Hei!
Tenkte å fortelle litt om min vei frem til hashimotos diagnosen.
Det begynte med at jeg gikk igjennom en periode med mye stress og forandringer i livet. Jeg begynte å føle med deprimert og konsentrasjonen min ble dårligere og dårligere. Jeg begynte å få store problemer på jobben, følte at jeg satt i en tåke hele tiden. Så fikk jeg etterhvert mye hjertebank, var veldig urolig og engstelig. Sov dårlig. Oppsøkte legen min, hun mente jeg hadde en stressrelatert depresjon og var utbrent. Jeg ble sendt hjem med antideppressiva og div. annet uten at en eneste prøve ble tatt.
Pga. antideppressiva la jeg på meg 15 kg på 3 mnd, jeg var sykemeldt og følte med ikke bedre - faktiskt fikk jeg mere angst av medisinene.
Det ble tilslutt tatt en blodprøve hvos TSH og T4 ble sjekket men ikke antiTPO. Disse prøvene var "normale" og de påfølgene 1,5 årene fikk jeg totalt 12 ulike typer medisin. Jeg sa opp jobben min fordi jeg ikke følte at jeg kunne mestre den. Flere antideppresiver, angstmedisin, beroligende sovemed.,beta-blokkere og til og med antipsykotika! Følte at jeg bare gikk i tåka hele tiden. Konsentrasjonen ble værrre og værre, jeg begynte å skjelve veldig på hendene, hadde merkelige temperaturforandringer i kroppen og var veldig sliten. Tilslutt bestemte jeg med for å slutte med all medisin, følte at jeg bare ble dårligere av den. Når jeg hadde sluttet ble jeg faktisk bedre men endel av symptomene forble. For snart 2 mnd siden gikk jeg til legen min å sa at jeg VET at dette ikke bare er noe psykosomatisk/psykisk, jeg kjenner det på kroppen. Du må ta flere prøver. Da tok hun ny stoffskifte prøve som viste at stoffskiftet var blitt drastiskt lavere fra sist - i tillegg en Anti-tpo på 1300!
Endelig en forklaring på ting.
Men tenk at jeg i 2 år har fått så sinnsykt mye farlige medisiner, masse bivirkninger og nye problemer pga. dette. Tilogmed måtte jeg slutte i jobben min pga. konsentrasjons problemene og jeg var selv overbevist om at jeg holdt på å bli "gal".
Ville bare dele min historie med dere.
Håper legene blir flinkere til å tenke på stoffskifte sykdom når de får inn pasienter med slike symptomer.
Klem fra Caroline - som håper på å endelig kunne bli litt bedre med riktig behandling.