Sv: Erfa Thyroid og erfaringer.
Har du symptomer er dosen for lav (hvis den er under 3Grain/dag).
Du driver jo å jobber med å få den opp, og hvis man ikke øker raskt nok vil man få downperioder.
Jeg tar en dobbelt dose en dag hvis jeg lurer på om dosen er for lalv eller for høy. Men vent med det til du har funnet en nogenlunde dose.
Vet ikke om du kan gjøre det i din situasjon.
Men øke kan du nok.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Har du symptomer er dosen for lav (hvis den er under 3Grain/dag).
Du driver jo å jobber med å få den opp, og hvis man ikke øker raskt nok vil man få downperioder.
Jeg tar en dobbelt dose en dag hvis jeg lurer på om dosen er for lalv eller for høy. Men vent med det til du har funnet en nogenlunde dose.
Vet ikke om du kan gjøre det i din situasjon.
Men øke kan du nok.
Tar 180mg, og det er ca 3 grain, ikke sant? Dosen er nok for lav, men bør nok vente med å øke. Selv om jeg gjerne skulle klinket til og sett hva som skjedde... Men skal gi det noen uker til. Er det flere som har en humpete vei fremover etter å ha startet på erfa? Føler at jeg er den eneste som tar et steg frem og et tilbake. Beklager for sutringen, men håpet at jeg skulle kjenne litt, eller i det minste bitte litt bedring. Men neida, er nok av de som trenger mer tid... Satser på en bedre dag i morgen!
Hei...
Nei,du er ikke alene..jeg sliter med det samme(begynte med Thyroid-s medio febr.)
De siste dagene har jeg støle muskler, spes. i leggene..kommer nesten ikke ned trappa, værker mye generelt i musklene, og jeg har fått pubertetshud i ansiktet(hadde ikke kviser som tenåring!!!).
Kan snart kjøpe barnebillett på trikken da jo :)
Jeg mener det er en overgang, eller en igangsetting av saker som har ligget i dvale lenge. Noe skal tømme seg, noe skal starte opp o.l.
En må forvente at det kan bli noen rariteter og litt turbules i en tid.
Ingen tar det som sutring Damen.
Syns det er fint at alt kommer på bordet. Jeg har lagt ut mye som jeg opplevde - og synes.
Og er jo bare en i mengden......
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Hei...
Nei,du er ikke alene..jeg sliter med det samme(begynte med Thyroid-s medio febr.)
De siste dagene har jeg støle muskler, spes. i leggene..kommer nesten ikke ned trappa, værker mye generelt i musklene, og jeg har fått pubertetshud i ansiktet(hadde ikke kviser som tenåring!!!).
Da har vi ganske så like symptomer. Men jeg har det verst i armene og fingrene. Og generell stiv/verk i resten av skrotten. Skal se vi er iferd med å gå i ungdommen igjen? hehe. Jeg hadde kviser som tenåring, og litt til å fra som voksen. Men ikke noe i nærheten av det jeg har nå. De er store, dype og fryktelig vonde. Har i hovedsak i ansiktet og på skuldrene. Smører litt kortison på de jeg da, så tørker de sjappere ut. Har også fått veldig tørr hud, det støver når jeg kler av meg om kvelden :D Og ser at appelsinhuden kommer som bare det. Så blir vel ikke store strandlivet denne sommeren heller...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Kan snart kjøpe barnebillett på trikken da jo :)
Jeg mener det er en overgang, eller en igangsetting av saker som har ligget i dvale lenge. Noe skal tømme seg, noe skal starte opp o.l.
En må forvente at det kan bli noen rariteter og litt turbules i en tid.
Ingen tar det som sutring Damen.
Syns det er fint at alt kommer på bordet. Jeg har lagt ut mye som jeg opplevde - og synes.
Og er jo bare en i mengden......
Tror du har helt rett i at det er noe som starter opp, og at kroppen ikke helt vet hva den skal gjøre med alle hormonene enda. Blir bare litt motløs og litt engstelig for at det aldri tar slutt, og at det berømmelige lyset i enden av tunnelen er et møtende tog.
Hei Damen
takk for at du deler erfaringene dine. Det er leit å se at ikke alle får en pang-start med Erfa. Forstår veldig godt skuffelsen når Erfa er et håp man på en måte har "klamret seg til". Håper virkelig du blir i bedre form snart, og at du fortsetter å dele erfaringene dine. Jeg begynner på Erfa om en uke, på en måte er det greit å få skrudd ned forventningene litt. Masse lykke til til deg.
Det som sker for en del debutanter i Thyroid-mediciner er, at jo længere de har hypothyreose, og var i syntetisk thyroidbehandling, meget ofte endda undermedicinerede, har dette påvirket (hæmmet) kroppens udskillelsessystemer: leveren, nyrerne, tarmene og huden, at diverse metabolitter (kroppens affald) blev deponeret i f.eks. mest fedtvævet og ellers hvor det kunne lade sig at gøre.
