Ruth...de hetetoktene kan komme fra T3-en og/eller HC.
At du har lagt på deg rundt magen kan være tegn på """mye""" HC over tid.
En" blåser seg opp i magen og blir stor og stinn."...
Printable View
Ruth...de hetetoktene kan komme fra T3-en og/eller HC.
At du har lagt på deg rundt magen kan være tegn på """mye""" HC over tid.
En" blåser seg opp i magen og blir stor og stinn."...
Jeg tror ikke hetetoktene kommer fra verken for mye T3 eller HC. Jeg har gått ned til 20 mg HC, fra 22.5. Og å gå ned mer klarer ikke kroppen min nå. Og dersom jeg forsøker å gå ned 15 mg thyroid, får jeg frossenhetsølelse og kalde hender og føtter med en gang. Jeg fikk hetetokter for ca 3.5 år siden. Og gikk på østrogen lavdose ett år. men verken gynekologen eller fastlegen var klar over at med østrogen må du også øke dosen med stoffskiftemedisin. Så jeg gikk rundt og hadde det om mulig verre enn jeg hadde det fra før, men uten å vite hvorfor, den gangen. Og hetetoktene har blitt verre etterhvert som jeg har fått det bedre. Jeg tror kanskje det er en sammenheng, men jeg vet jo ikke!
Hetetoktene jeg hadde i våres og i sommer hang nok sammen med en overdosering på HC, jeg gikk på 32.5 mg HC på det meste.
Overså dit spørgsmål, Vigdis :oops:
Jeg ved ikke om Angemin kan købes i Norge. De eneste hits jeg fik på Google.no var henvisninger til svenske sites.
Jo, den er receptpligtig og efter ca. 3 uger var de enorme hedeture og humørsvingninger saga blot. Der er ganske bestemte grunde til at jeg har valgt netop Angemin, fremfor andre og billigere præparater (Angemin sælges uden tilskud i DK for ca. 450 dkr til 3 mdr. og uden pauser). Man får hverken "spændt" barm eller væskeophobninger af Angemin + de to virkestoffer er i små mængder, henholdsvis 1 of 2 mg. xx9
Da har jeg fått svar på blodprøver ved 3 grain Erfa:
Tsh: 0.01
ft3: 5.9 (2.3-5.7)
ft4: 15 (9-22)
Hemoglobin: 14.0 (11-14)
Ferritin: 102 (15-200)
b12: 491 ( fant ikke referanse, men det ligger vel midt i slik ca?)
Magnesium: 0.86 (0.71-0.94)
Natrium: 140 (137-145)
Kalium: 4.2 (3.6-5.0)
calsium: 2.36 (2.15-2.51)
Jeg føler meg ganske bra; klarer å holde et ganske bra tempo i hverdagen; men lurer nok på om dette ville raknet fort i en hektisk hverdag der man må opp kl 06 og gå på jobb. Men jeg vet ikke; har bare fått meg noen nedturer for mye til å gamble på det enda.
Det er stor forskjell i formen min enn i begynnelsen av september; da var jeg helt nede kognitivt og fysisk.. :D
Det som er interessant med blodprøvene nå som jeg har lyst til å kommentere ut fra hvilke kosttilskudd jeg bruker er;
Natrium; Jeg spiser MYE salt; kan godt finne på å helle ut flere gram salt og drikke dette med vann; men dette helt ekstreme begynte jeg med ca en uke før blodprøven.
Ferritin, Hb : Har spist jern ( duroferon ) siden i mai, da var ferritin på 9. Har også spist b12 og c vitaminer.
Magnesium: Har spist 400 mg magnesium hver dag siden 2. juni.
b12: Har spist b12 tabletter siden i mai.
calsium: Har spist 4 gram d vitamin hver dag siden i mai/juni.
Ja, dette kan vel tyde på at en trenger kosttilskudd? :)
Ha en flott dag folkens hjertflag1
Tallene dine ser jo fine ut. De som kan mer kan sikkert si noe om forholdene mellom mineralene også, men jeg vet ikke filla. Uansett synes jeg høre at du føler deg bedre - og det er jo det viktigste.
