Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nora2
Dette med jod var meget interessant. Dette skal jeg få sjekket på begge de minste barna mine. Kan man gi jod til så små?
Også i DEN GRAD!
- Op til 3 år - 1 dråbe 5% Lugols opløsning i vand. Giv barnet kun halvdelen af denne opløsning hver dag. Det vil give en nøjagtig dagdose på 3,125 mg jod.
(Resten af opløsningen kan ikke gemmes til næste dag, fordi jod "damper" væk i mellemtiden, som jod forresten også "fordamper" fra bordsalt.) - 3 til 5 år - 1 dråbe 5% Lugols Solution (6,25 mg jod/dag)
- 5 til 9 år - 2 dråber 5% Lugols Solution (12,5 mg jod/dag)
- 9 til 16 år - 4 dråber 5% Lugols Solution (25 mg jod/dag)
- En pålidelig Guide to Supplementing with Iodine kan downloades her
Anbefaler dr. David Brownsteins bog
Iodine: Why You Need It, Why You Can't Live Without It (se den
her), hvor han
også skriver om konsekvenser af jodmangel hos børn, og om hvordan man forebygger jodmangel hos børn.
Bogen findes også på Amazon.co.uk (indenfor EU) og Lugol 5% solution kan ligeledes købes indenfor EU
her.
Jeg har sat min 37-årige søn på jod-dråber for nogle måneder siden... Lidt mod hans egen vilje, og selv om han ellers ikke havde symptomer på jodmangel (hævdede han). Han er nu krybet til korset og har indrømmet, at han lider nu af en uforklarlig, "mystisk", vedværende "bedring af formen, mentalt og fysisk". :mrgreen:
Prøv at læse tråden
Japansk studie af jod i kosten.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nora2
Har også en sønn på 10 år som har fått påvist TSH på 4,5 men ellers normale verdier av T3 og T4. Kan dette skyldes jod mangel også da? Det har jeg ikke tenkt på.
Altså... når man måler TSH hos børn i voksealderen, og hvis man vil være sikker på betydningen af resultatet, da skal TSH måles i flere dage i træk, gerne på forskellige tidspunkter på dagen.
Grunden er, at hos børn i voksealderen kan TSH springe helt vildt meget, afhængig af kroppens
øjeblikkelige behov for thyreoideahormoner i forhold til "vokse-processen". Barnekroppen vokser
i ryk, hvor en eller nogle dage sker ikke noget (= normalt behov for hormoner), og lige pludselig "skal der vokses" og så farer TSH til vejrs for at skaffe barnekroppen den nødvendige mængde thyreoideahormoner fra skjoldbruskkirtlen, til at vokse "her og nu".
Kun hvis barnet er sløv mentalt og fysisk i længere tid, i måneder, da kan det øjeblikkelige TSH-billede være korrekt,
forudsat at disse T4/T3 "normale verdier" ligger
nederst i normalområdet. Børn bliver ikke hypothyroide af højt TSH. Børn bliver hypothyroide af,
vedværende at ligge lavt i thyreoideahormoner,
specielt FT3 (som af en eller anden absolut irrationel årsag - skal man nærmest kæmpe med lægen, om at få målt).
Ha' en rigtig god dag hjerte1