Sv: Nedtrapping av cipralex.
Har brukte både cippen og efexor, og mange andre jeg ikke husker. Har gått på antidepp i over ti år. De har aldri hjulpet meg, ble aldri kvitt deppen. Og i tillegg, fikk jeg matvare allergi, tålte ikke fisk, div grønnsaker, og div frukter. Men da jeg kuttet ut antidepp i fjor sommer, har mye av matevareallegien forsvunnet. Da jeg gikk på disse medisinene, spiste jeg mye dårlig mat, fordi det var de jeg tålte. Og da økte vekte. Men nå kan jeg spise mer sunnere mat, noe som gjør at vekten har redusert seg litt. Brukte ganske langt tid på sep. Ca 1-2 mnd på halv dose, før slutt. Økte samtidig dosen på lev. Og merket allerede da, forbedring i humør og psyken.
Dumme leger, psykologer, og andre off instanser, som ville tvangsinnlegge meg, og dope meg ned!!! Hadde det vært grunn til det, men det var det jo ikke.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Har brukte både cippen og efexor, og mange andre jeg ikke husker. Har gått på antidepp i over ti år. De har aldri hjulpet meg, ble aldri kvitt deppen. Og i tillegg, fikk jeg matvare allergi, tålte ikke fisk, div grønnsaker, og div frukter. Men da jeg kuttet ut antidepp i fjor sommer, har mye av matevareallegien forsvunnet. Da jeg gikk på disse medisinene, spiste jeg mye dårlig mat, fordi det var de jeg tålte. Og da økte vekte. Men nå kan jeg spise mer sunnere mat, noe som gjør at vekten har redusert seg litt. Brukte ganske langt tid på sep. Ca 1-2 mnd på halv dose, før slutt. Økte samtidig dosen på lev. Og merket allerede da, forbedring i humør og psyken.
Dumme leger, psykologer, og andre off instanser, som ville tvangsinnlegge meg, og dope meg ned!!! Hadde det vært grunn til det, men det var det jo ikke.
Utrolig trist å høre Helgemann... Alle de symptomene vi får av feilbehandling, som det i tillegg gjøres nye tiltak som kanskje også er feil ut i fra.. kram1
Fantastisk... (sarkasmen tok meg..)
Men om de lærer? NOPE!!!
Nå for tiden sliter jeg, både mentalt og psykisk. Og da ba jeg kontakt personen min, innenfor psykiatrisk hjemmetjeneste, om hjelp. Det første han foreslo, var medisiner og evt innleggelse, pluss ansvarsgruppe møte, og innkalling til legetime. *ARGH*
I stede for å sette seg ned, og høre på det jeg har å si, hva jeg sliter med; så er det med en gang, stress og kav, og masse planer. Hvorfor kan de ikke bare være der for meg, i stedefor å tenke møter, medisiner og innleggelse????? *SUKK*
Psykiatri handler vist bare om innleggelse og medisiner.... :sad:
kram1 tilbake på Jeanette78
Huff, så trist. Så klart - dytt inn en pille er så lettvint. Og kanskje virker det. Jeg har dessverre det inntrykket at som regel så undertykker man symptomene i stedet for å gjøre noen friske.
Da jeg trodde at jeg var deprimert fant jeg ut at det i de fleste fylker finnes depresjonsmestringskurs. Kanskje dette kan være noe for deg - om du ikke allerede har vært borti det, altså?
http://www.helsedirektoratet.no/psyk...g__kid__241104
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Huff, så trist. Så klart - dytt inn en pille er så lettvint. Og kanskje virker det. Jeg har dessverre det inntrykket at som regel så undertykker man symptomene i stedet for å gjøre noen friske.
Da jeg trodde at jeg var deprimert fant jeg ut at det i de fleste fylker finnes depresjonsmestringskurs. Kanskje dette kan være noe for deg - om du ikke allerede har vært borti det, altså?
http://www.helsedirektoratet.no/psyk...g__kid__241104
Den har jeg tatt, ja! xx9
Veldig bra kurs, hadde veldig god utbytte av den. :)
Men takk for tipset! kram1Har du tatt den?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Den har jeg tatt, ja! xx9
Veldig bra kurs, hadde veldig god utbytte av den. :)
Men takk for tipset! kram1Har du tatt den?
Nei - jeg føler foreløpig ikke lenger behov da så godt som alle depresjonssymptomene mine forsvant samtidig som jeg fikk medisin for stoffskiftet. Jeg var nok heldig som fikk begynne tidlig nok til at stoffskiftemedisinen faktisk virkert fort på psyken.
hjertflag1
Men jeg skal ha det i tankene dersom jeg får en nedtur igjen.
