatt hørsel. Jeg har slitt med begge deler i veldig mange år uten at øreleger finner ut av det.
Fortell meg hvor, hvor, hvor jeg kan finne info om sånt. Jeg har også slitt med nedsatt hørsel og økende øresus i endel år, hadde vært interessant å lese dette og se om jeg får det til "å stemme" med mitt tilfelle. Interessant..
Velkommen og lykke til på forumet :-)
Mvh. Zena
Re: Gruer til legebesøk....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Karianne
Jeg kjenner jeg er mest redd for å ikke få videre sykmelding....... :cry: Fordi sist jeg var hos han så var det "Hjelper ingenting å være borte fra jobb, vettu...." og dette gav meg helt panikk!! Hvorfor er det så liten forståelse for dette rundt omkring hos fastlege?!
:evil: Kan du ikke bare si at de får komme og hente deg ut av sengen?! Si at du orker ingenting. Jeg vet at det er et lite kreativt forslag, men jeg har faktisk bruk det selv en gang - med hell. Jeg fikk forlenget sykmeldingen min den gangen. Jeg var selv desperat!
Lykke til Karianne! Alle gode tanker går til deg. http://www.cheesebuerger.de/images/s...liebe/d054.gif