-
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
For å ikke avspore Blondies tråd fullstendig så flytter jeg innleggene til min egen tråd..
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Honeyhob
Kender det kun ALT for godt BeritM, jeg blivr også alt for utålmodig når jeg først har sat min noget for:wink:
Det er meget interessant at du skriver du føler dig mere træt og "rar" på 30-40 mg hc. Sådan oplever jeg det nemlig også!! Men på den anden side, nu hvor jeg står på 27.5 mg, oplever jeg stadig blodsukker problemer og bliver let "shaky" ved den mindste aktivitet, og så tænker jeg at jeg må sætte hc op, og når eg så gør det blir jeg bare mere træt og mærkelig/rar. Ikke til at finde ud af:roll:
What to dovedikke1
Det er interessant at vi kan oppleve hc så forskjellig....altså at Honeyhob og jeg har nogenlunde samme effekt men Rufus så tydelig kjenner at det hjelper.
Jeg har i de siste dagene tatt store doser sink (150-200 mg) og mangan (20 mg) (selvfølgelig i tillegg til alt annet jeg tar). Jeg har veldig nytte av mineraler som roer ned, fordi jeg alltid føler meg urolig inne i meg. Håranalysisten (eller hva det heter) sa at jeg var en såkalt "fast oxydizer" med "nervøs" energi, og jeg synes det stemmer godt. Jeg får mer rolig/ekte energi i løpet av en dag når jeg tar magnesium, sink og mangan spredt utover dagen. Jeg vil forsøke å supplere med andre mineraler jeg mangler også, men vil da helst få litt instruksjoner først i og med at disse er mindre kjente. Har bare vært tilhenger av magnesium før, men jeg har nå heldigvis "oppdaget" andre mineraler også.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg fungerer rett og slett ikke på lavere dose hc. Da kommer jeg meg ikke på jobb, for å si det sånn. Blir shaky, blodsukkeret er "på tur", klarer ikke noen form for beveglse/fysisk aktivitet.
Ja, disse binyrene mine er ekstra slitne. Har sagt det "hele tiden", men det har aldri blitt tatt alvorlig. Er litt irritert på dette. :mad: Derfor bytter jeg lege. En måned til legetime hos den nye legen. Skal holde dere oppdatert hvordan det går da (og "min" tråd, bør ikke spolere Blondies tråd, kanskje...?). So stay tuned....:D
Da er det jo tydelig at du trenger hc, Rufus. Jeg kjenner meg ikke helt igjen det du beskriver. Jeg merker det hvis jeg hopper over en dose, kroppen blir i ulage, men jeg blir heller ikke bedre av å øke den. Samtidig var jeg så nedkjørt da jeg begynte med hc, at jeg ikke hadde klart meg uten akkurat da, og i tillegg har det hjulpet meg i å øke erfadosen. Jeg kommer nok til å gå på 10 mg ganske lenge, men skal ned dit først, det er "planen" i alle fall.
Håper dine erfaringer med Heggeli blir bra. Ser frem til å følge deg viderevink11
-
Hmm...Jeg vet ikke, for jeg tror det var Jefferies som mente at man skal ta den hc man trenger?? Altså regulere opp og ned med hc? For min del hadde jeg tenkt slik: Jeg mener å huske at ved 20 mg hc så tar man bort ca 80% av egenproduksjonen til binyrene. Men dette beviser dere kanskje at er helt feil? Jeg vet ikke.. Men hvis det nå er sånn, blir det slik i mitt enkle hode at da tar jeg 20 mg max fordi jeg tenker at binyrene sannelig kan klare 20 % funksjon men kanskje stressdosere da ved behov. Så venter jeg heller og lar tida vise når jeg kan trappe opp på thyroid. Det var slik jeg drev på med ora adren, jeg tok en fast dose, og så tok jeg tida til hjelp. Så var utfordringen når jeg fikk nok erfa egentlig. Så planen var å bli så stabil på erfa og ora adren som mulig, og at formen hadde vedvart en stund før jeg trappet ned på ora adren.
Men så er det vel slik, at dette ikke funker på alle. På ingen måte. Men det funket på meg. :)
-
Hej Jeanette:) Altså du har "kun" taget 20 mg hc i hele forløbet og så stressdoseret ved behov? Du skriver at du venter og lader tiden vise hvornår du kan trappe op på thyroid... Så du har ikke noget fast interval du trapper op(hver 4./6.uge)? Får du symptomer fra binyrerne når du trapper op?
-
Jeg er ikke ute etter å kritisere eller forkleine disse andre flotte damenes metode. De gjør en formidabel innsats ift. binyreproblemene sine. hjerte1 hjerte1 Jeg har tenkt litt i dag, at egentlig så er min metode kanskje dårligere fordi man ikke kan prøve og feile litt samtidig ift HC. Altså se om det mangler thyroider eller HC. Det er et styr, men kanskje det er verdt det Honeybob!hjertflag1
Jeg brukte ikke hc før jul, og brukte kun en fast dose ora adren. Brukte 10 kapsler hver dag... Så hvis jeg ikke fikk effekt av erfa, tenkte jeg at problemet var binyrene og gav det mere tid på samme dose erfa. Fikk jeg effekt av erfa men ikke helt optimal, gav jeg det også mere tid før jeg økte mer. Men utfordringen var å finne ut om binyrene fremdeles slet på en dose eller om jeg skulle ta sjansen og bare øke på med erfa... Nå går jeg på hc da, men lurer på om det egentlig er binyrene som trenger hc eller om det er noe annet..
Ønsker dere alle en flott kveld.hjertflag1
-
Har fått svar på blodprøver når det gjelder mineraler osv. Jern er oppe i 91- det er rekord- og veldig bra! Alle andre mineraler ser også ut til å respondere på tilskuddene jeg tar- UNNTATT magnesium. Jeg får ikke opp den verdien ser det ut som.
Har spist magn siden i høst men verdiene er fremdeles utenfor nedre ref område:mad:. Har prøvd flytende og pulverform, har til og med i perioder fått det intravenøst på Balderklinikken. Liker ikke dette i det hele tatt siden magn er så viktig for binyrene!! Er det noen som har tips om hva dette kan skyldes, og hvordan jeg kan få verdiene opp? Er det fordi jeg har tatt for lite kalsium til? Har tatt noe kalsium men ikke i forholdet 2:1. Daglig inntak har ligget rundt 1200 mg.