Ja, det er jo det viktigste:)
Er det ikke addisonpasienter som får lavt blodtrykk, lav natrium og høy kalium? Altså de med binyresvikt. Jeg har lenge lurt på om mine binyrer har gjort at jeg har trengt mere natrium en stund nå. Og det ser jo nesten slik ut? Så mye salt som jeg har spist i noen måneder nå (og i tillegg til siste uke) så skulle en vel tro at den skulle ha vært høyere? Nå ja, dette er jo spekulasjoner, men jeg har jo tida til å spekulere i veg jeg. :p
(ps; jeg krysset i veg på rekvisisjonen for blodprøver fra Balder selv også :mrgreen:)
Forresten smgj, du bruker jo rosenrot. Jeg kjøpte arctic root i går; er dette den samme?
Ja, det er den samme, men for tiden er jeg frafallen. :lol: Jeg kommer nok til å spise dem igjen, men tok en pause. Tror kanskje virkningen av den forsvant noe etter hvert under bruk. (Kanskje den overlappet noe av det andre jeg har dyttet i meg og ble overflødig, eller kanskje kroppen sluttet å reagere på den.)
Jeg tok 2 tabletter av den i dag, og er ganske sikker på at jeg kjenner en virkning :) Altså; i form av 5- 10 % mere energi :)
Sånn opplever jeg den også om jeg tar den engang iblant eller kun et par dager i strekk. Men jeg syntes jeg mistet virkningen ved langvarig bruk. Det er nok derfor det ofte står at om man tar den over tid så skal man ha pause, tenker jeg.
Tar den fram igjen neste gang jeg trenger litt "spiff" tenker jeg. Nå for tiden synes jeg det er viktig for meg å kjenne om "normalt" holder... og om jeg må opp/ned/sidelengs :wink: medisinmessig og om 100% jobb går bra...
Ja, det er verdt mye Blondie :D
Bare tenkte jeg ville fortelle om dagens nytt..
Jeg har snakket med behandleren min på Balder i dag pr tlf og er både fornøyd og veeeldig betenkt....
Det som er bra er at jeg enkelt og greit fikk resept på Armour og har tenkt å gå over til denne fra Erfa. Ser mange lurer litt på Erfas virkning/bivirkning og gidder ikke gå rundt å bekymre meg om dette virkelig stemmer. Jeg stoler på dere erfarne gode mennesker her på forumet. hjertflag1 Samtidig har behandleren min virkelig gått inn for å finne ut om mine lave kolesteroltall bør utredes.. Noe som har gjort at jeg har beholdt plassen min på Balder.. Så det hele blir til at jeg får den behandleren hos Balder nå som har gått i lære i Nederland ( hos Hertoge?), som behandler ut fra hormonprofilen til hver enkelt. Og DET liker jeg virkelig. :D
Og så til det som gjør meg betenkt..
Jeg har opp til flere ganger forklart min behandler at jeg var veldig dårlig på 135 mg thyroid og nå er mye bedre på en større dose... Enda så sier hun til meg: "Din tsh er under 0.01; du må redusere dosen!" "Det er derfor binyrene dine sliter!!" Jeg sier: "Diskusjon om tsh verdier har vi hatt før, og tsh - verdier er jeg ikke villig til å diskutere med deg. Jeg har blitt mye bedre på en større thyroiddose,og min tsh blir suprimert rundt 75 mg." Hvorpå behandleren skriker i røret: "Hvordan kan du mene at suprimerte tsh verdier ikke sliter ut binyrene?! DET må du forklare meg!" Og jeg forklarte igjen om min bedring osv og om tsh verdienes upålitelighet og Akers uttalelse om armour og tsh verdier osv.. I mens tenkte jeg; Og dette betaler jeg for! OMG..:shock:
Men etterhvert roet hun seg ned og var på "min side" igjen... Var jeg på jobb? :mrgreen:
Jeg skjønner virkelig ikke denne TSH besattheten... Slipp taket liksom..vedikke1 Men MYE godt skjedde i dag altså, og behandleren lot seg jo overbevise (igjen) til slutt.. Jeg er bare glad for at jeg er sterk nok til å tenke klart og bite i fra meg.. Og ellers så er formen ganske så bra. :D
For tenk om de hadde kjørt over deg Jeanette !
