Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Ja, det kan tenkes at dosen er litt for liten. I går la jeg på 1 grain, 60 mg. Det kan hende det var litt voldsomt på en gang, men det hjalp.
Det som forvirrer meg er at BT hopper sånn, fra lavt til temmelig høyt. Nå er klokka ni på morgenen og jeg er helt surrete i hodet, BT er 114/80, pulsen ligger rundt 80.
Er det slik at pulsen din stiger når BT faller? Mange ville forøvrig misunt deg det BT;-) Men er 80 i puls sittende, liggende eller stående? Sjekk gjerne hva som skjer med pulsen og BT fra å ligge rolig i minst 15 min og så reise deg rolig opp.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Er det slik at pulsen din stiger når BT faller?
Er det slik det skal være, at pulsen stiger når BT faller..?:?:
Det er kroppens måte å kompensere et fallende BT på ja. Spørsmålet er vel hvorfor faller BT i den grad at det er nødvendig å kompensere med stigende puls. Det forteller jo at kroppen mistrives med det lave trykket. For meg ville dette BT være en god dag. På en dårlog dag kan jeg ligge på feks 90/50. Lg da trives ikke kroppen og kompenserer med en stigende puls som jeg kan telle uten å kjenne etter fordi jeg kan høre den. Jeg spør fordi vi er forskjellig. BT til Vigdis her er egentlig perfekt hvis man ser på B T isolert. Men spørsmålet er jo egentlig hvordan kroppen til Vigdis har det med dette bt.
Nå jeg har det bra ligger BT på 125-130/75-80. Det tror jeg er mitt optimale utgangspunkt. Blir det høyere føles det helt feil. Blir det lavere, slik som ditt perfekte Blondie, da føler jeg meg mer eller mindre utmattet :lol:
To døgn med hovne fingre og hovne legger som ser ut som elefantføtter. Hva kan gjøres utenom å ha beina høyt?
Re: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Hei
Fikk lignedne opplevelse med bena etter å ha reist uten støttestrømper. Jeg ble så opptatt av å holde sirkulaskon i ekstra gir at det ble værre. Så hold sirkulasjon normal og bena høyt det hjelper. Hva med mer salt?
Hos meg slipper det noe med salt og varmt vær, pluss da normale gåturer. Det er mye små detaljer som løser opp og så ja det virker. Men når ting dukker opp. Hva virker nu..............:roll:
Fruemå kom meg i forkjøpet. Jeg hadde også tenkt å foreslå mer salt.
Hvis kroppen får for lite salt holder den på vannet, men det visste du nok fra før.:wink:
Takk for svar begge to. Det kan være at aldosteron er litt lav? Det kan kanskje påvirke væskeansamling i kroppen?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Takk for svar begge to. Det kan være at aldosteron er litt lav? Det kan kanskje påvirke væskeansamling i kroppen?
Det kan være, at dit aldosteron er for lavt
fordi du er natrium-deficient?
Citat:
Tintera skrev, at salt er et diureticum (vanddrivende/red.), og at patienter med binyre-dysfunktion (hypoadrenocortics) havde tendens til at ophobe væske, fordi kroppen prøver at holde på saltet. Når kroppen har forbrugt tilstrækkeligt med salt - udskilles det overflødige. Ved genoprettelsen af en normal saltbalance forsvinder ankel-hævelserne sædvanligvis efter 3 dage. Hvis det ikke er forsvundet efter 5-6 dage, kan det være nødvendigt at supplere med tilskud af kalium. B6-vitamin hjælper også på ødemet.
Citat:
For at finde det individuelle saltbehov, skal saltindtaget øges gradvist, indtil man finder det, man personligt trives bedst med... hyppigst 2-10 gram eller cirka 1/2 teskefuld til 1 spiseskefuld. Når man har fundet sit eget saltbehov, kan man prøve at skære ned på det igen, for at krydskontrolere resultatet og se, hvor langt ned i saltindtaget man skal, før man igen ser vædskeophobninger i sin krop.
Citat:
Kostvejledere foreslår måske en lille smule havsalt, men de større mængder, som patienter med en lav binyrebark-funktion har behov for, medfører at man kan få mange spormineraler. Betegnelsen SPOR-mineraler betyder, at disse mineraler har man kun brug i SPOR-mængder, dvs. meget små mængder. Derimod de primære mineraler: calcium, magnesium, natrium, kalium, jern, jod og zink har man brug for i større mængder.
Patienter med en lav binyrebark-funktion har brug for et almindeligt salt (natrium klorid), frit for tilsætningsstoffer (specielt antiklumpningsmidler/red.). Når det opløses i vand, får man en klar opløsning, som er tegn på, at der er ingen tilsætningsstoffer, men tjek deklarationen. Havsalt bruges kun som bordsalt i en kværn, men skal helst ikke anvendes i det omfang en patients med en nedsat binyrebark-funktion behov er.
Ellers mere om salt i forhold til binyrerne her:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...ll=1#post73153
kram1