-
De blodprøver du nævner(mineraler) er det nogen din egen læge tager?
Ellers dejligt at høre at de andre værdier ligger som de skalxx9
-
Angående Dag S. på Heggeli Helhetsmedisin, så er han sikkert flink. Men jeg er veldig skuffet over han, etter at jeg sendte min far dit (etter maaange overtalelser). Min far gikk på 150 mcg Levaxin pr dag, og D.S. presterte å sette han på 60 mg Armour, som en totaldose! Min stakkars far har vært i elendig form de siste ukene, og heldigvis snoket jeg oppi toalettmappen hans i går for å finne ut hva han tok, og hvor mye (han er en manne-mann som aldri snakker om sykdom og medisindose osv., så jeg var ikke en gang klar over at han gikk på Armour), slik at jeg fikk rettledet han til å begynne å ta høyere dose. Kan legge til at min far nesten er to meter høy og over 100 kg, så jeg synes det er galskap å sette en så stor mann (som har hatt lavt stoffskifte i mange år) på en så liten dose.
Så be aware alle som går eller planlegger å gå til han.... det kan muligens virke som han ikke har helt touch på dosering.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Angående Dag S. på Heggeli Helhetsmedisin, så er han sikkert flink. Men jeg er veldig skuffet over han, etter at jeg sendte min far dit (etter maaange overtalelser). Min far gikk på 150 mcg Levaxin pr dag, og D.S. presterte å sette han på 60 mg Armour, som en totaldose! Min stakkars far har vært i elendig form de siste ukene, og heldigvis snoket jeg oppi toalettmappen hans i går for å finne ut hva han tok, og hvor mye (han er en manne-mann som aldri snakker om sykdom og medisindose osv., så jeg var ikke en gang klar over at han gikk på Armour), slik at jeg fikk rettledet han til å begynne å ta høyere dose. Kan legge til at min far nesten er to meter høy og over 100 kg, så jeg synes det er galskap å sette en så stor mann (som har hatt lavt stoffskifte i mange år) på en så liten dose.
Så be aware alle som går eller planlegger å gå til han.... det kan muligens virke som han ikke har helt touch på dosering.
Ja, da er jeg ogå skuffet!!! Du store...chokx: Godt du passer på!!hjerte1kram1
-
Ja, Berit, slik var min far også. Og de trenger å passes på. Jeg blir altså bare helt matt av disse omregningstabellene fra syntetisk medisin til thyroid. De henger ikke på greip og slik du beskriver med din far virker det som om legen har glemt å ta frem omregningstabellen også. Jeg tenker at man skal ha samme dose som man hadde med syntetisk medisin. Altså se på inneholdet i tabletten. Stod man i utgangspunktet ikke på T3 så skal det være en bonus i thyroidbehandlingen, bare mer forsiktig opptrapping.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Mildest talt... hvad tænker de på? For slet ikke at glemme, hvordan din far måtte have det i kølvandet på denne skuffelse, da han sikkert har regnet med en forbedring og oplevede det modsatte i stedet. Håber han er på vej oven på nu. :|
-
Dag S sa til meg at største totaldose med thyroid var 3 grain/180 mg. jeg bruker nå 3,25 grain/195 mg. Går jeg lavere nå, har prøvd, så får jeg symptomer. 60 mg er jo ingenting!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Er du sikker på at han ikke fikk beskjed om å ta Armour dosen i tillegg til sin vanlige Levaxin. Jeg går til samme lege, og skal begynne med Armour i tillegg til Levaxin i hvertfall i første omgang. Kanskje derav den lave dosen?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Hei:-)
En annen ting som kan være årsak til nedgangen, er at jeg har byttet fra rent mg tilskudd til et mg/cal tilskudd. Wilson skriver jo at mg og cal ikke skal tas sammen...
Jeg trodde at det skulle tas sammen for å få optimal effekt!
Man lærer så lenge man lever.....:cool:
Joni
-
Ser at det er litt forskjellig med hensyn til doser Thyroid. Jeg tar 210 mg Erfa/Armour alt etter hva jeg får tak i pr. dag. Har også vært opp i dose på 240 mg pr dag, men da ble jeg litt hyper. For meg er 210 mg det nærmeste jeg kommer riktig dose tror jeg... Legen min har aldri sagt at det er noen begrensninger etter episoden da hun påstod at jeg var overdosert pga TSH på 0,1 og skulle slutte med medisin noen uker. Det gikk rett til h.....!!
-
..men Siven, da - har du mista Tidenes mail (for thyroid-brukere) :?:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siven
Hei alle sammen:)
Jeg sendte en mail til Aker hormonlaberatoriet vedrørende ref. verdier og hva som er optimal verdier ved behandling av lavt stoffskifte.
Jeg skal ta med dette til legen min:mrgreen:
Svaret jeg fikk følger her;
Hei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon.
Pasienter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH:
TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig.
Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
-
He he Kevlin :D Det var den legen min fikk og som redda meg!!! Det var da jeg holdt på å stryke med jeg kontaktet Aker. Jeg er rimelig fin jeg nå:lol:
NB! Men jeg har faktisk mista mailen!!! Så hvis noen har den så please send den til meg, mange som gjerne vil ha den:oops:
-
Litt oppdatering om meg her: I januar følte jeg at jeg hadde fått mer energi, og fastlegen maste om at jeg måtte slutte med hc pga at han mente jeg hadde lagt meg ut. Effekten var han null interessert i. Jeg ga etter og begynte å trappe ned. Det gikk kjempebra i begynnelsen, men jeg ble nok litt overivrig.
Etter tre mnd, da jeg var nede på 10 mg, begynte jeg å føle meg veldig sliten igjen. Et første kjennetegn hos meg er da at immunforsvaret går ned, og jeg kjenner tendens til vondt i halsen, blir stadig forkjølet osv. Så det var en litt dyrekjøpt erfaring å havne nede i gropa. Jeg er nok ikke klar for å redusere ennå. Har blitt en del stressdoseringer i det siste. Skal prøve å se om 15 mg holder. Hvis ikke, går jeg opp til 20 mg igjen.