En får jo glede seg over det en har å stille med, men hadde du orke om du hadde vært enda dårligere ?
Hypotetisk, men det er tenkbart at mange sliter med å nå frem - og hva resulterer det i ?
Stå på videre Jeanette !
Sånne diskusjoner som behandleren din legger opp til er ihvertfall ikke bra for binyrene...så det såtunge1
Men hvor mange pasienter med lavt stoffskifte har Balder som lider under deres feiltolkede TSH-ideologi? Det har jeg lurt på, mange ganger etter å ha møtt denne ideologien. Jeg har hatt noenlunde samme diskusjoner med legen min. Jeg synes det er slitsomt med en lege som ikke er på samme side som meg.
Hadde jeg vært dårligere ( og i tillegg hatt mindre erfaring med thyroider f.eks) vet jeg hvertfall at sårbarhet og en slik diskusjon ville fått meg til å vingle kraftig ift. hvilke valg jeg hadde foretatt. Og usikkerhet ift. sykdom og medisinering ville kanskje sammen fått meg til å ta dårlige valg og jeg hadde blitt enda dårligere. Og jeg regner vel med at dette ville skjedd for flere enn meg ift. en hypotese om at jeg er normal med normale reaksjoner? :sad: Takk for oppmuntringen på slutten forresten. kram1
Nei, jeg satt faktisk og "scannet" meg selv under diskusjonen og tenkte at "binyrene funker jo!!" hehe.. :wink: Normal og normal....:D
Ja, det er slitsomt.. og jeg vurderer sterkt videre i "stoffskiftekariæren" å uttrykke meg så sterkt at behandling av stoffskiftesyke ut fra tsh uten tanke for noe annet; rett og slett er et overgrep.
Jeg har tenkt... Altså.. feedbacksystemet er en meget fininnstilt greie hvor tsh bestiller akkurat den mengden kroppen trenger ut fra den mengden stoffskiftehormoner som befinner seg i blodbanen. Stoffskiftehormoner slippes ut i akkurat passe mengde som kroppen trenger der og da og forbrukes. Og hva skjer når vi spiser tabletter som f.eks thyroid? Jo, min teori er jo da at tsh reduseres kraftig fordi det plutselig kommer mere stoffskiftehormoner ut i blodbanen enn det kroppen forbruker akkurat der og da. Men som den forbruker etterhvert og er nødt til å ha altså.. Men cellene i kroppen forbruker altså ikke i den takt som tablettenes innhold gir.
Hei.....Sitat:
Jeg har tenkt... Altså.. feedbacksystemet er en meget fininnstilt greie hvor tsh bestiller akkurat den mengden kroppen trenger ut fra den mengden stoffskiftehormoner som befinner seg i blodbanen. Stoffskiftehormoner slippes ut i akkurat passe mengde som kroppen trenger der og da og forbrukes. Og hva skjer når vi spiser tabletter som f.eks thyroid? Jo, min teori er jo da at tsh reduseres kraftig fordi det plutselig kommer mere stoffskiftehormoner ut i blodbanen enn det kroppen forbruker akkurat der og da. Men som den forbruker etterhvert og er nødt til å ha altså.. Men cellene i kroppen forbruker altså ikke i den takt som tablettenes innhold gir.
Nå klarer ikke jeg å huske om du har antistoffer men er yttligere element ift. TSH om du har det er TSH-R ab (TSH-reseptor antistoffer).
Det finnes flere antistoffer enn anti TPO. Først litt generelt om antistoffer:
Immunologiske forandringer er hovedårsaken til de fleste ervervede thyreoidealidelser. Thyreoideaantistoffene produseres av B-lymfocytter og plasmaceller i skjoldkjertel. (patogenese - sykdomsprosess, fremkalles av sykdom, dvs. de forandringer i organismen, som fører til utvikling av en sykdom, slik at det oppstår anatomiske, fysiologiske og immunologiske ændringer) Antistoffene er gode sykdomsmarkører og har ofte patogenetisk betydning.
De aktuelle antistoffene er TSH-reseptor antistoffer (TSH-R Ab), thyreoideaperoksydase antistoffer (TPO Ab) som tidligere ble kalt antistoffer mot mikrosomalt thyreoideaantigen, og thyreoglobulin antistoffer (Tg Ab). Andre antistoffer er også beskrevet, men "antas være" uten klinisk og diagnostisk betydning.
TPO Ab har cytotoksisk effekt og finnes i høye konsentrasjoner ved Hashimoto thyreoiditt, atrofisk thyreoiditt og Graves' sykdom.
Tg Ab har samme forekomst som TPO Ab, men er uten patogenetisk betydning.
TSH-R Ab: Aminosyresekvensen i den humane TSH reseptor ble kartlagt i 1989. Hos pasienter med autoimmun thyreoideasykdom har man kunnet påvise antistoffer mot flere epitoper på reseptoren. (Epitop, også kjent som «antigenic determinant», er del av det makromolekylet som blir gjenkjent av immunsystemet, spesielt av antistoff, B-celler eller T-celler. Den delen av antistoffet som gjenkjenner epitopen kalles en paratope).
Noen antistoffer virker stimulerende og har ansvar for Graves' sykdom og transient neonatal hyperthyreose, mens andre antistoffer blokkerer reseptoren for TSH og finnes hos ca. 25 % av pasienter med Hashimotos thyreoiditt og atrofisk thyreoiditt.
25% er ganske mange - 1 av 4. Om TSH reseptoren er blokkert er jo dette yttligere ett argument for at TSH er helt meningsløs som markør for noe som helst.
TSH-R Ab er ikke del av vanlig thyroideadiagnostikk unntatt ved transient neonatal hypothyreose da man mener det er kun her de har patogenetisk betydning.
Ikke vet jeg men om 25% med Hashimoto har en blokkering av TSH reseptor er det vel en smule naivt ikke å ta det med i beregningen ved forsøk på behandlingen av sykdommen? Negativ feedback kan umulig fungere om reseptoren er blokkert. Jeg har hentet mye av info jeg skriver om her fra Rikshospitalets hormonseksjon- har ikke hatt tid til å undersøke det nærmere ennå..
kram1 H:-)
"Hvis en pasient som gåt på Armour (eller standardbehandling med Levaxin), opplever å få en supprimert TSH, mener Omdal det tyder på overbehandling. Det kan bety økt risiko for benskjørhet, demensutvikling og problemer knyttet til hjertet. Han mener man derfor helst bør unngå en supprimert TSH. Klinisk erfaring viser likevel at noen pasienter som reduserer dosen på grunn av lav TSH, får en subjektiv nedtur og utvikler symptomer på lavt stoffskifte. Legen vil i slike tilfeller ha et dilemma. Skal man ta sikte på en høyere TSH-verdi (normalisering) eller lytte til pasienten? Omdal mener svaret er å være fleksibel og godta en lav TSH hvis det betyr bedre livskvalitet. Det er imidlertid viktig å gi en individuell vurdering og god informasjon, og følge med på eventuell negative bivirkninger som utvikling av raskere kalktap fra skjelettet." Kilde: "Allmennlege Lars Omdal i NTF`s faglige råd" Fra Thyra, nr. 1/08
Denne læge kunne trænge til at opdatere sin viden om hvad TSH er: et signalhormon til at øge/sænke produktionen af andre hormoner. Nicht wider!
Aker, for n'te gang
Hun sier ingenting om det Balder snakker om!Sitat:
Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen*Louise*Koren Dahll
overlege*, thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
Og en gang på Balder fikk jeg vite atDemens av supprimert TSH. Jeg trodde man kunne bli demente av underbehandling og ikke-behandling....Sitat:
Og det at min TSH er for supprimert, det kan tyde på en betennelsestilstand
Såvidt jeg forstår er ikke dette faglig begrunnet i forskning på personer som behandles for hypothyreose, men en blankooverføring av problemene med hyperthyreose... Om ikke det er en stor svakhet ved teorien vet ikke jeg...
Som frisk hadde jeg fT4=20 og TSH=1,8
På Levaxin fikk jeg en subrimert TSH=0,01 med en fT4=18
Her vil de få et forklaringsproblem?!!!
Og med en død kjertel må jeg produsere ALL T3 selv, ergo må fT4 opp godt over 20-tallet!!
Nå går jeg delvis på THYROID, men det blir en annen historie......
Jegog er "overbevist" om at de ser tallet TSH og ikke stoffskiftehormonene som skiller hypo- og hyper....
Må være en kortslutning et sted!!
Det er mange logiske brister mangel på fagkunnskap.. Man behandler stoffskiftesyke som om de skulle vært friske uten antistoffer og uten tilførsel av hormoner utenfra!! En kan virkelig begynne å lure!! desp2
Ja, du verden for et dilemma mr. Omdal har!!!:shock: Hør på pasienten du og bruk det du har fått utdelt mellom øra! Omdal har et problem, ikke et dilemma!
Smgj: Jeg fikk beinskjørhets - og hjerteflimmer talen.
Takk for at du deler meget brukbar kunnskap! hjertflag1 Jeg er klar over at det finnes andre antistoffer, men jeg har overhodet ikke slik inngående kunnskap som dette. Uansett mener jeg, at det er veldig logisk at tsh ikke kan brukes når man får stoffskiftehormoner utenfra.. Man behøver ikke ha doktorgrad for å skjønne det! Og denne gode kunnskap du deler her, beviser tshs ubruklighet.. Det blir jo helt meningsløst å bruke tsh!!
Skulle jeg gjette tipper jeg at en del hypertyrote kanskje også har forstyrrelser i sekresjonen av calcitonin - og at det er DET som påvirker avkalkingen i beinmassen heller enn "TSH'en" (som forøvrig ikke har noe med saken å gjøre)....
En annen stor svakhet med tanken "vedvarende høy TSH = osteoporose" er at vi som er på Erfa o.l. samtidig får tilført calcitonin.....!!! (Som hemmer utskillingen av kalk fra beinmassen.) I så fall burde de være enda mer bekymret for sine pasienter på ren t4 med subprimert TSH...
Du kan nå iallfall huske å nevne at du tilfører deg selv calcitonin ved neste formaningstale.:roll:
Bra å høre at du klarte å stå på krava, Jeanette:) norsk1
Spennende at du skal prøve Armour! Trykket i brystet har blitt bedre for meg, men om det finnes noe som er mildere for binyrene, er det fint å få høre om det!
Det skal jeg huske! xx4
Joda, takk for det :) Jeg kunne jo ha sendt henne utskrifter fra de forskningsrapportene som det har blitt lagt ut her på forumet. Eller til Omdal. Jeg håper bare ikke den nye behandleren maser om tsh også, da tror jeg at jeg må ta meg i sammen for å ikke bli usaklig..
Beklager at jeg er så treg med å svare. Mange ting å stå i for tida.
xx4
Hei alle sammen!vink11
En update fra meg.
Fikk altså symptomer i begynnelsen av desember, som startet med sykdomsfølelse i kroppen, og som gikk over i et brennende rødflammete utslett og som har endt i muskelsmerter og leddsmerter mest i lår, legger hofter og ankler.. Samtidig har jeg hodepine og kvalme på de dagene det er værst og føler meg trett og kraftløs. Det svinger noe ift hvor ille det er. De to andre gangene jeg har hatt dette har det gitt seg etter en del uker..:sad:
Samtidig er smertene av en helt annen styrke nå enn da jeg gikk på levaxin.. Nå er de lette til moderate, mens da var de helt uutholdelige. Fastlegen skal henvise meg til reumatolog nå forresten...
Bruker de kreftene jeg har til å jobbe to halve dager i uka, og på aktiviteter sammen med ungene mine; skøyting og ski osv.. Går også tur med hunden hver dag og føler ikke at binyrene lider noe som helst av dette...Jeg føler forresten at to jobbedager gir meg et løft mer enn at det er for slitsomt. :) Vi er en veldig god sammensveiset humoristisk gjeng på jobben, noe som vi kanskje må være for å jobbe med det vi gjør i år etter år.. Syns det er litt bittert som dere skjønner å bli dårlig igjen etter å virkelig få bra form i begynnelsen av desember..
Ellers så har jeg tatt døgnurinsamling ift kortisol, og en bråte andre blodprøver på balderklinikken samt intoleranseprøver.. Det viser seg at all slags korn utenom bygg er noe jeg reagerer veldig på, men værst av alt er mais! Så nå har jeg kuttet ut alt jeg reagerer på for å se om det andre "syndromet" mitt blir bedre... Greit å kutte ut alt immunforsvaret mitt reagerer på når det oppfører seg slik det gjør.. Forresten så ser jeg klare likheter mellom de matvarene blodtypedietten foreslår ift min blodtype, og det jeg ikke reagerer på ift intoleranser..
Holdt på å bli kastet ut av lokalsykehuset da jeg trappet opp der før jobb en morgen for å ta blodprøver rekvirert av balderklinikken.. Men etter litt argumentering (og kvinnelig list :)) fikk jeg tatt prøver likevel av en meget indignert labdame som syns det var "for gæli" å ta så mange prøver..:lol:
Skal til øyenlege i Oslo etter å ha fått henvisning fra balderklinikken. Privat øyelege da men jeg får noe refundert pga henvisningen pluss at øyenlegen har avtale med rikstrygdeverket.. Fastlegen driver jo med allergiøyedråpene sine enda, og hadde ikke noen som helst forslag om noe annet for de tørre øynene mine..kednej1 Han hadde ikke hørt om øyesalve med cyklosporin... Og da fins det jo ikke selvsagt... desp2
Så slik går nå dagene..
Så nå skal jeg til balderklinikken å få svar på prøver og samtidig til øyenlege til uka.
Ha en god dag folkens! hjertflag1
Jeg oplever præcis det samme i forhold til korn Jeanette. Da jeg for nogle år siden fik konstateret cøliaki udelukkede jeg selvfølgelig alt gluten, men opdagede hurtigt at jeg også reagerede på glutenfrit korn. Så jeg har i flere år levet helt uden korn(majs i salaten går an en gang imellem). ved juletid bagte jeg nogle gluten og sukkerfri æbleskiver og jeg spiste et par stykker og det gik fint. En dag eksperimenterede jeg med noget risprotein pulver og jeg gik HELT ned. Var simpelthen så træt, svimmel og med en mega hovedpine.
Jeg spiser stort set også efter min blodtype, jeg reagerer nemlig på mange af de ting som min blodtype ofte gør.
Vildt hvad kost kan betyde for ens helbred!
vink11
Interessant det du skriver der Honeybob!hjertflag1 Er spent på hva kostendring kan gjøre for meg, og samtidig får man jo en større utfordring i å være kreativ med de matvarene man tåler slik at man ikke går matlei.. Og matlei er jeg fra før dessverre...:| Nåja, jeg tar meg i å sutre litt nå; jeg sa akkurat til mannen min at jeg var veldig glad for å få kartlagt intoleransene mine og at det fins slike tilbud i Norge. :) Det er jo positivt å ha muligheten til å holde seg unna alt man reagerer på.
Interessant hvordan du reagerer Honeybob, håper som sagt dette kan hjelpe meg.:)
Hei duhjertflag1
Så fint å høre at binyrene dine i alle fall har det bedre. At du kan gå en god tur hver dag med hunden, er jo veldig bra!! Mitt problem ligger mye i det fysiske- blir fort sliten om jeg drar det for langt, så jeg tenker at du er heldig sånn sett!!
Muskel/leddsmertene dine høres veldig vonde ut. Det må da være noe revmatisk når det er så ille?? Håper du finner ut av dette snart. Bra du fikk tatt alle blodprøvene dine, er jo typisk at de blir skeptiske når man kommer med en drøss med ting personalet aldri har hørt om..... Men det sier jo mer om personalet enn om deg. Norske fastleger er så uopplyste om en del ting at det er skremmende. At min lege heller ikke skjønner seg på binyretretthet er utrolig kjip. Han skriver ut sykemeldinger og er veldig snill sånn sett, men jeg skulle jo ønske han skjønte at dette var en ordentlig diagnose på linje med andre ting! I sykemeldingen står det bare årsak; slapphet/tretthet, ser jo litt mindre "seriøst" ut enn om det stod en anerkjent diagnose.
Interessant det med intoleranseprøvene som ble tatt. En venninne av meg la om kostholdet for to uker siden da hun slo ut positivt på glutenallergi, og merker enorm bedring allerede. Utrolig at sånne ting har så mye å si. Fastlegen hennes hadde selvfølgelig ikke tenkt å teste henne for det men begynte å mumle om ME istendefor. Typisk.
