Hashimoto fra jeg var barn. Levaxin fra 16 år.
Hei! Takk for ett flott forum! Har lært masse her! :)
Jeg lurte på om dere kanskje kan gi meg et råd.. kanskje.. fordi jeg har skjønt det slik at det er mange som ikke føler seg bra selv om blodveridene sier at man er bra.. Og jeg har hatt stoffskifte lenge, fra kanskje siden jeg var 13 eller noe.. fikk medisiner da jeg var 17.. er nå 24.. og derfor lurte jeg liksom litt på om kanskje jeg ikke er helt frisk.. for jeg klarer ikke helt å huske hvordan det var å være frisk.. har lest mye om at det finnes forskjellige andre medisiner som armor da, men er det verd å prøve disse når jeg ikke vet om jeg trenger det?
huff blir langt det her men jeg er bare så forvirra :( Jeg tenkte at det kan jo ikke skade å prøve? eller kan det skade meg å prøve feks å øke dosen? jeg kan jo bare senke den etterpå?
symptomene jeg vet jeg fremdeles har er sliten, trøtt, dårlig konsentrasjon og fryser fryktelig mye.. MEN på den andre siden er jeg ekstremt sulten og tok plutselig av for 2 år siden flere kilo! Har lenge mistenkt at jeg ikke er 100% frisk, men legene jeg har vært hos sier at de symptomene jeg har må jeg bare leve med :( Noen forslag hva jeg kan gjøre?
Sv: Usikker på om jeg er frisk..
Hei skogstad.
For å vrenge orda dine litt, så har du nok hatt stoffskifte hele tia.
Men det har vært for lavt :)
Og så har du fått medisin for det - eller mer korrekt : kunstige T4 hormoner. (Levaxin)
Det er ikke allle det passer for - og nå snakker jeg vel mitt imot det brorparten av leger forteller.
Men jeg ta sjansen, og snakker for meg selv !
Jeg fikk iallfall et helt annet liv - eller rettere sagt : jeg fikk et liv - da jeg gikk over til Armour i 2004.
Og jeg går iallfall aldri tilbake til Levaxin !
Hvis man ikke prøver kan man jo ikke vite hva som er best ?
Jeg kan godt forstå at de som har det bra på Levaxin ikke prøver noe annet, men at de som ikke har det bra - ikke engang får lov å forsøke om neo annet er bedre, mener jeg rett og slett er ulovlig !
Så er de jo i rettferdighetens navn slik at ingen stoffskiftemedisin virker bra hvis man ikke får nok av den. Det er jo det samme som lavt stoffskifte det !
Og så tutes vi øra fulle av hvor farig det er å ta for mye !
Det er jo for lite som skaper våre problemer !
Og det er slett ikke farlig å ta for mye !
Jeg mener det må til - iallfall en stund. Og en stund er alt du orker også.
Det er minst like jævlig å gå med for høy dose, så det slutter du fort med.
Tro meg.....
Den metoden man brukte før legene ble måleinstrumentslaver, var jo bare å øke dosen saaakte og pent til man syns det var for mye - og så litt ned derfra.
Og jeg vil jo absolutt anbefale alle å finne sin maxdose på denne måten.
Lykke til med valget ditt !
For det er ditt - alene.
Takk for svar! :) Jeg skal prøve å øke dosen min slik du sa :) Så får jeg da merke hvordan det er å ha høyt også :)
Ett annet spørsmål, når man har høy anti TPO, brytes kjertelen ned og burde man ikke da i mellomtiden øke dosen sakte men sikkert i løpet av denne tiden? Har aldri fått vite hvorfor jeg har fått lavtstoffskifte. Det var en lege som sa en gang at jeg kanskje hadde hatt en kraftig forkjølelse en gang i tiden. Og det var det. Spurte sist jeg var hos legen om Hashimotos og da ble han sint på meg og sa at det var forseint å finne ut nå!!!! Det måtte jeg da ha spurt om da jeg første gang fikk konstatert lavtstoffskifte! Sukk.. Jeg viste vel ikke hva jeg skulle spørre om da...
Pussig lege da ?
Det er jo liksom de vi tyr til når vi ikke vet - visste ikke legen det ?
Det er jo som du sier at en kjertelbetennelse brenner ut - uten at man har kjente botemidler som kan kurere.
Anti-TPO er autoimmune antistoffer som bryter med kjertelvevet. Hos noen forsvinner disse når "jobben er gjort" - men ikke alltid. Mange har antistoffene der likevel, noen for "resten av livet", så om du ikke har tatt den prøven, er det ikke sikkert det er for sent.
Så vil jeg jo si at den doktor som setter deg på stoffskiftehormoner uten å ta denne prøven burde fratas lisensen !
Kjertelbetennelsen bruker flere år på å gjøre kjertelen uproduktiv, og blir som du sier dette gradvis.
I den tiden må jo dosen tilpasses kjertlens avtagende produksjon.
Noen kommer likevel så sent inn i forløpet at dosen som trengs nærmest er et fullt substitutt.
En regner som utgangspunkt dette til å være 1,6µg x kroppsvekten, men praksis viser at mange trenger mer enn dette. 2,6 og over 3 x er ikke uvanlig.
Men dette er bare et utgangspunkt - man må selv finjustere dosen for å finne den optimale.
