Sv: Ikke deprimert men LIKEGYLDIG
Hei Berit
Jeg kjenner meg igjen i alt du skriver. Har følt det på samme måten i 5 laaaange år.
Min fastlege ville ikke gi meg Erfa , men økte heller mengden av Levaxin. Dette hjalp litt på energien , men jeg ble enda værre psykisk. Mere nervøs, angst, depresjoner, irritert.
Plutselig hadde jeg for høyt stoffskifte. Blir snart gal av dette.
Men har nå fått henvisning til Aker Sykehus og venter på time der. Har så lyst til å starte med Erfa. Hvem ga deg rekvisisjon med å starte med Erfa ?
Levaxin pga lavt stoffskifte siden 2005, nå også diagnose høyt stoffskifte, total forvirring.....
Hei Oppognedform.
Klarte å skrive det riktig første gangen, så det har jeg vel gjort før......
Fastlegen din skriver ut alle medisiner. Også ERFA.
ERFA Thyroid er på spesiell resept, men ikke mer spesiell enn at legen har den øverst i skuffen.
Det står "Søknad om registreringsfritak" på den.
Denne må for ERFA's vedkommende sendes inn og godkjennes. (bare tull - alle godkjennes jo)
Apoteket må også sende den inn for godkjenning, men SÅ - endelig, går alt som normalt. Ett år - så er det samma nøden.....
Hvis Aker hadde vært folk, så hadde DE skrevet ut ERFA til deg - da hadde du sluppet å betale for det (altså likestillt med Levaxinbrukere)
Men det vil de ikke - jeg mener ikke til meg iallfall....
Men prøv !
.....ikke hils fra meg da :)
Diagnose.
Er noe man får som beskriver sykdom eller tilstander.
Thyreoiditt er en sykdomsdiagnose.
Graves er en sykdomsdiagnose.
Hypothyreose er en tilstandsdiagnose.
At blodprøver karakteriseres som høyt (eller lavt) stoffskifte gir ikke grunnlag for diagnose.
Hei Oppognedform,
forsøk Balderklinikken, der var jeg. Er kun på fjerde dagen med Erfa så har meget begrenset erfaring. Skal fortsette å poste litt innimellom for å rapportere om formen. Dette kan ha nytteverdi for andre tenker jeg. Man får ikke akkurat info fra fastlegen om dette.
Følte at Levaxinen hjalp på energien men ikke på hodet. I de siste dagene har jeg virkelig følt meg som meg selv igjen. Lenge siden jeg har hilst på henne:-)
B:-)
Sv: Brainfog bedre med Erfa?
Hei igjen
brainfogen er fremdeles forsvunnet, hvilket er fantastisk deilig. Dog har jeg tydelig brent av alt kruttet de fire første dagene på Erfa. Kom jo rett i halleluja- stemning og var særdeles glad og aktiv (ikke ekstremt aktiv, men sånn aktiv jeg er når jeg er frisk).
De tre siste dagene har jeg vært utrolig sliten. Men det er nok også et virus som slår meg ut tror jeg.
Sånn har det likevel vært i mange år- blir fort syk om jeg har stått på ekstra. Nå er grensen for å bli syk forskjøvet veldig så det skal ikke så mye til. Slitsomt. Hadde også influensa i oktober som ennå sitter i.
Var skikkelig nedfor i går, tok nok Erfa- seieren litt på forskudd. Men det var jo naivt å tro at nå skulle liksom alt være i orden. Så jeg smører meg med ny tålmodighet og trøster meg med at hodet iallfall er ok.
Jeg antar det er ganske vanlig med en opptur sånn i starten, og de følges gjerne av en nedtur da.....
Det er vel et tegn på at doseøkning må til - og avventing av at T4 skal omdannes til T3 før alt funker.
Jepp, håper du har rett, n'Finn:-)
Begynner å få lett angst for strenge tsh- leger, selv om jeg ikke har kommet dit ennå. Ser bare for meg at det kan bli en issue. Husker at Balderlegen sa at han nok regnet med at jeg kom til å ligge på den dosen jeg tar nå (1 grain (60 mg) Erfa + 50 mcg Levaxin), i tillegg til en økning på 30 mg Erfa som jeg skal begynne med om noen dager.
