-
jeg hadde uansett valgt fedon fremfor atkins i lengden, nettopp på grunn av det høye fettinnholdet hos atkins.
fedon har og endel fett, men det er ikke de samme mengdene.....men det går jo også an å kombinere dietter.
det var som ei eller anna sa at diet har "die" i seg....livsstilsendring er tingen.
man kan gå ned i vekt av de fleste dietter, men man må tenke på langtidsvirkningene. alle vet at mengder med enten fett, protein eller karbohydtrater er ugunstig - og derfor anbefales de som har noen innslag av alle tre i ulike varianter.
men det er jo stor forskjell på hurtige og langsomme, og kroppen trenger de langsomme. er blandt annet spesielt viktig for hjernen.
-
Synes ikke at Atkins har så innmari høy fett innhold. Det vil si at Atkins har et høyt fettinnhold i første fase som varer 14 dager. Dette er fordi fettet gjør at du får optimal forbrenning mens du er i ketose. Han anbefaler sunn fett som alternativ til margarin osv.
Har ikke satt meg så veldig inn i Fedon sin oppfatning av lavkarbo. Jeg er uansett strålende fornøyd med hvordan kroppen min har reagert på Atkins. Jeg er i ferd med å minste min 10. kilo og har verken vært sulten eller hatt sug etter søt i den perioden.
Gjør som mora mi sa jeg... Hvorfor endre noe, hvis det funker?
Kiera
-
I dette tilfelle vil jeg si hør på mora di hehe. Gled deg over vekttapet og gjør det som fungerer for deg :) Det er ingen grunn til og bekymre seg for hva som kan skje i fremtiden - nyt nået :)
-
Deler gleden din med deg. :D Synd jeg føler meg helt elendig på Atkins og ikke kan bruke det opplegget.
-
Atkins kontra kunnskap
Min erfaring er at de som ikke har lest Atkinsbøkene, og er i mot eller skeptiske til Atkins, vet ikke hva de snakker om.
Det er ikke det å være på diett i seg selv som gjør at man går ned i vekt når det gjelder Atkins, i motsetning til andre dietter der man inntar mindre enn det kroppen trenger - og går da ned i vekt pga underernæring. Man går ned i vekt på Atkins fordi man spiser mat uten sukker (her kaller jeg alle former for karbohydrater sukker). Når man ikke spiser sukker, produserer ikke kroppen insulin. Insulin er det fettlagrende hormonet i kroppen. Jo mindre insulin som produseres, jo mindre fett lagres. Veldig grovt forklart, men det er jo så logisk, det er ikke genialt engang, fordi det sier seg selv.
Lavt blodsukker? Hvor lavt da? Lavere enn normalt fastende blodsukker? Alle burde gå med konstant "lavt" blodsukker. Problemet oppstår bare når man spiser seg til et høyt blodsukker, og så faller det. Så øker man blodsukkeret igjen osv. Da kan man føle seg dårlig, trett eller dorsk. Omtrent som halve Norges befolkning føler seg etter lunsj eller sånn i fire-tiden. "Ã… jeg må ha noe å spise. Jeg har så lavt blodsukker nå." Hørt den før? Spis f.eks kylling i stedet for brød å se hva som skjer.
Grunnen til at mange sprekker på Atkinsdietten er at vi er så inmari avhengige av karbohydrater. Sukker er gift for kroppen, og det blir mange avhengige av. Alkohol, nikotin og narkotika - samme greia, men det er ikke like "farlig" som boller. Er det noen her som er avhengige av noe som virkelig er sunt for kroppen? Jeg har selv prøvd Atkins. Det virker. Jeg gikk ned i vekt og følte meg fantastisk fysisk og psykisk. Jeg sprakk fordi jeg er avhengig av sukker og skulle bare teste hva som skjedde hvis jeg spiste boller og sjokolade. Jeg angrer. Nå har jeg psyket meg opp såpass (og vekten har gått opp såpass) at jeg begynner på Atkins igjen i morgen, men med ubegrenset inntak av grønnsaker. Er ikke så veldig glad i grønnsaker heller så.
Tungfordøyelig? Innbildning. Menneskets førdøyelsessytem er tilnærmet lik ulvens (kjøtteter), og svært forskjellig fra sauens (planteeter). Sauen har flate tenner til å kverne bladene med, og nesten ikke galle. Vi har ruglete jeksler som ulven/hunden og som dem, produserer vi mye galle. Osv. Og til dere som kutter brød i terninger, heller vann over og gir til hunden deres - stakkars hund. Gi den et realt kjøttstykke i stedet. Nå har jo også kjæledyr fått diabetes. Ingen dyr får diabetes fra naturens side. Bare fordi menneskene gir dem feil mat - den maten de selv spiser.
-
Så flott at du har greid å gå ned 9 kilo! Selv har jeg prøvd Fedon over en lang tid - jeg har desverre ingen effekt av det. Nå ble jeg inspirert til å prøve Atkins. Skal følge hans faser og så kanskje gå over til Fedon når jeg har nådd målet. Tok C-peptid prøver for en stund siden og den målte over 2400 :roll:
-
skal bare tipse dere om å lese om Zonedietten også. Den forklarer egentlig mye mer enn Atkinsbøkene om hva som foregår i kroppen.
Fra før så har min mor prøvd Bio-sport kuren fra Nycomed for en vond skulder, og det hjalp bra. Du oppnår samme effekt ved å holde deg til 1:0,6 i forholdet karbohydrater og proteiner.
Forbausende hvor lite karbo det er, omtrent som atkins, og i praksis veldig likt.
det fedonbrødet har for mye karbo for sonen etter min mening. Holder ikke med at det er langsomme karbo, poenget er at det er karbo og da kan det bli for mye per dag. Det blir til en skive eller to om dagen når jeg teller karbo og proteiner. (jeg spiser grønnsaker også og de har jo karbo som teller også)
-
Cat:
Dersom du ble dårlig på induksjonen (de første 14 dagene) så er det helt vanlig. Jeg følte meg helt elendig jeg også. Det er noen som føler seg helt forferdelig, mens noen har det helt toppers. Blir du dårlig så kan det svare seg å ta magnesium og kalium i en liten overgangsperiode.
Gitte:
Synes du skal gi Atkins eller lignende et forsøk. Fedon sitt opplegg kan sammenlignes med den siste fasen av Atkins som er vedlikeholdsfasen. For noen er det nok, men med en c-peptid på 2400 så er du garantert insulinresistent og derfor du ikke har fått noen virkning.
Jeg sier ikke at Atkins er svaret for alle for det finnes flere lavkarbo varianter, men jeg har sterk tro på at for mye insulin (c-peptid) i kroppen er årsak til at vi går opp i vekt. Dette er jo et forstadie til type 2 diabetes, noe jeg hvertfall ikke ønsker å slite med i fremtiden!