Sv: Stoffskifteprøver - noen som vil synse?
Jeg er satt på følgende "diett":
Magnesium
D3
Omega 3
Selen
Kalsium
Har også fått resept på B-vitaminer jeg ikke har hentet enda, og spiser jern på grunn av tomme jernlagre.
Når jeg leser om disse stoffene ligner dette mer på en behandling av lavt kalsium enn en behandling av trøtte binyrer - selv om legen mente det siste.
Når det gjelder PTH er den målt, og ligger lavt til tross for lav kalsium i blodet. Det må, slik jeg skjønner det, bety at kjertlene av en eller annen grunn ikke klarer å produsere tiltrekkelig PTH. Eller har jeg misforstått noe? Det står "overalt" at hypokalsemi er svært sjeldent og nesten utelukkende som følge av skader på parathyroidekjertlene under operasjon for fjerning av skjoldbrukskkjertelen.
I tillegg leste jeg i går at 75% av de som opplevde ubalanse i kalkstoffskifte etter operasjon, får varige problemer. Jeg hadde store svingninger i kalsiumnivået mens jeg lå på sykehus etter operasjonen, og måtte får kalsium intravenøst. Dette skulle liksom følges tett i etterkant.
Når det gjelder D-vitamin, er nok mine erfaringer sammenfallende med mange som har vært i samme situasjon. De får for lave doser.
Hvor mye tar du, og når omtrent startet du ?
Jernmangel kan gi mange symptomer, så pass på ferritinet. Mange her har oppdaget og delt info om at det for oss som har lavt stoffskifte nok bør være over 70 for at det ikke skal være symptomgivende.
B12 er jo i samme gate, vi bør ha over 350, helst enda høyere - selv om de normalområdegrenser det vanligvis jobbes etter er lavere.
De er ikke laget for oss.
Sv: Fått målt kortisol i spytt
Er nok en liten "uteblivelsesdjevel på ferde" - verdien er ikke oppgitt for døgnurinprøven - bare ref-området. :)
At det produseres for lite samsvarer med at stoffskiftet er for lavt. Prøv å få opp det og ta ny måling.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Er nok en liten "uteblivelsesdjevel på ferde" - verdien er ikke oppgitt for døgnurinprøven - bare ref-området. :)
At det produseres for lite samsvarer med at stoffskiftet er for lavt. Prøv å få opp det og ta ny måling.
Vanskelig å holde tunga rett i munnen for meg:)
Det jeg skulle skrive var:
U-fritt kortisol (45-272) 95
D3: Jeg tar 2000 iu fordelt på en tablett om morgenen og en om kvelden. Begynte for ca en uke siden, men kan ikke si at jeg kjenner noe foreløpig. Legen mente det kunne gå to uker før jeg ville merke endring.
Har etter to måneder men jern har jeg krøpet opp til nedre grense på jernlageret, målt til 15 nå (15-200), 3 da jeg begynte. Legen mente at dette var helt OK, og det en kvinne i fruktbar alder kunne forvente. Jeg velger likevel å fortsette å ta jern, ellers vil jeg vel bare oppleve å gå tilbake til utgangspunktet.
B12 har jeg faktisk tilsynelatende nok av- den har steget 286 i juni til 377 i oktober. Ikke vet jeg hvorfor:)
Den D3-dosen (for det er vel D3?) du tar er en lavere vedlikeholdsdose.
Det er anbefalt å ta mye mer i oppstarten. Jeg startet som deg, men etter ett år tok jeg det dobbelte i en måned. Så har jeg gått på sammen dose som deg siden.
Og jeg har bare såvidt nok.
S-25-OH målinga mi var 39 før jeg startet.
Så vil jeg være litt uenig i dosemåten også - ta alt til middag - hvis det er det feteste måltidet ditt.
Dosen må være betydlig og langvarig før det skal komme seg.
Ferritin tolkes som kroppens jernlager, og dette kan tømmes helt før det blir så lavt at det ikke er nok til å lage røde blodlegmer av.
Men for oss - som har lavt stoffskifte er det ikek slik.
Vi kan få symptomer om ferritin er under 70.
B12 hører jo med til de "vitaminene" kroppen lager selv og det er jo fint at den funksjonen ser ut til å være iorden.
Det er jo ikke bare "litt lavt".
Klart at dette vil være en betydelig symptomgivende faktor i bildet.
Har du fått tilbud om en synactentest da ?
Dahlia....grunnen til at svara på spyttprøvene er helt forskjellige, har ulike måleverdier, er at de er utført på ulike lab. Jeg tipper dine prøver er analysert i Norge, Aker? Prøvene til Ruth 2 og flere andre av oss har vært i USA, hvor de bruker andre referanser. For å virkelig tolke spyttprøvene dine, er det derfor nødvendig å ha referanseområdet. Men i STTM står det utrykkelig at morgenverdien bør ligge helt opp mot øverste refområde.
Døgnurin sier noe om produksjon gjennom hele døgnet, men ikke hvordan den er til ulike tidspunkt. Du kan ha høy verdi på en tid av døgnet, og alt for lav en annen. Døgnurin blir vel oftest brukt for å se etter for høye verdier som indikerer Cushing--det motsatte av det vi sliter med, for lite..
Men din verdi er noe lav,ja. Prøv om du som sagt kan få refområdet til spyttprøvene dine. Har du prøvd hc.krem for å se om du merker noe til den?..
(Ser at dette skulle vært under den andre tråden din!!)
Hei Dahlia:)
Sa virkelig legen din at kortisolverdiene var lave. Hmmm, jeg kjenner jeg blir frustrert...:?
Jeg hadde følgende spyttprøver;
Kl 07 verdi 8,8
Kl 22 verdi 1
Jeg fikk beskjed om at alt var fullstendig normalt... Men han har nok ikke peiling!! Legen fikk bare beskjed fra en endokrinolog om at jeg burde ta disse prøvene. Men han har ikke tatt kontakt med endokrinologen for å få tolket prøvesvarene, alle var jo innenfor ref verdiene:roll:
Jeg vil jo gjerne vite om det er noe jeg kan gjøre dersom jeg er på grensen slik at ting ikke utvikler seg:?
Har du prøvd HC krem eller?
Litt spytt-testen fra "hestens munn" her : http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1502899
Legg merke til at døgnvariasjonen er veldig viktig - fordi :
Man skal se at stoffskiftet har evnet å bygge opp kortisolverdien etter en natt, og men skal se at de blir lave igjen til kvelden (slik at en får sove)
Testen er først og fremst "flink" til å identifisere Cushings, altså de som produserer for mye, da dette ses ved høy kveldskortisol.
Men legger jo hele forløpet åpent for tolking.
Så skal en være obs på at det er store individuelle forskjeller og har også daglige forskjeller å ta hensyn til i tolkingen.
Små variasjoner kan ikke vektlegges.