Ellers har jeg byttet fastlege, og håper min nye er mer forståelsesfull.
På tilskuddssiden opplever jeg gang på gang at ting virker fantastisk bra i begynnelsen, men at det til slutt ender med et lite krasj. Det gjelder for meg særlig pregnelolone og glutamin. Veldig synd, for jeg ser at mange har nytte av disse tilskuddene, og effekten jeg kjenner umiddelbart føles fantastisk deilig- akkurat som jeg er helt frisk de dagene det varer. Dette gjelde særlig for glutamin. Det hjelper heller ikke med små doser- jeg er hypersensitiv for det også. Føler dette henger sammen med at jeg også og lenge har vært veldig sensitiv for bl.a alkohol og kaffe. Kan ta en kaffekopp en dag, som jeg kjenner effekt av dagen etter.
Tror jeg bare må innfinne meg med å gå en stund på hc. Personlig har jeg ikke så mye problemer med det, men jeg blir sliten av press utenfra om å slutte- fra fastlege og familiemedlemmer som skvetter bare de hører ordet kortison.
-
vink11 Og grunnen til at de skvetter når de hører ordet kortison, er fordi at det ble drevet noen eksperimenter på førti- eller femtitallet med skyhøye doser. Og de eksperimentene er vel endt opp som en blanding av skrekkhistorier eller vandrehistorier. Kanskje du skulle skaffe deg boka til Jefferies og la legen og familiemedlemmer få lese den? Eller lese litt høyt fra den? Kortison/kortisol er jo et hormon vi har i kroppen, for §&*@#%! Det du tar er fysiologisk dose, altså en erstatning for det kroppen din akkurat nå ikke klarer å produsere. Er de like redde for at du tar stoffskiftemedisin? Spør dem om det? Det er jo det samme, bortsett fra at kortison er sannsynligvis forbigående, og stoffskiftemedisner er vi lenket til for resten av livet. Jeg blir oppgitt av uvitenheten til leger.....
Bra at du doserer deg opp. Lytt til kroppen, og forsøk å lukke munnen deres med fakta. Og ja, det er slitsomt når de du trenger å ha på lag ikke er det.
Klem kram1
-
Eller også fordi når man smører seg med hydrokortisonkrem (gjentatte perioder) så blir huden tynn og ser pergamentaktig ut.
Jeg har ei venninne som har hatt psoriasis i mange år og hun har slik tynn hud, noen steder på kroppen, etter bruk av HC-krem.
Hun er helt forfæla over at jeg bruker HC uten at jeg har fått det på resept av legen.
-
Og så tenker folk på steroiden, Prednisolone, når det nevnes kortison. Vi spiser HC som ikke er en syntetisk steroide, men et sresshormon og ja, det legger ned binnyrebarkfuksjon, men den bygges opp igjen når de er blitt friske.
Og som Ruth sier, vi tilfører kun det kroppen selv ikke klarer.
Andre som får terapeutiske doser har ikke syke binyrer, så de får ofte en stor dose i tillegg.....da kommer bivirkningene.
Men den største forskjellen er altså HC kontra steroider!!!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
I januar følte jeg at jeg hadde fått mer energi, og fastlegen maste om at jeg måtte slutte med hc pga at han mente jeg hadde lagt meg ut. Effekten var han null interessert i. Jeg ga etter og begynte å trappe ned. Det gikk kjempebra i begynnelsen, men jeg ble nok litt overivrig.
Etter tre mnd, da jeg var nede på 10 mg, begynte jeg å føle meg veldig sliten igjen. Et første kjennetegn hos meg er da at immunforsvaret går ned, og jeg kjenner tendens til vondt i halsen, blir stadig forkjølet osv. Så det var en litt dyrekjøpt erfaring å havne nede i gropa. Jeg er nok ikke klar for å redusere ennå. Har blitt en del stressdoseringer i det siste. Skal prøve å se om 15 mg holder. Hvis ikke, går jeg opp til 20 mg igjen.
Jeg har også begynt å trappe ned hc. Er også redd for å bli overivrig. Har blitt mye bedre, men har fortsatt mange symptomer på binyretretthet: Dårlig søvn, trøtthetsperioder på visse tidspunkt av dagen og noe svimmelhet. Da jeg tok hc tidligere var det pga relativt kraftige symtomer som minnet meg på at jeg burde ta. Nå har jeg sjelden disse symtomene lenger, men det trenger ikke bety at jeg ikke trenger hc. Jeg glemmer å ta hc, ofte ender jeg opp på en veldig liten dose. Det har vært slik de siste to ukene. Variert mellom 0 og 17,5 mg. Ja, jeg vet det ikke er bra å sjonglere/variere sånn. :oops: Skal skjerpe meg. Men jeg har ikke merket noe negativt ennå, men det kan jo komme!
Hvor lenge etter du gikk ned til 10 mg begynte du å føle deg sliten igen?
Håper det går bedre igjen snart hjertflag1
PS: Hukser ikke, men har du tatt binyreekstrakter? Jeg har begynt med det igjen nå for å kompensere for hc. Men jeg vet ikke om det virker. Har aldri merket noen effekt av det.
-
Hei Rufus:-)
Om jeg var deg, ville jeg trappet ned langsommere enn du gjør, og ikke variert dosen så voldsomt fra dag til dag. Hos meg vil ikke det være en god løsning i alle fall, men på den annen side hadde jeg heller aldri vært i stand til å gjøre som deg- å gå på 0 mg en dag, og mer den neste. Jeg har egentlig aldri kjent at jeg kan glemme en dose. Kroppen sier fra når den trenger neste dose, så jeg følger 4-timers prinsippet ganske slavisk.
I dag gjør jeg et nytt forsøk på å gå ned til 10 mg. Nå har jeg vært på 12,5 i fire uker. Så får vi se om det går. Ser nå at jeg burde gått ned 2, 5 i mnd helt fra starten av. Var litt for raskt, så det kan tenkes at det var derfor det stoppet opp da jeg prøvde å gå ned til 10.
