-
Gravid og høy TSH
Hei, er helt ny her inne. Er endelig gravid i femte uke med prøverør.
Har siden i høst blitt behandlet med Levaxin for lavt stoffskifte.
Før jeg ble gravid, altså for to mnd siden, var TSH 1,4, men i dag fikk jeg vite at den har steget til 8.1 :shock:
Jeg ble livredd, har mistet to ganger tidligere(da visste jeg ikke om at jeg hadde lavt stoffskifte).
Har tatt 25microgram daglig og 50microgram lørdag og søndag. Nå skal jeg ta 50microgram daglig og kontroll igjen om tre uker.
T4 og T3 ligger innenfor normalen.
Det jeg lurer på er om det er stor sjans for at jeg mister igjen når TSH er såpass høyt, eller om det sannsynligvis vil gå bra siden det ble oppdaget tidlig i svangerskapet?
Jeg er helt grønn på dette med stoffskifte, så håper noen av dere erfarne kan gi meg noen svar.
-
Eg kan ikke sie noe om sannsynligheten for at det går bra, men det høres ut som om du får oppfølgning denne gangen og det bør iallefall øke muligheten for at det skal går bra.
Eg økte med 25 mikrogram Levaxin pr. dag i starten og tok prøver hver 4 uke. Min graviditet forløp helt ukomplisert og dattera min er helt normal med 10 fingre og 10 tær.
Lykke til :d
-
Takk for det!
Så bra at det gikk så fint med deg og datteren din!
Håper virkelig det går bra denne gangen og at skaden ikke allerede er skjedd med den høye TSH'en. Huff, kjenner jeg er engstelig :(
-
Jeg er i samme situasjon som deg, er 9 uker på vei og TSH min har også steget.
Er i samtale med Egil Haug på Aker og han sier jeg må øke medisinene mine med 20-30% de første 8 ukene. så nå går jeg på 125 mg daglig.
Hvordan er formen din ellers??
JEg er grenseløs trøtt og slapp. er svimmel og litt lavt blodtrykk...
Kvalmen forsvant etter 1 uke så det var veldig deilig
Ellers er jeg i fin form :)
klem
-
Er også trøtt og slapp, ømme bryster og verker litt i ryggen, men ellers i fin form. Har heldigvis ikke vært særlig kvalm.
Skal på ultralyd i uke syv eller åtte. Både gruer og gleder meg.
Krysser fingrene for at det går bra med oss begge!
-
du får skrive her inne så kan vi følge hverandre :) dele erfaringer..
snakk om ømme bryster.. blir gal jeg, kan nesten ikke ligge på den ene siden. HEHE :lol: Heldig du som skal til ultralyd så pass tidlig...
Får se hva som skjer med meg når jeg skal til legen den 23 april.
-
Ja, skal jeg gjøre :wink:
Når man har vært gjennom prøverør blir man fulgt opp med tidlig ultralyd.
Skulle egentlig bare mangle så dyrt som prøverør er.
Jeg kan nesten ikke ligge på magen lenger pga de ømme brystene, he he.
Lykke til hos legen!
-
Får du mer Levaxin nå? Det er jo vanlig å trappe opp litt i svangerskapet. Jeg tror ikke du kommer til å miste bare på grunn av at TSH er høy, og 8 er vel ikke så ekstremt etter hva jeg har skjønt. Hvis de andre verdiene er ok skal man visst ikke se så veldig på TSH når man er gravid. Men jeg håper du tar blodprøver ofte og får oppjustert levaxindosen hvis det er nødvendig.
Lykke til!
-
Takk for det!
Ja, har trappet opp til 50mcg daglig istedet for 25mcg mandag til fredag og 50mcg lørdag og søndag. Så det er jo ganske mye, men endokrinilogen ville ha TSH ned så fort som mulig.
Tok nye blodprøver på lørdag og TSH var gått ned til 6,5 fra 8,1 på ti dager. T4 var på 14 og T3 på 3,4
Skal ta nye blodprøver neste uke.
Eneste er at jeg er plaget med tungpust, men endokrinologen mente jeg likevel skulle fortsette med samme dosen.
-
Hvordan går det nå Sigrid?