-
Hvilke prøver bør taes ?
Hei til dere alle som skjønner på prøver, verdier og referanseområder!
Må si at æ er mektig imponert hvor mye dere kan! Selv leser innlegger med prøver ++ og klarer ikke å skjønne hva æ leser og slett ikke å huske det etterpå!
Skal til lege om to dager og lurer på om noen kan hjelpe meg ang. hvilke prøver jeg bør ta? Ser av lab. utskrift at S-FT4 og TSH er sjekket regelmessig.
1.okt. 2004 ble følgende sjekket;
s-ft4 (11-24) 20M
S--tsh (0,3-4,5) 3,0M
S-Kobalamin (150-650) 708M , to uker etterpå 609M
Glucose venøst(4,2-5,7) 5,1
HB (11,5-16) 15,7
Hvite (5,5-12) 7,8
S-Alat (10-45) 30
S-Asat (15-35) 22
S-Ferritin (15-250) 83M
S-Folinsyre (>6,0 nmol/L) 14,3M
S-Kalium (3,5-5) 4,4
S-Kreatinin (53-124) 93
S-Natrium (135-147) 140
SR (<15m<20k) 2
8.juni.2004 ble disse sjekket:
S-Anti Tg (ny m) <20
S-Anti TPO (<100) >3000M
S-TBG,tyroksin (12-28) <20
S-Tras, Thyreoi ( <1,5) <1,0
S-Trijodthyroni (1,2 - 2,7) 1,7
S-Tyroksin (60-150) 140
Hva er sjekket og hva bør sjekkes mer? Har lest i blåboka hos Furst men, som sagt, klarer ikke å lære dette. :oops:
Eneste æ tror æ skjønner er at æ har autoimmun thyreoiditt, siden anti tpo er 3000.
Har vært sliten og trøtt over en måned, litt bedre siste to uker. Har delvis fulgt Lindon diett. uff , æ mener Fedon Lindberg, er fæl å snu ordene..
Har tenkt på binyre tretthet, hvilke prøver må taes for det?
-
Prøvene viser nok thyreoditt ja.
Men det er antagelig i startfasen siden funksjonsverdiene ikke er så rubbet.
Du leste på Furst at slike verdier fører til hypothyreose i løpet av få år ? Leste du infobrev også ? flere brev med nyttig info der, feks nr.57.
Nå skal man jo ikke spå - især ikke om framtia, men din situasjon veit dem jo ikke hva dem skal gjøre med, om jeg er up to date ?
Kanskje du får "en vente og se" ?
Dem merker seg nok antistoffene, men de tror ikke at du merker noe til dette fordi funksjonsprøvene ikke er så helt ute, og da har melodien til nå vært "VI" venter.
Om dette skjer kan du kanskje spørre hva dem vil gjøre med symptomene ?
Binyretretthet kan kreve mer komplisserte prøver, men cortisolprøver tas nå ved at man analyserer vattpinner som det er tygget på.
-
Beklager Finn , men viste bare siste års prøver. fikk diagnose fire år siden og tar 100 Levaxin pr dag, men er ikke bra. Har tenkt å be om Armour.
-
Disse prøvene viser en TSH på 3 med ft4 på 20 ikke sant?
En anne gang ble av en eller annen mystisk grunn toatlt t4 og totalt t3 tatt. Totalt t3 er i nedre halvdel, og kan forklare trøttheten og at du ikke kan konsentrere deg.
Hvis du har en så høy TSH som 3 (anbefalt er jo 1 eller elavere) kan det jo være årsaken til at antistoffene er så høye, de går ofte ned ved riktig medisinering.
Ved høye antistoffer virker ikke levaxinen, men man må ta mer enn man vanligvis skulle (altså må man få ft4 og ft3 ganske høyt i referanseområdet)
Et annet knep er å begynne med selentilskudd 200µg om dagen.
For det lave t3 ville jeg trengt liothyronin.
Spør legen om du kan begynne med det. En kvart av en tablett to ganger om dagen, 4-5 timer fra heverandre. Ikke mer .
