Helt vildt hævede mandler - noget med stofskiftet??
Hej
Håber nogen har nogle tips ...
Jeg har været syg i en uges tid, ligesom min mand og mit barn. Det er gået lidt frem og tilbage. Vi har alle tre oplevet, at bedst som vi følte, det gik fremad, fik vi igen 'ture' med svimmelhed osv.
Det er så hvad det er. Måske har vi influenza, og der kan man jo vente sig lidt af hvert.
Det, der undrer mig og er ved at gøre mig desperat, er at mine mandler bliver mere og mere hævede! Jeg vil sige, at det nu ikke engang kun er mandlerne, der føles hævede - det er også et stort område rundt omkring dem. Så stort som det nu kan blive på en hals, forstås. Men meget omfattende og endda til at få øje på i spejlet. Det griber fat i senerne på halsen nu - dette sidste er kommet i løbet af i dag.
Jeg skal til læge i morgen men kan jo ligeså godt spørge alle jer kloge folk først, om stofskiftet kan være involveret i dette?
Ja, jeg ved, det er involveret i alt ... men jeg tænker sådan direkte involveret? Er det relevant at tænke på anti-TPO og sådan noget i denne situation?
help1 Nielsigne
Sv: Helt vildt hævede mandler - noget med stofskiftet??
Du kan ha fått en superinfeksjon med streptokokker. Det skjer ofte når man har influensalignende sykdom. Hvordan ser mandlene dine ut? (røde, hovne, hvite/gule prikker?). Giftstoffer fra streptokokker er ikke bra for nyrene, du bør derfor få tatt en halsprøve når du oppsøker legen. Det lukter ofte endel fra streptokokkhals (dårlig ånde).
Tak for svar, kære Blondie vink11
Ja, mandlerne ser hævede /hovne ud, men de er ikke særligt røde, og jeg ser ingen pletter på dem. Det er derfor, jeg er lidt nervøs for, hvad det kan være, for det ligner ikke noget, jeg har set før.
Håber lægen er vældig god i morgen ...
Jeg hadde kjempehovne mandler da jeg hadde influensa nå. Meget ubehagelig! Ta vare på deg Nielsigne..hjerte1 Jeg vet altså ikke om dine hovne mandler skyldes influensa; men håper du finner det ut!kram1
Masse god bedring til deg, Nielsignekram1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Hej
Håber nogen har nogle tips ...
Det, der undrer mig og er ved at gøre mig desperat, er at mine mandler bliver mere og mere hævede! Jeg vil sige, at det nu ikke engang kun er mandlerne, der føles hævede - det er også et stort område rundt omkring dem. Så stort som det nu kan blive på en hals, forstås. Men meget omfattende og endda til at få øje på i spejlet. Det griber fat i senerne på halsen nu - dette sidste er kommet i løbet af i dag.
Ja, jeg ved, det er involveret i alt ... men jeg tænker sådan direkte involveret? Er det relevant at tænke på anti-TPO og sådan noget i denne situation?
help1 Nielsigne
Hei Nielsigne - og god bedring til deg og dine..
Jeg får alltid en hevelse i mandlene på høyre side når anti-tpo rører på seg, gjerne med litt feberfølelse, men ikke svimmel. Smertene og hevelsen rundt mandlene sitter på en måte "utenpå halsen" rundt mandlene. Mandlene er bare litt røde og såre inne i halsen. Blir veldig stiv i nakken, muskulatur og sener i samme området. Det har stemt med blodprøver at anti-tpo har gått opp i perioder jeg har opplevd dette. Men kun min egen erfaring. Har ikke funnet noe om det.
Vet ikke om dette kan likne?
Men uansett kanskje mer naturlig å tenke på en form for bakteriell infeksjon som Blondie nevner - spesielt siden hele fanmilien har vært/er syke?
xx4 H:-)
Tak!
I er søde kram1 kram1
Nyt fra lægen? Er lidt nysgerrig, men håber alt er vel. kram1
Tak xx4
Har været hos lægen - heldigvis vikarensom jeg føler mig lidt bedre tilpas ved.
Jeg gik jo her og troede, det kun var mine mandler, der var hævede. Og at mandlerne er sådan nogle vældigt store nogen, eller i hvert fald har potentiale til at blive det, nede på halsen også :mrgreen: Men nej, sagde lægen, det er lymfekirtlerne, der har hidset sig op. Formentlig over en bakterie, sagde lægen, men hvordan ved hun det? vedikke1
Der blev ikke lavet nogen podning.
Vi har jo været syge alle tre her i huset. De to andre har så heldigvis ikke problemer med deres stofskifte, og så har man jo selvfølgelig meget forskellige vilkår, når man slås mod bakterier eller vira og hvad som helst andet.
Jeg har haft en måneds tid med tørre næseslimhinder. Har haft en idé om, at det måske var vintervejret og sådan ... har af og til skyllet næse med et såkaldt næsehorn yoga.dk/butik/naeseskylningskander/nosebuddy og skal nok gøre det oftere. Må vel også se at komme til en øre-næse-hals-læge ...
Men i hvert fald kan jeg ikke lade være med at tænke, at jeg er hævet i og på halsen nu pga en langtidspåvirkning af en eller flere bakterier, der er kommet ind i min krop pga tørre næseslimhinder. Og så tror jeg, at de her bakterier bare slog til, da jeg blev syg - af noget andet.
Lyder det mærkeligt eller ? Lige omme 'bagved' lurer skrækken for, at det i virkeligheden er svamp, der er ved at få mig :eek:
Men det vil vel i så fald vise sig med penicillinen?
vedikke1 Nielsigne
Læger(både de gode og de dårlige) er ofte meget hurtige til at gi et bud på hvad de tror man fejler uden hverken at pode eller noget!
Det var en vikarlæge der sørgede for at jeg blev tjekket for cøliaki, selvom jeg gentagne gange havde været ved min egen læge og fortalt om alle mine symptomer+ mit vægttab, men hun sagde bare gang på gang at jeg havde en sart mave, og at det var normalt for en pige i 20érne der endnu ikke vidste hvem jeg rigtig var!!!desp2
Hvis du er i tvivl om, om du har svamp, skal du bare lave "spyttesten" i et glas som det første når du står op...