Hei, og velkommen hit! :)
Sitat:
Først litt historie.
Jeg har hatt to fødselsdepresjoner. Har fire barn, men det skjedde kun etter jentene mine. Ved det siste svangerskapet fikk jeg antidep. Sluttet med medisiner etter 11 mnd. Var da helt "fin" igjen. Jeg har opp gjennom årene hatt mye hjertebank. Veldig ubehagelig når det skjer. Arytmia, kalte legen det. Alle blodprøver var normale.
Husker du om det ble tatt stoffskifteprøver av deg etter fødslene? Det er ikke uvanlig å få lavt stoffskifte etter fødsel. Det kan gå tilbake av seg selv, men kan også bli kronisk, slik at du trenger medikamentell behandling. Vet du det ikke, er det sannsynligvis skrevet ned hos fastlegen du gikk til. Ett av de veldig vanlige symptomene på lavt stoffskifte er nedstemthet, lavt stemningsleie, depresjon. Jeg tror at mange såkalte fødselsdepresjoner egentlig dreier seg om forstyrrelser i stoffskiftet, men har aldri sett noen studier på det - måtte ha vært interessant for noen å forske på?
Sitat:
I vår ble jeg dårlig igjen. "dirrer" eller stresset innvendig, nedstemt, utrolig sliten, var for lyder, aldri uthvilt og kan sove døgnet rundt om jeg får lov. Det verste er hukommelsen min. Jeg husker ingenting!!! Ikke klarer jeg å konsentrere meg og henger ikke med i samtaler.
De symptomene du beskriver, er velkjente for mange av oss. Du kan lese mer i denne "underavdelingen" i forumet: https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=103 .
Sitat:
Normale blodprøver
.
Dette kan være et litt relativt begrep. Her på forumet kan du lese om personer som går med blodverdier (og symptomer) langt utenfor det de fleste (også leger) mener er tilrådelig. Du har rett til å få utskrift av prøvesvarene dine fra legen. Hvis du ønsker det, kan du legge dem ut her, og få kommentarer fra noen av de erfarne menneskene som ferdes her - som en "second opinion" til det legen sier?
Sitat:
Ble satt på antidep igjen, men det har ikke noe effekt. Selv om jeg går på høyeste tilrådelige dose. Har nå også skiftet type, uten at dette hjelper. Ble etterhvert sykemeldt.
Antidepressiva hjelper ikke alltid, hvis den egentlige årsaken til problemet er lavt stoffskifte. Jeg vet ikke hvor lenge du har gått på dem nå, men har du gått lenge uten effekt, er det grunn til å diskutere med legen om det egentlig er løsningen.
Sitat:
Kan alt dette ha en sammenheng selv om blodprøvene er fine? Jeg skal ta nye blodprøver nå. jeg kan se på skjemaet at jeg skal ta; PT4, TSH og TPO-a.o. I tillegg til dette tas kalsium, jern, ferritin, TIBC og B12. Er det noe mer jeg burde ta?
I tillegg til det du nevner, kan det være grunn til å be om å få undersøkt Fritt T3 (FT3), men jeg vet at anbefalinger til norske leger er at de bare tar de prøvene du nevner som en screening, dvs når personen ennå ikke har fått påvist lavt stoffskifte. Er legen din samarbeidsvillig, kan det godt hende du får tatt den likevel. Jeg tror også du bør få undersøkt om du har lave verdier av D-vitamin, selen og sink - det er vanlig hvis man har lavt stoffskifte.
Jernmangelen og cystene skal jeg ikke begi meg ut på å si noe om - men det er sikkert andre her som vet noe?