-
Kosthold med Vigdis
Jeg ble operert for Harshimoto. Og har fått vite at jeg har autoimmun hypo. Siste blodprøve (tatt før jeg byttet til armour) viste at antistoffer var lavere enn 35, referanseverdien er lavere enn 35.
Jeg vurderer å prøve glutenfritt. Men jeg er forvirret!
For blodprøve viste at min vevstype utelukket glutenreaksjoner. Kan jeg alikevel være hyperfølsom for gluten? Er det mulig?
Jeg går rundt med en h**** rygg, har gjort det halvannen uke. Skal til legen neste uke. Håper ikke det er prolaps (sage trær med truger på beina, på fjellet, og en liten vridning med kroppen mens man står der bredbent som en annen and...vel, vel!:mad:) eller noe annet tull.
Så en slik liten ting, Anisa, det kan jo også kanskje gi utslag i det alminnelige velvær, og helbred, vil jeg tro?
-
Sv: Westhroid
Du behøver ikke være forvirret Vigdis kys1
Glutenfrit er generelt hæmmende over for alle mullige autoimmune/inflamatoriske kroppens reaktioner på "sig selv". Tillige med, at jo færre kulhydrater, jo mere thyroxin til kroppens celler. Plus - kroppens energiomsætning vinder også på dette skifte.
Når jeg i dag får et måltid med brød og pasta, bliver jeg først "underlig" af at kroppen dirrer indvendigt og efterfølgende bliver jeg bare så træt, med snært af brain fog. Jeg er ikke overfølsom over for gluten, men når man normalt ikke spiser glutenholdig mad - og får sig en lille "undtagelse", kan jeg først for alvor mærke, hvor kraftig en insulin-reaktion den fremkalder. Og hvor ubehageligt det føles. Og hvor længe jeg kommer mig efter gluten-måltidet, før jeg er mig selv igen.
En gang imellem dog, spiser også jeg et stykke godt brød eller et rundstykke. Men så skal de være bagt af durum-mel og med fordej, samt langtidshævet. Et stykke kan jeg, men to stykker... og så starter insulin-cirkus forfra igen, + (over)løs mave/luft op til et par dage efter. Selv om det kun sker, fordi jeg er blevet afvænnet, kan jeg ikke rigtig se, hvorfor jeg skulle bruge ressourcer på en forfra-tilvænning, når der findes så meget anden god mad at spise.
Vigdis? Hvis brusken i din ryg er ved at gendannes (muligvis som følge af, at du nu får de nødvendige hormoner), er det du oplever muligvis en slags "vokseværk"...? Men hold hele tiden øje og vær opmærksom på, hvordan du rører dig (kender det fra mig selv før i tiden), så du ikke vågner en skønne morgen med en prolaps dinglende udenpå rygsøjlen (talemåde). Kender du ikke en god kiropraktor? Sådan en har jeg gudskelov og afsted kommer jeg fire gange om året, uanset om ryggen beder om det eller ej. vink11
Tilføjelse: jeg spiser ikke kun glutenfrit, men også lavkarbo, med kartofler som eneste undtagelse. Så når jeg beskriver mine reaktioner på gluten - dækker ´beskrivelsen selvfølgelig også undtagelser fra både gluten og lavkarbo. Jeg har ingen logisk forklaring på, hvorfor virker kartoflerne ikke insulin-fremmende på mig. vedikke1
-
Sv: Kosthold med Vigdis
Mye nytt å lære ja! Synes kiropraktorer er skumle (gikk til en etter fødsel og bekkenløsning). Lyden av de knekkene er uhyggelig! Tror jeg sitter litt på en ergometersykkel som støver ned i stedet (orker ikke dra og trene der jeg pleier, så så veldig mye annet enn å sykle i luntefart er det vel ikke å gjøre før det bedrer seg!)
Men det med mat er spennende.
Når du ikke spiser brød/kornprodukter av de vanlige fire slagene (bygg, hvete, havre og rug). Hva spiser du da for å bli mett? Å spise uhorvelige mengder med kjøtt og fisk blir skrekkelig dyrt! Selv spiser jeg veldig mye frukt og grønt, kjøtt, fisk, litt mørk sjokolade, litt frø (tåler ikke nøtter), potet, ris av og til linser/kikerter og mye kornprodukter (finske rugknekkebrød og havregrøt for mitt vedkommende siste måneder).
Korn er jo en del av skandinavisk og europeisk matkultur,så hva putter vi inn i stedet uten å bli helt blakke? Noen land i Europa har to varme måltider pr dag. Hva blir nytt? Hirse? Bokhvete? Sesamfrø? Solsikkefrø, (Det reagerer jeg på) linfrø?
Mat er spennende. Det berører så mange sanser. Lukt og smak berører minner, gode som dårlige. Så hva foreslår du om jeg skal ta noen måneders hvile fra gluten?
Og, det glemte jeg: Flere skriver også om kutt i melkeprodukter?
Hva med dem? Jeg elsker å lage indiske sauser med youghurt, gresk dessert: youghurt med honning, for ikke å snakke om all verdens vidunderlige oster (holder på med en dansk en, nå, Anisa!). Melk sluttet jeg å drikke etter amming, har bare 50/50 melk/kaffe om morgenen. Bruker du melkeprodukter?
-
Jeg må komme tilbage senere. Skal afsted nu, men hvorfor kigger du ikke på disse links i mellemtiden?
Og nej, ingen mælk, med undtagelse af lidt 24-timer/syrnet som ferskost, creme fraiche eller yoghurt. Men så skal de være u-homogeniserede, ellers bliver jeg bare syg i flere dage. Homogeniseret mælkefedt er slynget (centrifugeret) til så små fedt-mælkefedtklumper, at de kan trænge igennem tarmvæggen og direkte ind i blodstrømmen, uden at være "rigtig" fordøjet først. Og så får mit immunsystemet travlt, i stedet for at gøre andet arbejde. Jeg bruger også piskefløde til kaffen. Den må ikke være homogeniseret, da den så ellers ikke vil kunne piskes til flødeskum. :mrgreen:
-
Jeg kan si litt om det jeg spiser nå for tida. Jeg spiser gamle ursorter med "mel og korn" som ikke er i slekt med det vi forbinder med korn. Hvete, havre, rug og bygg inneholder gluten. Jeg spiser glutenfri havre, samt amaranthkorn (frø), quinoafrø, hirse og bokhvete (som ikke har noe med hvete å gjøre).
Alle disse gamle sortene, som folk høyst sannsynlig samlet og spiste i steinalderen, er meget rike på mineraler. De er uten gluten, og har lite eller ingen B-vitaminer. Så B-vitaminet bør tilføres for å få en balanse i forhold til maten jeg spiste tidligere. Amaranthfrø har forøvrig blitt endel av ernæringen til astronauter på tur! Det sier vel litt om at de er gode på viktige stoffer for kroppen vår.
Jeg tror at vi trenger noe stivelse og karbohydrater. Men ikke så mye som Statens erneringsråd anbefaler "Karbohydrater bør utgjøre 50-60 E%. Anbefalt nivå til planlegging er 55 E%". Wilson anbefaler 30-40 % helkorn av bokhvete, brun ris, byggkorn, havre, quinoa, amartant og noe annet jeg ikke klarer å oversette. Og det er jo noe annet enn 55% som er pizzabunner, hvit pasta, hvit ris og loffaktig brød, ikke sant? Som er nærmere sannheten for de fleste europeere, og ikke særlig bra ernæringsmessig.
Jeg spiser glutenfrie havrekjeks som jeg lager selv, samt enkelte dager havregrøt. Jeg putter quinoa, hirse, bokhvete og amaranth inn i supper og annen mat for å ha en liten andel av hvert måltid med stivelse og karbohydrater. Jeg lager enten en kjempeenkel suppe (kjøtt eller fisk og grønnsaker pluss litt stivelse/karbohydrater og litt fett) eller omelett med grønnsaker og litt fisk eller kjøtt i som et av måtidene hver dag. i tillegg til et middagsmåtid med familien min. Jeg legger stor vekt på mye grønnsaker, og et stort utvalg av grønnsaker. Frukt har jeg minsket inntaket av.
Jeg tror fett er viktig. Jeg forsøker så godt jeg jkan å få et rikt utvalg av fett i kosten: fett fra smør fra kua, olivenolje, Omega-3 olje fra fisk eller kapsler, fett fra kjøtt, fett fra oljer som inneholder Omega-6 osv.