Når der så omsider kommer alle 4 thyroidhormoner i systemet (igen), forbedres kroppens udskillelse ganske vist, men samtidigt åbnes også kroppens depoter, og ud kommer i frit omløb i blodet alskens "skidt", hverken lever eller nyrerne har kapacitet nok til at sluse ud af kroppen på en gang. Så er det at "den tredje nyre" dvs. huden skal til at arbejde med udskillelsen og det kan give slemme tilfælde af udslæt eller bumser (kviser). Det vil fortsætte lige så længe at kroppen har noget at skille sig af med, som leveren, nyrerne og tarme ikke har kapacitet nok til, størrelsen af "opgaven" taget i betragtning.
Vi skal ikke glemme, at kroppen skal deponere alt, hvad den ikke kan transportere ud "her og nu", når der er behov for. Giftige metabolitter kan jo ikke blive ved med at cirkulere i blodet og dermed genforgifte kroppens celler. Derfor har kroppen depoter til formålet, i de væv, hvor metabolitterne kan "hvile" forholdsvis adskilt fra de biologisk aktive væv. Fedtvævet er kroppens foretrukne depot-medie.
Jeg kan anbefale, hvad jeg ved fungerer meget effektivt: den samme udskillelse-støtte, (samvittighedsfulde) tandlæger sætter deres patienter på i en tid før og efter amalgamsanering. Det er en række af kosttilskud, som godt nok ikke er så mange, men som til gengæld bør fortsættes med på ubestemt tid og hvor længe det skal være, afgøres ene og alene af hudens udseende og eget (stigende) velbefindende.
Der er nemlig ikke den helt store forskel mellem frigivelse af gamle kviksølvdepoter og gamle "andet-skidt-depoter" når det kommer til virkningen af denne "kur", der har til formål, på den blideste (for kroppen) måde at uskadeliggøre og føre depoternes indhold ud af kropen, skånsomt for både lever, nyrerne og for tarme.
Oplysningerne om støtteremedier for kroppens udskillelse af gammel "forurening" findes i denne tråd, indlæg 2 og 4. Alle remedier kan købes i Norge eller i internetbutikker i EU/EØS. xx2
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Blir bare litt motløs og litt engstelig for at det aldri tar slutt, og at det berømmelige lyset i enden av tunnelen er et møtende tog.
Skjønner godt hva du mener... er det noe føles skremmende og gir en følelsen av maktesløshet så er det hvertfall følelsen av å ikke ha kontroll i eget liv og over egen kropp..
Kanskje du skulle holde på tanken om at kroppen din er i en overgangsfase litt til, og så har du jo alltids mulighet til å prøve å øke på når det har gått litt tid? En måte å ta kontroll og føle kontroll, og samtidig få litt mere oversikt når en føler at alt blir møkk og kaos, er å skrive ned for å systematisere.
Hva om du noterte deg symptomene dine gjennom dagen ( tid, sted, situasjon eller noe i den duren) så kjanskje det etterhvert dukker opp noe du ikke har tenkt på før eller bekrefter det du tenker? Du kunne jo lagt inn notatene dine her også, så kanskje noen andre får en ide? tro2
Mener ikke å overøse dere som har det vanskelig med gledesrus over god effekt av thyroiden. Beklager hvis dere har følt dere enda mere motløse da dere som ikke føler det samme.
Har imidlertid vært på Balderklinikken i dag, tappet ut 10 reagensrør med blod, og sitter nå med endel tanker...
Jeg går nå på 90 mg thyroid om dagen ( mot 125 mg levaxin før). Tar hele dosen på morgenen, og startet i går med 15mg midt på dagen i tillegg, og hadde i mitt hode tenkt å øke lunsjdosen ytterligere etterhvert nå som jeg føler morgenen er godt dekket av hormoner.
Har fungert godt i hele dag på 90 + 15 mg thyroid.
Ble strengt anbefalt å gå over til 60 mg thyroid + 37.5 mg levaxin på morgenen + 30 mg til lunsj (dette skulle matche 125 mg levaxin...). DA vart je skeptisk da.. En anbefaler itte en enkel sjel å gå tællbasjatt tæll levaxin når det nesten har ti livet ta en før.:eek:
Men jeg skal da saktens prøve.. men jeg tviler på at levaxinen klarer å matche virkningen til 30 mg thyroid på morgenen... og jeg lurer på om levaxinen kommer til å virke i det hele tatt eller om den ødelegger "alt".
Sa klart i fra ang. mine tanker, og hun (legen) var heldigvis veldig på tilbudssida mht. å finne "riktig" dose som passer MEG. Så jeg føler meg trygg på det akkurat nå..
