Sv: Når tar dere medisin?
Syns en bør prøve å gjøre som kroppen.
Vi må lære oss å være kjertel resten av livet, og min ide' er å gjøre som den gjør.
Og den har et hormonslipp om morgenen. Dette kanskje for å samarbeide med andre hormoner som slippes samtidig.
D-vitamin er jo et solhormon - det tar jeg til middag.
o.l. om dere tar flere.
Jeg tar Levaxin kl 16 hver dag - midt i mellom 2 måltider. Tok den om morgenen før, men nå er døgnrytmen variabel, så jeg fant ut at dette passer meg bedre. Kan ikke si at jeg merker noen forskjell på dette og da jeg tok den om morgenen.
Min endokrinologen sa at noen tok morgen og kveld for å få en jevnest mulig dose i blodet gjennom et døgn. Hos noen skapte dette imidlertid problemer med nattesøvnen.
De sier et nogenlunde jevnt inntak på samme tid av døgnet hver dag er det beste Thomas, men jeg har ingen dokumentasjon som underbygger dette - bortsett fra en endokrinlogs ord.
Jeg tar medisin slik som Endokrinologen min anbaler, og det er slik:
MORGEN
50 mcg Levaxin
20 mcg Liohtyronin
CA 12
50mcg Levaxin
10 mcg Liothyronin
CA 16
25 mcg Levaxin
10 mcg Liothyronin
Altså fordelt på tre doser, funker greit for meg.
Så en studie av den med bizzarre typen for noen år siden (linken funker ikke lenger)
Der ga man en gruppe sin vanlige dose Levaxin. I den andre gruppa ga man hver pasient sin ukedose + 40% hver søndag.
Et stort flertall meldte at de ikke merket noen forskjell.
Om en skal legge vekt på studien kan det jo tyde på at flesteparten ikke er så kilne på dagsdosen, men at ukedosen er viktigere.
Takk for mange svar.
Etter en liten pause hvor jeg bare har tatt den gamle dosen er jeg nå begynt å øke igjen. Tenker å prøve meg med 100 to ganger i uken i første omgang. Holde der et par tre uker for så å øke til 100 3 ganger pr uke. Synes dere det høres greit ut? Er nå så surrete i hodet og har så mye leddsmerter at dagene er tunge. Er oppe flere ganger hver natt pga leddsmerter. Å hodet er veldig merkelig. Vanskelig å konsentrere seg på jobb:? Håper formen stiger fort:|
Jeg har prøvd alle varianter over flere år; Hele dosen om morgenen, dele dosen i to og tre utover dagen, dele piller i mikrobiter osv. Merket ikke forskjell på noe av det, så nå går hele dosen ned rett før leggetid - uten at det går ut over søvnkvaliteten.
Legen min mener at Levaxin er depot-tabletter som lagres i kroppen og brukes "ved behov" - så kanskje han kan ha rett :?:
Han har jo nesten rett da.
Men bare nesten.
Levaxin er ikke en depot tablett type - alt frigjøres på en time.
Levaxin er en kunstig fremstillt molekyl som hovedsakelig kjøres på lager av kroppen.
Men det er ganske nøye hvor stort kroppen liker at det lageret er, så derfor må dosen være nøye tilpasset hver og en. Den prøven heter fT4 - fritt T4.
En kropp som er iorden slipper stoffskiftehormonene om morgenen, sammen med noen andre hormoner som gjør at vi liksom skal komme igang.
Så jeg tar dem om morgenen.
Jeg synes det høres ut som en fornuftig og forsiktig økning Kida. Forsiktig er lurt hvis du ønsker å unngå ubehag ved oppjustering.
Jeg synes imidlertid du skal la det gå litt mer enn 2 uker mellom økningene og evnt stikke innom din lege å ta en blodprøve. Noter deg både gamle og nye verdier i fremtiden. Da får du et grunnlag for å se hva økningen gir av respons på blodprøvene dine og formen din på de aktuelle verdier. Da vil du i fremtiden lettere vite hva hver enkelt opp- og ned justering bør være når det blir nødvendig.
God bedring!
Jeg prøvde sånn som en av dere her sa, dele opp doseringen, halve om morgenen og halve om kvelden! og gjett hva! MIRAKEL! det funket :D jeg stod opp av meg selv klokka halv ni lys våken og godt opplagt, lenge siden det har skjedd..
dette skal jeg fortsette med :mrgreen::mrgreen::mrgreen:kys1