Er ikke i noe særlig dårligere form nå enn da jeg gikk på 20 mg, så derfor prøver jeg å gå mer ned, men nå er det 2,5 mg pr måned ned, og ikke oftere, kanskje til og med hver 6. uke. Er overbevist om at kroppen trenger hc for å takle t3'en i Erfaen, men jeg ønsker å se hvor langt ned jeg kan gå. Hos meg kan effekten av en dosereduksjon komme lenge etter selve reduksjonen, så jeg må prøve å trå varsomt frem.
Av tilskudd tar jeg for tiden kun ting som har en beroligende effek, bl.a. b6 og magnesium. Prøver også å innføre små mengder glutamin. Dette hadde jo en kjempeeffekt på meg, så jeg ønsker ikke å gi slipp, men må ta det i små porsjoner så kroppen kan tolerere det- forhåpentligvis. Ett av produktene jeg tar, SBF formula, har også noe adrenal glanduar i seg.
Som deg "elsker" jeg salt. Ser imidlertid at det kan bli litt mye for magen noen ganger, det er litt dumt.
Ellers har jeg også bestilt time på Heggeli i august. Lenge å vente, men verdt et forsøk. I alle fall bedre enn nåværende lege på Balder vil jeg anta.
Jobber nå mer enn før- ca 6 timer hver dag- og det går greit egentlig. Har noen "dauperioder" på jobb der jeg blir skikkelig slapp og energiløs, men da tar jeg meg gode pauser og kobler ut.
-
Hei BeritM hjertflag1
Ja, du har helt rett. Jeg skal ikke variere dosen sånn. Har bestemt meg for å ligge på 17,5-20 i tiden framover og på et fast firetimersskjema som andre. Deretter trappe ned sakte. Var veldig trøtt i helga og det tror jeg kunne skyldes at jeg slurvet med hc på fredag. Men mine symtomer er mer symtomer på lavt aldosteron, så jeg trenger nok florinef like mye som hc, er min antakelse. For jeg er jo usikker på hvor my hc jeg egentlig trenger. Finner vel ut av det etter hvert. Men jeg tror egentlig ikke at det var feil å gå ned fra ca 40 til ca 20 såpass fort, fordi oppryddingen i magen og salt dempet kortisonbehovet, følte det som ganske reelt.
Så flott at du jobber så mye! xx9 Det tilsvarer sikkert 80% stilling eller noe sånt? Jeg har ofte også slapphetsperioder i løpet av dagen. På gode dager hender det at jeg slipper, men på de dårlige dagene får jeg som regel flere downperioder. Det skyldes sikkert varierende kortisolnivå. Hadde jeg hatt bedre søvn (dårlig søvn=varierende kortisolnivå på natta?), kunne jeg sikkert ha jobbet høyere stillingsandel jeg også.
Fint at du prøver ny lege du også. Har mer tro på DS enn vår felles lege. DS er litt mer rett på sak, sikrere og stiller mer riktige spørsmål framfor "tjaa-ha" som var gjennomgangstonen før (ikke for å være stygg, likte han veldig godt, egentlig smilja1)
Klem fra Rufus kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Hei BeritM hjertflag1
Ja, du har helt rett. Jeg skal ikke variere dosen sånn. Har bestemt meg for å ligge på 17,5-20 i tiden framover og på et fast firetimersskjema som andre. Deretter trappe ned sakte. Var veldig trøtt i helga og det tror jeg kunne skyldes at jeg slurvet med hc på fredag. Men mine symtomer er mer symtomer på lavt aldosteron, så jeg trenger nok florinef like mye som hc, er min antakelse. For jeg er jo usikker på hvor my hc jeg egentlig trenger. Finner vel ut av det etter hvert. Men jeg tror egentlig ikke at det var feil å gå ned fra ca 40 til ca 20 såpass fort, fordi oppryddingen i magen og salt dempet kortisonbehovet, følte det som ganske reelt.
Uansett er det imponerende at du fungerer bra med en såpass stor dosereduksjon. Det må være deilig for deg også å føle at du har fått mer "kontroll" over hc behovet, og at du ikke lenger er avhengig av så høy dose. Når det gjelder aldosteron, har jeg aldri målt dette, men jeg mistenker at det er lavt. Florinef kan jo være et alternativ da, ja. Satser på at det blir målt i august på Heggeli. Håper du også legger dine resultater ut når du vet noe, er interessant å se om det henger sammen med at man merker effekt av saltinntak. Trodde egentlig alle med binyretretthet hadde lavt aldosteron, men om jeg husker riktig hadde Ruth høyt, og skulle derfor ikke spise salt...? Så det er greit å få det målt. Ang det du skriver om opprydning i magen; var det tarmskylling som hjalp her? Hvor mye koster det pr gang, og hvor tar du det? Lurer på om jeg skal prøve det.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Så flott at du jobber så mye! xx9 Det tilsvarer sikkert 80% stilling eller noe sånt? Jeg har ofte også slapphetsperioder i løpet av dagen. På gode dager hender det at jeg slipper, men på de dårlige dagene får jeg som regel flere downperioder. Det skyldes sikkert varierende kortisolnivå. Hadde jeg hatt bedre søvn (dårlig søvn=varierende kortisolnivå på natta?), kunne jeg sikkert ha jobbet høyere stillingsandel jeg også.
Formelt jobber jeg 50% men jeg prøver meg litt frem. Er på jobb ca 6 timer som sagt. Kunne godt vært litt lenger men jeg må hente i barnehage. Det er morgnene som er problemet hos meg. Om jeg stresser ørlite en morgen, kan dagen bli helt i ubalanse føles det som. Om morgenen skal kortisolnivået være høyest (mitt er også det iflg prøver), men da takler jeg stress desidert dårligst. Med rolige morgener- dvs at jeg får slappet av en time/halvannen (ofte med en høneblund) etter at ungene er sendt i barnehage, spist ordentlig frokost osv, så er dagen godt i gang.
Jeg er ingen energibunt på jobb, men jeg er nå der og henger rimelig greit med. Som deg har jeg noen dager der jeg ikke får trøtthets/sliten- perioder. Andre dager tar jeg en 5-10 min strekk på hvilerommet (sniker meg inn:lol:). Ellers merker jeg at jeg er blitt sterkere på syklingen til/fra jobb. Kort vei, men ikke like andpusten lenger. Leste om en på STTM- siden som var kjempebra i 2 mnd etter hun gikk av hc, men som etter en stresset hendelse falt ned igjen, på et lavere nivå enn hun var før hun begynte med hc. Litt pessimistisk å tenke så mye på slike ting, men jeg prøver iallefall å ha i bakhodet at jeg skal ta det med ro i lang tid fremover, og at jeg må være raus med stressdosering, selv om det er litt vanskelig når man trapper ned.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Fint at du prøver ny lege du også. Har mer tro på DS enn vår felles lege. DS er litt mer rett på sak, sikrere og stiller mer riktige spørsmål framfor "tjaa-ha" som var gjennomgangstonen før (ikke for å være stygg, likte han veldig godt, egentlig smilja1)
Enig, legen vår er jo en veldig snill og vennlig person. Problemet ligger i "tja- ha", som du sier. Må foreslå alle tiltak selv, og det er dyrt å betale 800 kr pr time da.
kram1BeritM
-
vink11
Du får sikkert testet aldosteron. Tror Vigdis hadde lavt aldosteron likevel, hun rettet det opp etterpå, skal ha saltholdig kost likevel.
Jeg går her: http://www.tarmskylling.no/ Det koster 950 hver gang, så det er en dyr affære. Jeg tok 5 behandlinger på to og en halv uke, så da rant jo kronene ut ganske fort. Jeg skal ta noen runder etter påske også for det er igjen noe i tarmen.
Det er jo ikke sikkert du trenger det. Hadde du candida? Jeg har brukt mye antibiotika og legen kunne kjenne på magen at jeg hadde avleiringer i tykktarmen. For meg hjalp det veldig godt. Tar også et tarmrenspreparat for tiden som skal hjelpe på dette belegget (ikke på oppfordring fra legen, men fra tarm-klinikken).
Jeg jobber også ekstra i tillegg til min formelle stillingsandel. En fin måte å finne ut hvor mye en tåler. Men til slutt blir en litt lei av å jobbe "gratis". Vurderer økning av stillingsandel snart, men holder litt igjen en stund til.
Tusen takk for påminnelsen fra STTM. Jeg trenger å lese slikt! Dette skal jeg ha i bakhodet og prøve å unngå samme fellen!smilja1
hjertflag1
-
Sitat:
Trodde egentlig alle med binyretretthet hadde lavt aldosteron, men om jeg husker riktig hadde Ruth høyt, og skulle derfor ikke spise salt...? Så det er greit å få det målt.
BeritM, det var feillesning fra både DS og meg, jeg leser alt med stjernetegn på blodprøvene som for høyt, men det var for lavt. Jeg har ikke tatt Florinef siden starten av januar. Jeg spiser mye salt i maten. Har ikke savnet Florinef.
Nå føler at jeg den siste tida har blitt enda bedre. Jeg føler meg frisk! Det er jo en ny og uvant følelse. Når hadde jeg det slik sist? Da jeg var noenogtyve? Det kjennes som om jeg er på et nytt kapittel av livet. Av alt jeg har gjort de siste to månedene hos DS, så må det være noe som har gjort at jeg har tatt av skikkelig, med rakettfart. Da jeg kom til ham, følte jeg meg halvbra. I dag ville jeg ikke tenkt det om meg selv, at jeg er halvbra. Disse tidene på dagen hvor kreftene var borte, som Rufus snakker om, er ikke der lengre.
Ja, vi er sikkert veldig sårbare for stress. Jeg har lett for å stresse, så jeg må nok passe på. Og jeg har også gått litt ned på HC, kanskje for fort, begynte å føle meg hyper. Nå veksler jeg mellom 12.5 mg og 15 mg HC. Thyroid er på 150 mg/2.5 grain. Følger med på symptomer så det ikke blir underdosering av det jeg trenger.
Fint å følge med hvordan det går med deg, BeritM!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Nå føler at jeg den siste tida har blitt enda bedre. Jeg føler meg frisk! Det er jo en ny og uvant følelse. Når hadde jeg det slik sist? Da jeg var noenogtyve? Det kjennes som om jeg er på et nytt kapittel av livet. Av alt jeg har gjort de siste to månedene hos DS, så må det være noe som har gjort at jeg har tatt av skikkelig, med rakettfart. Da jeg kom til ham, følte jeg meg halvbra. I dag ville jeg ikke tenkt det om meg selv, at jeg er halvbra. Disse tidene på dagen hvor kreftene var borte, som Rufus snakker om, er ikke der lengre.
Det er bare ekstremt inspirerende å lese om din fremgang, Ruth! Såvidt jeg forstår har det vært pregnelolone i store doser som har hjulpet deg til å gå fra halvbra til bra? Hva man trenger er jo individuelt- men kunne du skrevet hva du har gjort hos DS som du ikke har prøvd før? Tusen takk isåfall:-)
Jeg er halvbra nå, så det hadde vært supert om jeg kunne få oppleve å bli helt bra. Tenker at det kan ta tid, men at det vil gå. Jo sterkere binyrene blir, dess bedre vil jeg bli.
Jeg bruker fortsatt 3,5 grain Erfa. For meg er det uforståelig at du kan ha gått på det, og gå ned til 2, 5 grain, men det er vel et tegn på at binyrene har kommet seg slik at stoffskiftet ikke trenger å dra lasset alene.
Rufus; nei jeg har ikke påvist sopp e.l. annet i magen. Så tarmskylling er kanskje ikke nødvendig. Men det virker som både du og Ruth har hatt fin effekt av det. I og med at det er såpass dyrt, avventer jeg likevel til august for å høre hva DS sier.
-
Hva jeg har gjort etter januar (som jeg tror har vært med på å gjøre meg frisk):
VSL#3 , kjempekraftig probiotika
FOS
ca 3 mnd med soppkur candida
progesteron (overgangsalder)
østrogen gel (overgangsalder)
testosteron gel
doblet DHEA dosen til 25 mg
Ultra Clear
pregnenolone 100 mg i tre mnd, deretter 50 mg
2 tarmskyllinger (skulle tatt flere)
Eller har jeg fortsatt med melatonin, B-12, A-vitamin, D3, selen, magnesium.
Det er stort sett slutt med søvnproblemene mine. Jeg er nesten alltid uthvilt på morgenen. Jeg kan ha enkelte dårlige netter av og til. Me de er skjeldne. Før var de nettene jeg sov godt skjeldne. Jeg tror det knøttlille dosen med testosteron var viktig, også doblingen av DHEA, var veldig lav på begge to.
Jeg antar at det skjedde noe med tarmopptaket mitt, slik at jeg ikke trengte så høy dose med thyroid. Og jeg antar at da jeg fikk fylt opp lageret med pregnenolone, og fikk gode doser med testosteron, DHEA, østrogen og progesteron så kunne kanskje binyrene slippe å stå på tå hev? Dette altså sagt av en amatør uten medisinsk bakgrunn...
-
Veldig interessant, Ruth! Du er heldig som tolererer både DHEA og pregnelolone så godt. Jeg fikk kviser og brystspreng på lav dose DHEA, og tolererer ikke pregn så bra heller. Tusen takk for svarkram1
-
Jeg er i gang med Florinefbehandling nå. Blir spennende å se effekt.
-
Hei!
Jeg har et spm når det gjelder dosering av Erfa og ft4 verdier. Jeg går nå på 3 grain med Erfa. Har i det siste trappet ned fra 3, 5 grain til 3. Ble så inspirert av alle på forumet her som har gått ned i dose, enten det er sommerdosering eller fordi man føler seg bedre:p. Jeg føler det har gått greit å trappe ned til 3. Filosofien min er at jo mindre medisin man kan klare seg på, dess bedre er det for binyrene, så klart forutsatt at man ikke er underdosert og binyrene vil slite pga dette.
Jeg har alltid hatt lave verdier av ft4. En prøve fra 2001 da jeg var frisk, viste ft4 på 12 (ref 9-22).
"Alle" snakker om at ft4 skal ligge i øvre del av ref område. Nå som jeg har gått ned i dose, er jeg sikker på at ft4 daler ned til helt nederste del av ref område. Om jeg går ytterligere ned, vil den falle utenfor. I og med at Erfa inneholder t3, tenker jeg at det ikke er så farlig om ft4 blir litt lav. Ft3 pleier for øvrig å ligge litt over midten av ref område når jeg tar blodprøver medikamentfastende.
Er det flere som har det slik, dvs med lave ft4 verdier, og kan fungere greit? Jeg vet at noen- som feks Anisa- ligger langt over ref område for ft4 på en relativt lav tyroid dose (oppi ft4 på 30, om jeg husker riktig) . Da må det vel være greit å ligge utenfor nedre ref område også, om formen er grei? Dvs er ikke alt egentlig veldig individuelt??
Min form er ikke bra nok ennå, men jeg blir stadig litt bedre, i sakte, sakte tempo. Er ganske overbevist om at utfordringen hos meg ligger i å få skikk på binyrene, og det er det jeg derfor har størst fokus på. Samtidig er det vanskelig å vite hva som er stoffskifte og hva som er binyrer. Da jeg gikk umedisinert merket jeg først og fremst trøtthet, ekstrem tiltaksløshet, inaktivitet og brainfog som symptomer. Nå har jeg ingenting av dette, unntatt litt brainfog nå og da. Problemet mitt nå ligger i utmattelse, og at jeg blir sliten på visse tider av døgnet, og må ha hvilepauser og ikke stresse for å klare dagen. Utmattelsessymptomene ble særlig fremtredende da jeg begynte på stoffskiftemedisin i i det hele tatt ( den gang Levaxin). Jeg mener utmattelsen skyldes binyrene.
Samtidig er jeg redd for å medisinere meg for mye ned, og blir litt skeptisk når ft4 er såpass lav.
Litt lufting av tanker dette. Om noen opplever det tilsvarende, eller har andre innspill; tusen takk.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Jeg har alltid hatt lave verdier av ft4. En prøve fra 2001 da jeg var frisk, viste ft4 på 12 (ref 9-22).
"Alle" snakker om at ft4 skal ligge i øvre del av ref område. Nå som jeg har gått ned i dose, er jeg sikker på at ft4 daler ned til helt nederste del av ref område. Om jeg går ytterligere ned, vil den falle utenfor. I og med at Erfa inneholder t3, tenker jeg at det ikke er så farlig om ft4 blir litt lav. Ft3 pleier for øvrig å ligge litt over midten av ref område når jeg tar blodprøver medikamentfastende.
Er det flere som har det slik, dvs med lave ft4 verdier, og kan fungere greit? Jeg vet at noen- som feks Anisa- ligger langt over ref område for ft4 på en relativt lav tyroid dose (oppi ft4 på 30, om jeg husker riktig) . Da må det vel være greit å ligge utenfor nedre ref område også, om formen er grei? Dvs er ikke alt egentlig veldig individuelt??
Samtidig er jeg redd for å medisinere meg for mye ned, og blir litt skeptisk når ft4 er såpass lav.
Hva vi lå på da vi var friske, vet svært få av oss. Du vet det, heldig er du:D:D.
Mange kilder samstemmer med deg, i at vi har vår helt egne FT4, som denne kilden som Anisa la ut tidligere
Sitat:
The reason is that TSH is so exquisitely sensitive to free T4 status is that individuals have a genetically determined free T4 setpoint, as illustrated by the study of Andersen in which free T4 was measured each month for a year period in 16 normal euthyroid individuals.
Jeg tror som deg at FT4 blir kanskje litt lavere hos oss som bruker thyroid, fordi vi forsynes rikelig med T3, enn den kanskje var da vi var friske. Antar at det var omtrent det du tenkte?
Jeg har ikke lav FT4 foreløpig. Den holder seg i øverste del av referanseområdet foreløpig.
