Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Jeg sliter fortsatt med å få nok søvn. Våkner 04 30-05 hver morgen. Enkelt morgener klarer jeg å sove litt mer. Jeg er usikker på om jeg skal ta hele thyroiddosen på kvelden ved leggetid, eller om jeg skal ta noe av den på dagen. Om det er så mye at det påvirker søvnen negativt på morgensiden, eller om jeg bare må være tålmodig og akseptere en innkjøringsfase? Jeg sover veldig bra fram til rundt kl 04.
I tillegg ser jeg at jeg har nok underdosert meg på ren T3. Da jeg brukte kun Liothyronin brukte jeg mellom 55-70 mcg ren T3, jeg bruker nå 3 3/4 grain thyroid = ca 33 mcg T3. For noen dager siden økte jeg til 25 mcg ren T4 i tillegg = ca 58 mcg T3 alt i alt. I dag tenker jeg legge på litt mer T3. Jeg vet jo ikke om jeg omdanner T4 i det hele tatt, eller i hvor liten grad. Pluss at dersom jeg omdanner, vil det ta noen uker før det skjer i større grad. Formen er fortsatt temmelig på bånn. Hadde min første arbeidsdag på mange uker for to dager siden, 4 timer jobbing. Helt pumpa på kvelden, hadde glemt å hvile midt på dagen. Å ha en eller to hvil hver dag med mindfulness er helt nødvendig der jeg er nå. Det gir virkelig fornyet energi. I går var jeg fortsatt helt kjørt, orket ikke jobbe, jeg hadde tenkt å trene veldig veldig lett, men jeg orket ikke i det hele tatt. Det ble med tanken. Jeg gikk en liten tur på 2-3 km i subbetempo, lyttet til fuglene, møtte et vakkert rådyr i fullt firsprang. Det var nok fysisk aktivitet den dagen.
Nå øker jeg T3 litt mer og ser om det kan gi noe mer på energibørsen. Jeg bruker fortsatt kortison acetat ca 44 mg, tilsvarer ca 32-33 mg hydrokortison vil jeg tro, en forholdsvis stor dose. Kjertelen blir jo helt og holdent undertrykt på ca 40 mg etter det jeg har forstått. Ikke lett dette her. Litt lei av å føle meg som om jeg er 80 år, svinge fra å klare å gjøre litt, til å ligge på sofaen....
Nå begynner T4 å omdannes til T3. Jeg har brukt 25 mcg T3 på dagtid i tillegg til 3.75 grain thyroid. På fredag måtte jeg begynne å senke T3 med 5 mcg, da merket jeg at det ble for mye. I dag, onsdag, er jeg på 5 mcg T3 og kjenner meg for varm, hissig i temperamentet, utålmodig, urolig søvn og alle andre symptomer som for meg signaliserer for mye T3. Da vet jeg at jeg omdanner T3, sannsynligvis i god nok grad til å holde meg til thyroid. Spørsmålet er hvor mye rT3 hindret omdanningen tidligere? Det får jeg aldri vite, det ble ikke tatt noen prøver av reverse T3 da. I morgen antar jeg at det blir kun thyroid.
Ellers er formen mye, mye bedre. Jeg har mer energi, mer ork, mer lyst, føler meg generelt mye bedre enn for ca 1.5 måned siden. Jeg må hvile midt på dagen, da er jeg tom og sliten. Men den hvilen hjelper utrolig mye på resten av dagen. Så jeg ser optimistisk fremover. Er usikker på om det er for tidlig å begynne å senke kortison bittelitt? Jeg bruker ca 44 mg kortison acetat, det tilsvarer rundt 32-33 mg hydrokortison.
Godt å høre at det går den riktige veien for deg, Vigdis hjerte1
Kos deg i påsken xx7
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg sliter fortsatt med å få nok søvn. Våkner 04 30-05 hver morgen.
Enkelt morgener klarer jeg å sove litt mer. Jeg er usikker på om jeg skal ta hele thyroiddosen på kvelden ved leggetid,
eller om jeg skal ta noe av den på dagen. Om det er så mye at det påvirker søvnen negativt på morgensiden,
eller om jeg bare må være tålmodig og akseptere en innkjøringsfase? Jeg sover veldig bra fram til rundt kl 04.
..
Jeg er også en som til tider våkner iløpet av natta -
fant litt trøst i å lese i VOF (husker ikke hvilket nr nå..) at det ikke er skadelig/unormalt.
Historisk og noen steder i verden,
så er det det normale; dvs at folk står opp midt på natta -
sviver litt rundt; kanskje spiser litt;
for så og sove noen timer til :p
Ja Kevlin hjerte1 jeg har også lest det om søvn, og det er faktisk en trøst. :lol:
Vigdis.....jeg ville ikke kutte ut ren T3 og SAMTIDIG redusere dosen¨på hydrokortison.Skulle du få symptomer da, er det kanskje vanskelig å vite hva som er årsaken?!
God påske hjerte1
Takk Gunnda, det er smart. Noen ganger glemmer jeg det selvfølgelige hjerte1
Dere som tar thyroid før leggetid, tar dere hele dosen da, eller tar dere litt på dagen?
I fire døgn har jeg tatt hele thyroiddosen på kvelden. Første dagen var litt tøff, da tok jeg en ekstra knert på dagen. Jeg er litt usikker på hva som er best. Jeg bruker 3 3/4 grain.
Re: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Hei Vigdisvink11
Jeg gikk opp på dosen og så tar jeg 5 Erfa i munnen når jeg legger meg for å sove. Alt Melatonin ol tar jeg en halv time før. Det er for meg riktig å være på hele 5 Erfa. For første gang merket jeg uro nu i ferien og fikk ned til 4. Nå er jeg hjemme og på 5 Erfa igjen.
Har tatt stor dose og alt på kvelden fra 7 januar. Blir bedre og bedre mentalt, hva skal jeg si, mer klartenkt. Kroppen henger etter og jeg mangler mot og initativ. Det kan være andre ting. Jeg er utrent og jeg produserer for lite dopamin.
Det jeg har satset på er å otimere vitaminer, bruke alt av B vitaminer som ble anbefalt etter signalstoff prøven. Her har jeg hentet noe krefter pga at jeg ikke bruker adrenalin for å klare "store ting". Har mye å gå på når det gjelder å slappe skikkelig av i hverdagen.
Så jeg fortsetter stø kurs og vet at nu må jeg få opp formen, litt tur gåring i første omgang. Jeg har lær at å stresse meg frisk det straffer seg bestandig. Så nå er det å bruke all tolmodighet som jeg IKKE HAR:lol:
Lykke til videre, høres ut som du er på rett kurs igjen. kram3
Jeg tar hele erfadosen kl 0345. 3 1/4 tablett. Funker bra for meg. Sover som en helt både før og etter dosen, som ligger på nattbordet i et eggeglass sammen med et glass vann.
Kunne ikke tenke meg å bytte til å dele opp tabletter igjen. Det er mer stressende enn man tror når man står midt oppi det. Nå når jeg er kvitt kortisonen i tillegg så er det "bare" vitaminer, mineraler og aminosyrer som gjennstår. Lite tidspunkt avhengig med unntak av aminosyrer i forbindelse med trening.
Forstår det slik at du prøvd hele døgndosen før sengetid? Kan det være at døgndosen din er litt for liten siden det ikke holder til neste dose?