Har vært hos dr. Ridha Arem i USA og om TRH-test
Hei,
jeg er helt ny i dette forumet. Har lest litt og sett at her er det mange i samme situasjon og mye kunnskap. Flott!
Som en kort presentasjon av meg: kvinne 38 år ft. bosatt i USA, gift og har to barn. Har hatt en elendig høst med økende hypo symptomer: utslitt, kvalm, tiltaksløs og likeglad, tok avstand fra sosiale situasjoner, stadig synkende apetitt, eksplosivt temperament, treg mage, smerter i legger, følsom for kulde og varme, håravfall, hodepine osv osv. Etter endel research på egenhånd stilte jeg min egen diagnose, var inne på kris sin blogg, tror jeg det var og kjente meg veldig igjen (imponert av kunnskapsnivået ditt kris og styrken til å holde ut og sloss mot alle disse !&/%$% legene).
Faslegen min her i USA tok faktisk TSH etter at hun noe oppgitt hadde hørt på alle mine symptomer. Hun kjente at jeg hadde en forstørret skjoldb. kjertel, og den bestilte hun UL av også. TSH kom tilbake, men den var bare 2.29, så alt var "normalt". Heldigvis bor jeg i en av USAs kjempebyer, med haugevis av spesialister innenfor de fleste felter. Og så kom jeg tilslutt til dr. Ridha Arem, forfatter av boka The Thyroid Solution. (Anbefales på det sterkeste!! vet ikke om den finnes på norsk. Kan kjøpes på amazon.com)
Fant fram til ham på about.com, Mary Shomon sine sider.
Der ble det tatt ny UL av kjertelen, og så tok han en TRH-test.
Er det noen som har tatt denne testen i Norge?? Den er jo helt genial så vidt jeg har forstått. Lurer på om den i det hele tatt er i bruk hjemme. Det er en thyriod-stimulerende test, og dr Arem bruker denne for å lure fram en dårlig fungerende thyroid som maskerer seg bak "normal" TSH verdi. Man må ligge med en nål i armen i en time, og det injiseres dette thyroid stimulerende hormonet 4 ganger, og så tas det blodprøve 4 g. Mine tsh verdier ble da opp mot 30. Cortisol-nivået ble også sjekket , det var helt fint.
Fikk diagnosen low grade hypothyroidism, og har begynt på 37mcg levoxyl (er det det samme som levaxin, tro) og T3 (Triiodo-l-Thyronin). Har brukt dette i 21/2 uke nå, og synes jeg merker en svak bedring. Fremfor alt er jeg mindre utslitt og trøtt, og har litt mer tiltakslyst. Ellers er de fleste andre symptomer uforandret. Så jeg håper det er mer å gå på, for dete er ikke bra nok. Skal på ny kontroll i midten av feb, og regner med at dosen skal justeres.
Håper å være mye her inne og komme med noen andre innfallsvinkler på behandling fra dette store landet i vest :) javascript:emoticon(':)')
Hilsen
Tar for høy dose - hva si til legen?
Jeg er såkalt borderline-hypothyroid og skal iflg legen ta 37,5 mg levoxyl og 4 mg triodothyonin (det er vel det som heter liothyronin på norsk).
Men jeg syntes ikke jeg fikk nok uttelling på den dosen, så jeg eksperimenterte litt på egen hånd.... Dvs at jeg tar 4 mg triodothyronin og DOBBEL dose dvs 75 mg levoxyl. Føler meg absolutt ikke overmedisinert, går derimot og lurer på om jeg burde øke ennå mer....
Vet at jeg er innenfor sikker dose iflg regnestykket 1,6 mg pr kilo kroppsvekt.
Men mitt spm er hva jeg skal si til legen når jeg snart skal på kontroll? Har hørt at min lege ikke liker at TSH er under 1 og derfor holder igjen på dosen.
Noen som har noen gode råd? Er livredd for at han vil senke dosen! Kan en lege nekte å skrive ut resept hvis pasienten er ulydig (antar at de kan det..)
Kan legge til at jeg bor i USA og bruker Dr. Arem som noen kanskje har hørt om.