Vel, ville bare si at det er fint å lese updates om deg, og så håper jeg at ting vil bli bedre snart, og at du finner ut hva plagene kan skyldes.
hjerte1hjerte1
Tusen takk BeritM!!hjerte1hjerte1:)
Ja, jeg er jo heldig sånn sett at jeg kan bevege meg fritt uten at det affiserer binyrene noe særlig; men klart jeg har jo ikke hardtrent enda..:) Samtidig merker jeg at jeg får en forværring/oppbluss av muskelsmerter og tretthet hvis jeg strekker strikken for langt i flere dager på rad.
Ja, det er frustrerende at legene ikke kan mere om binyretretthet. Forresten hadde jeg et fint førstemøte med NAV før jul, hvor arbeidsgiver var med. Og representanten fra NAV var veldig klar på at hun var kjent med binyretretthetsdiagnosen og problemene med å få diagnostisert det via blodprøver. Følte det som en lettelse, og arbeidsgiver får jo dermed også større tiltro til meg enn hvis jeg kun står på barrikadene og påstår ting alene.
Har forresten et veldig godt forhold til arbeidsgiver så langt. Han påsto forresten her om dagen, på et av teammøtene våre, at jeg er sykmeldt pga for hyppige harryturer til Sverige og pga de varene jeg angivelig kjøper der.. :lol: Klart man blir sliten av slikt..:)
Håper det begynner å ta seg opp enda mer for deg BeritM, du har fortjent det nå!kram1
Resultater fra prøvekaninprosjektet mitt:I dag fikk jeg tilbake blodprøveresultatene på 3 grain Armour:
tsh: 0.00000
ft3: 7.2
ft4: 18
Det er tydelig at Armour gir mere stoffskiftehormoner; hvertfall til min kropp.
Forresten så var jeg hos øyelege (privat) i dag. Kostet 740 kroner, men han tok meg veldig på alvor. Følte meg ivaretatt! Han henviste meg rett på Rikshospitalet for revmatologisk utredning. Dette skulle jo vært tatt på alvor og gjort mye før, sa han. Og da mente han ift. sykdomsbildet mitt; og både han og jeg mistenker at jeg har en begynnende SLE/lupus herjende i kroppen.. help1 Det er ikke mye oppløftende må jeg si...:cry: Får håpe det "bare" er sjøgrens...vedikke1
Det var godt å høre at du ble tatt alvorlig av legen. Det fortjente du nå! Men det var ikke morsomt å lese at dere mistenker lupus. Nå krysser jeg alt jeg har og håper det "bare" er Sjøgrens.
Rikshospitalet tar deg nok på alvor. Ei venninne av meg har lupus, og hun snakker veldig positivt om Rikshospitalet vedr oppfølging ved lupussenteret (og hun er et bevis på at det går an å leve riktig godt med sykdommen).
Håper du får det svaret du ønsker deg!!
Klem fra meg
Fine blodprøveresultater, det:-) Ft4 på 18 på Armour er jo ikke verst.
Merker du forskjell mellom Armour og Erfa forresten? Føler du at Armour er bedre? Lettere å få verdiene opp med Armour? Jeg aner ikke hva mine blodverdier er nå men det aner meg at de fremdeles ikke ligger så høyt. Vet ikke om det er et problem men det sies jo at høy ft4 er best.
Bra å høre at det finnes leger som tar en på alvor. Det blir jo lettere sånn også når timeprisen er stiv... men er jo verdt hver krone da, når man blir hørt og respektert. Nå håper jeg at de får nøstet opp i hva utslettet ditt osv kan være, og at det ikke er så alvorlig.
Hvertfall så ser det ut til at hos meg er det lettere å få opp verdiene med Armour. :) Jeg følte meg litt "hyper" den første tiden på Armour, men det er så vanskelig hvordan det er nå ettersom jeg har andre ting å slite med. Nå er jeg liksom hypo uansett på en måte.. Men kjenner at trykket i brystet har kommet veldig tilbake, så jeg tenker å trappe ned til 165 mg.
kram1 godt dette nå blir gjort noe med, Jeanette. Krysser fingrene for det beste.