Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Simba
godt med info omkring melatoninen var næsten sikker på det gjaldt alle så supergodt du oplyser det.
jeg kan se på mine hormoner at jeg mangler melatonin men det er jo så individuelt med stofskiftet :)
Det er ikke så individuelt, Simba hjerte1 Melatonin falder hos ALLE med alderen. Mere om det herunder..
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Simba
jeg fik forklaringen at vi så bare afventede at skoldbruskkirtlen brændte ud og at jeg nu var på livslang eltroxin - jeg forklarede dem at dette var hertoghe ikke enig i han mener melatonin hjælper med at bremse angrebet men jeg kunne aldrig opnå andet end eltroxin fra dem uanset hvor dygtig en endokrinolog han er.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Melatonin er vist ikke godt til alle - jeg husker en herinde der skrev, at hun fordobler sit antistof ved brug af melatonin. Der er mange tricky ting mht. de antistoffer ... her et par fine tråde om immunforsvaret med mere:
https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=187
Det var vist rexxy69 der skrev om det i tråden
Melatonin, autoimmune sygdomme, fluor, cancer, cortisol-kontrol, jod, men som skrevet i tråden, er jeg selv indstillet noget mere skeptisk til advarsler mod melatonin ved autoimmune sygdomme.
De "moderne" evidensbaserede medicinvidenskaber, har ganske enkelt ikke fundet det interessant nok bredt at forske i melatonin, mens den kliniske, empiribaseret medicinsk forskning gør netop det, og derfra kommer der ikke disse generelle advarsler mod melatonin til patienter med autoimmune sygdomme. Nærmest tværtimod, som også Hertoghe anbefaler. Vores problem er, at vi klemmes mellem to grupperinger indenfor medicin: teoretikere (subjektiv evidens-jægere) og praktikere (klinik og medicinsk erfaring - empiri). De første eksisterer under egen begrænsning af
præmisserne for deres forskning, mens de andre - anvender, iagttager, drager konklusioner og lærer af dem. Jeg stoler afgjort mest på de sidste... herunder
lægen Walter Pierpaoli, verdens måske bedste ekspert på netop melatonin, han har skrevet
en klassiker af en bog om.
Hvis melatonin virkelig så ubetinget var medvirkende til opblussen af autoimmunitet/autoimmune sygdomme, burde alle ældre være sikret mod netop det, idet alle i alderen fra f.eks. 40 år og opefter danner selv langt under 1/6 del af den melatonon de har dannet som børn og unge. Det betyder at jo ældre man bliver, jo mindre melatonin har man til rådighed for vedligeholdelse af kroppens funktioner og set i dette lys - er det måske lige omvendt? I og med antallet af autoimmune sygdomme vokser med alderen - kunne det sagtens (bl.a.) hænge sammen med netop for lidt melatonin til rådighed for den effektive, biologiske kontrol af immunsystemet, efterhånden som melatonin netop falder med alderen?
http://vandrich.com/wp-content/uploa...elatonin-1.png
Inden den gamle lægekunst blev afløst af den evidensbaserede i midten af forrige århundrede, var det en ganske almindelig opfattelse, tilbage fra Hippokrates, at det netop var tegn på behandlingseffekten, når symptomerne på den behandlede sygdom
først forstærkedes og blussede op mere end før, for igen at falde, efterfulgt af en helbredelse eller en varig bedring. Så måske gælder det om ikke at lade sig afskrække for tidligt, stå på og give tid til lade behandlingen og den syge krop - finde hinanden?
Det er meget spændende, Nielsigne. Tak for du bragte det frem fordi det mindede mig om alle mine kilder, jeg længe har samlet om netop melatonin. Måske er det snart tid at få gjort noget ved det og få skrevet om netop den vinkel du minder om? Og undskyld mange gange til Simba, for denne frække off topic. :oops: