Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte når jeg var var rundt 10 år gammel.
Hei alle sammen :)
Jeg er en 17 år gammel jente fra Vestlandet norsk1
Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte når jeg var var rundt 10 år gammel. Da hadde jeg allerede slitt med overvekt i flere år. I tillegg var jeg alltid trøtt og sliten, og vekten raste oppover selv om jeg knapt orket å spise halvparten av det andre mente var "normalt". Jeg var nok ganske sint i starten - sint fordi foreldrene mine mente at jeg var syk. Jeg trodde de bare ikke ville godta at datteren deres var overvektig og ikke "perfekt". Etter hvert har jeg lært å godta sykdommen - både bakdeler og fordeler. Er nok mange som ikke helt ser fordelene, men jeg har blitt kjent med et par fantastiske mennesker fordi vi "deler" diagnosen :)
På grunn av overvekten ble jeg mobbet mye på skolen og sliter psykisk den dag i dag. Det, sammen med at jeg aldri har energi til å gjøre noe, har ført til at jeg ikke går på skole, og har lite sosial kontakt. Har nå startet i jobb tre dager i uken, med bare noen få timer hver gang. Det har hittil gått veldig bra xx6
Stoffskiftet skal nå være "bra" sålenge jeg tar min daglige dose levaxin, men jeg sliter alikevel med mye plager rundt dette.
Så nå håper jeg at jeg finner likesinnede her inne xx9
TSH skjønner jeg. Men hva med F4 osv.?
Er usikker på om denne tråden ligger riktig, men er bare å flytte den visst den er helt feilplassert:wink:
Jeg lurer litt på hva alle disse forkortelsene for verdier står for. TSH skjønner jeg. Men hva med F4 osv.? Hva betyr dette (altså hva ser de etter visst de tar sånne prøver), og hva er normale verdier?
Noen som vil gi meg en god og ikke altfor avansert forklaring? :D
Sv: jeg skjønner ikke helt dette jeg..
Skoldkjertlen produserer fT4 som binder seg til et blodprotein (TBG) og heter da T4. fT4 er forkortelse for fritt T4.
T4 ser en på som en lagervare for stoffskiftehormonet som er fT3.
T4 består av to tyrosinproteiner som har 4 jodatomer.
T3 har 3 jodatomer osv.
Kroppen skaffer seg fT3 fra to kilder : Leveren og kjertlen.
Leveren omdanner fT4 til fT3.
Når det er lite fT3/fT4 i blodet produserer kontrollsenteret mye TSH (ThyroideaStimulereneHormon).
Høy TSH gjør at kjertlen får mer jod, slik at den produserer mer T4/T3, slik at det kommer i en viss mengde som kontrollsenteret er "fornøyd" med.
Så analyserer laboratoriene en masse prøver av antatt friske personer.
Noen har lav - noen har høy. Så lager amn grense verdier for hva som er noemalt i en frisk befolkning.
Feks fT4 kan i en lab ha grenseverdiene 10-20.
Tusen takk xx4
Nå blir det forhåpentligvis lettere å forstå hva andre prater om :oops:
Har aldri fått noen forklaring på dette, og heller aldri fått vite prøvesvarene. Kanskje på grunn av min unge alder? Jeg får bare brev eller telefon om at prøvene var fine så jeg kan bare fortsette på samme dose, eller at jeg fortsatt har lavt stoffskifte og skal øke dosen. :roll:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Shorty
Tusen takk xx4
Nå blir det forhåpentligvis lettere å forstå hva andre prater om :oops:
Har aldri fått noen forklaring på dette, og heller aldri fått vite prøvesvarene. Kanskje på grunn av min unge alder? Jeg får bare brev eller telefon om at prøvene var fine så jeg kan bare fortsette på samme dose, eller at jeg fortsatt har lavt stoffskifte og skal øke dosen. :roll:
Jeg bare ba om å få en utskrift da jeg skulle inn til prøve - og så fikk jeg et ark i hånden med utskrift av de prøvene som er tatt.
Kjære Shorty.
Jeg er også ganske ny i "gamet" - men sist jeg var hos legen la jeg merke til at han hadde alle prøvesvarene som var tatt de siste årene samlet kronologisk etter dato på pc'en sin. Har faktisk allerede tenkt å be han skrive det ut til meg når jeg skal til kontroll i neste uke.
Ellers meldte jeg meg nylig inn i Norsk Thyreoideaforbund, og fikk da en liten "velkomstpakke" der det også lå et par "Kontrollkort for thyreoideasykdom" (i lommebok-størrelse) som man kan be legen fylle ut - evt. fylle ut selv dersom du har fått en utskrift der resultatene står. Personlig synes jeg et slikt kort er praktisk fordi jeg da vil ha "alt på et sted".
Ser på kortet at det er laget av legemiddelfirmaet Nycomed, så du kan sikkert få et slikt kort ved å henvende deg til dem også.
Mange hilsener fra meg!