Dosen han antok jeg skulle ligge på var derfor 90 mg Erfa og 50 mcg Levaxin. Allerede nå tenker jeg at dette ikke høres tilstrekkelig ut. Men skal gi det en sjanse, skal i hvertfall gå fire uker på den nevnte dosen før jeg kan si noe.
Er det slik at Erfa virker på samme måte som Levaxin- dvs at det tar en del uker før man kjenner ordentlig effekt (av T4)? Det er vel egentlig det du skriver, n'Finn, om jeg forstår deg rett. Lurer likevel på når man kan bestemme at en dose er rett for en, er det så raskt som etter fire til seks uker?
Hvis jeg ønsker å øke tross lav tsh, og Balder ikke går med på dette, får jeg se og pelle med ned til Heggeli.... eller overtale fastlegen. Har allerede printet ut mailsvaret fra overlege Louse Dahl på Aker.
Vel, du er stor nå vel Berit ?
Og bestemmer over det meste selv ?
Også helsa di (tenker jeg iallfall) er noe ingen andre enn deg selv har ansvaret for.
Og skulle noen "fengsles" for feilbehandlig - er det jo du som sitter der - feilbehandlet.....
Min regnemåte er sikkert noe kontroversiell, men jeg ser det slik at uansett hvor mye T3 som er i dosen din, har den ingen somhelst betydning for ditt T4-nivå. Så jeg mener kort og godt : kutt ut å tenke på ERFA's T3 innhold og konsentrer deg om å få fT4 opp på et anstendig nivå.
Så mener jeg resten kommer av seg selv. ( må legge til : I de fleste tilfeller...)
Erfaringsmessig vil biometrien være slik at TSH=0 og fT3 er like over ref.området.
Så mener jeg at dette bør være siktemålet - så får man da selvfølgelig justere om det trengs.
90mg ERFA = 52,5 T4 + 50 Levaxin = 102,5µgT4, og jeg vil ganske enkelt påstå at ingen overlevert på dette - uansett hvor mye T3 man pøser på med !
Selv har jeg bare brukt ERFA en måned nå og dosen har vært 3,5Grain og kan vel si at jeg nok er på vei mot 4Grain, men vil være litt nøye og se an noen prøver om en stun.
Takk for svar:)
Du er skikkelig heldig som har så gem lege:wink:
Blir litt nuts av dette "katt og mus" gamet. Er så h....... idiotisk at man man må lirke og lure for å få rett behandling.
Vet det blir mye terping rundt dette nå, men er det på Heggeli man er åpne for å ha TSH på null? Jeg må bare ha en plan B ellers friker jeg ut:roll:
Har imidlertid fått et veldig godt inntrykk av Balder-legen. Om jeg smiler mitt peneste smil og gråter noen stakkarslige tårer, kanskje han vil samarbeide? Det er så dumt at til å gråte over....! Men jeg tar i bruke alle midler, om nødvendig! (nesten alle da:D)
Jeg tror til og med hormonlabben på Aker åpner for å ha TSH nær null, hvis det er nødvendig for å få fT4 opp i en anstendig mengde.
Jeg har hatt sånn tro på Balder (kanskje på grunn av Rognliens Tv-opptredner)
Prøv om du kan argumentere for at du vil symptombehandles og at det ikke er blodprøvene dine som trenger behandling.
Jeg forstår ikke leger som pukker på at vi som er syke skal ha samme verdier som de som er friske ? Og absolutt ikke at vi skal ha det akkurat som gjennomsnittet av friske mennesker har det.
Og jeg forstår enda mindre at leger på Balder har adoptert slike holdninger.
Du får prøve om argumentering hjelper - lykke til Berit.
Det er mulig at Dag Schiøth på Heggeli ikke binder seg for mye opp i tall og heller ser pasientens behov.
Lillestrøm er også bra på det.
Har ikke gitt opp Balder ennå, prøver bare å være litt føre var.
Håper på det beste. Skal virkelig melde tilbake her mht hvordan Balder håndterer disse tingene.