Re: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ?
Jeg kjøper på Apotek, men kan hende andre også selger den ?
Kvit boks med rød/gul label : nycoplus D-vitamin 10µg.
En må jo stole på produktet og se godt etter at det er D3 (colkasiferol) en får, og IKKE D2 (ergokalsiferol)
Det er mange stoffer som kalles D-vitaminer.
De er egentlig en slags steroider, og det er kun D3 som kroppen lager.
Man vet egentlig lite om de prosesser som involverer D-vitamin. Det omdannes til et hormon ( calciferol ), og dette har som alle hormoner, sin egen mengderegulering.
Man vet at stoffskiftet er direkte involvert. Jeg leste en Norsk artikkel, men jeg har mistet den ! Den var meget grundig og jeg må lese slikt flere ganger ....... det rakk jeg ikke.
Noen som vet hvilken jeg tenker på ?
At man tidligere trodde at man kunne få for høye mengder må bero på misforståelser og mangel på kunnskap.
Man vet nå også at man bare kan bruke 10% av D2, og at det lager giftige metabolitter. Det kan jo være dette som er årsaken til advarslene.
At noen fremdeles formidler dette beror bare på at man sitter fast i foreldet viten.
Helsekosten her selger D2 og kaller det D-vitamin, så vær obs.
At man på død og liv skal behandle de med D3 mangel som om de har osteoporose må også være feilaktig. Det ordineres gjerne kalsium, magnesium, K-vitamin når det ordineres D3.
Mangler du D3 så er det bare å spise ivei, og du må nok ha i deg atskillige bokser med store doser før du kan senke til en vedlikeholdsdose. (hvis det finnes noen slik dose da !)
Mye tyder på at kroppen bruker mellom 100 og 200µg/dag. Da kommer du aldri ovenpå med en dose på 10 !
Om man trenger de andre ?
Om de er skadelige hvis man har nok ?
Det vet jeg ikke, men hvorfor ha i seg noe kroppen har nok av ?
Man sier gjerne at D3 er det eneste vi trenger tilskudd av. Og "VI" det er faktisk ikke oss !
Vi skal være obs på at vi er i en særstilling på grunn av det lave stoffskiftet. Behandlingen vi mottar regner legene med restituerer oss 100% og regner oos blandt "vi-ene".
Det går ikke !
Behandlingen virker bare delvis restituerende på mange av oss, og vi bør kjenne til vår egen situasjon. Ikke lett å finne ut av, men vi må bare prøve.
På de neste plassene kommer gjerne magnesium og C-vitamin, men også noen aminosyrer som feks. fytinsyren.
Eneste B-vitamin er folat som er spes.viktig for jenter.
Og det som selges mest er ikke noen av de - det er b-vitamin, som stort sett er unødvendig om kostholdet er nogenlunde.
Totalt er det C-vitamin det selges mest av. Det brukes som konserveringsmiddel i en rekke matvarer. Til og med i mel.
Derfor får vi nok av det også, selv om noen hevder mangel kan forekomme i vårknipa. Det må også være ut-datert viten.
Vårknipa er gått ut på dato.
Siste jeg har sett om overdosering av D3, er at man skal innta 1000µg (40.000IE) over lang tid før det kan skje. Doser opp til 250µg/dag anses helt sikkre.
25-OH, som er d-vitaminlageret, anbefales nå 80-180 nmol som normgivende. Toxitet skjer ikke før 15 ganger dette nivået.
Tegn skal være treg mage.
Takk, n'Finn, da skal det bli mer d-vitamin her :)
Vi henger nok kraftig etter her på "berget".
Iallfall om en skal vurdere dette etter to nettleksikon skrevet av folket i Norge ogh folket i Storbritania.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D
Den Norske er ikke bare mangelfull, det er direkte vranglære. Det hevdes at D2 og D2 har samme biologiske effekt.
http://no.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D
Staten henger langt etter her også. Det er forbudt å selge større doser enn 10µg....derfor er bra doser så himla dyre her.
Husker at sist vinter eller høst så ble vitaminbjørner trukket tilbake og hengt ut på førstesiden i dagbladet som skerkkelig farlig fordi de inneholdt 7,5 µg per stk.
Det var ikke farlig i seg selv, men det stod at man kunne gi barnet 1-2 stk (og da kom man over den tillatte dosen på 10µg som jo er 400IE. Dagsforbruk er rundt 7000IE til sammeligning, og tillatt anbefalt mengde i tilskudd er 50µg (2000IE)....
jeg ser på forums i amerika at legen setter dem på 4000 IE minst hvis de har mangel.
Det fins ordentlig D3 på helsekosten også, i tablettform.
Merk at kapslene på apoteket er D2,ar ihvertfall før. Det fantes ikke D3 på apoteket før.
I legetidsskriftet står det en lengre artikkel om D-vitamin av Moan, han jobber på radiumhospitalet og har forsket på hvor viktig D-vitamin er i forhold til kreft og overlevelse.
Takk Nora - der var jo min etterlengte artikkel !
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1365847
Jeg finner ingen D2 i det Apoteket jeg bruker nå, så vidt jeg kan se har de kun den D3 fra nycoplus.
Kanskje ern skjerpings ?
På D-vitaminglasset fra Nycoplus jeg har står det ingen ting om at innholdet kun er D3...? Kjøper du et spesielt glass n'finn?
Lisa61
Nei, det er veldig dårlig opplyst.
På den gule labelen står det bare D-vitamin 10µg, og hvordan skal man da vite hvilken av de 5 steroidene som alle kalles D-vitamin det er snakk om ?
Mennesket produserer D3 til eget bruk. Det er jo betegnelsen D3 som er mest i bruk, men det heter også kolekasiferol - og det er såvidt nevnt i teksten på baksiden.
D-vitamin til bruk på mennesker burde kun være D3, men slik er det desverre ikke.
D2 heter ergokalsiferol og kan ikke brukes av kroppen, likevel selges dette til bruk for mennesker.
10% av dette kan kroppen lage D3 av, men den prosessen lager metabolitter som i for store mengder er giftige .
Det er derfor grunn til å advare mot bruk av D2, selv om flere produkter inneholder denne !
Skulle håpe det var nok ?
Skulle ønske det var nok ?
Nope.
Jeg ville mistet mye av livet om jeg visste alt............
Sv: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ?
Jeg vil også tilføje, at da syge af hypothyreose ofte også har et forhøjet kolesteroltal - bliver de ofte sat i behandling med kolesterolsænkende lægemidler statiner. Specielt hvis de også er lidt/meget overvægtige.
Foruden at være rigtig dårlig medicin (min mening) har statiner en anden, kedelig bivirkning. Hvis man får målt sit D-vitamintal og i virkeligheden er dette tal lavt, samtidigt med at man er i statin-behandling - vil prøveresultater vise D-vitamintallet højere end det i virkeligheden er, da statinerne og D-vitaminet opfattes som det samme af analysemetoden.
Der er - kort sagt - ingen grund til ro, hvis man kan fremvise et pænt tal for D-vitamin samtidigt med, at man er sat i statinbehandling for højt kolesterol. Jeg har læst, at man skal være ude af statinbehandlingen i mindst to måneder, før man igen kan begynde at stole på resultatet af en D-vitaminprøve. vedikke1
Kan ikke huske, om jeg måske har jeg allerede postet et godt link til en fornuftig mands blog om D-vitamin? Et godt link kan tåle at blive anbefalet igen. :mrgreen: