Hej Bellis hjerte1 Hvis jeg stod i tilsvarende situation, ville jeg end ikke drømme om - hverken at trappe ned endnu, eller ophøre med jod. Af flere grunde.
For det første - i forhold til Iodoral 25 mg/dag betyder resultatet af din jod-i-døgnurin-prøven, at du har de facto jodmangel. Hvis du ikke havde jodmangel, havde resultatet af prøven ligget helt op på omtrent 150 (med dagligt Iodoral-indtag på 25 mg = 25.000 mcg).
Dit jod-tal er på kun 2,2 og hvis det undrer dig hvorfor det er så lidt, når din Iodoral-dose er så høj - da er svaret at jo længere en menneskekrop skulle tilpasse sig til at leve med utilstrækkeligt jod, jo længere tid går der - med tilskud af jod - før kroppens væv er "mættet" og er ikke længere "bange for" at begynde at udskille næsten
alt overskud igen. Der kan gå helt op til 2 år, før "jod-mætningen" er fuldbragt og kroppen har tilpasset sig et jod-status, der ikke længere kræver biokemisk tilpasning til "overlevelse-trods-mangel".
Når folk sædvanligvis tænker "jod", tænker de kun på dannelsen af thyreoideahormoner og tror, at ved jodmangel er det kun thyreoideahormoner, som jodmangel går ud over. Men det er ret meget mere omfattende end "kun" hormoner.
Foruden at spille rolle i forskellige biokemiske funktioner i kroppens andre væv end skjoldbruskkirtlens, spiller jod også en afgørende rolle i deiodinase-enzymer der er ansvarlige for omdannelsen af T4 til T3 i kroppens forskellige væv, der med forskellig intensitet - væv-typerne imellem - er afhængige af tilstedeværelsen af jod, for at deiodinase' rne overhovedet kan fungere. Og hvad endnu vigtigere er - allerede meget tidligt i forløbet hvor jodmangel efterhånden udvikles, starter svækkelsen af deiodinase-effektivitet.
Jeg har flere gode kilder bag denne advarsel, men særlig en artikel
The Effects of Iodine Deficiency on Thyroid Hormone Deiodination fra 2005, nøjagtig beskriver det som sker fra allerede meget tidlige stadier af jodmangel... Det er en virkelig øjenåbner, selv for skeptikere... medmindre de er forstokkede.
Hvad angår din egen jod-prøve - først når man begynder at ramme loftet i referenceområdet og har passeret 8-9, er man på rette vej. Jeg går ind i mine gemmer, finder artiklen og skriver om den på forummet - hvis jeg kan nå det i dag. Jeg er sikker på, at det vil interessere dig. kram1