Tenkte jeg ville poste noen ord i forhold til min meget raske nedtrapping av cipralex, som jeg gjorde med viten om de konsekvenser dette måtte innebære... Men som jeg altså satte igang med likevel...:mrgreen:.. Mye pga. den provokasjon som har våknet i meg etter å ha blitt behandlet med levaxin uten at jeg har fått noen respons eller tillit i at mine antakelser om at levaxinen faktisk ikke virker godt nok.. i stedet fikk jeg cipralex. Tusen takk kjære lege.
Begynner endelig å bli kvitt symptomene på for rask nedtrapping... Noe som de første dagene var brainfogliknende symptomer, tretthet, svimmelhet og kvalme. Nå er bare svimmelheten igjen, og har forresten merket meg at alle mine symptomer har blitt dempet av å ta thyroid.. Som jeg tar x 3 pr dag. Regner med at t3 tilskuddet har hjulpet meg.
Det som er jeg egentlig hadde lyst til å poste om, er den følelsen av å kjenne at jeg blir "helere".. Alle følelser jeg kjenner på, matcher liksom tankene. Dette trodde jeg jo at de gjorde før også... Men nå er jeg på tur til å bli meg sjøl igjen.. Det føles så tydelig. Det jeg vil presisere, er at jeg sluttet fordi jeg IKKE er deprimert. :!::!: Jeg anbefaler alle som skal slutte med cipralex, om å gjøre det gradvis, og med sikkerhet om at man ikke gjør vondt værre mht. evt depresjon.
Samtidig kjenner jeg endel sorg og bitterhet velle opp i meg også.. Noe som skyldes den arroganse, likegyldighet, og uvitenhet jeg føler å ha blitt møtt med på legekontoret. Mye pga at jeg faktisk har "mistet" noe av barndommen til barna mine. Og da tenker jeg på hva andre på forumet må gå å føle, jeg har ikke en så stygg historie som mange av dere..hjerte1
Samtidig er jeg så GLAD for all støtte og hjelp jeg har fått av dere her på forumet. Er så takknemlig. Ære være dere. hjertflag1
Det beste av alt er å føle meg i live følelsesmessig og fysisk igjen, etter å ha startet på thyroid, og sluttet med cipralexen.. Endelig er jeg meg!! xx6(akkurat som DET er så mye å skryte av liksom.. hehehe:D)
Ha en fin dag, det skal jeg ha.. Lykken smiler, og jeg smiler, uten "lykkepiller". :D
Hei Jeanettevink11
Så godt å høre at du er godt i gang med å finne tilbake til ditt egentlige jeg igjen. Hurra for det!!!!hjertflag1
Skjønner enormt godt det du nevner med barndommen til barna dine. Det er trist og til å bli bitter av. Men - vi må se fremover og ikke bakover. Barna dine er fremdeles små og har mye barndom igjenhjerte1
Livet blir jo snudd opp ned med denne sykdommen. Man lærer å sette pris på de nære ting. Alt som er overfladisk blir bare dumt og kjedelig. Også vennskap av denne kaliber. Og så lever jeg mer intenst de dagene som er bra. Hadde jeg vært frisk og rask, ville jeg sikkert jobbet mye og livet hadde sust av gårde. Nå føler jeg ihvertfall at jeg LEVER, på godt og vondt.
Klemkram1
Du har helt rett Berit1974... hjerte1 Takk for at du minte meg på det!:)
Sykdom gjør mange mere bevisste og auntentiske.. Jeg føler det i hvertfall slik.. Alt som føles uekte, falskt, meningsløst og verdiløst gidder hvertfall ikke jeg bruke tida mi på lenger..
Og ja, det kan godt hende at jeg også hadde latt livet suse avgårde hadde jeg vært frisk..
Det er utrolig hva vi mennesker kan vri "til det positive" i livene våre og klare og leve med... men bare hvis vi finner en slags mening og sammenheng ( løse tråder; følelser, symptomer blir forståelig; En forstår seg selv bedre i en sammenhengende "historie") i det vi har opplevd. Det som oppleves som meningsløst og uforståelig uten sammenheng, er vanskelig å bygge noe videre på..
Jeg føler meg glad over å føle en slags mening i det å ha fått hypothyreose... men jeg forstår godt de som enda er på leting...:|