Jeg ligger nå og vipper litt mellom 2 og 2,5 grain eller 120-150 mg thyroid. Så lavt har jeg ikke vært siden jeg startet. Men jeg er veldig forsiktig nå, fordi jeg tenker at plutselig når jeg bunnen og ender opp med underdosering i stedet. Men jeg tror at det at jeg nå kan klare meg med denne dosen med thyroid, mot 4.75 grain på det meste, samt nå 15 mg hydrokortison mot 32.5 mg på det verste, tyder på at jeg er på rett vei. Antar at det er bedre tarmopptak mm. Men tror jeg skal ta det langsomt i svingene, så jeg ikke får en nedtur, som Rufus fikk nå nylig.
Moro å høre at du er så sprekxx6
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hva vi lå på da vi var friske, vet svært få av oss. Du vet det, heldig er du:D:D.
Ja, litt flaks egentlig at det ble tatt prøve av meg da. Ringte legen nå nettopp for å høre verdiene igjen, for jeg var ikke helt sikker. Husket litt feil- tidspunktet var i 2003, og da var ft4 på 13,7 (11-23). En temmelig lav verdi til tross for at jeg ikke var stoffskiftesyk da! Det er imidlertid mulig at det lå noe latent- for jeg husker at jeg allerede da ikke orket å trene noe særlig. Men jeg levde ellers normalt, gikk turer, var på jobb, sosial, osv. Dog noe mer sliten enn jeg hadde vært årene før, så noe var absolutt i gjære, enten det var binyrer eller latent stoffskifte.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg tror som deg at FT4 blir kanskje litt lavere hos oss som bruker thyroid, fordi vi forsynes rikelig med T3, enn den kanskje var da vi var friske. Antar at det var omtrent det du tenkte?
Ja, det var det jeg tenkte. At når man tar t3 direkte, trenger ikke ft4 være så høy fordi den trenger ikke lage så mye t3. Det høres iallefall logisk ut....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg har ikke lav FT4 foreløpig. Den holder seg i øverste del av referanseområdet foreløpig.
Jeg ligger nå og vipper litt mellom 2 og 2,5 grain eller 120-150 mg thyroid. Så lavt har jeg ikke vært siden jeg startet. Men jeg er veldig forsiktig nå, fordi jeg tenker at plutselig når jeg bunnen og ender opp med underdosering i stedet. Men jeg tror at det at jeg nå kan klare meg med denne dosen med thyroid, mot 4.75 grain på det meste, samt nå 15 mg hydrokortison mot 32.5 mg på det verste, tyder på at jeg er på rett vei. Antar at det er bedre tarmopptak mm. Men tror jeg skal ta det langsomt i svingene, så jeg ikke får en nedtur, som Rufus fikk nå nylig.
Oi, det er jammen mye du har gått ned. Så flott at du kan ha så lav dose nå. Det er sikkert godt for kroppen din. Som du sier er det nok lurt å være varsom med nedtrapping nå. Kanskje ta 1/4 grain av gangen. Ellers er det jo mange som bruker 2-2,5 grain, så kanskje det er der du skal ligge. Selv om du ikke vet ref verdiene dine fra du var frisk, virker det som du i alle tilfelle skal ligge høyt i ref område på ft4, siden du føler deg fin med disse verdiene. Jeg leser deg slik at ft4 verdiene dine er like på dosen du går på nå og tidligere, pga bedre opptak i tarmen? Eller har du kunnet la verdiene gått ned, fordi binyrekapasiteten har gått opp, om du skjønner?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Moro å høre at du er så sprekxx6
Sprek og sprek, fru Blom:lol: Er "halvbra", for å bruke en av dine uttrykk. Men i og med at det så langt i alle fall (fra oppstart på Erfa og hc) går bitte bitte litt fremover måned for måned, så klager jeg ikke. Er innstilt på at dette tar tid. Ligger forresten på 10 mg hc nå.
-
Jeg bikka jo over referansegrensa da jeg lå så høyt på thyroid. Fastlegen min er ikke stressa om du kommer litt over referansegrensa, mener det skal mye mer til før det er skadelig for hjertet. Tror det er lurt å ta det piano, men det var ikke lett å være tålmodig etter mange år som ikke helt god eller litt verre! Hadde jeg gjort alt en gang til, hadde jeg drøyd litt for hver opptrapping over 2.5 grain.... Jeg vet jo ikke ennå hvordan blodprøvene vil se ut på så lav dose, det vet jeg når jeg har stått på den lenge nok, og det blir kanskje målinga i august som viser det. Men foreløpig ligger jeg høyt i referanseområdet på både FT3 og FT4.
Ja, dette tar tid, vi får bare ta det rolig.
-
Sv: Erfa på blå resept
BeritM - hvor har du fått thyroid og binyrestøtte?? Privatklinikk eller fastlegen din? Jeg trenger begge deler, men sitter fast i håpløsheten her på nordvestlandet.
Har sendt en skriftlig forespørsel til Heggeliklinikken for over en måned siden, ringte og spurte hvordan det lå an for et par uker siden. Men får jeg svar? Nei! Sekretæren til legen skulle ringe meg opp igjen, men det har ikke skjedd. Så nå lurer jeg på hvor jeg skal lete etter andre som eventuelt kan hjelpe. Har vurdert Øverbye i Arendal, for da kan jeg bo en periode hos sønn. Men det får i såfall bli til høsten - det går fort mot ferietid nå, og listene er vel lange alle steder.
-
Hei jeg har fått det på Balderklinkken hos M. Thurfjell. Skal imidlertid til D. Scjødt på Heggeli i august. Ut fra erfaringer på forumet, er det mange som anbefaler nevnte lege på Heggeli. Ulempen er lang ventetid, han er veldig populær.
-
En liten oppdatering. Forventer ikke så mange kommentarer da ikke store ting har skjedd siden sist, men synes noen ganger det er greit å gå tilbake i tråden for å se hvordan utviklingen har vært, så derfor oppdaterer jeg.