-
xx8 Jeg tar av meg hatten for det kostholdet der, les og lær får jeg nesten lyst til å skrive! For det intrykket jeg sitter igjen med her inne, er at de som er litt bevisste på kostholdet, og det vil i de fleste tilfeller også si begrense inntaket av de kjappe karbohydratene, ofte virker mere fornøyd med helsen sin, enn de som sitter på gjerdet ennå. Det heter seg at det tar 30 år før ny viten blir en sannhet, i mellomtiden "må" (vel, man må vel egentlig ingenting:wink:) man forsøke seg litt frem på egenhånd, hva som passer ens egen kropp best : ) Datteren min er svært kostbevisst, får også topp karakterer på univeritetsvivå, beklager om jeg "skryter" men altså en høyst oppegående ung kvinne:) Hun vet også mye om hva som kan være gunstig å spise, og hun og hennes like/mest bevisste venner spiser omtrent akkurat som deg : )! Selv etterstreber jeg d samme kostholdet, men min viljestyrke er ikke alltid like sterk:cry: Nå tør jeg ikke engang fortelle hva jeg sitter og spiser mens jeg skriver dette:oops: Men det du fortalte var inspirerende/motiverendehjertflag1
-
Hei usikker :D:):lol:
Ikke ha dårlig samvittighet! Det er aldri en farbar vei! Det er ikke lengre siden enn september at jeg drakk litt alkohol, spiste litt sukker og drakk kaffe. Men jeg tror at dersom du lytter til kroppen, så kan det hende at søtsuget egentlig handler om magnesium, som en skrev, eller fett. Eller at du har det som meg, jeg hadde kjempelav hypoglykemia. Da jeg startet med Cortef og Wilsons matråd, kunne jeg spise 8 måltider hver dag. Mannen min sa at han kunne ikke se forskjell på de små mellommåltidene og de tre store hovedmåltiene, for de var alle (7-8) omtrent like store. Nå holder mathungeren på å roe seg ned, så jeg regner med at snart er jeg i stand til å ha mellommåltider som bare er en liten smakebit med karbo/protein med liten paprika/tomat til. Jeg har skeiet ut med to kakebiter i denne tida, og kommer til å bevisst skeie ut et par ganger til i juletida (Norges beste baker er fransk og holder til i Oslo).
Nå koster det meg ingenting å holde denne linjen! Resten av familien spiser pepperkaker, og jeg klarer å holde meg unna. Alkohol frister ikke lengre. En venninne av meg sa hun hadde funnet en kaffeerstatning, Rooibooshte med melk eller fløte. Jeg forsøker å finne frem til gode teblandinger, skal mikse noen selv etterhvert.
Jeg tror at noe av hemmeligheten er å lage god mat. Slik som Carros matlogg her på forummet vitner om. Leke litt med maten når energien kommer tilbake, lage noe som både er en lyst for gane og øyne. Belønne deg selv med god mat uten at du tømmer lommeboka! Det kan være så enkelt som 1-2 kyllingfileter og en squash, litt matyouhurt, krydder, vann og salt. Kokes, og kjøres med stavmikser. Deilig suppe!
-
Beundringsverdig!! Skulle gjerne men kjenner meg mer igjen hos usikker, kransekake til kaffen? burde latt vær men den er så fersk og seig og god.
Ellers er jeg ganske bevisst på kosthold men ikke så effektiv, Skulle gjerne!
-
Da jeg ble skikkelig dårlig i binyrene, ga det seg selv! Jeg kunne lært meg å stå på hendene om noen overbeviste meg om at det var veien ut! Jeg kommer nok ikke til å stå på så fastspikra kosthold resten av livet om jeg ikke må. Det er jo mye som er godt da, kald øl, et glass god vin, en god dessert osv :D
-
Jeg må bare innrømme at jeg er grønn i forhold til nøyaktig hva som er fy og ikke, ingenting virker ordentlig men jeg sluker råd og tips, syntes generelt at mat er litt kjedelig, har lett for å dytte i meg noe som stiller den værste sultfølelsen(jeg vet det er fy) har ingen stor apetitt på mat kunne gjerne ønske at jeg slapp å spise men jeg må skjerpe meg og har en god del prøving før jeg finner noe som funker, kan hende det da blir mer ålreit å spise. Før jeg ble operert for 18 år siden spiste jeg alt jeg kom over (nesten). Kan hende det har noe med at jeg konstant føler at hele michelin fasongen min dytter på helt opp til ørene. Kansje jeg burde begynne med noe enkelt og håpe matlysten kommer etterhvert. Noen av Dere som har et råd om noe fornuftig enkelt som kan smake litt? Gjør ikkeno om det er ensformig for jeg er av den typen som spiser det samme helt til jeg blir lei og finner på noe annet. For tiden er det jeg dytter i meg Inger`s rugbrød med nype marmelade.
help1