Tusen takk dere kaer1
Hihi nå fikk jeg vite at Norsk Thyreoideaforbund finnes også. Er visst mange ting jeg ikke har fått med meg ja :oops:
Er vel ikke direkte ny i gamet, men er ganske nytt for meg å plutselig måtte "ordne opp" selv. Har vel så og si brutt med foreldrene mine, så nå må jeg holde orden på sånt selv. Er vel også først nå at jeg har lært meg å ikke bare "ta til takke" med den lille infoen jeg har fått fra lege, og jeg har også forstått at mye av de fysiske plagene mine mest sannsynlig skyldes stoffskiftet. Så nå vil jeg lære mest mulig, og en dag skal jeg være med på å spre budskapet om at vi ikke bare er late - men at vi har en sykdom:D
Jeg vil ikke lengre godta at "prøvene dine er fine, så symptomene dine er nok psykiske". Så nå skal jeg prøve å sette meg skikkelig inn i hva dette er for noe:D
Skal be om å få overført journalen min til min nye fastlege på Tirsdag, og forhåpentligvis få ny time til uka, for å ta nye prøver og så forlange å faktisk få prøvesvarene, og ikke bare legens mening om hva som er bra og ikkexx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Shorty
Så nå vil jeg lære mest mulig, og en dag skal jeg være med på å spre budskapet om at vi ikke bare er late - men at vi har en sykdom :D
Godt sagt! Shorty hjertflag1
Men du behøver ikke vente med at være med til at sprede budskabet, til du har selv lært en masse. Du kan kontakte Ruth Roland gennem denne tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8184 og måske komme med i hendes kunstprojekt om vores fælles skæbne. Du er ung og sygdommen har spærret for fremtiden for dig, når man tænker på uddannelse og uafhængighed af systemer. Du repræsenterer mange andre i samme situation og Ruth Roland kan præsentere denne skæbne via sin kunst og en udstilling i løbet af et år eller to. Kontakt Ruth, Shorty. Det bliver hun sikkert glad for. xx9
Hvordan er fremtidsutsiktene mine?
Hei alle sammen!
Jeg er ung, og får hele tiden høre at jeg har hele livet foran meg. Det er fint å høre det - jeg har jo det, og forhåpentligvis vil jeg få et langt liv! Men det er også noen som alltid må legge til hvor viktig det er med utdannelse.
Utdannelse ja.. Det har jeg ikke. Jeg følte meg "tvunget" til å slutte på skolen. Jeg klarte aldri å være der, og lærerene forstod ikke. Jeg var lat, jeg gadd ikke, jeg måtte ta meg sammen. "Vennene" mine forstod heller ikke - nei, de sa at når jeg ikke var på skolen uansett så kunne jeg likegjerne slutte. Og det gjorde jeg. Jeg følte meg ikke velkommen der lengre!
De tok prøver av meg hver fjerde uke over en lang periode - men sålenge jeg var flink og tok medisinen min, så var stoffskiftet mitt helt fint. Hvorfor føler jeg meg så sliten, trøtt og utmattet da? Hvorfor har jeg ALLTID smerter? Nei det kunne ikke legen svare på! Det måtte være psykisk det.. (skal sies at jeg er pasient ved bup, og det står i journalen min at jeg har slitt mye psykisk, så jeg kan alikevel forstå at det er "lett" for legen å bare anta at det er psykisk. Men for min del så blir det en FOR lettvint løsning!).
Jeg klarer ikke under noen omstendigheter å jobbe 7-8 timer hver dag, 5 dager i uka:cry:
Jeg jobber nå tre dager i uka - og da jobber jeg også bare fire timer hver dag. Det er litt fint å komme seg ut, når samboeren min først har klart å fysisk DRA meg opp av senga, og dytte meg på badet sånn at jeg får dusjet og våknet litt. Men.. når jeg er halvveis i arbeidsdagen begynner det allerede å bli mer enn nok. Er det alt jeg skal klare før jeg blir sliten? usle TO timer på jobb? Men jeg holder ut de to siste timene også. Og så sover jeg. Resten av dagen blir tilbragt på sofaen eller i sengen..
Jeg lurer på hvordan fremtidsutsiktene mine er. Skal det alltid være sånn? Kommer jeg aldri til å klare en skikkelig jobb? vedikke1
Er det faktisk MULIG at jeg kommer til å bli ufør?
Jeg har virkelig lyst til å jobbe. Jeg har så mange drømmer! Jeg vil jobbe med barn - kanskje innen barnevernet. Eller nei! jeg vil jobbe med dyr. Eller kanskje jobbe med eldreomsorg - jeg elsker eldre mennesker..de fleste er så utrolig koslige.. Det er så mye jeg vil, men jeg klarer ikke slike arbeidsdager..vedikke1
Jeg håper jeg ALDRI får høre igjen at jeg kommer til å få et normalt liv sålenge jeg tar medisinen min. Jeg er et levende bevis på det motsatte!