Ny på forumet her: Fortvilet! Oppdatert med prøveresultater.
Hei, håper dere vil ønske meg velkommen her i disse førjulstider.
Har i en del år nå begynt å føle meg verre og verre med følgende symptomer:
- Tretthet, umulig å komme seg opp om morran!!!
- Oppblåst og treg mage
- Lettere depresjon
- Irritabel
- Veldig nedsatt hukommelsesevne!!
- Nedsatt sosial evne
- Veldig nedsatt konsentrasjon!!
- Lite energi uten anstrengelse
- Sliten
- Tiltaksløs
- Svak verking i muskler og ledd av og til
- Veksler veldig mellom å fryse eller å koke over
- Tørr og deigete hud med eksem som KLØR!!! Fet hud i ansiktet
- hoven under øynene
- Fryser lett
- Går ikke ned i vekt selv om jeg spiser lite
- Tørt hår + håravfall
Er en 22 år gammel gutt som for tiden går 3 året på Høyskole. Det er ikke så veldig lett når jeg sliter med disse symptomene som jeg nå antar i samråd med leger, er lavt stoffskifte. Dette er de symptomene jeg kommer på akkurat nå, men er sikkert et par til. Trettheten er det verste hvor jeg har en vekkeklokke som ringer hvert 10. minutt fra kl. halv 8 og utover...Pleier som regel til slutt å orke å stå opp i 10-11 tiden hvis jeg legger meg i 11-12 tiden. Da går jeg dødstrøtt hele dagen og kan gjerne legge meg til å sove et par timer når jeg kommer hjem. Sovner på bussen, gjør jeg nesten alltid for ikke å snakke om i forelesningene. Fastlegen mener det i så tilfelle bare er snakk om latent lavt stoffskifte fordi jeg har ligget innenfor referanseverdiene før, noe jeg får svar på når jeg skal til legen 15. januar etter nyttår.
Men så kommer det store spørsmålet: For meg er alt dette VELDIG sesongavhengig..Når våren kommer blir jeg sakte men sikkert mye friskere og om sommeren er jeg så godt som helt fin..Eneste jeg kommer på som jeg kan sette fingeren på er at jeg blir veldig fort varm, klam og svett hvis jeg anstrenger meg litt... Og kanskje også veldig svake symptomer av de overnevnte så det kan muligens virke som om stoffskifte er latent og på vei...Så har jeg i en stund nå gått og trodd det var vinterdepresjon, og jeg har investert i solbriller som gir meg uva og uvb stråler rett på øynene uten merkbart resultat! Så har jeg snakket med Kristin her på forumet og hun nevner mangel på D-vitamin som en meget sannsynlig årsak i og med at jeg fra september og utover mot vinteren blir verre og verre og blir bedre og bedre fra våren og mot sommeren. D-vitamin produksjonen settes jo i gang gjennom sol på huden. Hva tror ekspertene her om dette? Hun nevner også mulig binyrebarktretthet som en årsak noe jeg skal ta blodprøver på i morgen... D-vitamin prøvene må jeg prøve å overtale legen om å få tatt nå snart..
Stoffskifte er forresten arvelig og både mamma, onkel og mormor har det...
Tusen takk for svar! :)