Har noen av oss for lite eller for mye binyrebarkhormoner?
Vi har snakket mye om, og det er skrevet mange sider om sliten binyrebark, stiv binyrebark osv. Men det er ikke så lett å ta greie på hva en egentlig har, om en har noe av dette. Og leger og endokrinologer har i alle fall ikke peiling...
Noen snakker om Addisons forårsaket av autoimmunitet. Også Cushings, pseudo-cushings? Og cyclic cushings?
Skjønner at jeg skjønner lite...
Og jeg skal ta en døgninnsamling av urin til en meget lite samarbeidsvillig endokrinolog, så jeg lurer fælt nå... I første omgang så lurer jeg på når det er best for meg å ta prøven. Og da burde jeg jo selv vite hva jeg mistenkte mest, og det har jo vært for lite binyrebarkhormoner, men nå er jeg blitt usikker, spesielt pga ubehagelig møte med endo'en. Har ingen tabbekvote for å si det sånn...
Snille Shanita som selv holder på å utredes for Cushings (cyclic?), har gitt meg denne linken:
http://www.goodhormonehealth.com/forpat ... ctions.pdf
Og jeg har jo som vanlig symptomer på det meste.... :shock:
Men noe mer enn annet?
Sitat:
AM I HIGH?
- Weight gain
- Acne
- Anxiety increase/mood swings/irritability
- Euphoria/more energy than usual
- Very few aches and pains
- Tasks seem easier
- Insomnia/inability to stay or fall asleep.
- Energy levels that âperk upâ after sunset.
- âSpeed talkingâ â mind is going faster than your brain can process the thoughts to
speak them.
- Water weight gain â edema
- High blood pressure
- High blood sugar if diabetic
Vil jo alltid legge på meg, helst før menstruasjon.
For noen år siden fikk jeg flere og flere kviser, var ikke engang plaget i pubertet.
Angst og humørsvingninger og irritabililtet har jeg veldig mye av uka før menstruasjon.
Eufori? Nei, aldri mer i alle fall. Ikke mer energi heller. Men "dellerisk" uka før mens.
Nei, har alltid mye verk og vondt, bortsett fra hvis det har vært veldig varmt i flere måneder. Jo, har da likevel vondt i hodet.
Neida, oppgaver er aldri lettere.
Men søvnen er jo nesten totalt fraværende uka før menstruasjon, hvis jeg ikke bruker flittig progesteronkrem m.m.
Energinivåene har alltid steget sent på kvelden.
Neida, ikke så energisk i snakketøyet heller.
Får vel mer vann i kroppen uka før menstruasjon.
Aldri høyt blodtrykk.
Blodsukkeret vet jeg ingenting om.
Ut fra dette kan man vel si at jeg kanskje kan være litt "høy" uka før menstruasjon, ellers ikke. Så hvis jeg mistenker helst for lav hormonproduksjon, kan ikke dette være rette tiden å ta prøven. I dag er menstruasjonens siste dag.
Sitat:
AM I LOW?
- Nausea
- Weight loss
- Depression
- Lethargy
- Extreme fatigue
- Muscle/joint pain
Nausea? Kvalme? Ja, veldig ofte i mer eller mindre grad. Alltid de første timene etter jeg har stått opp. Og verre jo tidligere jeg står opp.
Vekttap kun tre uker i oppstart av Armour. Var så kvalm at jeg ikke klarte å spise.
Deprimert er jeg jo til tider, det øker i takt med utmattelse og smerter og søvnløshet. Men det er vel like mye fortvilelse.
Lethargy? Har ikke peiling på hva betyr. Leter i online ordbok: weakness, inactiveness, inactivity, inertia. Jeg tenker da på apati som er å lese som symptom ved lavt stoffskifte, og ekstrem slapphet, men det kommer egentlig etterpå.
Ekstrem utmattelse: JA.
Og muskel-og ledd-smerter.
Så jeg er nok aller mest lav ja. Selv om vekttap passer veldig dårlig på meg. Og det med søvnen gir jo full klaff på høy. Så dette er ikke entydig for min del.
Når er man da lavest i en månedssyklus?