Noen som har prøvd eller har kjennskap til reiki?
Printable View
Noen som har prøvd eller har kjennskap til reiki?
Reiki er er helbredelses form (Healing). Jeg vet ikke så mye om det. Har ikke prøvd å bli healet av noen, bare lest litt om det for lenge siden. De som blir "utdannet" til healer gjennom dette har betalt gode penger for å komme seg gjennom alle kurs osv. Og om jeg ikke tar feil betaler de noe av de tjener til dem som startet denne formen for "healer training".
Ja, jeg leste også noe om det. Det er vanligvis tre kurs som varer i ca to dager, de koster rundt 2000-5000. Jeg synes det høres interessant ut, men også merkelig. Er det virkelig mulig å lære healing på den måten? Det er en energi eller noe slikt som blir aktiviert på kursa slik at man kan helbrede seg selv og andre. Det fins tydligvis mange kurs, og hvem som helst kan lære dette. Men fins det noen som har opplevd at det virker på dem?
Heh. Kanskje jeg skal krabbe ut av skapet?
Jeg er ikke-praktiserende Reiki-master (hvilket ikke betyr veldig flink, sjef eller noe fancy, bare at man har rett til å lære det bort).
Og det har ikke kostet meg et rødt øre.
Men master aldri så mye,, jeg mangler praksis, for jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg tror på dette eller ikke. Barna kjenner "noe", og eldsten ber meg prøve "de derre greiene" rett som det er, mannen min, skeptikeren og kynikeren, ber meg ta en runde med hendene når musearmen kryper opp i nakken, og veiver fornøyd med armene etterpå.
Han er blitt så omvendt at han også har tatt kurs, og mener jeg burde leie meg et lokale og drive med dette på deltid. Men det kommer jeg ikke til å gjøre.
Så blir jeg litt skremt av det hele, for "noe" skjer, både i mine hender og hos den jeg driver med, så det har hendt at jeg er på nippet til å løpe skrikende til skogs. :? Så det blir mest til husbruk. Faktisk kunne jeg trengt noen prøvekaniner. :wink:
Men det alternative "miljøet" i Norge er langt mer grådig enn i ytlandet, så det er riktig at det pleier koste gryn her hjemme. Dessuten er mange av dem ganske skrudde i toppen, og jeg holder meg langt unna det omtalte "miljøet". Men så finnes det andre, litt mer moderate varianter, som ikke drar på drømmereiser til Pleiadene og som ikke tror de kan helbrede noe som helst. For det kan man ikke - man kan hjelpe til å dra igang kroppens egne prosesser, akkurat som en akupunktør eller homeopat gjør. Tror nå jeg, da. Tror jeg.
Dessuten må klienten være villig til å bli bidra til å bli bra/bedre. Fler enn man skulle tro hegner om plagene sine.
Forøvrig er det mange, mange ute på nett som tilbyr gratis innføring og "innvielse". Spør google om reiki free attunement, f.eks.
Forøvrig mener jeg at en innvielse bare er et rituale som bevisstgjør deg på noe du allerede kan og som gjør at du begynner å kjenne etter. Alle kan, men vi har glemt hvordan. Og det er grader av hvor flink man blir - akkurat som noen er verdensberømte pianister med medfødt talent mens de fleste av oss sjelden driver det til noe større enn Lisa gikk til skolen. Øvelse gjør mester.
Nå er det altfor langt på natt, og jeg skal til Beitostølen om noen timer, så kanskje jeg forteller mer siden.
Men siden jeg først har kommet ut av skapet er det bare å spørre. :D
Forresten må jeg føye til at i England har mange sykehus fast ansatte healere.
Og at hvis en healer sier skråsikkert at haun kan gjøre deg frisk er det smartest å løpe det forteste du kan i motsatt retning. Da er det lommeboken din som lider mest. At man skal betale for andres tid er greit, men det er en annen diskusjon.
Liten avsporing: I Japan bruker de akupunktur i stedet for narkose, til og med på hjerteoperasjoner, med glimrende resultater og mye kortere rekonvalesenstid.
Også kan man lese litt bl.a. her: http://www.altomhealing.no/. Sidene er ikke nødvendisvis knallgode, men det er en del lesestoff der. Greit sted å starte, kanskje. Med forbehold om at det er leeenge siden jeg kikket innom sist.
G'natt!
Hei
Tusen takk for svar, baremei. Så spennende! :) Tror jeg vil prøve et slikt kurs jeg også, i tilfelle det har noe for seg. Jeg tror litt på dette, men som du sier er det nok mange som er skrudd i toppen innenfor miljøet. Det er viktig å være litt skeptisk.
Jeg har prøvd refleksologi og det har hjelpt meg veldig mye, det er kanskje noe litt mer håndfast, men likevel ganske uforklarlig og umulig å forstå. Så når slikt fungerer er jeg nysgjerrig på andre ting også. Det ikke nødvendig å forstå alt og ha et vitenskaplig bevis for alt tenker jeg. Og reiki virker egetlig ganske enkelt å lære utifra det jeg har lest til nå. Man får enegrien aktivisert på første kurset? Det høres merkelig ut? Hvordan skjer det?
Jeg leste også at man kan anvende reiki på seg selv. Har du gjort det, baremei?
Hei baremei :D
Takk for en balansert opplevelse og forklaring av dette. Jeg ble kjempe skeptisk til Reiki, for det å betale for noe som burde være naturlig, virker helt feil på meg. Det er en gave å kunne healing slik jeg ser det. At de som bruker livet til å hjelpe mennesker igang, fortjener de kronene de får er det liten tvil om! Men når det blir organiserte kurs og man skal betale for symboler osv, så mister jeg helt gnisten altså. Jeg er vel som deg baremei jeg snur på helen og løper når tingene blir for skråsikre. For innen dette er det ingenting som er skråsikkert. Og det er vel det eneste sikre ;)Sitat:
Men det alternative "miljøet" i Norge er langt mer grådig enn i ytlandet, så det er riktig at det pleier koste gryn her hjemme. Dessuten er mange av dem ganske skrudde i toppen, og jeg holder meg langt unna det omtalte "miljøet". Men så finnes det andre, litt mer moderate varianter, som ikke drar på drømmereiser til Pleiadene og som ikke tror de kan helbrede noe som helst.
Jeg er litt uenig i at man ikke bør betale for å få reiki (eller annen type alternativ behandling). De som utfører denne typen healing skal jo leve av noe. Og det er jo opp til hver enkelt om man vil oppsøke en slik person og kjøpe den tjenesten som tilbys. Vi betaler jo for andre helsetjenester.
Hvis du tar en titt til på innlegget mitt sier jeg noe om at å betale for andres tid er helt greit. Synes jeg, da. Som du sier: alle skal ha noe å leve av, og for min del må man gjerne leve godt også, hvis andre er villige til å betale.
Men å skulle betale så mye som enkelte tar for "symboler", "gode vibber" eller hva man velger å kalle det byr meg imot.
Skulle jeg tatt i mot folk som "proff" ville jeg også tatt betalt, men ikke for "symbolene" jeg evt. gir fra meg. Tiden min, derimot, den koster, enten jeg mekker pc eller chakraer. :D
Definisjonsspørsmål, men det er så mange rare påstander og ublu priser "der ute" at man kan jo bli matt av halvparten.
Da har jeg meldt meg på kurs. Blir spennende :)