Tjernobyl. Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer
Viser til side 6 i tema "Hårmineralanalyse" der jeg skrev en liten intro fra en artikkel i en lokalavis, Nytt i Uka av 6. juli 2005 vedr senskader av atomnedfall.
Nå ser jeg i siste bladet "Thyra" nr 2/05 at de har et langt innlegg om nettopp dette, og artikkelen jeg viser til har nok hentet stoff derifra. Nå antar jeg at de fleste av dere er medlemmer og har bladet. Men JEG hadde glemt at jeg hadde lest dette!
I bladet er det referert en pressemelding fra NTF 7. april 2005 som krever at helseministeren tar tak i situasjonen. Dette har ikke skjedd pr 6. juli iflg Nytt i Uka, og jeg referer det som her kommer frem:
"EN GLIPP AV HELSEMINISTEREN (innlegg av Lars Olausen)
En glipp! sier departementet, som lover et snarlig møte med Thyreoideaforbundet om denne saken, da Nytt i Uka spør helseministerens kontor hvorfor Ansger Gabrielsen ikke har svart på henvendelsen fra Thyreoideaforbundet.
E-posten vi fikk fra rådgiver Knut Forr Børtnes lyder slik: Hei, her har det nok skjedd en glipp. Thyrieoideaforbundet vil ganske snart bli kontaktet for et møtetidspunkt.
-Kjempebra. Dere greidde det vi ikke har greidd til tross for flere purringer, å få svar. Dette var hyggelig og vi ser frem til møtet med departementet sier Elisabeth Rusdal i NTF.
At disse spørsmålene er brennaktuelle leser vi også i svenske Dagens Nyheter 29. juni. Der melder de om forhøyede målte verdier av cesium i drikkevann. Det er dette stoffet, cesium 137, Thyreoideaforbundet også er opptatt av. De målte verdiene er lavere enn det som en anser som farlig, men de svenske myndighetene følger med utviklingen, meldes det".
:) Vel - det var det. Hvis det er noen som er interessert og som ikke er medlem så anbefaler jeg å få tak i "Thyra". En omfattende artikkel der. Må vel kunne få tilsendt et enkelt blad selv om man ikke er medlem?
Ellers så kan man jo stille seg spørsmål om dette vil hjelpe oss på noen måte? Å få økt fokus på dette mener jeg. Men i og med at de også stiller spørsmål og VIL HA SVAR på hvorfor Levaxin IKKE virker på alle, så kan vi jo håpe på alternativ etter hvert. Men det vil nok uansett ta tid i byrokratenes forumer.
Re: Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Yvette
Ellers så kan man jo stille seg spørsmål om dette vil hjelpe oss på noen måte? Å få økt fokus på dette mener jeg.
Det vil kanskje ikke hjelpe så mye for oss som alt har sykdommene, vil nok mest hjelpe kommende generasjoner. Det kan være med på å se nærmere på hva effektene av radioaktiv forurensning gjør med mennesker. Det kan også vise oss hva vi bør gjøre etter en ulykke med et kjernekraftanlegg, eller etter bruk av atombomber.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Yvette
Men i og med at de også stiller spørsmål og VIL HA SVAR på hvorfor Levaxin IKKE virker på alle, så kan vi jo håpe på alternativ etter hvert. Men det vil nok uansett ta tid i byrokratenes forumer.
Godt at de begynner å stille spørsmål og ikke lengre feier det under teppet. Det vil etterhvert tvinge myndighetene til å i det minste komme med et svar.