Jeg har fått utskrift av prøvene mine og ser at jeg har anti-TPO som er veldig høyt. Jeg har vært hos ganske mange leger den siste tiden fordi fastlegen min aldri har vært tilgjengelig, og bare to har tatt anti-TPO og begge gangene har det vært høyt. Da jeg ba om utskrift ville legen min hjelpe meg med å tolke resultatene, veldig snill lege forresten :), men da hun så anti-TPO så sa hun bare at hun ikke helt viste hva det var for noe... Men hun så jo tydelighvis at det var høyt.. Så jeg tenkte siden jeg ikke har høynet dosen min siden 06-07 eller noe så er det kanskje på tide? Hva er forresten trass? Og ferrit? Ser jeg har blitt sjekket for det også.
Anti-TPO er ikke nødvendig å ta flere ganger hvis du har en positiv prøve.
Har man fått det, så vet man utfallet.......
TRAS er en annen type antistoffprøve. Er den høyere enn 1 har man dette.
Som oftest fører dette til høyt stoffskifte, men en type han også gi lavt.
Selve kjertelen ødelegges ikke av dette, og i mange tilfeller kan behandling kurere dette.
Det kan man ikke med anti-TPO.
Du kan jo sjekke ut de andre du lurer på : www.furst.no/bb/index6.html
Lista er alfabetisk, men ser bort fra første bokstaven før selve prøvenavnet.
Ferritin kan du også lese om der - bare klikk på alt som klikkes kan.
Takk skal du ha :)
Nå har jeg lest og blitt mye klokere på prøveresultatene mine. Så etter påsken skal jeg begynne å eksperimentere på egenhånd :) Håper jeg vil føle meg bedre.. Har vært hardt med fysikkstudier og deltisjobb med denne zombitilstanden, som jeg liker å kalle det :)
Blir man helt frisk med erfa thyroid?
Hei alle sammen! Jeg lurte på om man blir 100% frisk med thyroid? Er det noen som fremdeles har bivirkninger? Er det noen som fremdeles er sykmeldt/uføre selv om de går på denne medisinen?
Veldig spent på å høre hvordan dere har det med erfa thyroid! :)
Sv: Blir man helt frisk med erfa thyroid?
Slik jeg ser det, er det noen som har det helt fint på Levaxin og noen som har det helt fint på Tyroid.
Jeg vet ikke hvor store disse grupper er. Såvidt jeg vet er det ikke gjort slike undersøkelser heller. De som uttaler seg, gjør dette på bakgrunn av rykter. De som kommer fra legemiljøet ser man gjerne på som "sannheten", men en må være obs på at de har mye å forsvare rent faglig. Det er gjort mange faglige feil og det er støttet mange teorier som det ikke lenger er dekning for. De er utdaterte, men praktiseres fremdeles !
Og ingen vil vel innrømme feil direkte og prøver selvfølgelig å glatte over......
Det skal vi som må bedømme hva som er rett og galt være klar over.
Og de gruppene som har det bra er jo heller ikke så intressante for oss ?
Det som vel er intressant, er om de som ikke har det bra på den behandling de mottar, vil få det bedre om de skifter ?
Og det vil de !
Så skal det innrømmes at de få statistikkene som finnes ikke er dobbeltblinde og vitenskapelig holdbare i alle retninger.
Det finnes en på ERFA sine sider.
Spørsmålet er : Merket du endringer når du skiftet til ERFA ?
Man kan beklage seg over at det er et sterkt ledende spørsmål, og det omfatter jo bare de som gikk over.
Men det er jo engentlig bare de vi er intressert i ?
Hvordan fikk de det de som skiftet fra Levaxin til ERFA ?
Jo - 98% fikk det bedre.......
Hvor mye løgn kan det være ?
Hvis du ikke har det bra på den behandling du idag mottar, ville du forsøkt ERFA hvis det var 50% sjanse for bedring ?
10% ?
Selvfølgelig ville du det !
Men avgjørelsen er ikke din. Den har endokrinologene tatt for deg, og de sier nei !
Du får ikke det tilbudet. Du får ingen opplysninger om at alternativet finnes.
Hvorfor man ikke får det kan man spekulere i - det skulle ikke undre meg om det har pekuniære årsaker :)
Sv: Blir man helt frisk med erfa thyroid?
Må vera kort, er på jobb. Men til dette med betring ved overgang til Erfa...:
Eg begynte med 30 mg (1/2 grain ?) for snart 5 dagar sidan. Gjekk frå før på ca 128 mcg Levaxin. Kutta umiddelbart til 100 mcg og la til 30 mg Erfa. Merka ein effekt allereie fyrste dagen, men tenkte da at det kunne vera tilfeldig. La merke til det same neste dag. Og neste dag der igjen.
Er nå ikkje lenger i tvil.
Det er rett og slett som om nokon har "slått på lyset inni meg". Eg er klårare, meir "på", opplagt, har definitivt meir tiltak og "fråspark". Som om eg blir frisk og meg sjølv igjen, slik eg var for ganske lenge sidan.
Forma dalar noko på ettermiddagen. Men ikkje så langt ned som før.
Måtte det vera ein samanheng med Erfa, og måtte det berre vare og bli enda betre. Så kan eg få eit heilt liv igjen :)
Brukar også diverse for binyrene som eg starta på same dagen. Men er trur likevel det er Erfaen som verkar i og med at eg kjenner verkand ca 15-20 minutt etter inntak. Har også lese at effekten er på topp etter 2 timar og så dalar sakte igjen. Dosering 2 gonger per dag verkar dermed som ein god idè.