Tanken hennes bak å legge til levaxin var å få en jevnere døgndose med stoffskiftehormoner... Men jeg hadde liksom tenkt å spre thyroiddosen utover dagen jeg da..:) Og det SKAL jeg hvis ikke levaxinskiten virker som den skal!!
Og hun syntes også at jeg hadde økt for fort...:D hehe.. jaja.. Kan hende det :)
Ellers skal jeg starte meg kostholdsendring, og har kjøpt rugbrød i butikken i dag.. og mye anna sunne saker..
Mhv Jeanette
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Mener ikke å overøse dere som har det vanskelig med gledesrus over god effekt av thyroiden. Beklager hvis dere har følt dere enda mere motløse da dere som ikke føler det samme.
Har imidlertid vært på Balderklinikken i dag, tappet ut 10 reagensrør med blod, og sitter nå med endel tanker...
Jeg går nå på 90 mg thyroid om dagen ( mot 125 mg levaxin før). Tar hele dosen på morgenen, og startet i går med 15mg midt på dagen i tillegg, og hadde i mitt hode tenkt å øke lunsjdosen ytterligere etterhvert nå som jeg føler morgenen er godt dekket av hormoner.
Ble strengt anbefalt å gå over til 60 mg thyroid + 37.5 mg levaxin på morgenen + 30 mg til lunsj (dette skulle matche 125 mg levaxin...). DA vart je skeptisk da.. En anbefaler itte en enkel sjel å gå tællbasjatt tæll levaxin når det nesten har ti livet ta en før.:eek:
Men jeg skal da saktens prøve.. men jeg tviler på at levaxinen klarer å matche virkningen til 30 mg thyroid på morgenen... og jeg lurer på om levaxinen kommer til å virke i det hele tatt eller om den ødelegger "alt".
Sa klart i fra ang. mine tanker, og hun (legen) var heldigvis veldig på tilbudssida mht. å finne "riktig" dose som passer MEG. Så jeg føler meg trygg på det akkurat nå..
Tanken hennes bak å legge til levaxin var å få en jevnere døgndose med stoffskiftehormoner... Men jeg hadde liksom tenkt å spre thyroiddosen utover dagen jeg da..:) Og det SKAL jeg hvis ikke levaxinskiten virker som den skal!!
Og hun syntes også at jeg hadde økt for fort...:D hehe.. jaja.. Kan hende det :)
Ellers skal jeg starte meg kostholdsendring, og har kjøpt rugbrød i butikken i dag.. og mye anna sunne saker..
Mhv Jeanette
Vel, spørs om vi ikke går til samme lege. Og det du ble anbefalt er akkurat det samme som jeg ble anbefalt, (tok 50mcg levaxin) og som nok førte til den bølgedalen jeg har vært i. Har fått veldig lavt stoffskifte noe T4 og T3 også sier, men ifølge legen er jo mine symptomer nå på grunn av overdosering. Så jeg har mine tvil om at dette er så tilpasset deg, er nok heller det de pleier å gjøre.
Skal ikke si hva du skal gjøre, men det fungerte ikke i det hele tatt for meg. Har time igjen i midten av mai, og spørs om ikke den blir avbestilt, gidder ikke betale 800.- for at legen skal fortelle meg at jeg er overdosert når jeg føler meg for lavt dosert. Må ha en time der igjen, men kommer til å skyve den litt fremover tror jeg. Vil jo få problem med at jeg bruker opp Erfa'n for fort. Spørs om ikke Anisa får rett om at hele Balder prosjektet mitt er spill av penger alikevel. Men fikk jo prøvd Erfa i det minste, nå blir problemet å få fastlegen til å skrive ut Erfa hvis det viser seg at det funker.
Ryvita rugknekkebrød er også veldig godt. Grønn eske, den spiser jeg til frokost.
Kroppen min har lenge hatt problemer med å kvitte seg med avfallstoffer. Merker det godt hvis jeg trener, og hvis jeg tar massasje. Tar jeg for hardt i føler jeg meg helt forgiftet med influensasymptomer. Så en slik "kur" som Anisa anbefaler er sikkert veldig bra for kroppen.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Mhv Jeanette
Jeg har også fått beskjed om å etterhvert blande Thyroid og Levaxin på Balder. Men utfra andre begrunnelser: supprimert TSH og for høy T3. Jeg har tenkt å gi det en sjanse, fordi jeg vet at blant annet Nora her på forumet fungerer best på den blandingen. Det er jo ikke sikkert det er løsningen for alle? Så fungerer det ikke, bør jo legen akseptere det.
Ellers så virker det jo som om Heggeli medisinerer med kun Thyroid, så kanskje det er en løsning. Men det kan muligens bli dyrt å starte på nytt...