Trenger litt eksperthjelp
Har følgende prøveresultater:
FT4 12 (11-24)
TSH 1,0 (0,3-4,5)
Ferritin 13 (15-130)
Siste fødsel for 10 mnd siden, nettopp sluttet å amme. Har vært totalt uten energi gjennom hele denne perioden, lagt på meg MANGE kilo. Har vært veldig plaget med brystbetennelse denne gangen, og vært kjempedårlig med enorm inflammatorisk reaksjon i hele kroppen hver eneste gang. Den berømte ammetåken har vært svært tjukk, og nå når den endelig letner begynner jeg å lure på om jeg ikke burde tatt disse blodprøvene for lenge siden..
Er ferdig med fødselspermisjonen nå, men er sykemeldt på grunn av smerter i hofte/bekken og korsrygg/fingerledd. Ingen funn på røntgen.
Kan også nevne at jeg har tatt stoffskifteprøver tidligere år også, i forbindelse med utredning av reumatisme (har ingen diagnose), men jeg kjenner ikke til disse verdiene.
Fastlegen min mener stoffskiftet mitt er normalt, og det kan godt hende at han har rett, men hva mener dere ekspertene om dette?
Trenger litt analysehjelp..
Jeg var såvidt innom dette forumet for 2 år siden, hadde da disse resultatene: FT4 12 (11-24)
TSH 1,0 (0,3-4,5)
Ferritin 13 (15-130)
Tok jerntabletter til nivået var akseptabelt og trengte ikke fortsette lenger ifølge legen.
Nå har jeg vært sykemeldt for depresjon noen måneder, bruker Cipralex og har det mye bedre men føler ikke at jeg har energi til å gå på jobb enda. Min søster har hatt veldig mye av de samme plagene som meg, og da hun flyttet til en annen kommune i høst og fikk ny fastlege begynte de og grave litt og ga henne diagnosen lavt stoffskifte og satte henne på medisin.
Da jeg igjen begynte å saumfare nettet for symptomer på lavt stoffskifte var det som om alle brikkene plutselig datt på plass, og jeg krevde at det ble tatt blodprøver av meg. Legen flyttet timen min, men jeg var svært nysjerrig på resultatet og var idag og hentet en utskrift av prøveresultatene.
Siden jeg vet at det finnes så mange kunnskapsrike medlemmer på dette forumet håper jeg på litt hjelp til å tolke totalbildet siden jeg ikke får komme til legen før neste uke...
S-FERR 11 (tomme jernlagre igjen...)
S-ALAT ( U/L) 35
S-FT4 (PMOL/L) 16
S-GT (U/L) 60
S-KOL (nmol/L) 7,1
S-TSH (mIE/L) 2,8
pluss endel flere som jeg ikke tror jeg trenger nevne. T3 tok hun ikke i første omgang sa hun..
Jeg ser jo at TSH har endret seg på disse 2 årene, men jeg har jo ingen erfaring så jeg aner jo ikke om det har noe å si.. Håper noen gidder se på dette for meg ;-)
Sv: Trenger litt analysehjelp..
Hm, nå rota jeg fælt, hadde tenkt å starte ny tråd men håper jeg fortsatt får svar da..:D