Jeg må vel kunne si at det fremdeles går fremover. Ikke så fort, men jeg føler jeg mindre og mindre hemmet av binyrer, stoffskifte og alt. Ikke det at jeg ikke føler meg hemmet, for det gjør jeg absolutt, men det blir bedre. I går var jeg imidlertid litt vel aktiv på helsestudio, og i dag kjenner jeg at det ble for mye. Har vært sliten med lavt blodsukker i dag, i gammal og god stil :shock:, men- det skal sies- ikke verre enn at jeg har kommet meg gjennom dagen uten at det på noe tidspunkt har vært helt krise. Kjenner bare at jeg ikke bør presse kroppen slik, den har ikke godt av det.
Jeg går på Endo met tilskudd, som jeg er veldig fornøyd med. Importerer fra USA, og får de gjennom Alex Tuggle som driver noe som heter Holistic back relief. Skal ta ny håranalyse snart, og da er jeg spent på å se om ting har endret seg noe. Jeg hadde lave "forgiftnings målinger" sist, men han sa jeg måtte forvente at de kom til å bli høyere etter som jeg går på et detox- opplegg, og at giften (kvikksølv osv) derfor etter hvert vil begynne å tyte ut av kroppen, og i håret.
Endo met tilskuddene inneholder det viktigste av mineraler og vitaminer. I tillegg tar jeg kun ekstra sink, magnesium, d3, B6 og av til 300 mg gurkemeie(curcumin).
Har kuttet ut aminosyrer da jeg blir sur i magen av det, og blir overstimulert/stresset av enkelte (som glutamin).
Har kjøpt meg probiotika uten acidophilus, da jeg har for mye av denne (i utgangspunktet gode) bakterien. For mye av denne gjør magen sur, og det kan jeg kjenne. Tror det er derfor jeg ikke tåler så godt alt som er syrlig, som feks aminosyrer.
Tar 10 mg hc. Har forsøkt å redusere ytterligere i dag. Som Rufus skrev i dag, så er jeg ikke helt sikker på hva de 10 mg gjør for meg. Egentlig har jeg blitt bedre når jeg har redusert hc- jeg har iallefall ikke blitt verre av det. Formen har blitt bedre denne våren, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Det som har skjedd er at jeg har redusert hc, begynt på Endo met supplements, og selvfølgelig; det har blitt vår, og stoffskiftet jobber kanskje mer av seg selv. Jeg kjente på den annen side ingen bedring sist vår, men da var jeg egentlig så dårlig at effekten ville vært liten uansett. Håper i alle fall at det ikke BARE er våren som gjør at formen har gått fremover, men at det også skyldes at ting er kommet mer på plass.
Er redd for å redusere for mye på hc, derfor gjør jeg det i kjempesakte tempo. Er redd for å få en knekk, nå som utviklingen er god. Har begynt å ta pregnelolone et par ganger i uka også. I og med at det er et lagringshormon, så vil vel et par ganger (2 x 25 mg) kunne hjelpe litt, håper jeg. Noe oftere enn det resulterer i hodepine og uvelhet. I små doser gir det imidlertid litt energi, virker det som. Men det er ennå litt tidlig å si om dette med pregnelolone fungerer for meg siden jeg gjeninnførte det nettopp.
Skal prøve igjen med progesteron krem mot pms nå også. Prøvde det for et år siden uten hell, merket ingenting. Men da var formen samtidig så elendig pga binyrer og Levaxin, at det overskygget det meste. Føler utgangspunktet er annerledes nå, så jeg håper at det vil lette trykket noe.
Vet ikke om jeg ennå har ødemer, men føler meg generelt litt pløsete. Leggene mine er fortsatt hovne. Lurer på om det noen gang kommer til å gå bort.....:shock: Tror noe skyldes hc, men er redd ikke alt skyldes den.
Da gjenstår det bare å ønske alle en riktig god 17. mai i morgen! norsk1norsk1
-
Jeg sliter også med hovne legger. Lurer på hva som ligger bak. Selv på morgenen når jeg står opp kan jeg enkelte dager klemme en finger inn ved beinet som stikker ut ved ankelen, og fingeravtrykket blir stående lenge, så da er det vann ja..
Fint å høre at du blir bedre, og hva som hjelper deg! Det er tydelig at vi har individuelle forskjeller, alle kan ikke behandles helt likt
-
Jeg har fått blodprøvesvar etter at jeg "sommer-reduserte" Erfa med 0,5 grain, ned fra 3,5 til 3 grain.
Ft4 er nå 9 (8-22).
Den har altså gått ned en enhet. Mitt spørsmål er; er ikke meningen med sommmer redusering og vinter oppjustering at verdiene skal ligge likt? Dvs at man ikke trenger så mye om sommeren, fordi egenproduksjonen har tatt seg opp?
Jeg har også blitt litt påvirket av at DS mener 3, 5 grain er alt for høy dose. Så jeg har redusert med 0,5 grain. Men jeg tror ikke det stemmer i mitt tilfelle at 3,5 grain er for høyt. Om jeg skulle gått ytterligere ned, fra 3 grain til 2,5 grain, ville jeg falt utenfor nedre referanseområde, og det var der jeg lå da jeg var dårlig. Nei, det funker sikkert for noen, men ikke for alle! Jeg skal til DS i august først, og har lyst til å forhøre meg mer om hvorfor han er så streng på tyroid dosering. Han satt jo min far på 1 grain, og det gikk ikke bra, så jeg tror faktisk ikke han har så kontroll på dette med Erfa dosering, i alle fall ikke for alle.
Jeg vil så gjerne følge råd, og at noen skal ta styringen, for det er vanskelig å vite hvor man skal ligge når det gjelder dosering. Men det grunnleggende kommer tilbake gang på gang; at jeg bør følge magefølelsen. Ikke noe gøy å kjøre sololøp, men lurer på om det gavner meg mer akkurat når det gjelder dosering.
Litt tanker dette her bare. Hadde jo håpet jeg kunne være "flink pike" å gå ned til lavere dosering. Men tror ikke det er riktig for meg. Og er litt lei meg for det. Skulle forresten ønsker det fantes tyroid med ren t4, men det gjør det vel ikke?
-
Skjønner at du synes det er kjedelig. Men antar at han ikke er så firkantet at han vil ha absolutt alle inn i samme skjema. Du har jo også så lavt ft4 at det tyder jo også på at du trenger litt høyere dose. hjertflag1