Og ikke senke levaxindosen, for TSH er allerede for høy. Du burde forresten først fått øke levaxinen til TSH er 1.
nora
-
takk nora
tsh er 3 og ft4 20 , men disse er tatt nesten et år siden. og da var æ helt ferdig.
men er det normalt at man sjekker bare tsh og ft4 regelmessig og ikke noe annet?
f3 er det trijodthyroni? synes å har lest at f3 bør også sjekke regelmessig.
blodrøve tatt 5.8 2005 viser tsh 2 og ft4 på 17. da hadde æ vært sliten 3-4 uker og er det fremdeles.
-
Har du ikke nyere prøver å vise ?
Prøvene du viser mangler samstemthet og det er all grunn til å ta prøver ganske ofte til de blir bedre.
Det er ikke nødvendig med legetime, bare ring og si til legen at du kommer for å ta blodprøver. Det går helt greitt.
fT3 er fritt Trijodin (3-tallet fordi tre jodatomer er bundet til trijodinmolekylet). Liothyronin er handelsnavnet på tablettene som inneholder rent T3 - det er til å bli forvirra av ja.
Når alt er stabilt og velfungerende holder det nok å sjekke TSH og fT4, og viss disse er helt fine er det ikke grunn til å sjekke noe mer. Men dette er jo ikke din situasjon da - du burde følge utviklingen i bloldet og sammenholde reultatet med symptomer og dose. Slik kan du få erfaring og kanskje dosere riktigere og få det bedre ?
Hvem vet ?
Om dine prøver fremdeles viser høy fT4 og lav fT3 så kan løsningen kanskje være et tillegg av Liothyronin, men etter min mening må den syntetiske medisinen du allerede tar, virke godt på deg. Det vil si at kroppstemperaturen og vektutviklingen nærmest er normal. Det hjelper ikke å ha et høyt fritt T4 hvis de bare svever rundt der og lar seg måle, men ikke virker ?
Om disse to siste punktene ikke er normal, så virker ikke de syntetiske hormonene godt nok, og da ville jeg prøvd Armour.
Eller
-
n`finn takk!
er min f3 lav? den siste prøven ble nok tatt 5.8 og ft4 var 17 og ths 2. dosen har vært det samme ihvertfall to år hvis ikke tre, husker ikke riktig.
så du ser ikke sammenheng med prøvene ? Det var det æ lurte på om hva disse prøvene sammenlagt skulle vise...
-
-
Jeg kan ikke se at du har målt fritt T3. Du har målt total T3 (TT3) og denne ligger "under mitten" i området. Det er likevel den frie delen av T3 som best gjenspeiler situasjonen. Man kan ikke vite, men basert på TT målingen er nok denne også for lav.
Det er av betydning for det å måle både denne og fT4 en tid for å se hvordan de utvikler seg.
Vi som spiser fremmedthyroxiner kan ikke forvente at kroppen skal behandle disse akkurat likt som de vi engang hadde. Om dem gjorde det, så hadde vi jo ikke skrevet her ?
Altså virker de ikke like godt og da må vi ha noen fler av dem ?
Da må også fT4 og fT3-verdiene ligge litt høyere enn for "normalbefolkningen".
Kjertelen produserer ikke mer og Levaxinspisere erstatter bare T4 - ikke det kjertelen produserte av T3. Dermed må de spise litt mer T4 for å lage samme mengde T3 som før. Begge disse forhold fører til at det blir flere thyroxiner i blodet, og TSH må nødvendigvis da bli lavere, og fT3 og 4 høyere. Gjerne opp mot max.
Men mange forhold i kroppen kan gjøre det vanskelig for noen å ha en så høy dose. Thyroxiner driver ikke bare med forbrenningen, mange andre forhold i kroppen regulerer seg etter thyroxin-nivået.
Antagelig var det dette ikke jeg klarte når jeg gikk på Levaxin.
-
En TSH på 2 er ikke bra når man går på levaxin, skal være rundt 1 eller lavere.
(men det fins noen som er ok med en TSH på 1,5 )
Du er også sliten, og det bekrefter underdosering.
Det var din totale t3 som var i nedre halvdel.
Du trenger en ny prøve med frie t4 og t3.
Det vil vise om ft3 er lav den også.
Totale er ikke særlig pålitelige (viser ofte høyt tall) men du har lavt og den frie kan være enda lavere.
nora