Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
For å bruke CT3M må du ha tilgang på T3 i en eller annen form: Liothyronin eller Thyoid.
Du kan bruke
1. Levaxin/Liothyronin
2. Thyroid
3. Kun Liothyronin
Men du kan altså ikke bruke kun Levaxin. Levaxin er et langsomt prohormon, T4. I denne prossessen skal kroppen få tilgang på T3 raskt. Det får ikke kroppen ved at du kun bruker Levaxin.
Jeg tror, at anvendelse af kombinationsbehandling T4/T3 til CT3M metoden vil give ringere resultater, end T3 alone, idet en del af T4 vil altid blive konverteret til rT3 og rT3 i systemet, vil altid hæmme stofskiftet og forskyde balancen mellem alle hormoner.
Til en vis grad vil også anvendelsen af Thyroid til CT3M metoden have lignende effekt som den syntetiske kombination T4/T3, omend ikke så udtalt idet hormonerne i Thyroid er langt mere biokemisk integrerede i systemet på forhånd, og derfor også underkastet kroppens egen styring i forhold til frigivelse, end T4/T3 kroppen ikke selv kan "dosere". Personligt mener jeg, at Thyroid egner sig bedst (og i det hele taget) til anvendelse til natten for at følge T-hormonernes egen circadian rytme, ved indtagelse et sted mellem midnat og 03, simpelthen fordi det er om natten, at kroppen ellers producerer hovedparten af "T-hormon-lageret" til brug den efterfølgende dag. At indtage Thyroid til natten, vil efterligne kroppens egen produktions-rytme, og dermed gøre kroppen den efterfølgende dag, langt mere jævnt funktionsdygtig.
Der er ikke brug for at fokusere for meget på T-hormonernes
halveringstid, som vi er så vant til at tænke på. Det er kun når man bruger syntetiske tablet-hormoner, at halveringstiden er af relevans. Ved Thyroid vil "udpakningen" af de aktive hormoner fra transportproteiner foregå gradvis, i takt med at kroppens væv signalerer øget/mindsket behov for hormoner, hvorimod de syntetiske tabletter kommer ind i kroppen på en gang, bliver bearbejdet i leveren og "slutproduktet" (T-hormon
analoger dvs. ikke "ægte" T-hormoner) bliver frigivet til blodet, hvorfra de forsvinder efter nogle timer, hvorefter kroppen må vente på nye forsyninger til næste tablet-tid.
Jeg har en stor tiltro til CT3M metoden, forudsat anvendelsen af rent T3. Kombinationen T4/T3 eller Thyroid vil udvande effekten, henholdsvis mest og mildere, men udvandet bliver CT3M under alle omstændigheder medmindre kun rent T3 anvendes, er mit indtryk.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Noen bruker også ren T3 en periode for å renske ut høye nivåer av rT3. Det står endel om dette på STTM etter det jeg husker. Men det er et fåtall som ikke tolerer T4 og som ender opp med å bruke ren T3 som eneste medisin mot hypotyreose.
I
denne tråd har vi før snakket om rT3 i forhold til CT3M. Bl.a. skrev jeg følgende:
I forhold til selve CT3M-metoden, er rT3 ikke så relevant fordi den eneste kilde til rT3 i vores kroppe er T4, mens CT3M-metoden fungerer ved T3 alone. Alligevel kan udregningen af rT3/TT3 ratioen være yderst behjælpelig med at udpege de patienter, der vil opnå den største gevinst ved CT3M-metoden. Jo dårligere rT3/TT3 ratio, jo bedre og hurtigere effekt af CT3M-metoden.
Normalt bliver T4 omdannet til T3, som er det aktive hormon, kroppens celler bruger til at opretholde livet. Mens mange af os, i det hele taget, har problemer med omdannelsen af T4 til T3, er der måske endnu flere, der omdanner T4 til langt mere rT3 end godt er. Det betyder, at proportionelt flere cellereceptorer bliver "tilstoppet" af de overskydende rT3-molekyler, og dermed forhindres det aktive T3 i at nå ind i cellerne. Patienterne oplever forværring af hypothyreose på trods af, at blodprøverne viser, selv det mest ideelle indhold af hormoner i blodet.
Medmindre patienten får målt både sit rT3 og
Total T3 separat fra hinanden, og derefter
udregner T3/rT3 ratio, er der ingen andre metoder til bestemmelse af, hvilke patienter konverterer T4 til for meget rT3, og hvilke ikke gør.
Konverterer patienten sit T4 til for meget rT3, vil enhver behandling med enten syntetisk T4, eller Thyroid betyde, at konverteringen af T4 til rT3 vil fortsætte. Den eneste vej frem for disse patienter er at afbryde tilførslen af T4, uanset fra hvilken kilde og erstatte T4 med en langsomt stigende tilførsel af rent T3. Dette gælder ikke mindst dem i behandling med Thyroid, der for dem ikke virker godt nok. Der er en fair chance, at de kan få langt bedre effekt af Thyroid efter at rT3 er renset ud af systemet i løbet af en periode med CT3M, mener jeg.
Forudsat at T4 ikke længere tilføres - tager det ca. 12 uger før rT3 er "renset ud" fra cellernes T3-receptorer, men det nytter ikke at måle rT3 i blodet for at bekræfte det, da
rT3 forsvinder fra blodet længe før det forsvinder fra T3-receptorer.
Det betyder, at for patienter med en (for) lav rT3/T3 Ratio, vil den langsomt stigende tilførsel af rent T3 ikke forventes at yde den fulde effekt før tidligst fra den 12. uge efter at udfasningen af T4 er tilendebragt og tilførsel af rent T3 er påbegyndt. Der er derfor ingen grund til at fortvivle eller tvivle på CT3M, hvis man ikke mærker nogen "virkning" eller "virkning nok" i løbet af de første 12 uger.
Lykkelig for, at du lever igen, Vigdis hjerte1