Sv: Ny og treng litt råd. Legen min meinar eg er overdosert.
Du dauer nok ikke men det kan være ubehagelig dersom du opplever hjertebank.
Det at du ikke er å opplagt nå *kan* være et tegn på at dosen din er for liten og at du bruker opp restlagret av levaxin, ja. Om det ikke har andre årsaker - lite søvn, sykdom etc...
Hva om å legge til 1/4 eller 1/2 tablett (dersom du klarer å dele så smått da) til dagsdosen noen dager og se? Det er nok dessverre bare å regne med at selve overgangen blir litt rotete siden de tabellene bare er som grove retningslinjer å dømme (selv tror jeg bestemt at kroppen min bruker mer av det den får av Erfa enn av levaxin... Jeg kan ikke forklare at behovet skal være såpass stort på noen annen måte. Eller at jeg ikke var "ferdig" med levaxinopptrappingen ved overgangen. Og det siste tror jeg ikke på egentlig. )
Eg skal prøve eit par dagar til på noverande dose.
Men da vil eg ta heile tabeletten om morningen.
Da trur eg det vil bli lettare å finne uta av.
Føler eg meg ok ei stund utover dagen, men blir "trøttare" etterkvart, skulle vel det tyde på undermedisinering.
Er det noken som veit kor lenge ein slik tabelett virkar i kroppen, kor mange timar det tek før den er brukt opp?
Det hadde vore artig å teke blodprøver utover dagen og sett om den varierer, eller er stabil alt etter om ein tek om morningen eller deler den opp i 2 doser.
Anslaget for t3 varierer mellom 3 og 10 timer... Det er helt problemfritt dersom man har t4 og kan omdanne denne. Så det du tenker på er nok veldig personavhengig.
Jeg syntes det var litt forvirrende å skjønne at jeg var på vei til å bli hypo siden jeg fikk min daglige dose med t3 om morgenen okke som. Er enig i at det nok blir mindre maskert reaksjon om du klarer deg på kun en dose daglig. Glemte å skrive at jeg også merket det på at jeg fikk mer og mer lyst på en liten "middagshvil" i kveldinga. Jeg trenger ingen middagshvil dersom jeg får nok medisin og nok søvn. Om det gjelder det samme for deg, vet jeg jo ikke - jeg bare skriver så kanskje du kjenner igjen noe som "passer".
For meg fungerer tre doser thyroid pr dag best. Men vi er jo forskjellige! Jeg bruker 3.75 grain/230 mg.
Jeg tror du må teste ut om hva som er best for deg, en eller to eller tre doser.
I dag har eg fått prøvesvara mine på stoffskifte og kortisol.
Legen min er veldig fornøgd med stoffskifte:roll:
S-Fritt T3: 3.9 ref: 3,5 - 6,5
S-FT4: 19,5 ref: 11,0 - 23,0
S-THS: 0,03 ref: 0,20 - 4,0
T4: 105 ref: 58 - 161
Etter mitt begrep er eg for lav på S-Fritt T3.
S-FT4 burde også vere høgare.
Dette var prøvene eg tok rett før eg starta på Thyroid fra Erfa.
Kortisol
kl 08,00: 3,7 ref: 12 - 22
kl 13,00: 3,9 ref: 5,0 - 9,0
kl 18,00: 3,7 ref: 3,0 - 7,0
kl 23,00: 0,7 ref: 1,0 - 3,0
Samla verdi: 12 ref: 21 - 41
Eg hadde ennda lavare morgenverdi enn sist, men samla verdi litt høgare. Eg hadde 11,7 sist.
Så tok eg S-DHEA-sulfat: 4,6 ref: <2,5
Reknar med at teiknet; < betyr "mindre enn". Har vært litt i tvil, ikkje alt som sitte fra 4. klasse.....:wink:
Det var anmerka at S-DHEA var for høg, men legen veit ikkje kva det betyr.
Er det noken her som kan hjelpe meg med det?
Tek eg feil når eg trur det er morhormonet og det er positivt og vere høg på det??
Elles er eg litt skuffa over at ikkje Pregnenelon har auka kortisolet i koppen min. Eg har no brukt det i over 1 mnd.
Eg vurderer no og begynne på kortison i tillegg. Eller bør eg smørre meg med litt tolmodigheit og sjå om det kjem seg over tid?
Eg har brukt Erfa Thyroid i ca 1 veke. Starta på 125 mg. Eg føler meg litt bedre og skal prøve å gå på den dosen til ut i neste veke, da har eg legetime og skal ta nye prøver.
Vil også tru at det heng igjen litt levaxin ennda. Så den prøva blir vel ikkje heilt rett.
Ps. eg tek også 25 mg levaxin om kvelden. Trur kansje eg kan kutte ut den og ta meir Thyroid i staden. Eg har ikkje merka noke overdosesymptom. Eg har puls på 63 og lavt blodtrykk ennda.
Det var litt oppdatering fra meg og eg håpar på litt synspunkt og erfaringar fra dokke andre. xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Legen min er veldig fornøgd med stoffskifte:roll:
S-Fritt T3: 3.9 ref: 3,5 - 6,5
S-FT4: 19,5 ref: 11,0 - 23,0
S-THS: 0,03 ref: 0,20 - 4,0
T4: 105 ref: 58 - 161
Hold på legen din. Det fins de som er verre.
Jeg hadde omtrent de samme verdiene som deg sist jeg tok prøve, og da sa fastlegen med stort alvor at jeg var overbehandlet. griner11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Elles er eg litt skuffa over at ikkje Pregnenelon har auka kortisolet i koppen min. Eg har no brukt det i over 1 mnd.
Eg vurderer no og begynne på kortison i tillegg. Eller bør eg smørre meg med litt tolmodigheit og sjå om det kjem seg over tid?
Du skal nok smøre dig med tålmodighed, Aud Jorun. Det er Pregnenolon (ikke DHEA) som er "moderhormonet" og det er kroppen selv som "bestemmer" hvad Pregnenolon skal bruges til først. Hvis det står dårligere til med f.eks. status på progesteron end cortisol (selv om begge kunne være "for lave"), vil kroppen nyttiggøre Pregnenolon til at supplere op på progesteron først. Det er bare et eksempel på at kroppen prioriterer selv hvad den har brug for først eller sidst. Du må nok indstille dig på ½ år, før denne sag kan vurderes. smilja1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jerene
Hold på legen din. Det fins de som er verre.
Jeg hadde omtrent de samme verdiene som deg sist jeg tok prøve, og da sa fastlegen med stort alvor at jeg var overbehandlet. griner11
Legen er fornøgd no fordi eg sist hadde FT4 på 28,9, T4 på 175, TSH <0,01.
Eg brukte da i ca to mnd 150 mg levaxin. Det gjorde utslag på prøvene, men eg følte meg ikkje overdosert. Eg gjekk deretter tilbake til 125 mg levaxin.
Ho er jo redd den TSH-en da, men har etterkvart skjønt at det er ikkje hjelp i å fortelle meg det. :roll:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det er Pregnenolon (ikke DHEA) som er "moderhormonet"
Eg trudde det var DHEA som er "morhormonet" og Pregnenelone som er "bestemorhormonet".
Det er i alle fall slik Atkins forklarar det. :wink:
Dersom legen din er redd TSH er det ekstremt viktig at h*n får forståelse for at siden Erfa inneholder både t3 og t4 så BLIR ths "skummelt lav" når man har ft4 og ft3 som man har det godt med.
Bruk gjerne uttalelsen sitert rundt omkring her på forumet fra Aker...
https://www.stofskifteforum.dk/showp...47&postcount=4