Gravid og høyt stoffskifte-what to do??
Gravid og høyt stoffskifte-Fikk disse to beskjedene samme dag.
Etter flere dagers googling og besøk hos endokrinologspesialist sitter jeg med maaange spørsmål:
1. Medisinering
Legen ville jeg skulle begynne på propyltiouracil naf. Jeg synes det er veldig skummelt å ta denne medisinen nå når jeg har blitt gravid. Legen sa at jeg kunne velge selv men at han ikke ville ta ansvar for meg om jeg ikke begynte på medisin. Så nå har jeg begynt på lav dose. Legen min sa at de normale verdiene er under 21 mens jeg hadde 28 (akkurat hva vet jeg ikke helt) Han sa det ikke var så veldig høyt men at det uansett er større at risiko for abort og anna i et eventuelt svangerskap om man ikke begynner med medisin og går med høyt stoffskifte.
Er det noen som har brukt denne medisinen under graviditet? Jeg er redd for påvirkning av fosterutvikling. Man fraråder jo gravide å ta en liten paraset, så jeg skjønner ikke helt dette med at propyltiouracil skal være helt ufarlig...
2.Kosthold:
Jeg vil gjerne legge om kostholdet mitt med en gang - i håp om at stoffskifte skal stabilisere seg selv sånn at jeg kan slutte med medisiner - i dette svangerskapet. Har begynt, men kjenner meg veldig usikker...
Sånn som jeg har forstått det er det viktig å redusere inntaket av mat med raske karbohydrater (sukker, matvarer som inneholder sukker, fint mel og matvarer som inneholder mel, poteter, ris og pasta). Du skal i stedet spise mer proteiner (kjøtt, fisk og egg), samt langsomme karbohydrater som grønnsaker og belgfrukter. Det siste viktige i dette kostholdet er essensielt fett (fet fisk, nøtter, frø, oliven, kaldpressede oljer, avokado), som du bør ha i alle måltider og samtidig begrense det mettede fettet ("fjøsfettet") .
Matvarene som også ble anbefalt å spise store mengder av pga at de omdannes til "goitrogener" og er bra for høyt stoffskifte:
nøtter; valnøtter, mandler, peanøtter, pinjekjerner og cassava (tapioka) - en del grønnsaker; blomkål, broccoli, rosenkål, kål, turnips, sennepsblader og spinat - og soya.
Har jeg forstått dette riktig?
Er det også sånn at jeg burde kutte ut meieriprodukter?
3.Trening:
Leste et sted her på forumet at det ikke alltid er gunstig med trening om man har stoffskifteproblemer. Det var her snakk om lavt stoffskifte. Kan det også være en ulempe å trene om man har høyt stoffskifte?
Sv: Gravid og høyt stoffskifte-what to do??
Heisann og velkommen hit.
Jeg er ikke så god på høyt stoffskifte, men såpass vet jeg iallefall at du må jo ha noen symptomer for å diagnostiseres med høyt stoffskifte. Kan du fortelle litt om det? Synes det er heftig at du føler deg presset til å ta imot behandling for stoffskiftet ditt fordi legen vil det. Det tolker jeg dit hen at plagene du har med det høye stoffskiftet ditt ikke er så voldsomme? Anbefaler deg først og fremst å få utskrift av alle prøvesvar. Det er dine prøvesvar og din kropp, du har rett til å medvirke i å ta beslutninger i egen behandling (jfr pasientrettighetsloven).
Hvis det er din FT4 som er på 28 som er ditt unormale prøvesvar så er ikke dette alarmerende høyt enda, men du har sikkert påvist TRAS og supprimert TSH også?
Kosten du legger frem her er helt riktig, men du bør få sjekket om det er lurt med mye goitrogene matvarer når du behandles medisinsk i tillegg. Særlig siden du er gravid. Det er nemlig økt fare for spontanabort ved lavt stoffskifte også. Legg ut alle prøvesvarene og symptomene dine så er det lettere å kommentere.
Takk for svar Blondie!
Fikk tak i disse tallene i dag.
1. april
TSH under 0, 01 (om det var suprimert visste ikke kontordama)
ft4 20,4 (mine normal verdier er 14-15 ifølge legen)
ft3 - innen normal
TRAS - ikke tatt...
Andre prøvesvar som de sa så fine ut:
ft3 6,2
laukositter 8,4
hb 11,7
mcv 83
mch 28,1
natrium 140
kalium 4,6
kreatinin 61
hcg 703 (høyt pga graviditet)
antitpo under 10
18. mars
vanlig TSH under 0, 01
ft4 25, 9
Tras - ikke tatt...
ft4 har jo tydeligvis sunket til innenfor normalen. KOntordama sa TSH på 0, 01 var lavt, men hun kunne ikke si noe om hva dette indikerer. Har du noe formening om dette?
Spesialisten var i utlandet - ikke å få tak i før onsdag - men sånn som jeg tolker det tenker jeg at jeg kan ta sjangsen på å slutte med medisinen allerede i dag.
Du spør etter symptomer:
Siden juni 2010 har jeg hatt mange av de symptomene som jeg leser er vanlig for høyt stoffskifte: uro i kroppen, angst, deprimert, utmattet/trøtt, korte/uregelmessige menssykluser (kan også skyldes avbrudt svangerskap og spontanabort) Men jeg har vært i en tung sorgprosess og alt dette er også vanlige sorgreaksjoner. Men jeg har også tenkt at jeg bruker unormalt lang tid på denne sorgprosessen og at det er rart at jeg har så lite energi såå lenge. Så det er ikke så lett å si hva som er hva.
Den siste måneden har jeg egentlig følt at jeg har hatt mye mer overskudd og energi enn på lenge. Gikk til legen pga stort håravfall. Når jeg nå ser at ft4 er på vei ned til normalen tenker jeg at det kanskje har vært mye høyere og at det nå er på vei ned.
Takk for at du hjelper meg!
Det eneste rådet jeg vil gi deg angående medisineringen din er å snakke med legene din. Fortell han hvordan du føler deg og at formen er bedre. Spør om du kan gå av medisinene for deretter å begynne på igjen hvis situasjonen din endrer seg.
Supprimert TSH er det du har med en verdi på 0,01. Dette skjer fordi kjertelen produserer mer enn nok stoffskiftehormon. TSH betyr thyreoidea stimulerende hormon. Det produseres i hypofysen (i hjernen) som på en måte fungerer som kroppens hormon termometer. Når det er lite stoffskiftehormon produserer hypofysen mer TSH. TSH fester seg til små mottakere på skjoldbruskkjertelen og gir på den måten beskjed om å produsere mer stoffskiftehormon. Når det er mer enn nok stoffskiftehormon, som hos deg flater TSH ut. På den måten gies det kjemiske beskjeder fra hypofyse til skjoldbruskkjertel hvor TSH og stoffskiftehormoner stiger og synker etter behov. Dette kalles en negativ feedback funksjon.
Grunnen til at jeg spør om det er målt TRAS er fordi dette er et antistoff som produseres av kroppens immunforsvar (av ukjente årsaker), som etter ligner TSH å på den måten gjør samme jobben som TSH, men uten den samme finregulerte feedback mekanismen. Med andre ord, stoffskiftet bare stiger. Derfor er det helt relevant for deg å få målt dette, slik at du ser om det er en pågående autoimmun reaksjon i kroppen din. Det betyr at kroppens immunforsvar angriper egne celler. Dette er det som skjer ved høyt og lavt stoffskifte, men med ulike antistoffer. Det du skriver er at anti TPO er målet, og det er forsåvidt greit, men det bør jo måles TRAS også.
Som sagt: snakk med legen din om behandling og diagnose.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Som sagt: snakk med legen din om behandling og diagnose.
Personligt mener jeg ikke at dit FT4 (gryy) er alarmerende. Ikke så det ligner og da slet ikke burde ordineres behandling under graviditeten, med disse beskedne FT4-tal. Og da slet ikke uden at TRAS var målt og derved evt. bekræfte at FT4-værdien kunne være udtryk for stigende stofskifte.
Du skriver ikke hvor langt i graviditeten du er fordi her kan der være andre muligheder der kunne forklare det stigende FT4. Den første kan rent ud sagt være, at det er kroppens selv der "kalder" på mere hormon fordi fosteret er en storforbruger af moderens T4. At behandle med anti-thyroidmedicin i denne situation kan sætte både moderen og fosteret i en kunstig mangeltilstand, i en periode hvor højere værdier af T-hormoner er nemlig nødvendige. At sætte en gravid eller ikke gravid i behandling med anti-thyroidhæmmer, fordi FT4 er på (kun) 24 - kalder jeg for overbehandling.
Hvad angår "truslen" om spontan abort, kan det ske oftere ved mangel på thyroidhormoner, end ved beskeden "overkant" af thyroidhormoner, så hvis det er din krop selv, der "kræver" mere hormon og dette bliver undertrykt af thyroidhæmmer - da vil udvikles en kunstig hypo-tilstand (uanset FT4-værdier indenfor normalområdet), hvor denne risiko er tilstede.
