Godt tenkt,smjg! Det kan være langsomme endringer til det bedre, en slags selvreparering som foregår, slik at evnen til omdanning av T4 til T3 er bedret?
Printable View
Godt tenkt,smjg! Det kan være langsomme endringer til det bedre, en slags selvreparering som foregår, slik at evnen til omdanning av T4 til T3 er bedret?
Jeg bruker kortison, ikke hydrokortison. Legen min mener at jeg ideelt sett bør bruke det siste, at den er mer bio-identisk. At den jeg bruker (Nycomed Cortison 25 mg) er mer beregnet på betennelsestilstander. Jeg vet at Blondie har også brukt den jeg bruker. Hvor stor er forskjellen for kroppen? For lommeboka er den eneorm. Da jeg begynte med hydrokortison igjen i fjor, brukte jeg vel for ca 700 kr på rundt 14 dager. Det blir mye i løpet av et år, rundt 14-50 000. Den jeg bruker nå, får jeg på blå resept.
Hei Vigdis
Jeg har brukt cotref fra 3.4.12 og nu skriver vi des 2013. Så ja jeg vet hva det koster lommeboken. Har klart å gå ned til 25 mg cortef. Måtte ha 30 mg, til for ca et halvt år siden. Kjenner på gode dager at jeg kan klare meg med mindre. Det som ser ut til å utløse hals infeksjon er at jeg "sliter" meg ut. Så nu kjører jeg et mildere tempo.
Dette fordi jeg vet at jeg må operere hoftene og da bør en ikke gå på denne medisin pga gro tid ol.
Så nå må jeg av denne medisin, da er det ro og atter ro. Så får jeg se. Men jeg tenker at hvis kroppen forsatt trenger cortef så må jeg også over på nycomed cortison. Du sier at du bruker 25 mg er det å sammeligne med 25 mg cortef?
Jeg ser at du klarer deg med mindre Thyroid. Vel jeg økte dosen til 4 stk nu i vinter. Etter 8 dager er jeg tilbake på 3.5 stk. Dette fordi jeg fikk det jeg kaller overskuddsvarme. Så det er mulig at vi har begge fått bedre opptak. Jeg håper det er slik. Har i allefall bedre opptak av" fett" vitaminen D. Så da er vel opptaket bedre på alt.
Du nevner også puls i treningen. Når min puls går opp i trening merker jeg snart om halsen sier at nu "blir jeg dårlig". Da har jeg kjørt for mye og det blir halsinfeksjon ut av det. Så puls lav trening har jeg tro på for min del.
Fin dagvink11
Takk for svar, Fruemå! jeg bruker Nycomed 25 mg, men har høyere dose enn dette. Tablettene er på 25 mg, jeg bruker 31.25 mg og skal prøve å langsomt dosere meg ned til 25 mg. Jeg er usikker på om det tilsvarer akkurat det samme som hydrokortison som er bioidentisk.
Jeg er nede på 3 grain/180 mg thyroid nå. Av en eller annen grunn trenger jeg 30 mg mindre, vinterhalvår tiltross. vink11
Jeg er overrasket over, at det IKKE er Hydrocortison Nycomed (http://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/2659) som bruges i Norge? Kan det virkelig passe? Hvorfor mon denne forskel? I Danmark sælges Hydrocortison Nycomed, 100 tabletter à 20 mg, med delekærv - for dkr. 209,20.
Man kan komme langt med 100 tabletter, til så små penge. Prisen er, vel at mærke før evt. tilskud, så man behøver ikke betale sig fattig, selv udenfor "blå-resept-ordningen" og selv ved behandling på livstid. :|
Når jeg søker på felleskatalogen på Hydrocortison Nycomed, er det kun kremer og øyesalver som dukker opp. Jeg tror ikke den finnes i Norge, Anisa :sad: Kun den kjempedyre Cortef.
Liten oppdatering: Jeg bruker nå 3 grain eller 180 mg thyroid, 21.25 mg kortison. Jeg trapper langsomt ned på kortison, og har et håp nå om å kunne slutte forsiktig med det og DHEA. Testosteron ble kuttet ut i høst uten at det ga noen merkbar endring. Jeg tror at jeg ettterhvert kan klare meg uten hormontilskudd, og at kroppen selv vil klare å gi meg det jeg trenger. Vi får se om jeg får rett! Jeg kuttet ut LDN i september, jeg merket ingen forskjell. Det jeg tilla LDN av effekt var kanskje mer ønsketenkning. Grunnen til at jeg tror at jeg nå kan kutte de andre hormonene, ikke thyroid selvfølgelig, er at jeg merker at den kroppsbaserte traumebehandlingen jeg går i, gir meg energi. Det er helt nydelig å ha energi hele dagen! Det jeg gjør med kroppen nå påvirker hormonene, akkurat som de traumene jeg fikk, påvirket hormonene i negativ retning.
