Mageondter pga lavt stoffskifte, autoimmunitet, undersøkelse
Halloisann.
Lurer litt på hvor mye mageondter vi kan få pga lavt stoffskifte, evt autoimmune sykdommer og hvordan vi kan påvise noe av dette.
Magen min er jo totalt på tur, på så mange måter.... Halsbrann, forstoppelse, diare, kvalme, mye luft i magen, kolikk-smerter? ...
Den siste måneden har vært helt forferdelig. Legen forstod visst endelig noe av det, så han sendte meg til undersøkelse. (Kanskje fordi han også hadde tatt en bakterieprøve som var negativ...?)
Har tatt gastroskopi - er det det det heter? Slage ned i magen. Huff og huff, som jeg brakk meg. Trodde ikke det skulle være så ille, de sa det var verst første kneiken, men det ble jo bare verre og verre. Tror kanskje ikke lokalbedøvelse-sprayen i halsen virket som den skulle? Har problemer med riktig reaksjon på bedøvelse til tider. Pustet så rolig jeg kunne og forsøkte å slappe av, men brekningene ville ikke stoppe, så de måtte til slutt gi noe beroligende. (De sjauet også temmelig mye, hørte de ikke kom ned i ett eller annet, men jeg vet jo ikke om dette er vanlig...)
De tok noen biopsier. Jeg var jo helt i koma, hadde ikke sovet natta før, så jeg gikk hjem etterpå jeg. Skulle visst ventet på legen... Men han ringte meg opp. Måtte komme opp hvis jeg fikk brekninger, tror jeg han sa, var fremdeles bortreist. Så måtte jeg kontakte legevakta hvis jeg begynte å blø bakveien, tror jeg han sa, for at jeg hadde økt blødningstendens. Han må ha tenkt på ITP'en. Men er den liksom ikke under kontroll nå? (Hm... blødde mange timer etter tanntrekking, og tannlegen sa én time...)
Vel, under undersøkelsen fant han i alle fall at jeg hadde dårlig lukkemekanisme i - hva blir det? magesekken/spiserøret? overgangen?
Så skal jeg tilbake til - endoskopi? Huff og huff, den sier de er verre. Ja, ja, kan jo ikke få brekninger da i alle fall...
Men jeg lurer litt på hvilke tilstander man kan få egentlig? Ser flere av dere har noen diagnoser, men jeg forstår ikke hva de innebærer, og om slikt vil bli avdekket ved en slik undersøkelse. Nå får jeg vel visshet ang Cølliaki, eller...?