At din "normale" værdier af FT4 var 14-15 før, betyder ikke at disse er lige så "normale" for en gravid kvinde, hvor alle kroppens "systemer" bruger T-hormoner til . Desuden kan her være tale om at du på tidspunktet for prøvetagning dengang sagtens kunne have befundet dig i en tilstand af et "hormondyk" af forskellige årsager, eller kunne du have haft f.eks. jodmangel, som netop kan medføre hormonmangel (i perioder med jodmangel).
Er din jod overhovedet har været målt (i døgnurin) under denne gravididtet? Og før? Højere værdier af jod i kroppen kan sagtens medføre en stigning i FT4, der falder igen når jod falder...
Således er jeg enig med Blondie i alt, også i at der er ikke gjort nok for at skaffe sig tilstrækkelig overblik over dit helbred i forhold til det ikke-alarmerende FT4 du har. At proppe en gravid kvinde og hendes foster med propyltiouracil og derved ødelægge en ellers velfungerende graviditet (du skriver at du trives) med både hormonmangel og bivirkninger af propyltiouracil, ved FT4 på 24... er ikke særlig betænksomt af lægen. Hvad med at foreslå lægen, at h*n prøver selv en tur med eksperiment-behandling med propyltiouracil og da h*n mener det er så trygt for patienten, burde h*n ikke vige tilbage for selv at teste den. Man dør trods alt ikke af at teste sin egen medicin, eller hva`? :mrgreen:
Blondie? Var der ikke noget om, at abort-risiko (ved højt stofskifte) er forbundet med højt TRAS? Kan ikke lige huske det på stående fod. :oops:
Igjen: Takk for svar og hjelp! Prøver å fordøye all informasjon om mitt biologiske system som dere gir meg - er ved å forstå hvordan det henger sammen - snart:)
En ny ringerunde resulterte i at overlege på St.Olav ringte meg tilbake etter at jeg hadde lagt igjen beskjed (man må jo spre det når det er noe positivt om legestanden:) Han anbefalte meg å slutte med medisin, så det har jeg gjort nå. En stor lettelse. Er bare 5 uker på vei inn i et risikosvangerskap - så denne ekstrabelastninga og usikkerheten ang medisinpåvirkning på foster er jeg sååå glad at jeg slipper.
Tror nok ikke jeg tør be spesialisten som "tvang" meg på medisin til å prøve den selv:) Han var av den ordknappe typen som ikke likte for mange spørsmål. Og som blankt avviste at kosthold kunne gjøre noen forskjell...
Hei Gryy
Husk at hvis du av hvilken som helst grunn ikke føler deg trygg på legens vurdering kan du med pasientrettighetsloven i hånd (tror det er §3) be om en "second opinion" Det foregår rett og slett ved at fastlegen henviser på nytt og på dine vegne ber om en ny konsultasjon hos en annen lege. Jeg har prøvd dette, og erfart at de skjerper seg.
Les forøvrig her. Å avslutte behandlingen ser ut til å være en god avgjørelse og det ser også ut som at du ikke trenger å bekymre deg. Nå skal du bare kose deg med barnet du bærer.
Anisa: TRAS gir faktisk litt andre komplikasjoner som du kan se av linken min.
tusen takk igjen, føler at det var dere som gjorde at jeg fikk litt peil og så fort fikk avslutta medisineringa!
Nå når jeg vet at verdiene er i ferd med å normalisere seg tenker jeg at jeg kan begynne å trene igjen - men er fortsatt usikker på om det blir en ekstra risiko i svangerskapet pga ustabilt stoffskifte...
Trening??
Leste et sted her på forumet at det ikke alltid er gunstig med trening om man har stoffskifteproblemer. Det var her snakk om lavt stoffskifte. Kan det også være en ulempe å trene om man har høyt stoffskifte?
Lett fysisk aktivitet er bra for deg når du er gravid. Men ikke press pulsen din for høyt siden du har litt høyt stoffskifte.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Lett fysisk aktivitet er bra for deg når du er gravid. Men ikke press pulsen din for høyt siden du har litt høyt stoffskifte.
hmm ja vil jo gjerne trene, men slutta med alt etter at jeg oppdaga graviditet/stoffskifte samtidig. Nå er det bare gåing langs etter veiene - ønsker å trene mer - kanskje jeg kunne ha pulsklokke, men hvordan vet jeg hva som er for høy puls for meg?