For dem som er interessert i å lese mer om behandling av traumer
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=16100
http://seforeningen.dk/files/article...0nyt%20pdf.pdf
http://se-foreningen.no/
Psykologen Peter A. Levine har skrevet to bøker som er oversatt til dansk, forholdsvis lette å lese
https://www.adlibris.com/no/product....sbn=8721008604
https://www.adlibris.com/no/product....sbn=8741254651
Nevrologen Robert C. Scaer har skrevet to spennende bøker om temaet
http://www.amazon.co.uk/The-Body-Bea...ars+the+burden
http://www.amazon.co.uk/The-Trauma-S...rauma+spectrum (denne boken er lettere å lese)
Bøkene er mulig å låne via fjernlån på biblioteket. Noen ganger går det også an å foreslå titler til innkjøp for bibliotekene vink11
Hvis du vurderer å gå i terapi, velg kroppsbasert terapi. Kognitiv terapi har liten effekt på traumer over tid, og endrer ikke de dype sporene som har satt seg i nervesystemet, hjernen og i muskulaturen. Vanlig snakketerapi kan i verste fall retraumatisere deg, og vil ikke gi varig bedring. Les et intervju med en av verdens ledende traumeforskere, Bessel van der Kolk, så forstår du hvorfor i "The Limits of Talk" http://ww.traumacenter.org/products/.../Networker.pdf
Det er sørgelig å se hvor lite kunnskap det er om dette med traumer og behandling nedenfra og opp, altså via kroppen og ikke hodet, innen helsevesenet. Det er også sørgelig å se hvordan man forsatt ser på traumatiserte mennesker som psykisk syke. Når du har opplevd traumer er du ikke syk! Du er ikke psykisk syk heller, selv om du har depresjon, angst, og i verste fall fått en rekke diagnoser kastet på deg. Jeg leste en forskningsrapport av van der Kolk hvor mange ungdommer satt med både fire og fem psykiske diagnoser. Mens de i virkeligheten hadde opplevd traumer som hadde satt varige spor i nervesystemet og gir en rekke symptomer. Så tolkes det som ADHD; Ritalin gis, bipolar lidelse, depresjon, fobier, angst osv. Jo mer kunnskap jeg får, jo mer oppgitt blir jeg over den lave kunnskapen som finnes i det offentlige hjelpeapparatet. Lite hjertesukk hjerte1
Uansett er jeg veldig full av håp nå. Jeg håper at noen av dere som leser dette kan se at det kan være smart å tenke bredt og søke løsninger flere steder på veien til en god helse. Jeg skulle bare ønske at jeg hadde visst det jeg nå vet for mange, mange år siden.
Hei
Så godt å lese, ja det er håp noen ganger kan det virke for langt frem. Jeg har ikke traumer men jeg er veldig sensetiv for stress også ting som kommer opp fra tidligere oppplevelser og som gir meg en dårlig følelse. Da må jeg stoppe det eller de som gir meg denne opplevelsen. Da uten å "skade" andre på noen måte.
Ser at du stopper med hormoner og du har nok rett, vi produserer enda selv. Leser Det handler om hormoner en gang til men forstår at om 10 år er det ikke mye produksjon igjen. Noe å tenke på?
Det handler vel for oss alle, balanse i kropp og sinn. Ikke like enkelt å få til. Men med vilje til å investere i tid og handling så kommer resultater.
Lykke til duhjerte1
Liten oppdatering: Jeg bruker nå 18.75 mg kortison. Jeg har siden augsust-september klart å halvere dosen. Det synes jeg er veldig oppmuntrende. Jeg bruker 2.75 grain (165 mg) thyroid. Jeg har kuttet DHEA med ca en 1/4, drysser ut endel pulver av kapslene på 25 mg. Jeg forsøker som jeg har skrevet før, å kutte ut disse hormonene. Ikke thyroid selvsagt, jeg har en kjertel ute av funksjon.
Det jeg synes å merke, som jeg finner litt interessant, er at på den tiden på natten eller tidlig morgen hvor kortisolet slippes for dagen, i tre-fire tida, merker jeg energi når jeg våkner. Tidligere kunne jeg våkne på den tiden og kun føle meg fullstendig utmattet. Nå kjenner jeg mer og mer på energifornemmelser i kroppen, pluss varme. Jeg håper at det betyr at kroppen jobber mer og mer med selv å produsere kortisol. Jeg tenker at jeg skal fortsette å veldig langsomt trappe ned kortisol. Håpet mitt er nå at kroppen skal klare å lage kortisol selv, at jeg kan klare meg uten tilskuddd av dette.
Jeg sover bedre. Mye av det som skrives her om søvn handler om hormonelle søvnstrategier. Som jeg har sagt før, for mange av oss er det en bakenforliggende grunn til at hormonene begynte å synke. Det kan ha med erfaringer tidligere i livet. Erfaringer som ikke gjorde oss noe godt. Det kalles for traumer.
Jeg jobber litt annerledes med søvnstrategier enn fra en ren hormonell vinkel. Jeg jobber med å fortelle meg selv at huset jeg bor i, rommet jeg sover i, er trygge steder. Barndommen min var ikke trygg. Det har skapt en utrygghet i meg som jeg nå jobber med å endre. Jeg forteller meg selv at det er ingen som skal rive meg ut av søvnen, de andre i huset er vennlige mennesker som vil meg vel. En ting som har gjort meg veldig godt, er å lage et såkalt tyngdeteppe, weighted blanket. Teppet mitt består av små plastkuler innsydd i mange små lommer eller ruter. Du kan spare mye på å lage det selv hvis du er nevenyttig. Det er enkelt å lage hvis du kan sy. Instruksjonsvideoer ligger på youtube. Mange synes kanskje at et tyngdeteppe høres helt vilt og merkelig ut. Mitt teppe veier, inkludert stoffet, tre kilo. Det er en helt ideel vekt. Det kjennes som om du får en kropp, eller noen gode hender som vil deg vel rundt kroppen. Det gir rett og slett en fornemmelse av trygghet, av å synke ned i madrassen. En følelse av å være omgitt av godhet, kjærlighet. Teppet hjelper meg med å slappe av.
Jeg forteller dette for å si at det at når hormoner er ute av balanse, er det også mye annet som kommer ut av balanse. For meg er strategien å gå tilbake til kilden, til det som startet det hele: traumene skapte ubalanse i hormonene, det autonome nervesystemet og muskulaturen min. Jeg har bedre kontakt med følelsene mine, muskulaturen begynner langsomt å bli mer avspent. det er en lang vei å gå, men det jeg får tilbake, gjør at det er mödan värd, som de sier over grensen hjerte1